Onko muita jotka eivät ole ikinä katsonneet Tuntematonta saatikka
Kommentit (63)
en ole minäkään muistaakseni kyseistä leffaa kattonut enkä kirjaa lukenut. Ei vaan kiinnosta ja en ole koskaan tykännyt minkäänlaisista elokuvista jotka liittyvät sotaan.
koulussa, mutta Linnan Tuntematon on todella oikeasti hyvä. Olen aika varma siitä, että jos kirjaa alkaa lukea, ei voi lopettaa sitä kesken. Dialogi hakee vertaistaan ja Linnalla on ollut pilkettä silmäkulmassa teosta tehdessään. Se ei siis ole synkistelevää soopaa.
en ole minäkään muistaakseni kyseistä leffaa kattonut enkä kirjaa lukenut. Ei vaan kiinnosta ja en ole koskaan tykännyt minkäänlaisista elokuvista jotka liittyvät sotaan.
Ilmeisesti sua ei myöskään kiinnosta historia. Ajattelisit edes isovanhempiesi kokemuksia etkä aina vain omaa napaasi. Sua ahdistaa jo pelkkä elokuva...
Ilmeisesti sua ei myöskään kiinnosta historia. Ajattelisit edes isovanhempiesi kokemuksia etkä aina vain omaa napaasi. Sua ahdistaa jo pelkkä elokuva...
tykkäs siellä poterossa kyykkiä ja ammuskella venäläisiä? Elämä kun ei aina ole niin ihanaa. 2 tuntia et voi siis elämästäsi pyhittää sotaelokuvalle, joka kuvaa oikeita hetkiä Suomen ja sinunkin sukusi historiasta?
Noi kaikki luetellut kirjat pakkoluetetaan äidinkielen tunnilla juuri siksi, ettei kukaan niitä muuten lukis. Harva kokee niitä enää niin viihteellisiksi tai sivistäviksi (eikä ymmärrä pistää niitä historialliseen viitekehykseen) että lukis niitä ihan vaan lukemisen ilosta työpäivän jälkeen tai opintojen ohessa.
ihan vapaa-ajallaan. Toisia kirjoja ihan lukemisen ilosta, toisia tiedon tai ymmärryksen lisäämisen vuoksi. Niin tekee myös ystäväni ja tuttavani. Kaikkia ei toki lukeminen kiinnosta, ehkä ne ovat niitä av-mammoja, jotka ihmettelevät tällä palstalla pyhäisin, ovatko kaupat auki vai eivät;-)
koskettaa. Lisäksi Linna on loistava suomalaisen kansanluonteen kuvaaja. Sama on Pohjantähdessä niin kiehtovaa.
Itse tykkään hirveästi noista Linnan kahdesta pääteoksesta. Kuuluu kyllä yleissivistykseen lukea tai edes minimissään katsoa helpompana leffaversiona.
Voisin muuten lyödä vetoa, että nämä Tuntemattoman lukematta jättäneet on näitä ihmisiä, jotka ei lue koskaan muutenkaan mitään. Tai korkeintaan Harlekiinia uimarannalla.
Minua ei kiinnosta historia..minkäs sille teet? Kyllä mä mun isovanhempien kokemukset sodasta tiedän..niistä kun piti joskus vuonna pipo kirjoittaa yläasteella jokin essee (todennäköisesti tällöin on myös elokuva katsottu, mutta en vain muista)..eihän se mukavaa ole ollut ja sitähän en ole kiistänytkään. En vain ylipäätään tykkää katsoa elokuvia joissa soditaan, tapellaan yms.
Just tänää ajattelin, et se tulee kuitenki joka vuosi, ni kai sitä kerkee senki joskus eläkkeellä katsoa. hehheh..
että on äitejä ja naisia, jotka eivät tiedä juuri mitään historiasta, eivät tajua politiikkaa ja kuitenkin jankuttavat tasa-arvosta ymmärtämättä maailmanmenosta mitään.
OK, merkkivaatteet kyllä tunnistetaan ja meikata osataan, mutta yhteiskunnallisista asioista ei minkäänlaista hajuakaan.
Ei mikään ihme, ettei naisille makseta kunnon palkkaa!
että on äitejä ja naisia, jotka eivät tiedä juuri mitään historiasta, eivät tajua politiikkaa ja kuitenkin jankuttavat tasa-arvosta ymmärtämättä maailmanmenosta mitään.
OK, merkkivaatteet kyllä tunnistetaan ja meikata osataan, mutta yhteiskunnallisista asioista ei minkäänlaista hajuakaan.
Naiset lukee enemmän. Kaikkea. Että tuolla argumentilla naisille pitäisi maksaa enemmän kuin miehille.
Ja luulet, että kaikki miehet on lukeneet Tuntemattoman? naiset lukee enemmän. Kaikkea. Että tuolla argumentilla naisille pitäisi maksaa enemmän kuin miehille.
mutta jotkut naiset vaan on tyhmiä kuin saappaat! Toki ei niin fiksuja yksilöitä on miehissäkin, mutta naisena pistää vihaksi, että osa naisista suhtautuu asiaan niin, että on oikeastaan ihan ok olla aivoton.
Enkä halua lukea tai katsoa.
