Tekisittekö neuvolan ohjeiden mukaan? (vauva asiaa)
Meillä on aivan ihana 11kk vanha vauva. Synnytys meni hyvin ja imetys lähti heti käyntiin. Aluksi imetin rintakumilla pinkeiden rintojen vuoksi sitten n.1kk päästä ilman. 3kk alettiin tarjota tuttipullosta rintamaitoa joskus että pääsen ilman vauvaa harrastamaan tai asioille kerta viikkoon pariksi tunniksi mutta vauva ei huolinut pulloa ollenkaan. N.4kk iässä neuvolassa kehotettiin harjoittelemaan kiinteitä ja vellejä mutta vauva ei taaskaan halunnut muuta kuin rintaa. Nyt 11kk ja edelleen harjoitellaan. Ottaa nokkamukista vettä muttei muuta. Hedelmäsoseita joskus pari lusikkaa joskus lihasoseita 5-6kk purkista pari lusikkaa ei edes joka päivä. Syö leipää, murorinkuloita eipä juuri muuta. Vaim rinta kelpaa kunnolla. öisin olen imettänyt jatkuvalla syötöllä puolentunnin-tunnin välein. joskus on nukkunut useamman tunnin putkeen. vauva on hyvän painoinen. Neuvolassa kehotettiin lopettamaan kokonaan yöimetys ja vieressä nukkuminen ja päivällä tissiä vain ruuan jälkeen. Aika hurjalta kuulostaa aloittaa näin rajusti. olen imettänyt edelleen yöllä mutta päivällä koittanut olla imettämättä että ottaisi ruokaa mutta vaihtelevasti sujunut
Kommentit (33)
Meillä ilta- ja yöimetykset lopetettiin vuoden iässä. Ekana iltana lapset huusivat reilun tunnin. Toisena iltana puolisen tuntia. Kolmantena iltana viitisen minuuttia. Siinä se. Molemmilta sujui ihan helposti siis.
Vauvasi kuulostaa ihan esikoiseltani. Söi aina vaan tissiä, soseet yökkäsi, jotain palasia naposteli sormineen esim. leipää, raejuustoa, makaronia, hedelmienpaloja yms. Kasvoi aina hyvin ja oli pullukkakin. Tuntui hurjalta kun toiset saman ikäiset söi isoja lautasellisia ruokaa ja toinen vaan söi tissiä. Rintamaito on kuitenkin tosi ravitsevaa, näkeehän sen vauvan kasvusta! Kiinteät täydentävät sitten rintamaitoa, kyllä vauva alkaa syödä kun tulee tarve! Vähitellen kiinteiden osuus kasvoi ja sitten kun tulin raskaaksi esikoisen ollessa 1v10kk ja maito väheni niin lapsi tuplasi syömisensä. Nykyisin kohta 6v tyttönen on edelleen vähän nirso syömään ja jotkut ruuat eivät meinaa mennä millään alas. Vanhat tutut menevät ok mutta uudet ruuat vaativat vähän totuttelua ja mieluiten söisi vaan leipää eikä niinkään lämmintä ruokaa. Kakkonen söi meillä heti alusta saakka valtavia määriä ja nyt kun on 3v niin syö monesti isompia annoksia kun esikoinen. Syö lähes mitä tahansa eikä ole ennakkoluuloinen.
Itse sanoisin että luonnekysymys ja toisaalta vauva monesti valitsee rintamaidon vielä tossa vaiheessa jos mahdollista. Jos imetys tuntuu raskaalta niin yritä vähän vähentää mutta itse en lopettaisi imetystä kuitenkaan kokonaan. Aikanaan vauvasi alkaa syödä enemmän ja enemmän kiinteitä. Kun vauva alkaa liikkua ja ulkoilla enemmän niin päivisin tissittelylle ei olekaan yhtäkkiä "aikaa" kun päiväunille mennessä ja illalla nukkumaan mennessä. Kaikki muu kiinnostaa enemmän. Näin meillä on ainakin käynyt. Yöllä olen imettänyt molempia 2-vuotta. Mutta yöimetykset eivät ole olleet mitenkään rasittavia kun niitä on ollut 1-2 yössä. Ja ehjät hampaat ovat molemmilla ennen kun joku ehtii kauhistella. Äidinmaito ei ole kariesoivaa, paljon pahempi hampaille on mehujen ja namien mussutus kun se imetys.
Jaksamista sinulle pienen kanssa! Varmasti löydät teille sopivan ratkaisun, mikä se sitten onkaan!
Muksu 6kk purkin rosvopaistia tavallisella maidolla hiukan ohennettuna. Söi 4 lusikallista omaa lusikkaa samalla ruuassa sekoittaen. Sitten riitti mutta jälkkäriksi otti mangososetta puoli purkkia.
Maissinaksut ja marjakiisseli unohtui listasta mitä joskus syö. Kaikki makea menee hyvin
Tuntuu välillä että neuvolassakin ajattelee että "äiti vaan tahtoo pitää vauvana ja imettää" vaikka itku kurkussa olen yrittänyt vaikka mitä tarjota. Sitten olen koittanut ajatella että kuitenkin alle 1v ja kuitenkin jotain aina suuhunsa laittaa niin en stressaa. Ja todellakin ruokahalu vaan aina näyttää kasvavan mitä enenmän ikää tulee.
Meillä oli aika allerginen vauva ja ekan vuoden eli ja lasvoi lähinnä maidon bataatin voimalla ja hyvin kasvoi. Mutta se bataatti on aika makeeta ja sen varjolla sais ehkä menemään muitakin kasviksia ja lihaa. Ite keitin lihat ja sitten heitin sellaseen sauvasekottimen mukana tulleeseen silppuriin (en tiedä miä sen nimi on) mutta lihasta tuli ihan hienoa eikä lapsi edes huomannut syöneensä lihaa.
Ja vaikka joskus mulle varoteltiin siitä makeaan totuttamisesta niin, kyllä kummatkin lapset ovat oppineet syömään ihan hyvin tavallista ruokaa. Myös tämä allergikko, vaikka isot lihapalat tökkivät vieläkin nyt 2,5v iässä.
Kokemus aivan samanlaisesta lapsesta, eli tissillä eli pääasiassa ensimmäisen vuoden. Ja syötiin öin ja päivin. Olin kyllä 8kk -> joka päivä poissa (opiskelin) jolloin lapselle tarjottiin sekä kiinteä että korviketta, niin pullosta kuin mukistakin ja silti ei syönyt. Vauva söi sitten minun ollessani kotona tissiä. Vuotiaana alkoi syödä kiinteitä enemmän ja tosi hienoina mössöinä. Sai edelleen tissiä sekä öin että päivin.
Tuossa tämä nirsoileva vauva syö ihan kunnolla kiinteitä, ei tarvitse kaivaa tissiä 7v tytölle =) eikä kasvussakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa.
Tee niin kuin ITSESTÄ PARHAALTA TUNTUU, sinun lapsesi se on eikä neuvolan, kyllä se syöminen ajan kanssa alkaa sujumaan.
ikää hällä nyt 11 kk ja kiinteitä alkoi oikeasti syömään kolmisen viikkoa sitten, ihan yhtäkkiä. Mutta en sanoisi vieläkään, että syö kiinteitä mitenkään paljon. Meillä on tällä hetkellä imetyksiä keskimäärin 6 kpl vuorokaudessa.
Älä ap usko noita kaiken maailman höpötyksiä siitä, että vauvasi ei saa tarpeeksi ravintoa tai olisi vaarassa joutua letkuruokintaan. Itse en jättäisi kerralla yösyöttöjä pois, koettaisin ensin vähentää niiden määrää. Mutta tosiaan, tuonikäinen lapsi pärjää vielä ihan hyvin vaikka pelkällä rinnalla, vaikka toki suositeltavaa olisi jo syödä muutakin (vauvat kun eivät vaan aina suosituksista piittaa).
Kyllä ne lapset oppii ajallaan syömään, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.
ikää hällä nyt 11 kk ja kiinteitä alkoi oikeasti syömään kolmisen viikkoa sitten, ihan yhtäkkiä. Mutta en sanoisi vieläkään, että syö kiinteitä mitenkään paljon. Meillä on tällä hetkellä imetyksiä keskimäärin 6 kpl vuorokaudessa.
Älä ap usko noita kaiken maailman höpötyksiä siitä, että vauvasi ei saa tarpeeksi ravintoa tai olisi vaarassa joutua letkuruokintaan. Itse en jättäisi kerralla yösyöttöjä pois, koettaisin ensin vähentää niiden määrää. Mutta tosiaan, tuonikäinen lapsi pärjää vielä ihan hyvin vaikka pelkällä rinnalla, vaikka toki suositeltavaa olisi jo syödä muutakin (vauvat kun eivät vaan aina suosituksista piittaa).
Kyllä ne lapset oppii ajallaan syömään, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.
niin ja meillä aloitettiin kiinteät hieman ennen 6 kk:n ikää, melkein viisi kuukautta siis meni siinä, että vauva teki kiinteillä muutakin kuin hieman maisteli.
Meillä ronkelille tissipojulle maistuu parhaiten sapuskat kun saa syömistä omaan käteensä ja haukkailee omaan tahtiin. Välillä olen laittanut lattialle esim. maissinaksuja niin käy sieltä sitten syömässä tutkimusretkillään. Juu, kivittäkää vaan mutta ei tuo napero muuten söisi mitään muuta kuin maitoa.
Poika veti pääasiassa rintamaidolla lähes kaksi vuotiaaksi kun ei kiinteät vaan kelvanneet. Yöt kului imettäessä kunnes yksi päivä sain tarpeeksi ja vieroitin pojan kertarysäyksellä yösyönnistä. Samalla muutin päiväsyönnitkin niin että sai rintaa aamulla ja illalla ja päivällä aina syönnin jälkeen. Ja kas kummaa kun ei saanut jatkuvasti rintaa alkoi kiinteät pikku hiljaa uppoamaan paremmin. Vaan hyvin ei ole poika koskaan ppinut syömään. Nyt kohta 5v. on todella ronkeli ja ainainen huuto on kun pitäisi syödä. Eläisi pelkällä makealla (suolaisesta mistään ei tykkää) ja olen ajatellut etä makuaisti ei päässyt kehittymään pienempänä kun söi pääasiassa makeaa rintamaitoa.
Kunnes hänelle laitettiin tuubit korviin ja samalla katsottiin kitarisat, jotka sitten olivat lääkärin mukaan todella pahasti infektoituneet ja todella isot. Lääkärin mukaan hän ei ollut koskaan nähnyt niin isoja kitarisoja. Poikamme oli tuolloin 7,5 kk.
Kitarisat poistettiin ja siitä päivästä lähtien poika söi ihan mitä vaan.
Niitä on vain yksi kappale. Eli postettiin kitarisa.
Jotka siis ovat syöneet ihan normaalisti.
Syötkö itse mausteista ruokaa? Meillä auttoivat kuopuksen ruokailuun a) mausteet (syön itse hyvin mausteista ruokaa, joka kaiketi maistui myös maidossa?), mausteiden lisäämisen jälkeen alkoi myös ruoka maistua.
b) itse syöminen, lykkäsin lusikan lapselle käteen, söi sillä (ja vähän käsinkin), mutta söi siis paremmin itse.