Synttäreistä; miten menetellä, kun laktoosi-intoleranssia poteva lapsi tulee synttäreille??
Meillä olisi kohta lapsen 9-vuotissynttärit ja muuten leipoisin kakunkin itse, mutta nyt on tulossa lapsi, jolla on tuo laktoosi-intoleranssi, joten mitä ihmettä tarjoan? Meillä ei perheessä kellään ole mitään ruoka-allergioita yms, joten olen täysin tietämätön kaikseta tuollaisesta.
Enkä todellakaan ala ITSE vääntämään minkään reseptin mukaan jotain laktoositonta pöperöä (kun en ole mikään loistokokki). Haluan siis tarjota jotain VALMISTA laktoositonta kakkua tms, jota siis KAIKKI lapset voivat syödä (en välittäisi tälle yhdelle erikseen alkaa mitään vääntämään).
Onko kaupoissa myynnissä esim. laktoositonta kakkua, joka myös muiden mielestä maistuisi hyvälle (eikä millekään omituiselle, kuten erikoispöperöt yleensä..).
Joku täällä palstalla joskus sanoi, että Frödingen vadelmakakku olisi kokonaan laktoositon, mutta onko muita. Ja saisi mielellään kakku olla keskeltä tasainen (tuossa vedelmakakussahan on hirveä liuta vadelmia kakun päällä, onkohan minkään makuinen, jos ne poistaisi siitä..).
Lisäksi minua ärsyttää suunnattomasti se, ettei ko. lapsen vanhemmat ole vaivautuneet millään tavalla meitä etukäteen informoimaan (mitä saa syödä, mitä ei) ja tuskin lapsi mitään omia eväitäkään tuo.. Ko. vanhemmat pitävät kai itsestäänselvänä, että me muistamme heidän kullanmurunsa vaivan, kun lapsi VUOSI sitten oli meidän synttäreillä (tosin niitä ei silloin pidetty meidän kotona ja siis ainoastaan mieheni tiesi tuosta ja kertoi nyt "sattumalta" asiasta minullekin, joka joudun yksin vastaamaan koko synttäreiden syömingeistä..).
Kommentit (25)
on tuo vähän rahakysymyskin, jos kaiken tekee täysin laktoosittomista Valion tms tuotteista ne ovat huomattavasti kalliimpia mitä tavalliset tai hylat! Mutta jos nyt on lastenkutsut niin tuskinpa siellä muuta on kuin kakku missä tuo pitää huomioida. Lapsille kelpaa paremmin karkit ja muut raksut.. Tai tarjoa laktoositonta jätskiä sitten kakun sijaan.
Saitkin jo niin paljon vastauksia laktoosittoman kakun tekemiseksi, että ei siitä sen enempää.
Asenteesi on kyllä tosi huono lasta ja hänen vanhempiaan kohtaan. Laktoosi-intoleranssi on nykyisin niin yleinen vaiva, että kyllä kaikki julkiset tarjoilut &pitopalvelut tekee kaiken automaattisesti vähintäänkin vähälaktoosisena. Samoin itse jos järkkään juhlat kotona, teen kaiken vähälaktoosisena ettei tarvitse alkaa kysellä jokaiselta vieraalta etukäteen.
Sehän on samaa sarjaa sähköallergian ja amalgaamivaivojen kanssa, nimi vain vaihtuu.
Meillä oli juuri juhlat ja kuten aina, teen kaiken tarjottavan vähintään vähälaktoosiseksi. ei tuo voi olla ongelma kenellekkään..
Jotkut ajattelevat, että hyla=laktoositon mutta eipä vaan ole! Meillä laktoosivaivainen poika ja olen sanonut, että tuon itse lapselle tarjottavaa ja sitten voi ostaa kaupasta valmiina esim. karjalanpiirakoita tai vohveleita.