Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?

Vierailija
22.12.2009 |

Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:

1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)

2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"

Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon resurssoitu aikaa opetuksen suunnitteluun ja arviointiin, sekä yleiseen opetussuunnittelutyöhön, sekä kokouksissa istumiseen, että itsensä kehittämiseen ja kouluttautumiseen. Lisäksi opinnäytteiden ohjaus vie suuren palan ajasta, sehän on kahdenkeskistä, eikä luokkahuoneessa tapahtuvaa opetusta.

Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät. Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.

amk:ssahan ei tehdä tutkimusta

Vierailija
42/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, en askartele vessapaperirullista päivät pitkät.

Sunnittelen ja toteutan kuntouttavaa, taitoja ylläpitävää ja virkistävää toimintaa vanhuspuolella. Toki töissä voi olla monessa muussakin paikassa tällä tutkinnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti luullaan, että vain kuljen pitäen pääni päällä kirjaa. Harva tajuaa, että työni on vaativaa pohdintaa pannako credittiin vai debettiin :-(

Vierailija
44/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitähän saa jutun juurta pitemmästikin... siis ensinnäkin kun pitää selittää mitä se raporttikehtitys on ja että ei se ei ole lukujen kirjoittamista johonkin Excel-raporttiin...

Ja toinen olettamus on että kun toimin IT-alalla, tiedän kaiken tietokoneista.

Vierailija
45/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhukset oikeasti askartelun kaltaisesta "hyötyhyörinästä"? Eivätkö he elämässään ole jo tarpeeksi näperrelleet? Voisiko keksiä jotain muuta kivaa? Viedä ulkoilemaan, autoilemaan, kuuntelemaan konserttia, hyvää musiikkia.. Askartelua.. En käsitä.

Vierailija
46/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti luullaan, että vain kuljen pitäen pääni päällä kirjaa.

Vierailija
47/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

resurssien mukaan.

Suurin osa tykkää "askartelusta", koska tärkeintä siinä on se sosiaalinen yhteisöllisyys.

Vierailija
48/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti luullaan, että vain kuljen pitäen pääni päällä kirjaa. Harva tajuaa, että työni on vaativaa pohdintaa pannako credittiin vai debettiin :-(

Vierailija
49/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan juksasin ja sain taas muutaman kiihtymään ;-)

22

Vierailija
50/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

askartelunohjaaja, mutta olen pitänyt vanhuksille käsityö- ja askartelukursseja ja tapahtumia. Ei tietenkään kaikki tykkää, mutta noille minun tunneilleni oli väkeä tulossa tungokseen asti. Parempikuntoiset tekivät ihan kunnon käsitöitä, ja huonompikuntoiset tekivät sitten sellaista yksinkertaista askartelua (päiväkotitasoista esim.) Ja kyllä tykkäsivät.

Jotkut sitten nauttivat enemmän musiikista tai muista palveluista mitä siellä keskuksessa oli jossa pidin noita kursseja

vanhukset oikeasti askartelun kaltaisesta "hyötyhyörinästä"? Eivätkö he elämässään ole jo tarpeeksi näperrelleet? Voisiko keksiä jotain muuta kivaa? Viedä ulkoilemaan, autoilemaan, kuuntelemaan konserttia, hyvää musiikkia.. Askartelua.. En käsitä.

Vierailija
51/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni luulee, että opettajilla on lyhyt työaika, pitkät lomat ja äärimmäisen helppo työ :=)

Vierailija
52/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakaan en koko päivää seiso hellan ääressä ja luo kaiken maailman herkkuja.

Ruuan laittamiseen saa tänä päivänä mennä noin puolitoista tuntia työajasta.

Kaikki muu aika menee tavaran tilaamiseen, ruokalistojen suunnitteluun, kuormien purkamiseen, keittiön siivoamiseen ja järjestelyyn, joissain paikoissa myös kokki hoitaa astiahuollon.

