Muistatko, millaista oli käyttää haalaria?
Mulla ei ollut toppahaalaria kuin ihan pienenä, enkä edes muista millaista oli itse pukea ja käyttää haalareita. Mutta monilla oli tuohon aikaan koulussa ihan kuudennelle luokalle asti haalarit käytössä.
Muistatteko, millaista oli käyttää haalareita isoina koululaisina? Pidittekö niitä käytännöllisinä vai lapsellisina? Puitteko mielellänne päälle?
Kommentit (25)
hyvin ja aina olen tykännyt. Ei koskaan mennyt selkään lunta ja oli helppo vetää päälle ja pois. Käytän vieläkin talvella paljon haalaria pihahommissa, tallihommissa ja koiran kanssa. pilkkihaalari on todellaa lämmin ja kätevä.
ne aina kiristi jotenkin kummallisesti ja alla olevat vaatteet oli inhasti mytyssä. olen aina tykännyt enemmän housu-takki-yhdistelmistä.
Siihen aikaan haalari oli muotia eikä ollut mitenkään outoa että isommillakin lapsilla oli haalarit päällä. Muistan että mulla on ollut haalarit kun olin laskettelemassa 13 vuotiaana. Sen jälkeen ei ole ollut päällä.
niitä pidettiin varmaan vielä viidennelläkin luokalla :-O
Olivat lämpimät ja mukavat, mutta hankalat pukea ja riisua...
ihan viime talvena viimeksi. Haalari on lämmin ja mukava kun ollaan pitkään ulkona - ja on erityisen mukavaa, että selkään ei mene kylmää ilmaa - mutta jos pitää riisua esim taukopaikalla tai hyyskässä poikkeamista varten, se on vähän hankala.
Koulussa mulla ei ollut haalaria minkään kokoisena koululaisena. Ei ollut varaa, siihen aikaan ne olivat kalliita ja me oltiin köyhiä. Äiti ompeli mulle kaksiosaisen toppapuvun joka talvi. Ne olivat ihan ok.
millaista oli käyttää paksuja kurahousuja 1970-luvulla. Niiden materiaali oli aika paljon kovempaa kuin nykyajan rukat.
millaista oli käyttää paksuja kurahousuja 1970-luvulla. Niiden materiaali oli aika paljon kovempaa kuin nykyajan rukat.
No millasia ne oli? Mulla ei oo mitään muistikuvaa... ehkä johtuu että en ollut syntynyt! :) Mutta kerro jotain, minkälaisia ne oli ja käytettiinkö usein?
No millasia ne oli? Mulla ei oo mitään muistikuvaa... ehkä johtuu että en ollut syntynyt! :) Mutta kerro jotain, minkälaisia ne oli ja käytettiinkö usein?
ja että ne jalkalenksut oli pakko laittaa saappaiden ali mä inhosin sitä. Olo oli kuin tönkkösuolatulla muikulla. ja ne silloiset kurakintaat olivat vähintään yhtä kankeita. Ei ollut reimateceista tietoakaan.
ja että ne jalkalenksut oli pakko laittaa saappaiden ali mä inhosin sitä. Olo oli kuin tönkkösuolatulla muikulla. ja ne silloiset kurakintaat olivat vähintään yhtä kankeita. Ei ollut reimateceista tietoakaan.
Voi lapsiraukka! :( Toivottavasti ei jäänyt traumoja kuitenkaan!
Pidettiinkö niitä sitten kouluiässäkin kuten haalareita pidettiin tuohon aikaan?
1980-luvun lopulla toppahaalari, se oli talvimuotia sillon, neonväriset tehosteet mustassa haalarissa.
"Kaikilla" oli toppahaalarit 6. luokalla. Ei olisi tullut mieleenkään että siinä olisi ollut jotain omituista. Haalari oli kätevä ja sen alla pystyi pitämään mukavia sisävaatteita.
Yläasteellakin käytin haalaria vapaa-ajalla ja mm. hiihtoreissuilla. Ne olivat ihan muotia.
Miksi haalarit sitten katosi? MIksi niitä ei enää kouluikäiset pidä?
"henkselitoppikset" ja takki.
Mut sen muistan et kuriksia INHOSIN, tuntui aina kuin ois vaipat ja kakka housuissa kun ne oli päällä. Mut toisaalta se oli 70-luvun alussa, joten kurikset oli aika kamalan jäykkiä siihen aikaan...
mutta mulla oli "hienoja" urheiluasuja ulkovaatteina. Olin kyllä kade luokan laskettelijoille joilla oli ihanat neonväriset haalarit
t. 70 lukulainen
"henkselitoppikset" ja takki.
Mut sen muistan et kuriksia INHOSIN, tuntui aina kuin ois vaipat ja kakka housuissa kun ne oli päällä. Mut toisaalta se oli 70-luvun alussa, joten kurikset oli aika kamalan jäykkiä siihen aikaan...
Mutta tuohon aikaan ei tainnut olla oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kurakelejä varten? Eli olisitko ollut mieluummin sisällä kuin pukenut nuo kamalan jäykät kurikset?
Jos jollain olisi tallessa 70-luvun kurahousut, niin nehän olisi hyvä "pelote" nykylapsille... jos ei kurahousut mene suosiolla jalkaan, niin voi ottaa nuo esille ja sanoa, että tässä olisi sitten toinen vaihtoehto, että meneekö nuo modernit rukat jalkaan vai laitetaanko nämä toiset! :) :) :)
Olivat aivan hivittävän rumat, joskus -82 vuoden paikkeilla, poikamaiset värit yök. En suostunut ikinä pistämään niitä päälleni joten ne vielä kaiken lisäksi säilyi pirun pitkään hyväkuntoisina! Seuraavana tai sitä seuraavana talvena jouduin edelleen pukemaan ne kuin oli oikein kova pakkanen (muuten oli ihana luhdan vaaleanpunainen toppatakki) ja ne olivat jo aivan liian pienet ja tunsin kuinka olkapää-haaroväli kiristi ja kävelin kumarassa.
Samoin muistan nuo kurahousut, minula oli tummanvioletit, oikein nätit, mutta tosiaan olivat kankeat ja niissä tuli kevään loskakeleillä kun aurinko porotti, kauhean kuuma!
"henkselitoppikset" ja takki. Mut sen muistan et kuriksia INHOSIN, tuntui aina kuin ois vaipat ja kakka housuissa kun ne oli päällä. Mut toisaalta se oli 70-luvun alussa, joten kurikset oli aika kamalan jäykkiä siihen aikaan...
Mutta tuohon aikaan ei tainnut olla oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kurakelejä varten? Eli olisitko ollut mieluummin sisällä kuin pukenut nuo kamalan jäykät kurikset?
Itseasiassa olisin. :D Inhosin mennä vesikelillä ulos, olisin mielummin piirtänyt tai laulanut tai askarrellut tai lukenut tai... :D
pystyi pyörimään ja riehumaan lumessa ja selkä pysyi kuivana. käytin johonki 3.luokalle asti. enää en pistäis koska ei ole luntakaan :(