Saan sotaelokuvista hirveän ahdistuksen päiväkausiksi.
Mieti niitä nuoria poikia ja miehiä, jotka viettivät elämänsä parhaat vuodet puolustamassa tätä maata. Elossa olevat näkevät painajaisia yhä.
Minä ja suurin osa naispuolisista tuttavistani olemme vähintään tuon Tuntemattoman lukeneet (minä kyllä muutkin luetellut, lisäksi paljon mm venäläistä kirjallisuutta) ja ihan huvin vuoksi. Miehiä en montakan tiedä jotka olisivat lukeneet ko teosta, katsoneet ovat kyllä leffan, ainakin nyt suurin osa heistä. Taidan olla siitä erikoinen tapaus, että vaikka olen lukenut Tuntemattoman joka vuosi vähintään kerran -loistava kirja!!!- en ole leffana nähnyt:) Kuinka moni muuten on lukenut sen alkuperäisasussaan? Siis Sotaromaani nimellä? Paraniko vai huononiko mielestänne poistojen myötä?
Ja luulet, että kaikki miehet on lukeneet Tuntemattoman? naiset lukee enemmän. Kaikkea. Että tuolla argumentilla naisille pitäisi maksaa enemmän kuin miehille.
mutta jotkut naiset vaan on tyhmiä kuin saappaat! Toki ei niin fiksuja yksilöitä on miehissäkin, mutta naisena pistää vihaksi, että osa naisista suhtautuu asiaan niin, että on oikeastaan ihan ok olla aivoton.
Miehet saa olla aivottomia, mutta kukaan nainen ei tai häpäisee sukupuolensa? Kai ihmisellä nyt on oikeus valita miten elämänsä elää. Nainen saa myös valita elämän, jossa ei opiskele, ei mene töihin, menee nuorena naimisiin, tekee liudan lapsia ja elää kotiäitinä. Hän on yhtä arvokas nainen kuin lasikaton rikkonut edelläkävijänainenkin.
Feministi
sekä katsoa leffaa useitakin kertoja mutta en koskaan jaksa katsoa loppuun. Sota on kertakaikkiaan minulle niin puiseva aihe etten vain jaksa olla kiinnostunut. Pohjantähti-sarja on kyllä tuttu, sen olen lukenut varmaan kymmenisen kertaa ja se on rakkaimpia teoksia mitä tiedän. Mutta siinäkin se keskimmäinen osa, mikä on enimmäkseen sotaa menee haukotellessa...
Minä ja suurin osa naispuolisista tuttavistani olemme vähintään tuon Tuntemattoman lukeneet (minä kyllä muutkin luetellut, lisäksi paljon mm venäläistä kirjallisuutta) ja ihan huvin vuoksi. Miehiä en montakan tiedä jotka olisivat lukeneet ko teosta, katsoneet ovat kyllä leffan, ainakin nyt suurin osa heistä. Taidan olla siitä erikoinen tapaus, että vaikka olen lukenut Tuntemattoman joka vuosi vähintään kerran -loistava kirja!!!- en ole leffana nähnyt:) Kuinka moni muuten on lukenut sen alkuperäisasussaan? Siis Sotaromaani nimellä? Paraniko vai huononiko mielestänne poistojen myötä?
Tuntematon Sotilas on parempi kuin Sotaromaani. Ei se tee teoksesta toimivampaa tai parempaa jos se on "alkuperäinen"... ja mikä versio on alkuperäinen? Ensimmäinen raakavedos vai kymmenes korjattu versio ennen kustantajalle toimittamista?
Ei ne kustannustoimittajat tekstin muokkausta tee siksi, että kirjasta saataisiin huonommin toimiva.
on ihan peruskoulukamaa...kaikki on pitänyt kastsoo ja lukea että pääsee äikän kursseista läpi! itse inhoan suunnattomasti sotaelokuvia enkä siksi nykyisin katso niitä ellei ole ihan pakko...
että Tuntematon on parempi, kysyin, koska aikanaan spekuloitiin johtuivatko poistot kirjan selkeyttämisestä vaiko sensuurista. Toki ne kirjaa selkeyttivät, halusin vain tietää myös muiden mielipiteen...
Monesti on ollut tarkoitus. Jospa tänä itsenäisyyspäivänä sen tekisin. Kirjan olen lukenut useasti, se on upea!
Itse opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta lukiossa, ja voin sanoa, että kaikista pakkoluetetuista kirjoista juuri Tuntematon sotilas on se, josta opiskelijat ihan aidosti pitävät, kunhan pääsevät ensin ennakkoluulojensa yli. Kuulin juuri ruokajonossa parin lukiolaisTYTÖN ihmettelevän, miten hyvä se olikaan, vaikka odotukset olivat huonot.
Eiväthän siitäkään varmasti kaikki pidä, mutta kyllä se ehdottomasti kannattaa lukea. Itsekään en ole sotakirjojen suuri ystävä, mutta varsinaista sodan kuvausta Tuntemattomassa on aika vähän - henkilöt korostuvat. Paljon huumoria. Lopussa aina itken, vaikken yleensä mistään liikutu.
suomalaisuuden kuvauksella, en niinkään kirjallisilla saavutuksillaan.