Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosi-iässä hormonikorvaushoitoa saaneilla naisilla suurempi riski dementiaan

Vierailija
29.07.2023 |

No tämäkin vielä. Miksi näitä hormoneja tyrkytetään niin paljon? Minullekin melkein väkisin vaikka ihan hyvin pärjään oireiden kanssa.

https://tieku.fi/terveys/yleisesti-kaytettyyn-vaihdevuosioireiden-hoito…

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ne ehkäisevät sydän-ja verisuonitauteja, jotka ovat suomalaisten kansansairauksia. Ja auttavat myös nivelvaivoihin. Mutta hyvä, että sinä et tarvitse, me olemme niin erilaisia. Minulle taisi olla merkittävin syy unettomuus aloittaa hormoonihoito.

Vierailija
2/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin unettomuuden vuoksi. Koska unettomuus lisää dementiaa.

Teit niin tai näin, on se aina väärinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako sitten e-pillerit olla haitallisia pitkällä aikavälillä ja aiheuttaa vakavia haittoja? Monet kuitenkin käyttää jopa kymmeniä vuosia.

Vierailija
4/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo ja Fatim kirjoitti:

Vanhat naiset ovat turhakkeita.

Off topic, mutta en ymmärrä, miten kukaan voi arvostella toisen ihmisen ikää. Me kaikki olemme samassa veneessä. Jokainen meistä on ollut nuori ja rypytön, kaikista meistä tulee vanhoja ja ryppysiä. Oli mies tai nainen.

Mitä itsevihaa tämä on, että mollaa itseään ja omaa tulevaisuuttaan?

Vierailija
5/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellinen kirjoittaja totesi, sydän-ja verisuonitautien riski pienenee. Vaikuttaa myös mm. lihaksiin ja luihin. Jos suvussa ei ole (rinta)syöpää, hyödyt ovat suuremmat, kuin riskit.

Sydän-ja verisuonitaudit myös lisäävöt dementian riskiä, joten kokonaistilanne ei välttämättä ole niin huono ennusteeltaan, vaikka käyttäisi hormonikorvaushoitoa.

Ne, joilla onnellisesti ei ole vaikeita vaihdevuosioireita, eivät aina ymmärrä niitä, joilla oireet on hirveöt.

Mummollani oireet kesti yli 70-vuotiaaksi. Samoin tädillä, joka joutui syövän takia lopettamaan hormonit. Äitini valvoi yöt, palellutti perheen läpivedolla 30 asteen pakkasella, raivosi ja heitteli tavaroita 10 vuotta, kunnes jäljelle jäi vain hikoilupuuskat, joita hänelläkin oli vielä yli 70v iässä. Ei suostunut kokeilemaan hormoneja.

Tuttavapiirissä on naisia, jotka valvovat joka yö, lähinnä hikoilua ja lopullinen herääminen 3-4 välillä. Vuodesta toiseen valitus tästä, mutta "myrkkyjä" eivät kuulemma syö. Kasvot ja iho harmast kuun tupakoitsijalla, elinvoima karannut kehosta, jalat tikut liikunnasta huolimatta, maha suuri pallo.

Itse nukun hyvin, naiselliset muodot ovat tallella, iho kukoistaa, hiukset kasvaa, lihakset erottuvat, enkä hikoile. Elän mieluummin näin, kuin kidun 1/3 elämästäni.

Vierailija
6/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo ja Fatim kirjoitti:

Jokainen nainen haluaa olla sinulle turhake.

Vierailija
7/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni kirjoitti:

Siksi koska ne ehkäisevät sydän-ja verisuonitauteja, jotka ovat suomalaisten kansansairauksia. Ja auttavat myös nivelvaivoihin. Mutta hyvä, että sinä et tarvitse, me olemme niin erilaisia. Minulle taisi olla merkittävin syy unettomuus aloittaa hormoonihoito.

Niin että elää pidempään vintti pimeenä.

Sinulla se on jo pimentynyt.

Vierailija
8/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo ja Fatim kirjoitti:

Äitisi on siis turhake.

Vierailija
9/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrkytetään väkisin? Kaikki ei saa riittävästikään, lääkärikohtaista.

Yhdes haastattelus just oli kuinka syöpään sairastuneetkin oli sitä mieltä, että eivät kadu hormoneita, koska ilman niitä olis mennyt työkyky.

Pärjäät ilman, se on ok. Kaikki ei pärjää ilman. Itse tulen pyytämään hormoneja kun tulee aikanaan oireita, en halua kärsiä turhaan.

Dementiariski pieni ja kyseenalainen.

Vierailija
10/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako sitten e-pillerit olla haitallisia pitkällä aikavälillä ja aiheuttaa vakavia haittoja? Monet kuitenkin käyttää jopa kymmeniä vuosia.

Totta. Miesten olisi hyvä teetättää vasektomia.

Vierailija
11/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lääkäri yritti väittää, että nukahtamislääkkeitä käyttävillä ihmisillä on enemmän dementiaa.

Varsinainen totuus lienee kuitenkin se, että unettomuus aikaansaa vahvasti dementiaa ja nukahtamislääkkeisiin turvautuvat ihmiset, joilla on pahaa unettomuutta.

Eli ilman niitä lääkkeitä olisi paljon isompi riski saada dementiaa.

Tässä hormoniasiassa on varmaan sama juttu. Hormonitason lasku ja sen aikaansaamat sairaudet kuten sydän- ja verisuonitaudit ja paha unettomuus aikaansaavat dementiaa. Hormonihoitoon turvautuvat ne, joilla vaihdevuosioireet ovat pahoja. Niinpä juuri heillä on isompi riski dementiaan. Ei kuitenkaan sen lääkityksen vuoksi vaan sen sairauden vuoksi, mihin lääkettä saa.

Vrt. parkinsoninlääkkeitä käyttävillä on enemmän ja pahempia parkinsonoireita kuin muilla ihmisillä. No ylläri.

Vierailija
12/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko syöneet pitkään hormoneita? Olen kuullut, että Suomessa annetaan hormoneita vain pariksi pahimmaksi vuodeksi, vain hyvin nihkeästi pidemmäksi aikaa. Jos tämä on totta, en uskalla vielä hakea, vaan vasta sitten kun olo on jo sietämätön.

Vierailija
13/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukoilla menee hautaan asti muita nappeja ei edes tarvita. Näin olen ainakin kuullut.

Vierailija
14/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni kirjoitti:

Naisilla on niitä muutenkin vähemmän. E-pillereitä myös jaetaan nuorille ilmaiseksi ja ihan liikaa.

Vierailija
15/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempi pahempi. Itsellä olisi ollut työkyky heikoilla jo 50 vuotiaana huonojen yöunien vuoksi. Eipä paljon ajatus kulje, kun nukut viitisen tuntia yössä 15 pätkässä. Puoli vuotta kestin, sitten hain hoitoa. Ehkäisee myös osteoporoosia, jota sitäkään en haluaisi seurattuani äitini kipuja taudin vuoksi. Riskit käydään läpi lääkärin kanssa, riskitöntähän tämä elämä ei ole.

Vierailija
16/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mietitty sitä, että todennäköisesti hormonihoitoa käyttävät ne, joilla on oireita. Entä jos kyse onkin geneettisestä ongelmasta ja hoitoa saaneet olisivat dementoituneet joka tapauksessa? Monilla hormonihoito auttaa myös aivosumuun.

Vierailija
17/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni kirjoitti:

Niin että elää pidempään vintti pimeenä.

Sinulla se on jo pimentynyt.

Mä olen seurannut kahden dementikon elämää lähipiirissä, toinen eli 5 vuotta sänkypotilaana ja toinen puolisen vuotta. Itse en kyllä siihen halua vaan mielummin kuolen ennen vaikka sitten sydänkohtaukseen.

Se siitä pimeydestä.

Vierailija
18/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni kirjoitti:

Naisilla on niitä muutenkin vähemmän. E-pillereitä myös jaetaan nuorille ilmaiseksi ja ihan liikaa.

Niinpä, pöhöttää alaikäisä naisia. Ei hyvä.

Vierailija
19/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa yli 90v eläneet, ovat kaikki olleet niukkaunisia ikänsä ja kellään näistä ei ole ollut dementiaa.

-sivu

Vierailija
20/38 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska big pharma ja patentit sekä lääkäreiden bonukset. Eivät lääkärissä mainita koskaan terveellisistä elämäntavoista tai esimerkiksi paljonko liikunta auttaa vaihdevuosissa. Sama kun nousevaan kolesteroliin määrätään statiineja jotka vuosien kuluttua tappavat aivoinfarktin muodossa vaikka vanhenevalla ihmisellä KUULUUKIN nousta kolesteroli. Sillä on tärkeä rooli vanhenevassa kropassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan