5kk vauva itkee tuolla kun haluaisi tissiä. koitetaan
opettaa nukahtamaan ilman tissiä ja äisin sydän täällä särkyy kuunnellessa :( Isänsä on lapsen kanssa.
Kommentit (98)
ei yhtäkkiä hoidakaan taaperoaan tasavertaisena äidin kanssa ja häipyy harrastuksiinsa ja ja ja... No milläs luot minkäänlaista suhdetta vauvaan, jos äidit joukolla tisseineen sysää isän tyystin syrjään vuodeksi tai pariksi..
Siihen vauvanhoitoon on kuulunut aika paljon muutakin kuin imettäminen. ISä kun voi tehdä tosiaan kaikkea muuta kuin imettää. Siksi mua ihmetyttääkin miksi tasa-arvon nimissä isä pitää sotkea siihen ainoaan asiaan, mikä automaattisesti kuuluu äidille.
Ihmettelen sitä, miksei tosiaan voi tehdä niin, että isä hoitaa vauvaa muissa asioissa ja antaa äidin levätä, ja vauva sitten sen maidon saa äidiltä silloin kun haluaa, eikä niin että 5kk ikäistä "kasvatetaan".
5kk ikäisestä on myös aika pitkä matka taaperoksi, siinä välissä tulee kyllä ne kiinteät ja muutkin, joita isä voi kyllä lapselleen syöttää.
ollut oikeasti odella yliväsyneitä, koska eivät ymmärrä, että aivot toimivat silloin ylikierroksilla ja uni ei vaan tule millään. Vaikka olisi takana monta vuorokautta muutaman hassun tunnin unilla. Onnittelut teille, jotka nukahdatte helposti ja pysytte virkeinä parin tunnin yöunilla. Valitettavasti me kaikki ei olla sellaisia.
Kyllä sitä vastuuta ja vauvanhoitoa voi alkaa jakaa jo paljon aiemmin kuin vasta sitten kun tilanne on noin paha.
Ja äidit voi myös katsoa peiliin siinä kohtaa, ettei jäädä kukkumaan kun vauva menee nukkumaan, tai päivisin heiluta netissä vauvan nukkuessa, jos itse pitäisi levätä. Vauva kainaloon ja unille myös!
Ja tämä tietysti toimii vain jos ei ole muita kotona olevia lapsia.
omaa eelämäämsä, kun täydelliset mammat latelevat ohjeita, jotka ovat omasta mielestään juuri ne oikeat. Noh, lastenhoidossa ei ole yhtä totuutta.
Hulluutta se on koko ajan työntää vauvalle tissiä suuhun, kun huutaa. itsellenne teette karhunpalveluksen. Mikäli olisi nälkä useasti niin mikä estää teitä pumppaamasta maitoa pulloon ja antamasta syöttövuoron välillä isälle?. Meillä mies syöttää oikein mielellään ja itse saa välilä levättyä. Ihme vauhkoomista, käyttäkää nyt sitä järjenhiventänne mitä teillä on, ei se lastenhoito ole mitään avaruustiedettä ja nykyään ei olla millään pimeällä keskiajalla, jolloin vain äiti hoiti, nykyään isätkin osallistuvat, jos niille annetaan vaan mahdollisuus!.
Mulla kanssa vauva 3kk pitää huvituttina, saan yössä muutaman rupuisen tunnin huonoa unta. Vauva nukkuu vieressä, jotta kaikki kävisi mahdollisimman sujuvasti, mutta nukun sitten huonoissa asennoissa ne pienet hetket. Siitä johtuen olen saanut olkanivelen tulehduksen ja jatkuvan päänsäryn. Nyt ollaan alettu lisämaidon antaminen neuvolan kehotuksesta, koska lapsi kasvaa liian vähän ja on itkuinen. KAtsotaan miten se vaikuttaa.
Ja todellakin olen väsynyt, mutten saa nukuttua päivisin (en vain nukahda vaikka mikä olisi) ja öisinkin kestää aina kauan että saisin uudestaan unta. Herään lapsen pieniinkin inahduksiin.
Ei ole mikään pakko lapsen saada sitä turvaansa tissistä, kyllä sen voi oppia saamaan sylistäkin. ITse olen joutunut itkuja kuuntelemaan ihan muistakin syistä, esimerkiksi lapsen nälästä (jälkikäteen tajusin mitä se oli) kun ei tissimaito vaan riittänyt ja yritin vain sinnikkäästi imettää. Mitä turvaa sekään sitten on, kun lapsi yrittää kertoa olevansa nälkäinen eikä siihen vastata? Olenko nyt sitten mielestänne pilannut lapseni koko lopuksi ikää, kun en vastannut hänen itkuunsa?
Älytöntä myös tuo hylkäämis-puhe, kyllä se isä voi lastaan lohduttaa siinä missä äitikin. Voi olla parempikin lapsen lohduttua irti tissiaddiktiostaan juuri isän sylissä, kun ei tissit ole siinä niin kiinni.
Voimia ap! Tiedän tunteen.
Toivottavasti vauvasi oppii nukahtamaan ilman tissiä ja myöhemmin itsekseen! Elämä helpottuu, kun ei ole niin pirun väsynyt koko aikaa!
Ja lapset saa mitään pysyviä traumoja siitä että isä laittaa nukkumaan. Hah! Hauska ajatuskin, että äidin pitäisi uhrautua ja jaksaa kaikkea. Kivikauden ajattelua, sanon ma. Jos perusasiat on kunnossa ja lapsi saa rakkautta ja huolenpitoa, niin ei ne tuollaisesta (normaalista elämästä) särjy.
Ja hei mä kestoilen! Ja mun poika saa puuroo! Enkä täys imettänyt kuin 4kk! Nyt en imetä ollenkaan, poika 6kk! Tää on elämää! Ja niillä mennään mitä on saatu! Ja me ollaan onnellisia, kaikki neljä!
Ja äidit saa olla väsyneitä!!
Isäkin voi olla hoitovastuussa vauvasta!!
Lapset joita ei ole imetetty päivääkään saavat silti hyvän lapsuuden!
Lapset jotka alottaa kiinteet kolmikuisena voivat silti hyvin!
Ja vanhemmat TARVITSEVAT kaksin keskistä aikaa!!
Vauva-aika on rankkaa!
Äidit(kin) saavat valittaa!
Vauva ei todellakaan koe mitään hylkäystä, jos hänen isänsä on siinä hänen kanssaan.
Toinen asia on sitten se että 5 kk ikäinen on siinä kohtaa että imetyksessä tulee hetkellinen (parin viikon kestoinen) lisäimun vaihe! Hänen maidontarpeensa (ja äidin maidon koostumus) on taas hieman muuttumassa ja siksi tämä tihentyneen imun kausi. AP, koita kestää ihan hetki vielä, tuo tasoittuu parissa viikossa normaalimmaksi.
Tuo viestin alku oli siis sille "olen lukenut psykologian kirjoja ja ammattini puolesta tiedän blaah"- tyypille..
T:42
Eli äsköinen sepustus koskee viestejä 92 ja 93
T.92
kasvaa hitaasti, saattaa olla että hän tarvitsee nyt enemmän myös maitoa. Itse en ole imettänyt noin kauan mutta anna hyvä ihminen tissiä tuon ikäiselle. Painonnousu ongelma on aina ravitsemuksen heikkouden syy - itsellänikin oli ja oli annettava korviketta että vauvan paino saatiin nousemaan koska tissimaito ei riittänyt!
Sinä kyllä jaksat tuon valvomisen usko pois, vaikka se tuntuu välillä siltä että pää hajoaa. Enemmän se hajoaa jos lapsenne itke nälkäänsä ja on kohta sairaalassa seurannassa. Joten syötät ja annat vaikka tuttia, jos se lohduttaa..
Saatko päiviisin nukuttua? Tiedätkö ettei sun ole mikään pakko viedä vauvaa ulos nukkumaan jos et silloin itse pysty nukkumaan - minä laitoin vauvan auton turvikseen pipo päässä ja otin itse torkut sohvalla :)
Hän on nukkunut yksin syntymästään asti. Luonteeltaan on aurinkoinen ja touhukas, utelias ja luottavainen.
Yöllä minä ja mieheni syötämme vauvaa vuorotellen. Isä luonnollisesti pullosta. Näin olemme tehneet alusta asti, eikä ole ollut mitään ongelmia. Isä on vauvalle aivan yhtä turvallinen henkilö kuin minäkin.
Vauvalla on myös unitutti, jonka saa itse laittaa halutessaan suuhunsa, kun käy nukkumaan.
Nukun päiväunia joskus, kun vauva nukkuu, mutta aika usein käy niin, etten saa unta. Eli ei se nukahtaminenkaan aina ole helppoa, vaikka väsyttäisi.
Kaikki me olemme erilaisia, eikä toisen tilannetta voi mitenkään täysin ymmärtää.
Voimia ap:lle. Toivottavasti pääset pian tilanteeseen, jossa saat nukuttua paremmin.
kun imettävät ja valvovat vauvojensa kanssa, eivätkä anna vauvojen nukkua niin että saisivat nukkua itsekin.
Huhheijaa. Kummasti kasvoi terveitä ja hyväitsetuntoisia lapsia vanhoilla opeilla. 5 kuukauden iässä puuroa ja nukkumaan ilman tissin luttuutusta. Ja äiti voi hyvin ja perhe voi hyvin. Samalla voi sanoa, että äiti oli pirteä ja jaksoi hoitaa ne muutkin lapset, ettei tarvinnut nakata niitä virikehoitoon kun muu aika olisi mennyt nuokkuessa tissi vauvan suussa.
ISKÄ ON SIELLÄ LOHTUNA JOTEN EI ITKE VAUVA YKSIN JA RINNALLE NUKUTTAMINEN ON AINA HUONO TAPA.
Se on oikeesti helppo sanoa, että nuku päiväunia. Mutta minkäs teet, kun se valvominen menee ns. överiksi. Sitä käy niin ylikierroksilla, ettei pysty edes nukkumaan.
Mulla viimesin vauvoista heräili tunnin välein yöllä. Ja se oli KAMALAA. Olin niin väsynyt, etten oo koskaan ennen ollut, mutta en pystynyt enään nukkumaankaan. Ehkä kerran kuukaudessa vauva saattoi nukkua 5h putkeen, mutta mä en pystynyt.
Nyt onneksi meidän "vauva" nukkuu hieman paremmin, ikääkin on jo 1v3kk. Kyllä silti vielä yöllä heräilee.
Tsemppiä ap:lle.
Rintamaito laimenee jo 5kk kohdalla niin ettei multa ainakaan riittänyt joten anappa kokeeksi isän nukutusvuorolla tuttipullossa korviketta niin johan nukkuu.
Täytyyhän vauvan saada 1,5v ikään saakka iltamaito ennen mukahtamista ja sen jälkeen se annetaan mukista, jollet ole ennen kuullut...
Jos tosiaan väsyttää niin ei siinä kyllä oikeesti jaksa edes ajatella että vielä johonkin pikkujouluihin lähtisi....
Mutta erilaisiahan me ollaan, toiset jaksaa enemmän toiset vähemmän ja jokainen arvottaa asiat itselleen sopivaan järjestykseen.
riitasoinnuin mammojen korvien välissä, tiptap tiptap se tonttulakki pois päästä kiristämästä! Vauvalle massuun maitoa (tiss or bottle) ja puuroa ja äiskät ja iskät nukkumaan yönsä kunnolla, jottei sulakkeet pimahtele ja synny riipaisevia otsikoita keltaiselle lehdistölle.
kuitenkin mennä pikkujoulujuhliin. Aijaijaijai...
Ettei se vaan niin olis että se sua nyt eniten väsyttää?
Jopas on täällä kamalia vastauksia! Melkoinen susilauma liikkeellä!
Minä ainakin ymmärrän sinua, eikä vauvasi todellakaan ole hyvättynä, kun on isänsä kanssa. En se minäkään aikanaan suostunut toimimaan tuttina lapselle. Imetin toki aina kun oli nälkä, mutta ei sillä lapsellakaan ole jatkuvasti nälkä puolen tunnin välein!
Voimia teille, toivottavasti pian helpottaa!