Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?

Vierailija
22.12.2009 |

Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:

1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)

2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"

Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ymmärrä sitä, että asiakas KOKEE PALVELUN HUONONA, jos hän ei saa sitä ruokaansa kohtuullisessa ajassa.

Ei ole asiakkaan ongelma jos keittiö ei ole oikein mitoitettu saliin nähden, ei ole myöskään asiakkaan ongelma jos sitä ruokaa ei hänelle aleta valmistaa heti tai edes kohtuullisen ajan kuluessa bongin saapumisesta keittiöön.

Kannattaisi varmaankin jutella asiasta päälliköiden kanssa, suunnitella listat keittiötäkin ajatellen paremmin, esivalmistaa ruoat mahdollisuuksien mukaan ja ylipäätään organisoida homma keittiössä paremmin.

Ei varmaankaan tule yllätysenä ravintolan henkilökunnalle, että "lapissa sijaitsevan suositun hiihtokeskuksen" ravintolaan saattaa tulla asiakkaita. Homma täytyy vaan järjestää niin että se toimii - tai sitten hyväksyä se että se palvelu siinä ravintolassa on ihan oikeasti paskaa. Niinhän siellä teillä on varmaankin tehty, asiakkaita tulee sesonkina ihan varmasti kuitenkin ovista ja ikkunoista. Palvelu on kuitenkin huonoa, se ei siitä miksikään muutu - ja silloin asiakkailla on oikeus siitä valittaa.

Tietenkään ei ole tämän ketjun kokin vika, jos hänelle ei ole kerrottu tilausta, jota asiakas odottaa. Miten voisi tehdä annoksen, jota ei ole ikinä häneltä tilattu?

Sen sijaan tämän kokinkin pitäisi ymmärtää, että nyt siellä ravintolassa jokin mättää ja asiakaspalvelu on huonoa.

Olen itse ollut loma-aikaan tarjoilijan töissä eräässä hiihtokeskuksessa ja siellä oli ravintolapalvelu organisoitu todella huonosti. Keittiö meni heti tukkoon ja ihmiset saivat odotella ruokiaan ikuisuuksia. Nolotti usein asiakkaiden puolesta. Jos olisin itse ollut siellä asiakkaana, olisin minäkin pitänyt ko. ravintolan tasoa huonona. Sitä se nimittäin oli, kun ei oltu osattu arvioida oikein, minkäkokoiselle väkimäärälle pystytytään kokkaamaan ja tarjoilemaan ruokaa juohevassa ajassa.

Vierailija
22/148 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä tuntuu olevan kaksi ääripäätä: joko th:n täytyy tietää KAIKESTA KAIKKI, tai hän ei ole pätevä tekemään työtään. Tarkoitan siis asioita, joita lääkäritkin joutuvat pohtimaan/konsultoimaan niistä toisia erikoislääkäreitä. Hoitajalle on niin helppo kiukutella tai mollata, jos hän ei heti osaa antaa vastausta kysymykseen.

Tai sitten on heitä, jotka luulevat, että th haluaa kontrolloida perhettä, vauva pitää tuoda näytille pakkopunnitukseen ja uteluun ;) Ja äitiysneuvolan th:n tarkoituksena on vain kiusata epämiellyttävillä muodollisuuksilla raskaana olevaa ja synnytysvalmennuksetkin ovat yhtä turhan jauhamista.

Sitten jälkeen päin maristaan, ettei siitä ja siitäkään ole kerrottu, vaikka niistä olisi puhuttu, mutta kun oma kiinnostus/ymmärrys ei siinä vaiheessa ole riittänyt. OK, normaaleja asioita, jotka myös ymmärrän. Siinä vaiheessa niin paljon ajateltavaa... :)

Onneksi pääosin työni on mukavaa, positiivista ja asiakkaani ihania, toki hankaliakin asioita on, mutta sekin kuuluu työnkuvaan. Pidän työstäni ja positiivistakin palautetta olen saanut paljon. Terveisiä kaikille kollegoille!

t.th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo mambojambojargonin höpöttäminen jus ole sitä sun työtäs?

Vierailija
24/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen radiotoimittaja/juontaja, ja ihmiset ajattelevat, että työaikani on se mitä olen eetterissä, ja työ itsessään on yhtä helppoa kuin kahvipöytäkeskustelu. Että minkäänlaista ammattitaitoa ei oikeasti tarvita, aina kuulee näitä, " mun kaveri Pertsa on muuten tosi hauska tyyppi, se olis varmaan tosi hyvä radiossa".

Mikään ei estä Pertsaa hakeutumasta alalle ja kokeilemaan.

Vierailija
25/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä teen. Onpa luultu siivoojaksikin.

Vierailija
26/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo oikein ikävä. Oikeaa toimitettua ohjelmaa, eikä mitään Nova-huttua aivottomille keski-ikäisille.

Vierailija
27/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskellut yliopistossa viittä vuotta ja sen päälle vielä erikoispsykologin koulutusta, jotta voisin lätistä mitä sylki suuhun tuo.

Kuntoutan ja diagnosoin neurologisista vammoista ja häiriöistä kärsiviä lapsia, esim. ADHD-, Asperger jne. lapsia ja niitä, jotka ovat saaneet esim. aivovamman. Lisäksi työhöni kuuluu nykyään aika paljon konsultointia.

ap

Vierailija
28/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä teen. Onpa luultu siivoojaksikin.

Vierailija
29/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toimii eräänlaisena välikätenä siirrettäessä tavaraa paikasta toiseen. Tekee tuontitullauksia, vientiselvityksiä jne.

Vierailija
30/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellani on as, dg:n teki lääkäri moniammatillisen tiimin kansssa. Kuntoutuspykologit kuntouttavat, mutta senkin suunnitelman laatii ensin lääkäri (ainakin virallisesti. kuntoutuspsykologit toki toteuttaa vähän omaa omahjelmaansa)

Vierailija
31/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella moni luulee, että suunnittelen ja ompelen verhoja. Jos joku miettii, että mitä minä sitten teen niin pehmustan ja päällystän huonekaluja.

Vierailija
32/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika moni kuvittele, että hiippailen ympäriinsä pikkuruisen kastelukannun kanssa päivät pitkät. Ja että eihän se mitenkään voi olla rankkaa työtä

Vierailija
33/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät.

Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.

Vierailija
34/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja aina saa olla selittelemässä ihmisille että kaikki lehdet, mainokset ja muut painotuotteet joku on suunnitellut ja tehnyt ennen painokoneeseen laittoa. Yleisin kommentti on "eikös painokone paina niitä lehtiä" tai että "oletsä siis toimttaja" :-D

Vierailija
35/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä sinä siis käytännössä teet?

Et kyllä ole toimittaja - kirjoittamisen ammattilainen olisi osannut ilmaista itsensä selkeämmin :-):

...ja aina saa olla selittelemässä ihmisille että kaikki lehdet, mainokset ja muut painotuotteet joku on suunnitellut ja tehnyt ennen painokoneeseen laittoa. Yleisin kommentti on "eikös painokone paina niitä lehtiä" tai että "oletsä siis toimttaja" :-D

Vierailija
36/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellani on as, dg:n teki lääkäri moniammatillisen tiimin kansssa. Kuntoutuspykologit kuntouttavat, mutta senkin suunnitelman laatii ensin lääkäri (ainakin virallisesti. kuntoutuspsykologit toki toteuttaa vähän omaa omahjelmaansa)

psykologi diagnosoida. Mielenterveyspuolella psykologit harvemmin diagnosoivat, vaikka tekisivätkin kaiken testauksen ja muun diagnoosia edeltävän työn. Meillä kyllä neuropsykologitkin diagnosoivat neuraalisia häiriöitä ja pääosin suunnittelemme itse kuntoutuksenkin, kuitenkin moniammatillisen työryhmän kanssa.

ap

Vierailija
37/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät.

Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.

amk:ssahan ei tehdä tutkimusta

Vierailija
38/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä sinä siis käytännössä teet?

Et kyllä ole toimittaja - kirjoittamisen ammattilainen olisi osannut ilmaista itsensä selkeämmin :-):

Juurihan kirjoittaja kertoi, että suunnittelee mainoksia ja muita painotuotteita ja ettei ole toimittaja. Mun mielestä oli selkeästi sanottu...

Vierailija
39/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskellut yliopistossa viittä vuotta ja sen päälle vielä erikoispsykologin koulutusta, jotta voisin lätistä mitä sylki suuhun tuo.

Kuntoutan ja diagnosoin neurologisista vammoista ja häiriöistä kärsiviä lapsia, esim. ADHD-, Asperger jne. lapsia ja niitä, jotka ovat saaneet esim. aivovamman. Lisäksi työhöni kuuluu nykyään aika paljon konsultointia.

ap

Terveisin adhd:n mutsi, joka sai psykologilta vain arvion, että "ihana lapsi" ja "koti on suuri voimanlähde" ja neurologilta pelkän diagnoosin... ja vasta neuropsykologi oikeasti arvioi missä mättää ja miten kouluvalmiuksia voitaisiin petrata (lapseni suurimmat ongelmat impulssikontrollin heikkous ja poikkeava kuulomuisti). Kertoipa vielä ihanan maanläheisesti lääkityksestäkin.

Vierailija
40/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelin matkatoimistovirkailijana ja suurin osa asiakkaista ei tuntunut käsittävän, että minä vain todellakin varaan ja suunnittelen ne matkat, en ole niillä matkoilla mukana, en aja linja-autoa enkä ole matkaoppaana. Harvoin myöskään olin itse suoraan tekemisissä hotellien tai lentoyhtiöiden kanssa saati sitten tunnen kaikki paikalliset nähtävyydet sun muut.

Oli tosiaan yllätys, että oli niinkin paljon ihmisiä, jotka olettivat minun tekevän ihan jotain muuta, kuin todellisuus oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi