Tilapäinen ehkäisytarve - uskaltaako pelkkään kondomiin luottaa?
Meillä on ollut toinen lapsi suunnitelmissa ja reilu vuosi sitten hormonikierukka poistettiin (onneksi, sillä kierukka vei myös halut mukanaan). Yritystä ehti olla puoli vuotta ilman tulosta, sitten sairastuin ja sain sellaiset lääkkeet, joiden kanssa olisi ollut hankala raskautua, koska kuukautiset jäivät kokonaan pois (ja seksielämäkin oli sairaudesta johtuen täysin nollassa). Nyt lääkkeet on voitu jättää pois ja lääkärin mukaan raskaudelle ei ole estettä, kunhan kierto palaa normaaliksi. Sairaudesta johtuen meillä on kuitenkin elämäntilanne aika sekaisin, joten raskaus ei olisikaan ihan heti ok. Mietin, uskalletaanko jättää ehkäisy pelkkien kondomien varaan. En millään jaksaisi alkaa sählätä pillereiden kanssa.
Kommentit (13)
vain jos raskaus ei katastrofi. Oikeinkin käytettynä kondomiehkäisy on vähän epävarma. Ja useimmilla ei se oikea käyttö onnistu
jo 2,5 vuoden ajan. Eikä ole tullut vahingoa. Luotettava ehkäisy oikein käytettynä. Tosin vähän tylsä :(
Sitä vaan pitää osata käyttää oikein. Itse en ole koskaan muuta ehkäisyä suostunut edes harkitsemaan ja hyvin on toiminut.
Sitä vaan pitää osata käyttää oikein. Itse en ole koskaan muuta ehkäisyä suostunut edes harkitsemaan ja hyvin on toiminut.
"Miten kondomia voi käyttää "väärin"?"
Aukaista paketin hampailla, naarmuttaa kumia kynsillä, ottaa käyttöön vasta kesken hommien, säilyttää kuumassa esim. kesällä auringossa jne
käyttänyt koko ikäni (olen yli 30-vuotias) ehkäisynä kondomia, ja se on toiminut aina.
Täytyy tosiaan olla huolellinen sen käytössä ja valita hyvälaatuinen kondomi. Esim. Sultan on hyvä ja luotettava, SukiSuki todella huono.
pelkästään kondomia. Lasten syntymien jälkeen en ole halunnut enää hormonaalista ehkäisyä, ja kuparikierukka tms. ei oikein ole "napannut". Toki meillä ei raskaus olisi katastrofi, eikä seksiä edes ole kovin usein.
Huolellinen toki käytössä pitää olla, eikä sitä saa "unohtaa" ;)
koskaan tietää, kenen kohdalle sattuu epätodennäköinen ehkäisyn pettäminen. Tämä koskee kaikkia ehkäisymuotoja.
Meillä kuitenkin kondomia käytettiin kymmenisen vuotta. Yhden kerran hain jälkiehkäisyn, kun kumi hajosi, mutta muuten ei ollut mitään ongelmaa.
hakea apteekista varuiksi jälkiehkäisypillerit. Jos kondomi sattuu hajoamaan, pillerit saa otettua heti, jolloin niillä on paras teho. Eivät maksa hirveästi ja säilyvät useamman vuoden, joten ei tule kalliiksi vaikka toivottavasti jäävätkin käyttämättä. Kun tuon hätävaran lisää kondomin ehkäisytehoon, alkaa ehkäisyteho olemaan mielestäni jo erittäin hyvä.
kondomia ja välillä keskeytettyä yhdyntää. En halua hormonaalista ehkäisyä ja siksi näin. Ehkäissyt tällä hetkellä 3 vuotta tämä tapa. Itse en kauheesti tykkää kondomista, jotenkin se pilaa tunnelmaa ja alkuun tuntuu aina muoviselta. Mieluummin keskeytetty on mun makuun. Toki tällaistavoi käyttää vai jos raskaus ei ole katastrofi...
Sitä vaan tulee oikeasti käyttää KOKO ajan, JOKA kerta.
Meillä tilanne se, että 3 lasta ja ne riittää. Minulla on jälkitarkastus tammikuun alussa ja silloin aion pyytää lähetettä sterilisaatioon. Tiedän, että jonot ovat pitkät, jopa 6kk. Sen ajan aiomme käyttää kondomia.
Tällä hetkellä täysimetän kaksosia, joten sitäkin kautta suojaa on, mutta kondomi on tietysti tarpeen.
JOS jostain syystä, oikeinkin käytettynä, kondomi pettäisi, niin sitten täytyisi vaan totutella ajatukseen suurperheestä. Mutta luotan kyllä ehkäisyymme.
miksei uskaltaisi? Näkeehän sen, jos rikki menee (jälkiehkäisypillerit sitten vaan).
Tulin raskaaksi toisen lapsemme ollessa 4kk ja ehkäisynä oli kondoomi.