Laitatteko/laittaisitteko lapsillenne samantyyliset nimet?
Niin siis jos esim kaksi aikaisempaa lasta olisi vaikka Niina ja Elina ja kolmannesta tulisi sitten vaikka Krista tai Erika ym.Tulisi kovempi nimi tuo ärrän takia ja siksi erilainen.Mua vaan mietityttää just tää asia kun monet on sitä mieltä että tämän meidän kolmannen tytön nimessäkin pitäisi joidenkin mielestä olla myös r-kirjain, kun on meidän kahden muunkin tytön nimessä.Oletteko te nimenneet lapsenne "Samalla kaavalla"Ei siis pehmeän nimen kanssa seuraavalle lapselle r- nimeä tai toisinpäin.Itse en vaan ymmärrä moista koska lapset erilaisia luonteeltaan niin miksi ne pitää sitten olla tupu,hupu,lupu sarjaa.
Kommentit (22)
Esim. Rauhan ja Kertun veljeksi sopisi hyvin vaikkapa Väinö, mutta minun mielestäni ei mikään Luca tai Mico.
Tai jos laittaa veljessarjan nimeksi Matteus, Markus ja Luukas, niin neljännen ei pitäisi olla Pasi (tää esimerkki on av:lta) vaan Johannes.
Toisaalta jos kaikki lasten nimet alkaa vaikkapa J:llä tai T:llä niin tulee tietty Tiku ja Taku-vaikutelma, pahempaa tietenkin jos ovat muuten hyvin samanlaiset esim. Jaana, Janna ja Jani tai Sari, Mari ja Kari.
lhyet kaksitavuiset ja nelikirjaimiset nimet, simppeliä ja kaikki ovat olleet juuri sen näköisiä, kuin nimensäkin.. =)
mutta saa olla pehmeitä ja kovia jne erilaisia nimiä muuten. Meille on kolmas lapsi tulossa ja ekojen nimet on aika lyhyitä, toinen "kovempi" toinen "pehmeämpi".. Nyt on mietinnässä sitten kolmoselle nimi. Jotenkin sen pitäisi jonon jatkoksi sopia, mutta saa olla vikka pitkäkin nimi.
Niin juuri että sointuisivat toisiinsa tottakait ja samalta aikakaudelta suurinpiirtein, mutta nykyään on kyllä vaikea tietää kun laitetaan mummo ja pappa nimiä että mikä se enää on se "vanha" nimi.Tosiaan meidän ekalla tytöllä on pitkä nimi, mutta tokalla lyhyt ja ihan hyvin passaa,ei kait sitä nimeä voi alkaa etsimään vain siksi että löytäis esim lyhyen kun muillakin lyhyt jos se pitempi nimi itseä miellyttää, se tyhmää olisikin sitten harmittais kumminkin.
eri tavoin.
Ap:n esimerkki Niinasta ja Elinasta ja siihen lisää Krista. Mun mielestä se Kristas ei ole yhtään erilainen. Ei se r tee erilaista. Niina ja Elina sen sijaan on ihan eri paria.
Mulle ehkä merkitsee eniten vuosikymmen. Eli lapseni eivät ole Iida ja Jimi.
Myös minun (ja miehen) korvaan nimet pitää sopia yhteen.
Voi olla, että meidän lapsemme ovat sinusta ihan eri tyylisiä, vaikka ne mnusta ovat samaa tyyliä.
Niina ja Elisa.No esim nimi Maria sehän sopii näitten muotinimienkin kanssa esim Maria ja Aada onhan Aadakin vanha nimi,toisten mielestä se taas ei sovi koska on liian ulkomainen ja Maria muka liian suomalainen vaikka sehän on tosi kansainvälinen nimi samoten kuin Anna.
Mitkään nimet ei ole liian erilaiset eikä liian samanlaiset.
Jos olis Niina, Tiina ja Miina ennestään niin sitten Krista olis vähän hassu, vähän tyyliin "tällä neljännellä on eri isä". Vrt.Matteus, Markus, Luukas ja Pasi.
Ja sitten musta vaikka yhdistelmä Veronika Adele Josefina ja Maija Hilma Kaarina olis omituinen, lihapullia ja hajuvettä.
mutta en ihan. Yhden kaverin lapsilla todella samankuuloiset nimet, eikä vain keskenään vaan myös tämän kaverin itsensä kanssa - tyyliin Anna ja Nanna ja Naana, ja se tuntuu tosi hankalalta. Kun huutelevat toisiaan kolmikerroksisessa talossa niin sekaannuksen vaara on melkoinen.
Meidän lasten nimet ovat aivan erilaiset, muttei mitenkään tarkoituksella. Mies olisi halunnut että kun ensimmäisen nimi on kaksitavuinen niin toisenkin olisi ollut, mutta ei me sitten löydetty sopivaa kaksitavuista toiselle.
Miksi ei siis voi olla ihan eri tyylisiä?
hyvinhän se Iida ja Jimi passaa molemmat muotinimiä.
Hyvä kysymys miksi niiden pitää sointua toisiinsa ärsyttää sekin kun annetaan samalla kirjaimella alkavia nimiä ,mielikuvituksen puutetta sanon minä. Ei ne lapset ole mitään samaa sarjaa muutenkaan on niin erilaista luonnetta että suorastaan typerää lokeroida ne sillälailla.
vaarana on se että ihmisille tulee mieleen kuka ei kuulu joukkoon. Ei liene tarkoitus sisarussarjassa.
Tuskin se nyt suuresti haittaa että nimet on olleet muodissa eri vuosikymmenillä tms. mutta en pidä esim. siitä jos joillain lapsilla on prinsessanimet ja yhdellä orporaukalla joku tuikitavallinen maatiaisnimi.
Miksi ei siis voi olla ihan eri tyylisiä?
Ei saa olla liian erityyliset esim Aurora ja Iida sopiiko ne teistä yhteen?Musta ainkin tuo Autrora prinsessanimi ja Iida taas..no jaa maalaistytön nimi,mutta kiva kuitenkin..eivät vaan sovi yhteen eikö?
totta on, että Iida ja Jimi on molemmat muotia, mutta ne on silti peräisin eri vuosikymmeniltä. Siksi ne eivät minusta sovi yhteen.
-4-
Aurora ei Autrora..sekinhän voi olla varmaan nimi jonkun mielestä.
Olivia miltä vuosikymmeneltä?Jotku kun sanoo että se on vanha nimi mistä senkin tietää mikä on miltäkin vuosikymmeneltä.
mutta en ihan. Yhden kaverin lapsilla todella samankuuloiset nimet, eikä vain keskenään vaan myös tämän kaverin itsensä kanssa - tyyliin Anna ja Nanna ja Naana, ja se tuntuu tosi hankalalta. Kun huutelevat toisiaan kolmikerroksisessa talossa niin sekaannuksen vaara on melkoinen. Meidän lasten nimet ovat aivan erilaiset, muttei mitenkään tarkoituksella. Mies olisi halunnut että kun ensimmäisen nimi on kaksitavuinen niin toisenkin olisi ollut, mutta ei me sitten löydetty sopivaa kaksitavuista toiselle.
Tuossa esimerkissä olemme me ! :) No, emme asu kolmikerroksisessa kerrostalossa, kerroksia on enemmän.
Minulla, ja kahdella lapsellani on keskenään samantyyppiset nimet, meillä kaikilla siis.
Tyyliin Mikko Jukka Pekka Hilkka - tai Anna Hannu Henna --
hieman sekaisin mennään, mutta ei se meitä haittaa.
Myös kahdella vanhimmalla lapsella on keskenään samantyyppiset nimet, mutta eivät samaa tyyliä minun nimen tai näiden kahden pienemmän lapsen nimen kanssa...
Olen itse sisarusparvesta, jossa kolmella lapsella nimessä oli R kirjain, mutta minulla ei. Se tuntui lapsena kummalliselta. Luulen, etteivät vanhemmat edes huomanneet sitä kun nimet antoivat, minulla se R on toisessa nimessä..
Siskojen nimissä R on vielä siinä ensimmäisessä tavussa, minun tokanimessä R on toisessa tavussa. Ja etunimessä ei R-ää ollenkaan.
Kun muutenkin koin olevani erilainen kuin siskoni, tuo erilainen nimi korosti sitä, etten kuulu joukkoon.
itse halusin lapsille erillaiset nimet koska ovat eriihmisiä ja omia persoonia molemmat.
Mutta eihän asiaa oli helpottanut sekään kun olit niin erilainen siskojesi kanssa vaikka nimessäsi olisi ollutkin r-kirjain eihän se tee sinusta saman luonteista kuin siskosi.itselläniki vähän kovempi nimi ei kuitenkaan r-kirjainta ja siskollani hyvinkin pehmeä nimi ja me toisaan ollaan kuin yö ja päivä.
Niin sekin on tietysti makuasia jos haluaa lapsensa nimen samalla kirjaimella,ja jos se samalla kirjaimella alkava nimi eniten miellyttää niin tokihan se täytyy laittaa.Ei niinkäään oikeastaan mua ärsytä se samalla kirjaimella alkaminen niin paljo kuin, se että ne on vielä samanlaiset esimerkiksi, Salla ja Saana.Salla ja Silja ois jo paljon parempi.