Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sairaan lapsen hoitamiseen tarkoitetun tilapäisen hoitovapaan jakaa vanhempien kesken?

Vierailija
03.12.2009 |

Tarkoitus ei ole ottaa ylimääräisiä hoitopäiviä sairaan lapsen hoitoon, mikä on selvästi kiellettyä, mutta saammeko jakaa sairaan lapsen hoitoon/hoidon järjestämiseen tarkoitetut kolme päivä siten, että isä hoitaa kaksi päivää ja äiti yhden?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olette järjestäneet asian? Ap

Vierailija
2/5 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa siis jakaen päivän puoliksi. Tämä on sopinut työnantajalle hyvin. Molemmat esimiesasemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajahan siinä häviää jos vanhemmat eivät saa sumplia töitään ja lapsenhoitoa järkevimmällä mahdollisella tavalla. Meillä olemme joka ikinen kerta jakaneet hoitovapaan. Terkkari tai lääkäri on kirjoittanut jotkut päivät äidille, jonkun isälle lomaa.

Itse asiassa usein olemme jakaneet vielä päivätkin, mutta ilman virallista lupaa. Esim. tänään minulla oli aamulla tärkeä palaveri jossa olin miehen hoitaessa flunssaista poikaamme, kiirehdin iltapäivällä kotiin ja mies omaan palaveriinsa. Pomomme tietävät tästä, mutta palkanlaskentaan (ja tilastojen pitoon) asiasta ei kerrota. Hölmöinä teemme vielä kotona osan lomapäivämme töistä iltaisin.

Vierailija
4/5 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käytäntö on sitten toista. Älä puhu töissä mitään jaosta tai, että lapsi on sairas silloin kun isä hoitaa.

Vierailija
5/5 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).

KVTES sanoi samalla tavalla, paitsi palkkaa saa kolmelta peräkkäiseltä päivältä, mutta tilapäistä hoitovapaata saa neljä peräkkäistä työpäivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme