Onko äiti itsekäs jos toivoo että lapsi syntyy keskosena?
Näin siis koska haluaa helpon synnytyksen ja onhan se helpompaa synnyttää pieni 1,5-kiloinen vauva kuin yli 4-kiloinen iso vauva.
Kommentit (43)
Näin siis koska haluaa helpon synnytyksen ja onhan se helpompaa synnyttää pieni 1,5-kiloinen vauva kuin yli 4-kiloinen iso vauva.
ja synnytyksen jälkeen kaikki on vaikeampaa.
ja mulle sanottiin, että keskossynnytykset ovat usein kivuliaampia koska pienellä kohdulla on paljon enemmän supistusvoimaa.
Ja kerro miksi pieni koko takaisi helpon synnytyken?
Onko itsekästä toivoa keskosta ja ottaa vastaan sen aiheuttamat rikit kuin kärsiä sen pari tuntia ja synnyttää normaalikokoinen lapsi.
Itselläni lapset ovat olleet n. 4,5 kg ja ei se nyt kauhea urakka ole. Ponnistusvaihe on kestänyt 4-5 min. Joten siinä vaiheessahan se lapsen koko on ratkaiseva. Todennäköisesti ihan samanlaiset avautumiskivut niin 2kg kuin 4,5 kg vauvan kohdalla.
Vaikka vauvat ovat olleet isoja, niin olen silti ihan itse kävellyt pois synnytysosastolta. Kaikissa synntytyksissä tuli pari pientä repeämää, mutta nekin parani nopeasti.
Täällä sinnikkäästi yritetään vauvaa pitää mahassa että edes painais kilon... Että kun alkoi itkettää ja surettaa miten joku voi ajatella edes noin. Pitää näköjään lopettaa palstailu kun on niin tyhmiä "äitejä".
lasta, joka joutuu viettämään elämänsä ensi viikot tai kuukaudet teholla, jatkuvasti peläten aivoverenvuotoa tai muita keskosuuden aiheuttamia komplikaatioita?
koska pään kasvu hidastuu viimeisinä viikoina paljon, ei ole päänympäryksessä erityisen suurta eroa onko sitten 2 kg vai 4 kg. Eri juttu sitten jos vauvan hartiat jää kiinni, mutta silloin yleensä puhutaankin jo lähemmäs 5-kiloisista.
Synnytys ei todellakaan ole välttämättä niin paljon helpompi, että kannattaisi kärsiä kaikki se mikä seuraa kun vauva syntyy keskosena. Huhhuh.
Mutta onneksi toivomisella ei ole synnytystä käynnistävää vaikutusta.
Mä olisin antanut kaikkeni, että olisin saanut synnyttää vaikka nelikilosen täysaikaisen enkä sellaista rääpälettä. Onneksi kaikki meni hyvin, mutta vuosia kesti, ennen kuin pystyin ajattelemaan lapsivuodeaikaa ilman, että itketti. Niin karmeaa se alku oli.
ja suurin osa hyvin pienistäkin lapsista selviää ilman mitään vammaa
mikä ajatus!! On ja pirun itsekästä onkin!! Miks ihmeessä hankit lapsen jos toivot sen olevan alikehittynyt ja saavan lopun elämäkseen mahdollisia onglemia keskoisuudestaan!?!?
Tän on ihan pakko olla provo, en millään voi uskoa että on edes totta?
koska pään kasvu hidastuu viimeisinä viikoina paljon, ei ole päänympäryksessä erityisen suurta eroa onko sitten 2 kg vai 4 kg. Eri juttu sitten jos vauvan hartiat jää kiinni, mutta silloin yleensä puhutaankin jo lähemmäs 5-kiloisista.
Ei todellakaan ole helpompi synnytys.
Mulla kokemusta sekä keskosesta että täysiaikaisesta, keskossynnytys paljon paljon kivuliaampi. Keskossynnytys kesti mm. paljon pidempään sen vuoksi, että vauva ei omalla painollaan juurikaan avannut paikkoja, toisin kuin 3-kiloinen.
Minä olen 28. viikolla ja aivan uupunut tähän raskauteen. Joka paikkaa särkee ja voimat poissa.
Ei silti tulisi mieleenkään toivoa, että vauva syntyi ennen aikojaan. Jos saisin tilata synnytyksen, niin toivoisin sen viikoille 37-38. ;)
Siis en sanoisi, että on itsekästä vaan erittäin tyhmää. Ymmärrän, jos joku toivoo normaaliaikaisen lapsen olevan 3kg eikä 4,5kg, mutta kukaan täysijärkinen ei toivo keskosta.
Keskosen kanssa ei todellakaan ole helppoa, koskaan!!!!!!!
Itse olisin halunnut synnyttää kaikki lapseni täysaikaisina, mutta niin vain yksi syntyi keskosena ihan yllättäen.
Kahdesti olen ollut keskosen jälkeen raskaana ja niissä raskauksissa tein kaikkeni, jotta vauva pysyisi masussa mahdollisimman pitkään (viikolle 37+ päästiin molempien jälkimmäisten kanssa)
Keskosen kanssa (meidän syntyi 31+1, eli ihan hyvän kokoeisena) alku oli rankaa ja sitä ei toivo kenellekään... Olihan synnytys fyysisesti minulle helppo, mutta henkisesti olin sen jälkeen aika rikki, kun mietin pääni puhki, oliko minun vikani, että poika syntyi niin aikaisin ja mitä olisi pitänyt raskausaikana tehdä toisin, ettei keskosuus olisi tullut eteen....
Ja ne ensimmäiset päivät, kun poika oli hengityskoneessa... kyllä repi sydäntä nähdä oma pieni siellä, eikä koskea voinut...
voiko vauvan hartiat jäädä muka kiinni? :o koska pään kasvu hidastuu viimeisinä viikoina paljon, ei ole päänympäryksessä erityisen suurta eroa onko sitten 2 kg vai 4 kg. Eri juttu sitten jos vauvan hartiat jää kiinni, mutta silloin yleensä puhutaankin jo lähemmäs 5-kiloisista.
altistaa monille kognitiivisille ongelmille, kuten puheen kehityksen viiveelle, oppimisvaikeuksille jne. mitkä saattavat aiheuttaa lapselle monia ongelmia vielä aikuisenakin. Myös monien fyysisien kroonisten tautien sairaastavuuden riski kasvaa.
Kuka hullu haluaa ehdoin tahdoin altistaa lapsensa tällaisille riskeille?
t, äiti, joka makasi 2 kk sairaalassa tyytyväisenä jokaisesta päivästä, mikä toi lisägrammoja lapselle
Iso vauva syntyy jopa helpommin, rauhallisemmin. On kokemusta.
Keskosen kanssa elämän ensihetket, jopa kuukauden eivät tule todellakaan olemaan niin helpot kuin täysiaikaisen vauvan kanssa, että mieti mitä haluat! Pitkät sairaala-ajat..mitä kaikkia sairauksia keskosilla, pahimmillaan voi olla.