G: Vauvasi SYNTYMÄPÄÄNYMPÄRYS?
Kommentit (29)
En tiedä paikkansa pitävyydestä, mutta itse olen ajatellut, että synnytyksen tai ponnistusvaiheen pitkä kesto puikuloittaa pään..
Ainakaan meillä ei toimi, meidän molemmilla lapsilla ollut syntyessä hyvin kauniin pyöreä päänmalli (ei ainoastaan äidin vaan muidenkin mielestä) ja ponnistusvaihe ekasta oli 28 min ja tokasta noin vartin, en muista enää tarkkaan..
Ystävälläni synnytys kesti yli vuorokauden ja ponnistusvaihe noin 45min. Vauvalla oli syntyessään tosi pitkä ja puikea pää, äkkiä se kuitenkin pyöristyi. Olin synnytyksessä mukana ja siksi näin lapsen heti synnyttyään.
Serkullani esikoisen ponnistusvaihe kesti myös noin 45min. ja hänen lapsella oli myös puikea pää, menin samana päivänä iltapäivällä heitä katsomaan, kun vauva oli syntynyt aamulla ja kyllä oli vieläkin kapea ja pitkä pää. Serkkuni sanoi, että pää oli pyöristynyt jo jonkin verran synnytyksen jäljiltä.
Ja kyllä, erittäin pahalta tuntui..
Meillä molemmilla tytöillä muistaakseni...jotain 33 cm oliko sitäkään en muista.
Mulla esikoisella ponnistusvaihe oli 1h 9min, ei ollut laskeutunut, imukupilla autettiin ulos. Pää oli kauniin pyöreä 35cm. Syntyi rv 40+2.
Toisen ponnistusvaihe oli 5min, oli laketunut. Pää oli myös pyöreä, mutta ehkä vähän suipompi kuin esikoisella 37,5cm. Syntyi rv 40+0.
alle 5 minuuttia ja tytön päänymärys jotain 33 cm
Harvoin ne vauvat syntyvät niin että pää on kohtisuorassa.
tai siis, luulis nyt, että 38 tuntuu aika pahalta, kun 10cm auki tarkottaa n. 34cm ympyrän kehää..
Mun lapset on ollu 32,5 ja 34.
vaikka vauvan päänympärys oli 38cm, ponnistusvaihe kesti vain 5min.
"Kiva" ensisynnyttäjälle!
Mulla molemmista tuli II asteen repeämät vaikka molemmilla päänympärys alle 33 cm, painoakin alle 3 kg.
Tuntui muuten vähän hassulta kun 4-kiloisen nopeasti ja ilman ainuttakaan tikkiä synnyttänyt tuttu sanoi minun päässeen helpolla, koska lapseni pienikokoisia.