Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotias ei kenties tule kotiin jouluaterialle. Olisiko OK teille?

Vierailija
17.12.2009 |

Täällä on paljon puhuttu siitä, miten kieltäytyä menemästä äidin tai anopin joulupöytään ja oman joulun viettoa on tuettu. Ymmärrän tämän. Mutta milloin mielestänne on oikea aika irrottautua vanhempien taikapiiristä jouluaterian suhteen? Onko se heti täysi-ikäiseksi tultua?

Onko 18-vuotiaan oikea paikka jouluaattona mielestänne poikaystävän siskon joulupöydässä? Mitä ajattelisitte, jos teille kävisi niin kuin minulle on nyt mahdollisesti käymässä?

Harrastaisinko uhkailua? Kiristystä? Lahjontaa? Vai tulisiko minun hyväksyä tosiasiat ja todeta, että tee ihan niin kuin sinulle on mielestäsi parasta?

Välit ovat kunnossa enkä ole tähän asti ollut hirviöäiti, sen myöntää tytärkin.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta on tyhmää sanoa että sää syöt kotona ja ukko kotonaan.

Itse tapasin siippani 19- vuotiaana ja ollaan syöty anopilla aina joulusin. Siitä on tullut ihana perinne jo.

Omalle lapselle sanon että syö joko kotona tai muualla sukulaisella, siippa saa olla mukana. Sitä kivempi!!

Mutta mitä tulee rahaan niin kyllä saa sanoa että tolkku käteen. Ja joko on kotona tai ansaitsee.

Olet vaan lypsylehmä.

Vierailija
42/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurisisin varmasti ja mököttäisin ja surisin aikani, mutten kuitenkaan suuttuisi. Loppujen lopuksi varmaan ymmärtäisin lastani :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tytär poikkeaa jossakin vaiheessa joko yksin tai poikaystävän kanssa. Vain itsestäänselvä ajatus yhteisestä jouluateriasta on menetetty, ei vielä muuta.

ap

Vierailija
44/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötte miehesi kanssa romanttisen jouluaterian ja saatte viettää ihanaa aikaa kahden :)

Ja pyydät tytärtä tulemaan seuraavana päivänä teille syömään ja esim pelaamaan yhdessä jotain tms. Viettämään ns toista jouluaattoa kanssanne :)

Vierailija
45/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo huoltosuhde kääntynyt siten, että vastaan myös anoppini ja appeni jouluateriasta ja paljosta muustakin heihin liittyen. Näin ollen kahdenkeskinen aika ei koita vielä tänä jouluna.

ap

Vierailija
46/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän asiasta nyt keskustella voisi, ja toki äiti voi kertoa että toivoisi kovasti että tytär olisi jouluna kotona.

Vierailija
47/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin lapsille joulupukin takia, mutta voi olla kyllä mahdollista oppia vetämään kaikki kolme päivää ihan täysillä :)

Meillä aatto on ydinperheen juhla, mutta ketkä pääsee mukaan, vaihtelee. Aina on kai joku ollut ja siis itsekin usein olemme toisessa mummulassa tai kummassakin kun matka ei ole este. Joulupäivä on enemmän sellainen lököily- ja ulkoilupäivä, käydään kävelyllä, luetaan lahjakirjoja ja katsotaan elokuvia jne. Tapanina on taas väkimäärältään isoin juhla, silloin poikkeaa kauempia sukulaisia ja tuttuja ja naapureitakin ja joskus omista sukulaisistaan palaavia tuttuja. Miksi tyytyä vain yhteen iltaan? :)

Vierailija
48/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
49/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä todennäköisemmin tulee sieltä jonain päivänä ilolla kotiin,

miksikään mököttäväksi marttyyriäidiksi en aio alkaa - oli vaikeaa tai ei

Vierailija
50/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin jos on uusi suhde ja ihan lääpällänä vielä, joulu erillänä voi tuntua silloin katastrofalisen kauhealta. Toivoisin sitten, että lapsi ja poikaystävänsä tulevat meille joulupäivänä.

Nimim. muistan itse vastaavan tilanteen, olin tosin 20 ja jouluaatto poikaystävän isän luona. Perinteeksi tulikin että ollaan yhtenä päivänä yhdessä paikassa jouluna, se missä ollana minäkin päivänä vaan vaihtelee vuosittain.

Vierailija
51/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaaltani, onko ennättänyt ajatella vielä joulunpyhien viettoa. Kun hän kysyi kuinka niin, niin totesin, että kun varmaan kaikki haluais suakin nähdä, eli haluaisin tietää, onko menossa aatoksi seurustelukumppaninsa vanhempien kotiin, isälleen (jonne pikkusisaruksensa menevät), haluaisko olla aaton kotona vai mentäiskö mun äidin luo. Ja totesin toki, että onhan siinä onneksi useampi pyhä, että kaikkia ehtii nähdä joulunpyhinä, mutta pitäis viimeistään alkuviikosta ilmotella, milloin on tulossa/menossa minnekin.

Itse asiassa minä hämmästyin, kun tuo totesi, että oli ajatellut viettää aaton minun kanssani!

Vierailija
52/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten hän on siellä.

Kysyit "Vai tulisiko minun hyväksyä tosiasiat ja todeta, että tee ihan niin kuin sinulle on mielestäsi parasta?". Minusta pitäisi. Tosin ei todeta "tee ihan niin kuin sinulle on mielestäsi parasta" - vaan ystävällisemmin toivottaa mukavaa jouluaattoa siellä poikaystävän siskon joulupöydässä :).

Lapsilla ei ole, oikeasti, velvollisuutta tehdä vanhemmilleen joulua olemalla läsnä. Keksi itsellesi jotain mukavaa jouluksi.

Oletan, että lapsesi on ainoa lapsi (en jaksanut lukea koko ketjua, vaan vastaan saman tien). Tai sitten haluat väen väkisin, että kaikki ovat paikalla jouluna.

Minä olen omille lapsilleni sanonut, että muistavat sitten isompina :), että meillä ei ole "joulupakkoa". Jokainen luo omat joulutraditionsa ja oman itsensä oloisen joulun.

Tyttäresi haluaa olla poikaystävänsä seurassa jouluna - se lienee hänen oma päätöksensä.

t. 18-vuotiaankin äiti (ja 20-vuotiaankin äiti :) ja kotoa löytyy vielä liuta nuorempiakin)

Vierailija
53/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytär + poikaystävä ovat tervetulleita milloin vain joulunpyhien aikaan teille, joko syömään tai ihan muuten vaan!

Sehän on ilmiselvää, että juuri se yhdessäolo on parille tärkeintä. Ehkä he molemmat tuntevat olonsa kotoisaksi ja rentoutuneeksi poikaystävvän siskon luona (siellähän kai oli tarkoitus aattoa viettää?), kun taas uusi anoppila ei liene se helpoin paikka viettää joulua nuorelle pojalle. Ihan oikeasti. Yrittäkää vain sopeutus siihen, että tytär on kuitenkin aikuinen, vaikkakin nuori sellainen, ja hönen tulee voida tehdä omat ajankäyttöpäätöksensä itse.

p.s. Minulla on tuo vielä niin kaukana edessä, että on varmaan sen vuoksi helppo jaella neuvoja. =)

Vierailija
54/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti, että lastenhan on tarkoitus itsenäistyä. Osa sitä on kokeilla joulua muuallakin kuin lapsuuden kodissa. Minä esim. itse totesin omien lasteni synnyttyä, että olemme joulut omassa kodissamme - meille ovat siitä lähtien (kohta 20 vuotta) olleet muut sukulaiset tervetulleita aattona. Vaihtelevasti ollaankin sitten oltu joku oman perheen kesken, minun sisaruksieni kanssa, minun äitini kanssa, miehen vanhempien kanssa jne.

Osa aikustumista on irrottautua lapsuuden kodista ja "kiinnittyä" omaan kotiin. Seurustelukin on osa tuota "omaan" (suhteeseen) kiinnittymistä. Irtautumista lapsuuden kodista.