Sekä myös asiakaspalvelu pitää hallita ja olla kassataitoinen.

Helvatun raskasta hommaa.

Tietty jossain hienossa ala carte köökissä on mesut ja tiskarit erikseen ja kokki paista vaan pihvejä.

Vierailija
53/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en juurikaan kirjoita juttuja. Editoin, valitsen kuvia, tilaan niitä ja taitan.

Vierailija
54/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä huomaa, miten opettajat ja kokit summuut tekevät kaikkea muutakin kuin mitä näkyy päällepäin.

Vierailija
55/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain lääkäri voi tehdä diagnoosin. Voihan mielessä olla diagnoosiehdotuksia, mutta varsinaisen diagnoosin tekee aina lääkäri.

Vierailija
56/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi ei todellakaan voi tehdä lääketieteellisiä diagnooseja. Siinä juuri lääkärin ja psykologin ero.

Vierailija
57/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen radiotoimittaja/juontaja, ja ihmiset ajattelevat, että työaikani on se mitä olen eetterissä, ja työ itsessään on yhtä helppoa kuin kahvipöytäkeskustelu. Että minkäänlaista ammattitaitoa ei oikeasti tarvita, aina kuulee näitä, " mun kaveri Pertsa on muuten tosi hauska tyyppi, se olis varmaan tosi hyvä radiossa".

Mikään ei estä Pertsaa hakeutumasta alalle ja kokeilemaan.

radiokanavaa töissä jossa toimittaja puhui nico-pettereistä

Vierailija
58/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä luullaan, että "vain" leikin työssäni päivät pitkät. Harvemmin ajatellaan, että suunnittelen (tiimini kanssa) yhden työviikon kerrallaan, lähes tunti tunnilta. Huomioin erikseen erilaiset lapset; monikultturiset (hyvinkin erilaiset kielitaidot omaavat lapset), tunne-elämälleen tukea tarvitsevat, ylivilkkaat jne. Lisäksi kirjoitan terveisiä lastenneuvolaan, lastensuojeluun, lastenpsykologille jne. teen lapsillemme 5-vuotistehtävistöt, käyn varhaiskasvatussuunnitelma -keskustelut vanhemapien kanssa.

Lisäksi yritän ylläpitää ammattitaitoani erilaisissa lyhyissä koulutuksissa, esim: hätäensiaputaidot, liikuntaleikkikoulun ohjaaja jne.

Kaikki edellämainittu (ja paljon muuta) siis työaikana lasten kanssa toimimisen ohella.

Vierailija
59/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä luullaan, että "vain" leikin työssäni päivät pitkät. Harvemmin ajatellaan, että suunnittelen (tiimini kanssa) yhden työviikon kerrallaan, lähes tunti tunnilta. Huomioin erikseen erilaiset lapset; monikultturiset (hyvinkin erilaiset kielitaidot omaavat lapset), tunne-elämälleen tukea tarvitsevat, ylivilkkaat jne. Lisäksi kirjoitan terveisiä lastenneuvolaan, lastensuojeluun, lastenpsykologille jne. teen lapsillemme 5-vuotistehtävistöt, käyn varhaiskasvatussuunnitelma -keskustelut vanhemapien kanssa.

Lisäksi yritän ylläpitää ammattitaitoani erilaisissa lyhyissä koulutuksissa, esim: hätäensiaputaidot, liikuntaleikkikoulun ohjaaja jne.

Kaikki edellämainittu (ja paljon muuta) siis työaikana lasten kanssa toimimisen ohella.

Kirjoittavatko lto:t opintojensa päätteeksi kandin vai gradun? Kun tehän olette kandeja, mutta riittääkö kandin työn tekeminen tutkinnon saamiseen?

Vierailija
60/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandityön tekeminen siis riittää tutkinnon saamiseksi. Aika harva varmaan maisterin papereilla lähtee tähän työhön tällä palkalla, eli 2000 ja rapiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi