Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisittekö neuvolan ohjeiden mukaan? (vauva asiaa)

Vierailija
20.12.2009 |

Meillä on aivan ihana 11kk vanha vauva. Synnytys meni hyvin ja imetys lähti heti käyntiin. Aluksi imetin rintakumilla pinkeiden rintojen vuoksi sitten n.1kk päästä ilman. 3kk alettiin tarjota tuttipullosta rintamaitoa joskus että pääsen ilman vauvaa harrastamaan tai asioille kerta viikkoon pariksi tunniksi mutta vauva ei huolinut pulloa ollenkaan. N.4kk iässä neuvolassa kehotettiin harjoittelemaan kiinteitä ja vellejä mutta vauva ei taaskaan halunnut muuta kuin rintaa. Nyt 11kk ja edelleen harjoitellaan. Ottaa nokkamukista vettä muttei muuta. Hedelmäsoseita joskus pari lusikkaa joskus lihasoseita 5-6kk purkista pari lusikkaa ei edes joka päivä. Syö leipää, murorinkuloita eipä juuri muuta. Vaim rinta kelpaa kunnolla. öisin olen imettänyt jatkuvalla syötöllä puolentunnin-tunnin välein. joskus on nukkunut useamman tunnin putkeen. vauva on hyvän painoinen. Neuvolassa kehotettiin lopettamaan kokonaan yöimetys ja vieressä nukkuminen ja päivällä tissiä vain ruuan jälkeen. Aika hurjalta kuulostaa aloittaa näin rajusti. olen imettänyt edelleen yöllä mutta päivällä koittanut olla imettämättä että ottaisi ruokaa mutta vaihtelevasti sujunut

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen ehdottomasti tarvitsee muutakin ruokaa kuin rintamaitoa. Vauvasi ei saa enää äidinmaidosta riittävästi ravintoaineita. Tällainen tilanne voi johtaa pysyviin vaurioihin esim luustossa. Kannattaisiko lopettaa mieluummin ne yöimetykset, eihän tuossa touhuss aole mitään järkeä-

Vierailija
2/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon proteiini ei kuulemma riitä enää puolivuotiaale. Kyllä ne neuvolassa taitavat osata vauvan ravitsemuksen salat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tod.näk lopettaisin kokonaan imetyksen mahdollisimman pian. Varmaan just noin että eka yöimetyksen, se varmaan jo auttaisi siihen et söisi päivällä paremmin. Ja sit kun söisi vähän paremmin päivällä lopettaisin koko imetyksen.

Mä lopetin imetyksen kokonaan kun poika oli 10kk ja heräsi joka ainoa yö 30min välein rinnalle, nukkui siis kainalossa. Söi kyllä koko ajan hyvin kiinteitäkin, että oli helppoa sen puolesta meillä lopetus.

Vierailija
4/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin neuvola suosittaa eli "järkeistäisin" imetyksen. Yöimetykset joutaa pois ja päivällä riittää 5-6 kertaa. Pyrkisin kohti normaaleja ruoka-aikoja: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Ihan selvästi tuo maidon jatkuva tarjoilu jarruttaa muun ruuan maistumista. Itse tein vähän samaa esikoisen kohdalla ja radikaali muutos ruokailussa tuli, kun rajoitin rinnansyöntiä. Huomautan vielä, ettei imetyksen tarvitse tähän loppua vaan se lapsi tajuaa jo muutamassa viikossa, mitkä on uudet säännöt.

Vierailija
5/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvinkin välillä ei mitään. Lihaa ei meinaa syödä millään. Olen kokeilut kaikkea: palasia, sosetta, kotiruokaa, purkkia jne. Jos jotain saan syömään siinä ei yleensä ole lihaa. Esim. puuro, jogurtti,rahka. Niin ja ruokaa menee vain ihan hienona soseena. 5kk asti on isunut ruoka-aikoina syöttötuolissa muun perheen kanssa ja aina ollaan yritetty antaa jotain

Vierailija
6/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen pois yöltä pikkuhiljaa ja tarjoaisin sitkeästi kiinteitä. Anna sormiruokaa vaan, jos se menee paremmin, ei sen ruuan tarvii lusikasta tulla. Eli perunaa, muita kasviksia lautaselle, hedelmiä jne, kaikkea voi vauva syödä itse!!! Imetys lapsentahtisesti päivällä. Öitä rauhoittaisin niin, että yrittäisin heijaamalla, taputtelemalla jne saamaan uudelleen uneen jos herää, en enää ekana keinona tarjoaisi rintaa. Eli en ihan niin rajusti menis mitä neuvola sua on ohjeistanut.

Vierailija
7/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteiden (kuten liha) syöntiä on paljon vaikeampi harjoitella vuoden iässä kuin noin 8-kuisena. Valitettavasti jatkuessaan tilanne voi johtaa hankaliinkin syömishäiriöihin, pahimmillaan jopa letkuruokintaan.

Vierailija
8/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän nyt rajaa noihin kauhuskenaarioihin.

mutta ap, vähennä tosiaan sitä imetystä, tenkin yöllä. eihän tossa ole mitään järkeä.

Valitettavasti jatkuessaan tilanne voi johtaa hankaliinkin syömishäiriöihin, pahimmillaan jopa letkuruokintaan.

Vierailija
9/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko on kestänyt että vauva rauhoittuu öiksi? ettei seiso sängyssä huutaen? ja kuinka helposti olette menneet rauhoittelemaan? Oletteko antaneet ensin itkeä hetken että jos rauhoittuu itsekseen?

Vierailija
10/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11kk ikäinen tarvitsee jo paljon kiinteää ruokaa, ei pärjää pelkällä rintamaidolla. Ja sitä kiinteääkin monipuolisesti. Jätä ainakin yöimetys kokonaan pois. Päivällä vaikka kerran imetystä. Minä olen jo maistattanut tuon ikäiselle tavallista maitoa, koska en enää imettänyt. Oletko antanut jogurttia ja viiliä? Kokeile tehdä itse vaikka lihakasvissosetta ja antaa sitä. Sekoita vaikka rintamaitoa sekaan, jos niin maistuisi paremmin.

Vierailija
11/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko on kestänyt että vauva rauhoittuu öiksi? ettei seiso sängyssä huutaen? ja kuinka helposti olette menneet rauhoittelemaan? Oletteko antaneet ensin itkeä hetken että jos rauhoittuu itsekseen?

2 yötä kesti 7kk iässä. Tarjosin aina vettä tuttipullosta, aluksi se riitti, sitten tajusi, ettei veden takia kannata herätä. En antanut itkeä itsekseen, kitistä kylläkin.

Vierailija
12/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11kk ikäinen tarvitsee jo paljon kiinteää ruokaa, ei pärjää pelkällä rintamaidolla. Ja sitä kiinteääkin monipuolisesti. Jätä ainakin yöimetys kokonaan pois. Päivällä vaikka kerran imetystä. Minä olen jo maistattanut tuon ikäiselle tavallista maitoa, koska en enää imettänyt. Oletko antanut jogurttia ja viiliä? Kokeile tehdä itse vaikka lihakasvissosetta ja antaa sitä. Sekoita vaikka rintamaitoa sekaan, jos niin maistuisi paremmin.

MAIDON pitäisi olla vuoden ikään PÄÄASIALLINEN ravinnon lähde ja sitten vähentyä pikkuhiljaa. YKSI IMETYS PÄIVÄSSÄ??? Mieti vähän ennenkuin neuvot muita...

Vierailija
13/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi ei ole missään vaarassa ravinnon ja ravintoaineiden saannin suhteen, jos äiti itse syö monipuolisesti.

JA niistä syömishäiriöistä, itse olen väkisin vieroittanut esikoiseni aikanaan huonon kasvun takia, ja se oli kyllä lopullinen katastrofi sen lapsen syömisten kohdalla. Kaksi vuotta meni silkassa syömistaistelussa sen jälkeen, eik älapsi ainakaan kasvanut paremmin.

Aika monet surperallergiset lapsetkin syövät lähes pelkästään rintaa ensimmäisen elinvuotensa, eikä heillä ole yhteään sen enempää luusto-ongelmia sun muita, millä ap:ta pelotellaan.

Mä en missään nimessä lopettaisi imetystä mitenkään väkisin ja äkkirysäyksellä. Uskoisin, että tuossa vuoden iässä alkaa joka tapauksessa muutosta tulla asioihin ihan luonnostaan. Sitä yöimetystä voit alkaa lopetella, jos siltä tuntuu esim. yksi imetys kerrallaan pikkuhiljaa.

PS. Olen itsekin kasvanut pelkällä äm:llä ekan vuoteni, koska en muuta suostunut syömään. Eipä ole elämässäni ongelmia terveyden tai älykkyyden tai syömisen kanssa muutenkaan ollut.

Vierailija
14/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti olen rauhoitellut. Toisella piti vaan silitellä selästä (nukkui vieressä) eikä edes kunnolla huutanut. Toinen huusi paljon enemmän ja sylissä pidin.

Toisille auttaa että isä hoitaa sylissä pidon. Minä olen kokenut että kun itse pidän sylissä ja rauhoitan, kerron vauvalle että äiti rakastaa eikä ole hylännyt vaikka tissiä ei saakaan. Olen jopa lauleskellut "äiti sua rakastaa, pientä pientä kultaa..." tai jotain. Raastavaa se on mutta varmaan kannattaa kuitenkin tehdä. Ja vähitellen. Eka esim. klo 00, ja sen jläkeen annat seuraavana yöntä klo 02 jne..

tsemppiä

Vierailija
15/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahalta... Olisi kannattanut sitkeämmin antaa kiinteitä jo heti 4kk.

Ne murot pois kokonaan!!! Niissä on liikaa suolaa yms. haitallista pienelle, kun sitä on leivässäkin turhan paljon.

Vierailija
16/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yrittänyt 4kk iästä lähtien. Velliä, kaupan soseita lihaa ja hedelmää, kotiruokaa, omatekoista sosetta, jogurttia,viiliä, rahkaa, leipää, hedelmää, perunaa, kasviksia ja lihaa sormiruokana mutta vain leipää ja murorinkulaa ottaa sormiruokana muut vaan tutkii ja heittää lattialle :/ syöttäessä hienojakoista vaihtelevasti menee mutta koskaan ei ole kokonaista purkkia syönyt. kokeilin 8kk purkkiruokaa niin sylkee kaikki ulos ja putsaa vielä kielen! Nielemisessä ja pureskelussa ei ole vikaa.

Vierailija
17/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvauksesi perusteella allergialta. Voisiko olla, että ruoka polttaa jo suussa?

Vierailija
18/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAIDON pitäisi olla vuoden ikään PÄÄASIALLINEN ravinnon lähde ja sitten vähentyä pikkuhiljaa. YKSI IMETYS PÄIVÄSSÄ??? Mieti vähän ennenkuin neuvot muita...

Meillä ei vauva enää rintaa 11kk iässä huolinut. Neuvolassa sanottiin, että aivan hyvin voi kokeilla jo lehmänmaitoa, koska vauva täytää pian vuoden. Kyllä monella on jo tuohon 11kk mennessä imetys vähentynyt paljonkin. Vauva syö jo monipuolisesti kiinteitä ja vuoden iässä saa siirtyä vähitellen perheen muuhun ruokaan. Älä viitsi huutaa siellä.

Vierailija
19/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän samaa ongelmaa ja kun siihen on liitettynä allergiat saatiin lähete ravintoterapeutille.

Tiivistettynä ravintoterapeutin ohje oli, että proteiinin, raudan ja energian saannista pitää huolehtia. Eli lihaa olisi hyvä saada menemään ja sitten vaikka rasvalisä. Lisäksi jonkin verran hedelmiä tai marjoja, jotta saa C-vitamiinia. Joku vilja olisi hyvä olla käytössä myös vuoden ikään mennessä.

Tiivistettynä kuitenkin: Jos lapsi kasvaa hyvin, rautaa lukuunottamatta eivät näe alle vuoden ikäisellä mitään suurempaa ongelmaa.

Vierailija
20/33 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuitenkin hienoa soseta syö vaihtelevasti eli hedelmäsoseita, kasvis- ja lihasoseita, jogurttia, rahkaa (piltin) ja yllätyksekseni söi riisipuuroa pienen annoksen. ennen söi banaania kun antoi käteen muttei enää. mutta selvästi on alkanut enenmän ruoka kiinnostaa ja maistua viimeisen kuukauden aikana siinä mielessä uskoni taas vahvistunut että kyllä tämä tästä. Lopetan asteittain yöimetyksen. neuvolassa sanoi että lopettaisin kertarytinällä mutta meinaan asteittain lopettaa