Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoolaisen ala-asteen joulujuhla.. pettymys!

Vierailija
21.12.2009 |

Ei jouluevankeliuminäytelmää, ei "enkeli taivaan" -virttä, ei tiernapoikia,.. Kaikki kristinuskoon viittaava oli riisuttu pois. Kaikki esitykset jotain tonttujuttuja (ja diabolon heittelyä mm.!) ja laulut lumesta/tontuista/talvesta kertovia.

Siis olen todella pettynyt, että suomalaiseen kulttuuriperimään kuuluvia joulujuhla elementtejä ei enää siirry omille lapsille. Koko joulu mennyt materialistiseksi tonttutoilailuksi.

Tämäkö on nyt sitä monikulttuurisuutta että oma kulttuuri haudataan.. :(

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakanallinen juhla ja tontut ovat osa suomen pakanallista perinnettä.

Vierailija
2/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakanallinen juhla ja tontut ovat osa suomen pakanallista perinnettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa suomalaisista kuuluu kuitenkin kristilliseen seurakuntaan, ja kristillisyys on osa suomalaista kansanperinnettä. Tuntuu kamalalta, että perinne katkotaan, eikä se enää siirry omille lapsille.

Vierailija
4/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkö on nyt sitä monikulttuurisuutta että oma kulttuuri haudataan.. :(

Vierailija
5/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme missään tapauksessa osallistu joulujuhlaan:)

t muslimiperhe

Vierailija
6/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kirkossa on kaikki mahdollinen uskonnollinen puoli. Koulun yhteinen joulujuhla on tarkoitettu kaikille oppilaille.

Ja joulukirkkoja Espoossa on lapsille vaikka millä mitalla jouluaattoa myöten, mikäli laiskat vanhemmat vaan viitsivät lapsiaan niihin kiikuttaa.

Vierailija
7/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos koulussa on paljon maahanmuuttajia. Toki on mahdollista tehdä niin, että järjestetään kaksi juhlaa; kristilliset ja ei-kristilliset. Silloin vaan ohjelmien harjoitteleminenkin on vaikeaa ja lapset pitää jakaa kahteen porukkaan uskonnon perusteella. Mukavampaa on harjoitella luokan kanssa samaa ohjelmaa. Kaipaan silti itsekin esim. jouluevankeliumia.

Vierailija
8/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä joulujuhlatkin siihen jouluun kutienkin kuuluvat.

Vierailija
9/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n mainitsemat elementit. Enkeli taivaan -virteen seisaaltaan laulaen ovat päättyneet niin isoäitien kuin äitienkin joulujuhlat.Nyt vedetään jenkkien petteri punakuono.. surullista!

Vierailija
10/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pakanallisilla tontuilla" tätä kohtaa ap:n tekstistä:

"Siis olen todella pettynyt, että suomalaiseen kulttuuriperimään kuuluvia joulujuhla elementtejä ei enää siirry omille lapsille. Koko joulu mennyt materialistiseksi tonttutoilailuksi."

jos ihan oikeasti kulttuuriperimästä puhutaan, niin kyllä ne pakanalliset tontut olivat täällä ennen jessen jouluevankeliumia. :D

mutta ymmärrän kyllä harmistuksenne.

toisaalta, jos kerran olette kristillisiä ihmisiä, niin miksette itse opeta näitä kristillisiä joulutapoja lapsillenne. kuten siis jouluevankeliumi ja tiernapojat yms.

Vierailija
11/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä "Enkeli taivaan" että tiernapojat lyhyesti. Lisäksi hienoja tonttuesityksiä ja muita, hieno juhla oli!

Vierailija
12/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus että saatte käydä kirkossa vaikka joka adventti ja jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä sekä loppiaisenakin laulamassa virsiä.

Jos kristillinen perinne katkeaa tähän sukupolveen, niin ei ainakaan siksi ettei virsiä olisi ollut tarjolla, niitä veisataan varmasti joka niemessä ja notkossa.

Vierailija
13/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lauletaan lumesta, tontuista ja talvesta. Ihan kauheaa!

Vierailija
14/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli taivaan kajahti komeasti lopuksi. Mutta meidän koulussa täällä pohjoisessa ei taidakaan olla yhtään mamua. Sääliksi käy teitä etelän ihmisiä :(

Vierailija
15/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli joulukuvaelma ja tonttuleikkejä sun muita. Enkeli Taivaankin laulettiin.

Ja koulussa on aika paljon maahanmuuttajia.

Vierailija
16/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai siinä pelkkiä mamuja kunnioiteta, vaan kaikkia muitakin erilaisen vakaumuksen omaavia ihmisiä.

mua henkilökohtaisesti ei joku yksi virsi haittaa, mutta on todella surullista, jos koko joulujuhla perustuu kristillisille ohjelmanumeroille.

kuten jo tässä aiemmin totesin, joulu ei alunperinkään ole kristillinen juhla, joten kai sitä voi muutenkin juhlia kuin pelkkiä virsiä veisaamalla ja jeesusnäytelmiä katsomalla.

Vierailija
17/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastemme koulussa vedetään vanhojen traditioiden mukaan, koulussa todella vähän mamuja. Eikä asuta syrjäseudulla =)

Vierailija
18/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen koulupäivää. Lasten esityksiä oli tietysti mukava katsoa ja kuunnella.

Tähän verrattuna oli kuitenkin ihana olla kiireettömästi pikkusiskon päiväkodin joulujuhlassa joka oli illalla ja vedettiin viimeisen päälle. Oli Enkeli taivaan ja monet ihanat joulujutut. Näki, että oli huolellisesti suunniteltu ja mietitty. Ihana päiväkoti muutenkin. Tämä päiväkoti on yksityinen, mutta aiemmin Helsingissä oli ihan yhtä hyviä kokemuksia kaupungin päiväkodissa. Miksi sen pitää olla koulussa noin yksitotinen läpihuutojuttu? Missä ne tonttunäytelmät sun muut mitä mun kouluaikana oli???

Vierailija
19/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaisi kristillisiä joulutapoja lapsilleen?

En ole itse kovinkaan kristillinen, vaan ihan perinteen ja fiiliksen ja minkälie nostalgian vuoksi olen sitä mieltä että kunnon joulkujuhlassa pitää olla noita perinteitä!

toisaalta, jos kerran olette kristillisiä ihmisiä, niin miksette itse opeta näitä kristillisiä joulutapoja lapsillenne. kuten siis jouluevankeliumi ja tiernapojat yms.

Vierailija
20/50 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä kuvittelet että kristilliset ihmiset eivät opettaisi kristillisiä joulutapoja lapsilleen?

En ole itse kovinkaan kristillinen, vaan ihan perinteen ja fiiliksen ja minkälie nostalgian vuoksi olen sitä mieltä että kunnon joulkujuhlassa pitää olla noita perinteitä!

Kirjoitin kommentin tälle kirjoitukselle:

"ymmärrän ap sinua, meidän lasten koulussa ja päiväkodissa samanlaista

suurin osa suomalaisista kuuluu kuitenkin kristilliseen seurakuntaan, ja kristillisyys on osa suomalaista kansanperinnettä. Tuntuu kamalalta, että perinne katkotaan, eikä se enää siirry omille lapsille."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan