5kk vauva itkee tuolla kun haluaisi tissiä. koitetaan
opettaa nukahtamaan ilman tissiä ja äisin sydän täällä särkyy kuunnellessa :( Isänsä on lapsen kanssa.
Kommentit (98)
On tainnut mennä koulutus hukkaan ja ammatti...hmm...eikö löytyisi mitään muuta?
tiedän ammattini ja koulutukseni puolesta yhtä jos toista aiheesta. oikeasti vauvaa vahingoittaa tuollainen hylätyksi tulemisen kokemus.
vauvan ensimmäisenä elinvuotena muodostuu perusturvallisuuden tai -turvattomuuden tunne koko loppuiäksi. sillä on aika kauaskantoiset seuraukset.
ja, että vauva tarvitsee äitinsä ja tissiä.
sitten löytyy niita, jotka eivät jaksavat koska vaavi on niin vaativa ja ei ole omaa aikaa ja väsyttää. Sitten antavat vauvansa itkeä kun on isänsä kanssa kunnes vauva tajuaa, ettei äiti tule koska hän (vauva) ei ole tärkeä.
ja sitten itkevät täällä ja puhuvat TASA-ARVOSTA.
Vauva tarvitsee äitinsä niin kuin kissanpentu emonsa jne ja mitään tasa-arvo ei sitä poista!
Totta töriset. Meillä mies valvoo ja syöttää silloin, kun on kotona, että vaimokulta saa levätä. Lapsen kasvattaminen on yhteispeliä!
vaikkapa 3 tunnin päikkäreitä ja paikkaa univelkaansa? 5 kk pärjää kyllä sen ajan isin kanssa, mutta illalla olo voi olla tosi surkea väsyneenä ja unille käydessä, kun äiti kääntää selkänsä.
Ei ap ihan kovin väsynyt ole, kun netissä jaksaa hillua. Oikeasti väsyneet kyllä vetäsevät unta aina kun ehtivät.
ja, että vauva tarvitsee äitinsä ja tissiä. sitten löytyy niita, jotka eivät jaksavat koska vaavi on niin vaativa ja ei ole omaa aikaa ja väsyttää. Sitten antavat vauvansa itkeä kun on isänsä kanssa kunnes vauva tajuaa, ettei äiti tule koska hän (vauva) ei ole tärkeä. ja sitten itkevät täällä ja puhuvat TASA-ARVOSTA. Vauva tarvitsee äitinsä niin kuin kissanpentu emonsa jne ja mitään tasa-arvo ei sitä poista!
Järkevät (molemmat vanhemmat) ymmärtävät, että lapsi tulee ensimmäisenä. Siksipä sitä vuorotellaan, huolehditaan molempien jaksamisesta jne. Toisiaan arvostavat vanhemmat hoitavat myös kumppaniaan. Niin ei kärsi parisuhdekkaan ;)
Vauvat ovat aina vaativia, mutta juuri tämä yhteispeli auttaa. Ei vauva itke, kun hänestä huolehtii. Meillä ainakin hyvin tyytyväinen pienokainen. Olisiko syy muualla, jos ei lapsonen ole tyytyväinen? Liian helppo selitys tuo rinta ;)
ja, että vauva tarvitsee äitinsä ja tissiä.
sitten löytyy niita, jotka eivät jaksavat koska vaavi on niin vaativa ja ei ole omaa aikaa ja väsyttää. Sitten antavat vauvansa itkeä kun on isänsä kanssa kunnes vauva tajuaa, ettei äiti tule koska hän (vauva) ei ole tärkeä.
ja sitten itkevät täällä ja puhuvat TASA-ARVOSTA.
Vauva tarvitsee äitinsä niin kuin kissanpentu emonsa jne ja mitään tasa-arvo ei sitä poista!
Onhan se isäkin vauvalle tärkeä, ainakin meillä on. Ja siis mä annoin kanssa 3kk eteenpäi velliä huonosti kasvavalle vauvalle ja siitä se sitten lähtikin nousuun se paino. Meillä herättiin kanssa puolen tunnin välein ja lopetin myös yöllä niin tiheään imettämisen. En olisi myöskään itse jaksanut
ja sitten lähti menemäänkin hyvin, kun löydettiin kummallekin sopiva rytmi.
Aika tiukkoja vastauksia taas täällä, vaikka kaikki ei todellakaan ymmärrä mitä on herätä jatkuvasti.. lopulta unta ei enää saa. Toihan on vanha kidutuskeinokin ja kyllä sillon mun mielestä muutoksia saa tehdä.
Jos isä on läsnä, niin ei se vauva nyt hylätyksi ole tullut herranjumala..
Joillakin superimettäjillä vinksahtaa päässä eikä' jakseta taas yhtään ymmäretää erlaisia tapoja
todistettavasti vauva voi luoda kiintymyssuhteen kahteenkin henkilöön, ei pelkästään äitiin
Mä en tiedä mitä psykologiaa ootte lukenut
Mukavaa saada joku hengenheimolainenkin tälle palstalle ;) Kiitos kaunis :)
todistettavasti vauva voi luoda kiintymyssuhteen kahteenkin henkilöön, ei pelkästään äitiin
Mä en tiedä mitä psykologiaa ootte lukenut
jos väsymys menee yli, silloin tulee unettomuus. Ja ei mikään ihan helppo juttu.. ja olen oikeasti ollut tekemisissä ihmisten kanssa joille näin on käynyt ja he ovat joutuneet osastolle hoitoon
että ei sitä aina väsyneenä niin vaan nukutakaan
Joo, mä jo vähän aloin ihmetteleen näitä hylkäsy juttuja ja siis todellakin ihan koulussakin jo opettettiin kiintymyssuhdeteorista, että kyllä se tulee muihinkin kuin pelkästään äitiin. Tietystikin :D olen lastensairaanhoitaja
ja meidän vauva on ainakin ihan selvästi kiintynyt sekä muhun että isään. Kumpikin käy lohdutukseen ja hän tarkkailee kumpaakin missä ollaan ja silloin kun lähtee tutkimusmatkalle :D
missä lukee tyyliin "minä valvoin niin ja niin monta vuotta, minä minä minä, niin tottakai sinäkin! Turhaan itket väsymystä koska MINÄ valvoin niin ja niin kauan".
Eiköhän se kuulkaa ole ihmisestä kiinni, miten väsynyt on. Olen minäkin perhanan väsynyt jo 4kk jälkeen. Minulla on 2 lasta, esikoinen ei enää nuku päikkäreitä joten en pääse nukkumaan silloin kun haluan. Ja en ole valvonut kuin 4kk!!! Apua olen paska äiti kun en jaksa kunnolla.
Joten tsemppiä ap, jätä kiihkoilijat omaan arvoonsa.
kyllä te olette ilkeitä ap:tä kohtaan!!! Täytyy myöntää, että itse olen päässyt helpolla, syntymän jälkeen vauva heräsi 2-3h välein, nyt 2,5kk iässä nukkuu ensin 6h pätkän, sitten imetän ja sitten herätään n. 10:ltä (eli nukkumaan menee klo 23-24). Muutenkin vauva on tosi tyytyväinen, ei paljoa itkeskele ja naureskelee ja hymyilee meille. Myös ISÄ eli täysivertainen vanhempi äidin kanssa nukuttaa vauvaa, alusta asti on nukutettu vauvaa omaan pinnäsänkyyn. Myöskin sinne nukahtaa itsekseenkin..eikä tämä ole mitenkään opetettu juttu, heti kyllä menemme katsomaan, jos vauva vähän itkee- ja hän tietää sen, on oppinut luottamaan meihin.
Ymmärtääkseni vauvan perusluottamus luodaan ihan ekoina kuukausina (se on kyllä huomattu). Olen kuitenkin siitä samaa mieltä, että vauva on se joka määrää tahdin. Itse annan illalla vielä korviketta lisäksi, koska oma maito ei oikein riitä, vaikka kuinka imettäisin ja vauvakin hermostuu tästä suunnattomasti, jos maitoa ei tule!
Ap:lle paljon voimia ja jaksamista, ymmärrän miten raskaalta tuntuu herätä noin usein. On jopa vaarallista, että ei saa nukuttua kunnolla..voi esim. pudottaa vauvan tms. Koita jaksaa ap :))
ps. en ymmärrä teitä muut äidit, en todellakaan!!!!!!!! Täällä pitäisi tukea toisia ja kirjoittaa hienotunteisesti, mutta te vaan haukutte kaikki maan rakoon..sääli. Oletteko itse sitten niin täydellisiä?
minäkin tähän viestiin, kuin joku muukin.. Eli, tajuatteko, että jos on oikeasti ihan todella väsynyt, niin enää ei se uni tule! Silloin tulee unettomuus, ja ihminen tulee aika hulluksi! Joka ei tätä tiedä, ei ole ollu äärimmäisen väsynyt.
Ihan oikeasti, en mitään provoile. Kyllä oli lähellä itselläkin etten hoitoon joutunut, kun lapsi itki koliikkia yöt läpeensä enkä saanut nukutuksi. Kun mies oli vauvan kanssa päivällä, en yksinkertaisesti enää SAANUT UNTA vaikka väsytti niin vitusti! Maanisesti vaan lajittelin pyykkiä ja tiskasin ja puunasin, vaikka järki sanoi että nukkumaan.. Kyllä sitä yritettiin..
Huoh. Onneksi selvittiin. Ja ap:lle jaksuja.
että yritä ihmeessä vaan lopettaa ainakin se yöimetys mahdollisimman pian!!! Täällä kärsitään saamattomuuden seurauksista :(
Meidän vauva, ikää kohta kolme vuotta imee edelleen öisinkin rintaa. Joskus kahden tunnin, joskus jopa 10 min. välein.. :-/ Useamman kerran yössä kuitenkin. JA lopettaminen ei onnistu millään!
opettaa nukahtamaan ilman tissiä ja äisin sydän täällä särkyy kuunnellessa :( Isänsä on lapsen kanssa.
Miksi opetatte 5kk ikäiselle tuollaista??? Tuo on kidutusta!!! Äkkiä imettämään siitä!!!! Voi kauhea teitä toisia, kun teette vauvanne kannalta huonoja valintoja oman mukavuudenhalun nimissä.
ei yhtäkkiä hoidakaan taaperoaan tasavertaisena äidin kanssa ja häipyy harrastuksiinsa ja ja ja...
No milläs luot minkäänlaista suhdetta vauvaan, jos äidit joukolla tisseineen sysää isän tyystin syrjään vuodeksi tai pariksi..
ja meidän vauva ei millään lailla ole kyllä kärsinyt, saa rakkautta ja syliä MOLEMMILTA sekä tyytyväisenä naureskelee..miettikääs, mitenkä on toimittu 1970- ja -80-luvuilla..
edelleen ap:lle voimia ja älä välitä näistä vauhkoajista, jotka ovat kuulleet joskus jonkun asian ja se on sitten yksi ja ainoa totuus!!!
ollut oikeasti odella yliväsyneitä, koska eivät ymmärrä, että aivot toimivat silloin ylikierroksilla ja uni ei vaan tule millään. Vaikka olisi takana monta vuorokautta muutaman hassun tunnin unilla.
Onnittelut teille, jotka nukahdatte helposti ja pysytte virkeinä parin tunnin yöunilla. Valitettavasti me kaikki ei olla sellaisia.
Pakko kysyä ns tyhmä kysymys: oletko varma, että vauvalla ei ole nälkä? Syökö jo hyvin sitä puuroa illalla, meneekö soseita millaisia määriä? Jos ymmärsin oikein (ja luin kaikki viestisi) niin imetät, etkä ole antanut korviketta.
Minäkin täysimetin toista lastani noin 3,5 kk ikään, kunnes lapsi vaan ei ollut koskaan tyytyväinen, ei nukkunut kuin pätkiä jne. Aloin olla todella väsynyt, ihan puhki valvomiseen ja siihen, että elämä oli yhtä imetystä. (Ymmärrän ap hyvin siis väsymyksesi, sinulla on täysi oikeus sanoa olevasi väsynyt! Ei äitiys tarkoita sitä, että pitää väsymyksen takia tulla hulluksi.)Tajusin siis että en ollut koskaan hyvällä tuulella, mistä alkoi jo esikoinenkin kärsiä (ja varmasti vauvakin). Noh lopulta päätin kokeilla korvikkeen antamista imetyksen ohella, ja muutos oli todella merkittävä! Vauvani alkoi nukkua useampia tunteja ja oli muutenkin paljon tyytyväisempi, virkeämpi ja sosiaalisempi, ja paino ja pituus lisääntyivät selvästi. Itse sain vähän enemmän unta ja jaksoin taas paremmin(esikoinenkin saattaa edelleen herättää ainakin kerran yössä pissalle/höpöttämällä unissaan jne).
En ollut kovin hyvä osittaisimetyksessä, joten n. 5-6 kk mennessä imetys vaan loppui kokonaan. Surin tätä aikani kun olin sentään onnistunut imetyksessä paljon paremmin kuin esikoisen kanssa, mutta tajusin sitten, että loppujen lopuksi kyse ei ole minun onnistumisestani/epäonnistumisestani imetyksessä vaan siitä, että lapseni saa riittävästi ravintoa, on tyytyväinen ja voi hyvin.
Vauvani muuten nukahti pienenä rinnalle mutta jatkoi uniaan sängyssä tutti suussa ja unilelu kainalossa; myöhemmin kun ei enää nukahtanut syliin juotuaan iltamaitopullon nukahti tyytyväisenä tutin ja unilelun kanssa sänkyynsä. Oma kokemukseni siis on, että jos vauvalla ei ole nälkä eikä jotain muita ongelmia (vatsavaivoja, nuha, muuten sairaana jne) niin on ihan mahdollista, että nukahtaa tyytyväisenä ilman tissiäkin!