paukkupakkasia luvattu. mikä on pakkasraja taaperoille? mulla 1-4 v. lapset.
Kommentit (48)
Olipa hyvä, että joku oli kans miettinyt tätä asiaa :) Mulla 2v lapsi ja olen pitänyt -10c pakkasrajana ulkoilulle, mutta tämä talvi on ollut niin kylmä, että rupesin miettimään tarkemmin, että mitkä ne suositukset oikein ovat. Itse muistelen, että koulussa oli -15c pakkasraja ulkoilulle. Ja kiva tietää, että päiväkodissa voi vaatia pitämään sisällä oman lapsen tietyillä pakkasilla. On varmaan totta, että aika moni vanhempi sitä haluaa, joten miksi ei. Tarhoissa ja asenteissa on varmaan eroja, mutta ainakin sellaisissa "hyvissä" tarhoissa uskon yksilöllisten toiveiden toteutuvan. Ihan hassua tuollainen ajattelu, että "kyllä massan mukana pitää vaan mennä ja mitään ei saa tehdä eri tavalla", hyvä että joku edes uskaltaa vaatia kohtuullisia pakkasrajoja.
Reimatecit on kyllä lämpimiä, kun ne perustuvat kerrospukeutumiseen ja sen tuomaan ilmaeristykseen.
Itsellä on villaa, toppahousut ja untuvatakki ja paksuvuoriset nahkarukkaset, mutta silti -10c pakkasellakin alkaa palelemaan, kun on tunnin ulkona.
Vielä päiväkodin pakkasrajoista, että luulen sisällä pitämisen olevan täysin mahdollista, koska aika todennäköisesti ryhmässä on vähintään yksi astmaatikko, joka ei voi olla yhtään kovemmilla pakkasilla ulkona ja hänellä pitää kuitenkin olla hoitaja sisällä niin eiköhän se sama hoitaja voi katsoa muidenkin lapsen perään, joiden halutaan olevan sisällä.
Me ollaan laitettu muksu läpitalven ulos nukkumaan,vaunuissa sisällä kovimmillakin pakkasilla(25)ollu n.10plussan puolella.
että miksi ihmiset kiljuvat täällä sairaista lapsistaan. alkuperäisesti täällä puhuttiin varmastikin ihan perusterveistä lapsista yleisesti nii pitäisikö sitten olla kommentissa huomioitu kaikki mahdolliset sairaudetkin mitä suomalaislapsilla on.. koittakaas nyt pysyä aiheessa.
Turpas kii! Kaikenlaista on hyvä tietää.
Lapset 2v. ja 6v. Asutaan ihan meren vieressä joten täällä käy aina kylmä viima mikä nostaa pakkasasteita heti. Ei tuolla ulkona kukaan viihdy jos kasvot ovat ihan jäässä.
Meidän pk:ssa pakkasraja on -10 astetta. 
että miksi ihmiset kiljuvat täällä sairaista lapsistaan. alkuperäisesti täällä puhuttiin varmastikin ihan perusterveistä lapsista yleisesti nii pitäisikö sitten olla kommentissa huomioitu kaikki mahdolliset sairaudetkin mitä suomalaislapsilla on.. koittakaas nyt pysyä aiheessa.
Pakkasraja alle 3-vuotiailla -10 astetta
Kouluikäisillä lapsilla -15astetta
Isommilla lapsilla , kuten yläaste ikäisillä ja sitä vanhemmilla -20 astetta.
Jos kyseessä atopikko, astmaatikko pakkasraja voi olla jo -5.
Vierailija kirjoitti:
Pakkasraja alle 3-vuotiailla -10 astetta
Kouluikäisillä lapsilla -15astetta
Isommilla lapsilla , kuten yläaste ikäisillä ja sitä vanhemmilla -20 astetta.Jos kyseessä atopikko, astmaatikko pakkasraja voi olla jo -5.
Kylmä viima nostaa pakkasta , esim jos ulkona viima pakkasta -10 on pakkanen silloin viiman kanssa liki -20.
joks päivä n. 2 vuotiaani kanssa ja eipä ole ollut mitään ongelmia. Lapsi on ollut lämmin käsistä ja jaloista kun ollaan tultu sisälle. Ulkoiltu ollaan n. 1-1,5 h aamupäivällä ja illalla sama. Ja menisin myös 20 asteenkin pakkasessa mutta käyttäisin järkeäni ja olisin hieman lyhyemmän ajan ulkona, ja minun lapseni ei ainakaan seiso tumput suorina vaan leikkii ja laskee mäkeä.
En osannut kuvitellakkaan että pitäis jonkun mittarin mukaan ulkoilla....kyllä on ongelmia ihmisillä kun sitä maalaisjärkeä ei osata käyttä....