Mitä tarkoittaa sairaalalähetteen "kiireellisyysluokka 8-30" - Käsitelläänkö lähete siinä ajassa vai pääseekö lääkärikäynnille siinä ajassa?
Löytyykö tietoa tai kokemuksia miten tämä menee?
Kommentit (31)
Epäilen jälkimmäistä,, mutta tämä on vain epäily.
Seeeee tarrrkoittaa kiireetöntä 8-30 vuorokauden jonotuslistalle päätymistä. Pöljä!
Mitä tarkoittaa "tulee hoitaa"? Onko hoidon aloittamista se että lähete käsitellään ja asiakkaalle lähetetään kirjeellä käyntiaika esimerkiksi kolmen kuukauden päähän? Vai miten tämä menee?
Tuo on kiireetön lähete. Siis tehdään viimeisenä kun ehditään. Riippuen asiasta voi kestää pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Omaolosta: Päivystyspotilaat tulee hoitaa saman tien. Ensimmäiseen kiireellisyysluokkaan kuuluvat potilaat tarvitsevat hoidon 17 päivän kuluessa. Toiseen kiireellisyysluokkaan kuuluvat tulee hoitaa 830 päivän kuluessa. Kolmanteen kiireellisyysluokkaan kuuluvat potilaat voidaan hoitaa yli 30 päivän kuluttua.
830 päivää, huh. Siinäpä vasta saa odottaa hoitoa.
En taida tuntea ketään joka olisi päässyt sairaalaan polikäynnille kuukauden sisällä lääkärin tekemästä lähetteestä, että sen perusteella epäilisin otsikon jälkimmäistä vaihtoehtoa oikeaksi. Yleensä lähetteestä menee pari kolme kuukautta käyntiaikaan.
Mulla meni niin, että kävin lääkärissä ja hän laittoi lähetteen käsikirurgille. Kiireellisyys oli juuri tuo 8 - 30vrk. Viikossa tuli kuittaus käsikirralta, että lähete on otettu vastaan.
Sen jälkeen alkoikin pitkä odottelu ja lopulta kirurgi tapasi minut 5kk:n päästä. Hän laittoi minut leikkausjonoon ja olen nyt jonottanut 2kk.
HUS-alueella tämä
Itse olen ollut leikkausjonossa yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
En taida tuntea ketään joka olisi päässyt sairaalaan polikäynnille kuukauden sisällä lääkärin tekemästä lähetteestä, että sen perusteella epäilisin otsikon jälkimmäistä vaihtoehtoa oikeaksi. Yleensä lähetteestä menee pari kolme kuukautta käyntiaikaan.
Mä olen päässyt aina parin viikon sisään. Joskus jo parin päivän päästä.
Joo, pääset jatkotutkimuksiin ja hoitoon 8-30 vuoden kuluttua mikäli olet vielä hengissä.
Kiitti sanna ja tytöt!
Vierailija kirjoitti:
8-30 kuukautta?
830 kuukautta eli mitä se tekee.. Nopeasti laskien hieman vajaa 70 vuotta. Aika-arvio kuulostaa ihan oikealta ja todennäköiseltäkin, koska kyse on julkisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni leikattiin alle kahden viikon lähetteestä. Syöpä. Parani.
Ei kai tämä ole virallisesti ainakaan kiireetön lähete? Eikö kiireetön ole yli 30 pv?
8-30 on kai keskiryhmän lähete.
Mut sairaaloiden jonot on sitten mitä on. Miten annat käyntiaikoja jos ei niitä kerta kaikkiaan ole ennenkö vasta joskus kuukausien päästä.
Syöpäleikkaus tai pallolaajennus eivät ole ymmärtääkseni "sairaalakielessä" polikäyntejä vaan ne menevät eri nimikkeillä ja erilaisella aikataulutuksella. Hienoa että noihin elintärkeisiin hoitoihin pääsee sentään vielä nopeasti!
Mun tutuilla on ollut lähetteitä siis vaan poliklinikkakäynneille lääkäreille ja ymmärtääkseni juuri tuolla aloituksessa mainitulla kiireellisyystasolla. Kaikilla on kestänyt pari kolme kuukautta päästä ekalle lääkärikäynnille. Paikka itäinen Suomi.
Eri alueillakin eri pituisia jonoja hoitoonpääsyssä. Vastahan näistä oli uutisissakin, oliko Pirkanmaalla kaikkein pisimmät vai missä. Lyhyitä ei kyllä taida olla missään.
Vierailija kirjoitti:
Seeeee tarrrkoittaa kiireetöntä 8-30 vuorokauden jonotuslistalle päätymistä. Pöljä!
Ite oot!
Lähetteen käsittelyaikaa lähettävän lääkärin mielestä. Sinä aikana vastaanottava yksikkö käsittelee lähetteen ja asettaa oman jonoajan lähetteen vastaanotto-/puhelinaikaa varten. Sitten osastonsihteeri laittaa ajan kalenteriin ja lähettää tiedon ajasta asiakkaalle.
Omaolosta: Päivystyspotilaat tulee hoitaa saman tien. Ensimmäiseen kiireellisyysluokkaan kuuluvat potilaat tarvitsevat hoidon 17 päivän kuluessa. Toiseen kiireellisyysluokkaan kuuluvat tulee hoitaa 830 päivän kuluessa. Kolmanteen kiireellisyysluokkaan kuuluvat potilaat voidaan hoitaa yli 30 päivän kuluttua.