Vanhemman tehtävänä olisi antaa tuolle irtautumiselle tilaa - eikä suinkaan estää sitä. Meidän tehtävämme on jossain kohtaa antaa lapsi maailmalle, vaikka sitä itse tarvitsisikin kipuilla runsaasti.

Itse reagoin esikoisen "ajattelin muuttaa pois kotoa" kommenttiin aikoinaan spontaanilla "ei kauheeta, et sä voi" :-) - mutta niin vaan tuo pystyi ;-) ja muutti ja hyvin on pärjännyt. Pikkusisarukset ikävöivät aluksi aivan hirveästi, mutta ovat nyt jo tottuneet erillään asuvaan siskoon - ja aivan onnessaan kun tämä tulee kylään. (Kävi mm. tänään kääntymässä täällä meillä kotona pienimmäisen hoitoapuna sillä välin kun minä kävin koulun joulujuhlissa.)

Niin se vaan on, jonain päivänä pientenkin lintujen siivet kantavat :-) - ja joskus ne kantavat joulunkin osalta muualla kuin lapsuuden kodissa.

Vierailija
55/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kun huolehdittavana ovat myös iäkkäät appivanhemmat ja heidän jouluilonsa. Heidän takiaan ei ole mahdollista esim. muuttaa joulunvieton aikatauluja kovin paljon.

ap

Vierailija
56/71 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kun huolehdittavana ovat myös iäkkäät appivanhemmat ja heidän jouluilonsa. Heidän takiaan ei ole mahdollista esim. muuttaa joulunvieton aikatauluja kovin paljon. ap

Oletin, että joudut viettämään joulun yksin, koska sinua niin kovasti harmitti tytön muualle meno. Mukavaa, että sinulla on appivanhemmat seuranasi :-).

t. asiaa ehdottanut

Vierailija
57/71 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä minun mielestäni on törkeä veto tytöltä tulla kuitenkin lahjojen jakotilanteeseen ja muutenkin ottaa muitta mutkitta kaikki rahallinen apu vastaan.

Vierailija
58/71 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulut sujuvat niin, että minä ja avomieheni järjestämme oman joulun kotona joskus vähän ennen joulua, tänä vuonna se oli eilen :) Tehdään hyvää ruokaa (ei jouluista), annetaan lahjoja ja ollaan vaan. Joulunpyhiksi minä matkustan vanhalle kotipaikkakunnalle missä meillä on sukujoulu: lapsuudenperheeni, tädin perhe, mummo... Mieheni taas menee viettämään joulun lapsuudenperheensä luona.

Meille tällainen järjestely toimii tosi hyvin, koska haluan viettää jouluni sukulaisten kanssa, koska tykkään heistä tosi paljon. Mies ei ole antanut kovin imartelevaa kuvaa perheensä joulusta, joten en ole viitsinyt ehdottaa muutosta joulunviettotapaamme ;) Kysyin kyllä haluaako hän tulla sukuni luokse tänä jouluna, mutta hän haluaa mennä lapsuudenperheensä luo.

Vierailija
59/71 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin olin töissä aattoillan. Tänä vuonna olen aattoaamun ja jouluaamun töissä ja ilolla menen perheeni kanssa syömään anopin pöytään.

Vierailija
60/71 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suoda tytölle tämä nuoruuden itsekkyys. Yksi uhraus lisää äidiltä :-) Kunhan hän kasvaa ja suhde poikaystävään joko tasaantuu tai lopahtaa, voitte neuvotella joulukuvioita uudestaan. Kyllähän totuus kuitenkin on, että ainoa lapsi (ja ehkä appivanhempien ainoa lapsenlapsi?) joutuu ennen pitkää kuitenkin vastuunsa kantamaan ja järjestelemään joulujaan vanhuksien mukaan. Tästä voit tietysti jo vihjata sanomalle esim. että olkaa tämä joulu poikaystävän sukulaisissa, niin tulette sitten ensi jouluna meille.