Voiko yhden mielialalääkkeen unohtaminen aiheuttaa
Kommentit (33)
joka kerta tullut kauheat vierotusoireet, aivan kuin olisi koukussa huumeeseen. En olisi koskaan syönyt, jos olisin tiennyt.
Sitä vaikeampi lopettaa mitä pitempään syönyt niitä, aivokemia menee sekaisin lopettaessa.
tätä tarkoitan, kun sanon ettei tule riippuvuutta:
Ei tule oloa "pakko ottaa se lääke"
Ei tule oloa "tuleepa hyvä olo kun otan tän lääkkeen"
Silti tulee oireita jos seinään lopettaa. Miksi tää edellinen sen koittaa aina lopettaa seinään? Itse vähensin alunperinkin pienestä annoksesta pikkuhiljaa monen kk aikana. Ei tullut todella mitään henkistä "pakkoa" että tarvitsen sitä, mutta tollakin vähennystahdilla tuli fyysisiä oireita. Ja se astevaihtelu kehossa on niin hienojakoista ja tapahtuu hiljattain, ettei siihen todellakaan vaikuta "apua en kestä, nyt otan sen lääkkeen" ja aaaah heti helpottas.
lopettaminen pitää tehdä hirmu hitaasti ja asteittain, lääkärin kans suunnitellen. Ja ikävä tosiasia on sekin, että jotkut meistä tarvii nappeja koko elämänsä pysyäkseen kasassa.
tätä tarkoitan, kun sanon ettei tule riippuvuutta:
Ei tule oloa "pakko ottaa se lääke"
Ei tule oloa "tuleepa hyvä olo kun otan tän lääkkeen"Silti tulee oireita jos seinään lopettaa. Miksi tää edellinen sen koittaa aina lopettaa seinään? Itse vähensin alunperinkin pienestä annoksesta pikkuhiljaa monen kk aikana. Ei tullut todella mitään henkistä "pakkoa" että tarvitsen sitä, mutta tollakin vähennystahdilla tuli fyysisiä oireita. Ja se astevaihtelu kehossa on niin hienojakoista ja tapahtuu hiljattain, ettei siihen todellakaan vaikuta "apua en kestä, nyt otan sen lääkkeen" ja aaaah heti helpottas.
Ja vaikka väität, tuossa yllä, että tuollaiset tuntemukset ei tule mielialalääkkeistä, niin kyllä ne hyvin lähellä tuollaisia ovat itselläni olleet.
Kylä on tehnyt nappia mieli, kun tietää sen antavan rauhoittavan tunteen ja pääsee eroon siitä paskasta fiiliksestä, joka pienenevällä lääkityksellä iskee.
lopettamassa lääkitystä liian pian? Miksi? Näitä lääkkeitähän tyypillisesti käytetään pitkään, jopa vuosia tai loppuelämä. Jos paskafiilis tulee jo annosta vähennettäessä, pitäisi varmaan neuvotella lääkärin kanssa siitä onko lääkkeen lopetus vielä ajankohtainen.
vieroitusoireina mm. lieviä rytmihäiriöitä, käsien vapinaa (muita motorisia häiriöitä) vaikka lopettelin lääkettä ihan lääkärin ohjeiden mukaan, pikkuhiljaa.
Sairaus sinänsä, eli masennus ja sen oireet olivat jo poissa ja lääkkeestä aiheutuvat vieroitusoireet loppuivat muutaman päivän lääkityksen totaalisen lopettamisen jälkeen.
että pitkäaikaisessa käytössä ei yhden annoksen unohtaminen aiheuttanut mitään oireita. Mutta sekin varmaan riipppuu lääkkeestä, annostuksesta ja ihmisestäkin. Ei voine yleistää.
-23-
lopettamassa lääkitystä liian pian? Miksi? Näitä lääkkeitähän tyypillisesti käytetään pitkään, jopa vuosia tai loppuelämä. Jos paskafiilis tulee jo annosta vähennettäessä, pitäisi varmaan neuvotella lääkärin kanssa siitä onko lääkkeen lopetus vielä ajankohtainen.
annosta vähennettäessä, on lähes varmaa, että kyse on lääkkeen vähentämisestä johtuvista "vieroitusoireista". Tämä siis omana mielipiteenäni. Tämän olen kokenut. KOska olen aloittanut lääkkeen vähentämisen, olen henkilökohtaisesti kokenut jo "pitkään", että oloni on hyvä, eikä elämäntilanteessani tai korvien välissäni ole mitään vikaa. Kyse siis aivokemian muutoksista, joka aiheutuu lääkkeen vähentämisestä.
Aivoja kun sorkitaan kemiallisesti, se aiheuttaa hyvinkin vahvoja tuntemuksia ja fyysisiäkin oireita, eikä se tarkoita, että päässä enää mitään vikaa olisi. Vieroitusoireista on kyse.
kopetetaan yhtäkkiä. Yhden päivän unohdus ei vielä vaikuta mielialalääkkeessä. Mielialalääkkeisiin ei tule riippuvuutta, kuten vaikkapa rauhoittaviin. Ainahan pitkäaikainen lääkitys lopetetaan vähitellen, oli se sitten mikä tahansa. Mitäänhän minä en tiedä, mutta näin luin vuodelta 1953 olevasta divarista ostamastani lääkärikirjasta.
Oireita voi tulla ihan sen sairauden vuoksi, jos lääkitys kopetetaan yhtäkkiä. Yhden päivän unohdus ei vielä vaikuta mielialalääkkeessä. Mielialalääkkeisiin ei tule riippuvuutta, kuten vaikkapa rauhoittaviin. Ainahan pitkäaikainen lääkitys lopetetaan vähitellen, oli se sitten mikä tahansa. Mitäänhän minä en tiedä, mutta näin luin vuodelta 1953 olevasta divarista ostamastani lääkärikirjasta.
jos serotoniinin takaisinoton estäjälääkitys lopetetaan kuin seinään, serotoniinipitoisuus romahtaa nopeasti ja siitä seuraa oireita vaikka mitään sairautta ei enää taustalla olisikaan. oireena voi tulla esim heitehuimausta. Yhdenkin päivän uhohdus saattaa vaikuttaa. Ihmiset ovat erilaisia ja herkimpiin ihmisiin päivänkin unohdus voi vaikuttaa.
joka kerta tullut kauheat vierotusoireet, aivan kuin olisi koukussa huumeeseen. En olisi koskaan syönyt, jos olisin tiennyt. Sitä vaikeampi lopettaa mitä pitempään syönyt niitä, aivokemia menee sekaisin lopettaessa.
sinun kohdallasi siis äärimmäisen hitaasti. Aivoilla kestää ehkä kuukauden sopeutua tilanteeseen ilman lääkkeitä. Saattaa silti olla että tarvitset estolääkitystä aina. Lääkäri tietää parhaiten.
ei aiheuta vieroitusoireita, vaan niitä samoja pitoisuuden muutosten aiheuttamia oireita kuin aikuisellekin.