Kehtaisitko pyytää kaverin lääkärimieheltä reseptiä?
Mulla iski virtsatietulehdus. Erittäin hyvän ystäväni mies on lääkäri. Tekisi mieli soittaa aamulla ja kysyä, josko hän voisi kirjoittaa reseptin, ettei tarvitsi mennä päivystykseen jonottamaan. Kuitenkin tuntuu, etten kehtaa tai etten saa häiritä häntä tällaisella asialla...
Inhottavaa.
Kommentit (48)
Jos sua nolottaa soittaa toiselle vapaapäivän aamuna ja pyytää tätä tekemään töitään ilmaiseksi, olet varmaan väärillä jäljillä.
Älä soita.
Lääkäriltä kyselee kaikki, kaikilla ihmisillä on sairauksia. Kampaajat on varmaan samassa kurjassa tilanteessa. Itsellä joskus meni v-tutus niin yli että kieltäydyin hoitamasta jopa lähisukulaisia, menköön lääkäriin jos on sairaana.
ja meidän kotiovella on vielä ravannut hämmästyneen näköistä sakkia, sitä "tohtoria" kysymässä. Olen kuullut nyt 6 päivän aikana peräti 3 kertaa: "ai, eivätkö he enää asukaan täällä?". Edellisten omistajien nimi on siis vielä ovessa. Pitänee vaihtaa pikaisesti oma. Nyt mulle on selvinnyt, miten paljon lääkäreitä vaivaavat ihan ventovieraat ihmiset reseptiasioillaan. Nää kaikki on ollu tässä samassa taloyhtiössä asuvia ihmisiä. Kuinkahan paljon mahtaa vielä lisäksi lääkäripariskunnan puhelin piristä näiden reseptin pyytelijöiden "ansiosta"? Nyt on soinut vain meidän ovikello.
Mun toiveeni on, että jätä ystäväsi lääkärimies rauhaan ja hakeudu yksityiselle tai kunnalliselle.
tai asuu pienellä paikkakunnalla jolla ei ole yksityisiä lääkäriasemia, niin ette voi uskoa miten vaikeaa on päästä lääkärille, tai edes läpi puhelimella kun yrittää soittaa terveyskeskukseen!
Ja toisekseen, minusta on ihmeellistä se, että kaikkia muita ammattilaisia voi ja saa häiritä vapaa-ajalla, mutta lääkäreitä ei. Sähkömiehille, sairaanhoitajille, putkimiehille ja insinööreille voi kyllä soittaa ja mielellään neuvovat, mutta lääkärit vetävät herneet neukkuunsa. On se merkillistä!!
että muut ammattilaiset mielellään neuvovat työasioissa vapaa-ajallaan? Mikä on oma ammattisi?
Kunnioitan lääkärin ammattia ja haluan suoda heille vapaa-ajan ilman reseptiä ja apua kinuvia sukulaisia ja kummin kaimoja.
Kyllä mun kaverin mies on soittanut mulle apteekkiin reseptin. Mutta tosiaan pitää olla tosi läheinen ja käytäntö sille lääkärille ok. Vaatii tilannetajua ja ihmistuntemusta tietää, kehtaako kysyä edes.
On tuttavapiirissä ja suvussa muitakin lääkäreitä ja niiltä en edes kysyisi.
Meinaan kun lääkäriltä ei saa kysyä mitään ammattiin liittyvää/pyytää reseptiä.
Mun mies on it-alalla. Lähes joka ikinen kerta, minne menemmekin: "Voisitko vilkaista tuota tietokonetta?" Myös lääkäriystävämme tekee tätä. Mutta sitten on itse hermona, jos kyselee jotain hänen alaansa liittyvää.
Eli on ok, että mun mies päivittää lääkäriystävän tietokoneen, poistaa virukset jne. Mutta ei ole ok, että mä pyytäisin uusimaan lapsen reseptin? Näin se menee. Ikävä kyllä :(
Meinaan kun lääkäriltä ei saa kysyä mitään ammattiin liittyvää/pyytää reseptiä.
Mun mies on it-alalla. Lähes joka ikinen kerta, minne menemmekin: "Voisitko vilkaista tuota tietokonetta?" Myös lääkäriystävämme tekee tätä. Mutta sitten on itse hermona, jos kyselee jotain hänen alaansa liittyvää.
Eli on ok, että mun mies päivittää lääkäriystävän tietokoneen, poistaa virukset jne. Mutta ei ole ok, että mä pyytäisin uusimaan lapsen reseptin? Näin se menee. Ikävä kyllä :(
Vähän ylimieliseltä tuntuu tuollainen. Olen kyllä jo kauan sitten heittänyt romukoppaan ajatuksen siitä, että lääkärit olisivat jotenkin auttavaisempia. No, kyllähän he auttavat - kunhan saavat siitä reilun palkan tai julkista tunnustusta.
Mutta lastenhoitajien, tietokonekorjaajien ja leipurien täytyy tehdä työtään vapaa-ajallaankin, auttaa korvauksetta..
pitää kieltäytyä tekemästä niitä tietokonehuoltoja. Tai jos tekee, niin muistuttaa niistä pyytäessään vastapalveluksia.
Ei kukaan mun tuntema halua huvikseen tehdä vapaa-ajalla työasioita. Varsinkaan ilmaiseksi.
Siis jos tunnette tulevanne hyväksikäytetyksi.
Muista kuitenkin, että hänellä on oikeus kieltäytyä etkä sinä saa vetää siitä hernettä nenään.
"No sun miehen pitää kieltäytyä tekemästä niitä tietokonehuoltoja. Tai jos tekee, niin muistuttaa niistä pyytäessään vastapalveluksia. Ei kukaan mun tuntema halua huvikseen tehdä vapaa-ajalla työasioita. Varsinkaan ilmaiseksi."
Meillä on kyllä yleisesti sellainen meininki, että kaikki auttavat toisiaan. On kätevää kun lähipiirissä on sähkömies, it-osaajia, erityisopettaja, lastenhoitaja, talonrakentaja, pari juristia, pari insinööriä jne. Kukaan ei maksa toisilleen, autetaan siinä missä osataan kyläreissujen myötä jne. Mutta tällainen taitaa olla käsittämätöntä monille (etenkin lääkäreille). Se on meinaan todella kätevää ja taloudellista, vanhan ajan talkoomeininkiä. Suosittelen.
Ois vähän järjetöntä, että maksettaisiin sähkömiehelle, kun tekee keittiöön tarvittavat muutokset asianpesukonetta varten. Ja sitten se maksaisi mun miehelle, että hän laittaisi tietokoneen toiminaan (kun lapsi vähän sillä sääti) jne. Kyllä sitä saa auttaa ilmaiseksikin. Ja jokainen ihminen tarvitsee apua ennemmin tai myöhemmin. On mukava kun on palveluksia tehtyinä, niin on sitten ketä pyytää kun itse apua tarvitsee.
Tosin monille tällainen tuntuu varmaan aivan käsittämättömältä.
"Olkaa itsekkäämpiä, hyvänen aika! Siis jos tunnette tulevanne hyväksikäytetyksi."
Ennen tunnettiin sanat: toisen auttaminen, vastavuoroisuus, palvelus, vastapalvelus, talkoot, avuliaisuus jne.
Nykyisin: itsekkyys, vapaa-aika, raha, hyväksikäyttäminen jne.
Aika kinkkiseen tilanteeseen lääkärin asetat, jos pyydät antibioottireseptiä ilman että virtsanäyte on otettu ja tutkittu. Ei niitä kirjoiteta "oikeillekaan" potilaille noin saati sitten että pitäis vapaa-ajalla jollekin tutun tutulle kirjoitella.
Ylipäänsä ongelma ei yleensä ole se, ettei reseptiä "viitisi" kirjoittaa, vaan se, että pyydetään reseptejä lääkkeisiin ja hoitoihin, jotka ovat ko lääkärille ihan tuiki tuntemattomia. Ei lääkäri välttämättä osaa vieraan erikoisalan tauteja tai lääkkeitä, vaan yhden reseptin kirjoittaminen saattaa vaatia tuntikausien perehtymisen ja sittenkin lääkärille jää tunne, että meniköhän kaikki kuitenkaan oikein.
Reseptin kirjoittava lääkäri joutuu kuitenkin juridiseen vastuuseen lääkityksestä reseptin kirjoittaessaan. Lain mukaan pitäisi oikeasti tutkia potilas, tietää muut lääkitykset, jotka saattavat vaikuttaa asiaan ja tehdä asianmukaiset sairaskertomusmerkinnät. Se on vähän eri asia kuin puolihuolimattomasti antaa jotain vinkkejä jossain arkipäivän asioissa.
ihan niin kun vaan soitin hoitajalle. Itse ehdottivat antibioottikuuria virtsatietulehdukseen, minä olisin kyllä mennyt lääkärille ja kokesiin muttei huolittu. hoitaja kysyi vaan että mihin apteekkiin puhelinresepti soitetaan.
ja kirjoittanut minulle pari kertaa reseptin. Jos emme olisi läheisiä ystäviä en olisi kehdannut edes pyytää, olen itsekkin auttanut häntä joskus ja siksikin kehdannut pyytää. Kaverin mieheltä tuskin pyytäisin jos en olisi muuten tekemisissä.
Lääkäreiden yleisenä vitsauksena on just nuo vaivoistaan valittelevat. Missä tahansa kissanristiäisissä alkaa joku, ammatin kuullessaan, esittelemään ihottumia ja silsojaan. Yäk!
Olen edelleen sitä mieltä että jos joku kokee tulevansa hyväksikäytetyksi niin on yksinkertaisempaa olla tekemättä niitä palveluksia, jos täytyy tulla sitten Vauva-lehden palstalle valittamaan siitä että vastapalveluksia ei saa.
Omassa elämässäni autan mielelläni ystäviäni mutta en jotain kumminkaiman tuttavia jotka pitävät itsestäänselvyytenä että hoitelen heidän asioitaan omalla vapaa-ajallani (en ole lääkäri, täysin muulla alalla mutta palveluksien pyytäjiä riittää).
Varsinkin moisesta vaivasta. Itse olen pyytänyt muutaman kerran reseptin kaveriltani joka on lääkäri. Ei siis läheinen ystävä. Ja juuri tuohon VTI:hin. Nyt olen ns. estolääkityksellä, 100 mg trimopania aina yhdynnän jälkeen. Ja niitä sitten otan 150 mg 2x päivässä lyhyenä kuurina jos tunnen että VTI on silti tulossa. Kannattaa lääkärissä käydessä pyytää noita trimopaneja varuiksi kaappiin. Ja itselläni on kaapissa myös multistixejä joilla näen onko pissassa leukkareita, verta, tms.
Nimimerkki VTI-veteraani
Eli jos ihmiset vaihtavat ammattiinsa liittyviä palveluita ilman korvausta toistuvasti, voidaan se katsoa verotettavaksi toiminnaksi.
Lääkärinä autan mielelläni lähisukua ja läheisiä ystäviä. Joskus olen tehnyt poikkeuksen vähemmän tutunkin kanssa, esim rintatulehdus pienen vauvan äidillä viikonloppuna. Jännää on, että ne läheiset ystävät eivät ole koskaan pyytäneet reseptiä tai sairauslomaa vaikka neuvoja kysyvätkin joskus. Tätä en koe ollenkaan häiritsevänä. Vähemmän ystävällisesti suhtaudun, kun humalaiset ihmiset, joiden nimeä hädin tuskin muistan, soittavat lauantai-iltana ja pyytävät sairauslomaa.
Mutta ap:n kysymykseen.. Näyte ei ole tarpeen, jos selvät oireet eikä sukupuolitaudin mahdollisuutta eikä nopeasti uusinut infektio. Jos pääsy päivystykseen oikeasti hankalaa ja lääkärimiehen vaimo hyvä ystävä, voisit suoraan kysyä asiaa ystävältäsi kuten joku ehdottikin. Ja ymmärtää, jos lääkäri siitä kieltäytyy.
varmaan ongelma on siinä, että näitä soittelijoita on niin paljon, että pakko vetää raja siihen, ettei hoida ketään.