Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaisitko pyytää kaverin lääkärimieheltä reseptiä?

Vierailija
05.12.2009 |

Mulla iski virtsatietulehdus. Erittäin hyvän ystäväni mies on lääkäri. Tekisi mieli soittaa aamulla ja kysyä, josko hän voisi kirjoittaa reseptin, ettei tarvitsi mennä päivystykseen jonottamaan. Kuitenkin tuntuu, etten kehtaa tai etten saa häiritä häntä tällaisella asialla...

Inhottavaa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Verottaja voi muuten puuttua tuohon vastavuoroisuusperiaatteeseen. Eli jos ihmiset vaihtavat ammattiinsa liittyviä palveluita ilman korvausta toistuvasti, voidaan se katsoa verotettavaksi toiminnaksi. Lääkärinä autan mielelläni lähisukua ja läheisiä ystäviä."

Eli mummo, joka on ammatiltaan lastenhoitaja ei voi hoitaa lapsenlapsiaan ja toisaalta it-osaajapoika ei voi päivittää säännöllisesti äitinsä tietokonetta, ilman että verottaja kiinnostuu asiasta??? Heh!

Vastavuoroisuus on joissakin kaveripiireissä totta. Eikä siinä ole verottajalla mitään sanomista. Ei sitä mitenkään sovita, että "autat sitten minua tarvittaessa". Sitä vain autetaan, kun joku apua pyytää, ja luotetaan siihen, että itsekin saa apua jos tarvitsee.

Vai kuinka moni ilmoittaa verottajalle, kun päivittää kaverinsa tietokoneen (mies it-osaaja), tai hoitaa viionloppuna siskonsa muksua (ja on itse ammatiltaan lastenhoitaja)?

Vierailija
22/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli remontoinut toisen taloa ilmaiseksi ja mitähän se toinen oli tehnyt vasta palveluna. Tuli mätkyt kummallekin. Tuo lastenhoitaja mummu vähän eri asia. En ole 46 mutta samaa siis kuullut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tapaus, jossa toisella autokorjaamo, toisella remonttifirma ja tekivät toisilleen töitä ilman korvausta. Vaihtoivat siis omasta mielestään talkootyötä. Molemmat joutuivat maksamaan alvit jälkikäteen ja lisäksi veronkorotusta. Netistä varmaan löytyy tästä tietoa, jos joku haluaa googlettaa. Ei koske vähäpätöistä talkootyötä, josta selkeästi ei makseta korvausta.

Näin ollen jos lääkäri harjoittaa yksityislääkäritoimintaa ja saa korvauksen työstään toisen yrittäjän palveluksena, voi verottaja puuttua tähän.

T: Se verotuksesta kirjoittanut lääkäri

Vierailija
24/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen talkootyö

Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta työtä, joka perustuu esim. ystävyys- tai sukulaissuhteeseen. Se on vapaaehtoista eikä siihen liity kolmansia osapuolia. Se ei myöskään muodosta työsuhdetta. Vastikkeettomasta suorituksesta saatua hyötyä ei katsota veronalaiseksi tuloksi.

Oikeuskäytännössä on kiinnitetty huomiota siihen, onko työ todella tehty vastikkeettomasti talkoovoimin. Omakotitaloa ei KHO:n ratkaisun mukaan voitu rakentaa kokonaan talkootyönä ( KHO 1983-B-II-613 ). Tapauksessa jäi näyttämättä, että työn tekijät eivät saaneet vastiketta työstään.

Vaihtotyö

Vaihtotyö ei ole verotonta talkootyötä. Vastavuoroisuuteen perustuvalla vaihtotyöllä tarkoitetaan kirjallista tai suullista sopimusta, jolla molemmat osapuolet sitoutuvat tekemään vastavuoroisesti työtä toiselle sopijapuolelle. Tällöin kyseessä on kaksi toisistaan irrallista työsopimusta tai toimeksiantoa.

Esimerkiksi puutarha-alan yrittäjän kunnostaessa tilitoimistoyrittäjän pihan kirjanpitotyötä vastaan, kyse ei ole vastikkeettomasta talkootyöstä. Tällaisissa tapauksissa ei vältytä verotukselta sillä, että työsuoritukset kuitataan keskenään. Palkan tai palkkion määrä on summa, jonka työn teettäjä olisi muutoin joutunut maksamaan. Määrältään vähäinen naapuriapuun perustuva vaihtotyö voidaan kuitenkin jättää huomioon ottamatta.

Vaihtotyön arvo on sen vuoden tuloa, jona vaihtotyö on verovelvollisen hyväksi tehty ( KHO 1969 II 562 ).

Vierailija
25/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän lähipiirissä ne palvelut ovat pieniä, siis sellaisia tietokoneen päivittämisiä, viruksien poistoa, dvd-aseman asentamista, neuvon kysymistä esim. testamentin teossa, lapsen hoitamista (muutamia tunteja), kodinkoneen asentamista, kellaritalkoisiin osallistumisesta (muutama tunti), vaatteen korjausta (ompelukoneella), rakennuspiirrustusten kommentoiminen jne.

vrt. reseptin uusiminen.

Ovat vähän eri luokkaa kuin joku omakotitalon remontoiminen. Siis pieniä palveluksia esim. kyläilyn yhteydessä. Ei mitään "jos autan sua, niin sää sitten autat mua"-juttuja.

Ei mitenkään ärsytä, jos lääkäri ei neuvo tai kirjoita reseptiä. Ja voidaan auttaa heitä, vaikka eivät sitä teekään. Ei siitä ole kysymys. Kysymys on vain asenteista. En oo koskaan törmännyt tällaiseen muualla kuin lääkärien tai psykologien kanssa. Erityisopettajat, sairaanhoitajat, lastenhoitajat, insinöörit, asianajajat, sähkömiehet, talonrakentajat, it-osaajat, lakimiehet jne. eivät yleensä loukkaannu, jos heiltä kysyy jotain alastaan, tai pyytää mielipidettä tai neuvoa. Toisin kuin lääkärit. Jos lääkäriltä jotain kysyt, hyväksikäytät heti heitä. Mietin vain, mistä tuollainen asenne?

Vierailija
26/48 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perinteinen talkootyö: Perinteinen talkootyö on vastikkeetonta työtä, joka perustuu esim. ystävyys- tai sukulaissuhteeseen. Se on vapaaehtoista eikä siihen liity kolmansia osapuolia. Se ei myöskään muodosta työsuhdetta. Vastikkeettomasta suorituksesta saatua hyötyä ei katsota veronalaiseksi tuloksi.

Vaihtotyö: Vaihtotyö ei ole verotonta talkootyötä. Vastavuoroisuuteen perustuvalla vaihtotyöllä tarkoitetaan kirjallista tai suullista sopimusta, jolla molemmat osapuolet sitoutuvat tekemään vastavuoroisesti työtä toiselle sopijapuolelle. Tällöin kyseessä on kaksi toisistaan irrallista työsopimusta tai toimeksiantoa."

Vierailija
27/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä aika törkee...hyväkskäyttäjä!

Vierailija
28/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy ellet tiedä että hän on työssä silloin. Vapaa-aikana ei kannata toista häritä, kaikilla meillä on oikeus vapaa-aikaan ammatista riippumatta.

Vierailija
29/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkarin päivystävä lääkäri voi kirjoittaa sinulle puhelinreseptiä, jos olet kerta VARMA että kyseessä on pissatulehdus?

Vierailija
30/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä meille osa kavereista soittelee reseptien toivossa

paras oli ehkä miehen veljen anoppi joka halusi reseptin serkulleen

Vierailija
31/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy ellet tiedä että hän on työssä silloin. Vapaa-aikana ei kannata toista häritä, kaikilla meillä on oikeus vapaa-aikaan ammatista riippumatta.

Vierailija
32/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän noita reseptien kinujia on aika usein... saa sitä pyytää mut eri juttu on se et kirjoittaako hän... lääkäreilläkin on valitettavasti myös oma elä ja useilla perhe joiden kanssa ainakin useimmat viettäisivät vapaa-aikansa eikä reseptien jakajana kaiken mailman puolitutuille...

Vierailija
33/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten.

Vierailija
34/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on aika korkea kynnys pyydellä. Vanha lapsuudenystäväni on lääkäri ja olen kerran häneltä pyytänyt reseptin uusimista, kun oli aivan poikkeuksellinen tilanne. Normaalisti siis hoitelen reseptit muuten, mutta kyllä hädän hetkellä voi apua pyytää, mutta onko nyt kyse sellaisesta:)

Vierailija
35/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihmiset ovat jotenkin niin kauhean varovaisia joka asiassa. Soitat huomenna ja kerrot, että hävettää kyllä nyt vaivata tällaisella asialla ja tästä saa kieltäytyä mutta...

Itse olen verojuristi ja arvatkaa vaan kuinka paljon mulle soitellaan. Vastaan ihan mielelläni tuttavien kysymyksiin ja autan tarvittaessa. Joskus olen kieltäytynyt ja toisinaan en.

Vierailija
36/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on aika korkea kynnys pyydellä. Vanha lapsuudenystäväni on lääkäri ja olen kerran häneltä pyytänyt reseptin uusimista, kun oli aivan poikkeuksellinen tilanne. Normaalisti siis hoitelen reseptit muuten, mutta kyllä hädän hetkellä voi apua pyytää, mutta onko nyt kyse sellaisesta:)

Tiedän, ettei ole kovin korrektia pyytää reseptiä.

Mutta jos joku kaveri kysyisi multa apua omaan ammattiini liittyen, niin neuvoisin kyllä. Ja olen auttanut useastikin, jos olen vain voinut.

Mutta taidan mennä kuitenkin huomenna sitten päivystykseen.

ap

Vierailija
37/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hädän tullen olen (ja myös mieheni) pyytänyt häneltä puhelinreseptin apteekkiin (esim kun la-su välisenä yönä iski rintatulehdus ja aamulla kuumetta oli 40 astetta niin kyllä ystäväni mielellään sen reseptin antoi ettei mun tarvinut lähteä päivystykseen siinä kunnossa).

Vierailija
38/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran se lääkärin puoliso on HYVÄ ystävä, niin uskaltaisin kysyä häneltä että kehtaisiko sitä kysyä reseptiä hänen mieheltään. Koko ajan painottaisin että on ihan ok, jos reseptiä ei saa.

Vierailija
39/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kinkkiseen tilanteeseen lääkärin asetat, jos pyydät antibioottireseptiä ilman että virtsanäyte on otettu ja tutkittu. Ei niitä kirjoiteta "oikeillekaan" potilaille noin saati sitten että pitäis vapaa-ajalla jollekin tutun tutulle kirjoitella.

Ylipäänsä ongelma ei yleensä ole se, ettei reseptiä "viitisi" kirjoittaa, vaan se, että pyydetään reseptejä lääkkeisiin ja hoitoihin, jotka ovat ko lääkärille ihan tuiki tuntemattomia. Ei lääkäri välttämättä osaa vieraan erikoisalan tauteja tai lääkkeitä, vaan yhden reseptin kirjoittaminen saattaa vaatia tuntikausien perehtymisen ja sittenkin lääkärille jää tunne, että meniköhän kaikki kuitenkaan oikein.

Reseptin kirjoittava lääkäri joutuu kuitenkin juridiseen vastuuseen lääkityksestä reseptin kirjoittaessaan. Lain mukaan pitäisi oikeasti tutkia potilas, tietää muut lääkitykset, jotka saattavat vaikuttaa asiaan ja tehdä asianmukaiset sairaskertomusmerkinnät. Se on vähän eri asia kuin puolihuolimattomasti antaa jotain vinkkejä jossain arkipäivän asioissa.

Vierailija
40/48 |
05.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyteen liittyviä asioita hänen kanssaan. Hän on sanonutkin että häntä ärsyttää kun muut puhuvat hänelle vaivoistaan.