Oululaiset esikkoäidit joulukuussa
Kommentit (106)
Ei haittaa vaikka et oo Oulusta. En mäkään ole, vaan Tyrnävältä :)
Kävin juuri tänään neuvolassa/lääkärillä 11+3 ja kuunneltiin sydänääniä! Ja kuuluihan ne, ihanaa! Lääkäri tosin sanoi, että äänestä ei voi oikein selvittää onko tulossa vain yks vai kaks, mutta se selviää sitten ens tiistaina ultrassa :) mutta siinä kuulumiset täältä...
Minä en oo onnistunu pariin päivään laittamaan tänne viestiä. Jotain virheilmotusta herjaa vaan. Jospa nyt onnistuis?
Saatiin tosiaan tiistaina poika viimein kotiin. Ihanaa, kun ei tarvi enää sairaalassa rampata. Ja kyllä tuo lapsi vaan on niin ihana!
Lähetti vaan osan viestistä! Tässä loppu (jos tulee perille):
Tänään kävi neuvolantäti punnitsemassa pienen, kun sen painoa nyt seurataan vähän tarkemmin sen huonon syömisen takia. Olihan tuo noussut, kotiinlähtöpaino oli tiistaina 3866, nyt oli tasan neljä kiloa! Hienosti se kyllä syö. Tänään ei oo tarvinnu antaa lisämaitoakaan ku 20ml, ja siitäkin tuo terveydenhoitaja sanoi, että taitaa olla enemmän vanhempien mielenrauhottajaksi ku pojan nälkään, kun on niin pieni määrä. Ja niinhän se onkin, se syö vähän niinku velvollisuudentunnosta. Mutta tuntuu kuitenkin, että mieluummin syötän sitä vähän liikaa ku annan kuivua.
Me saatiin eilen aivan ihana yllätys! Mun isä oli tehny vaaville kehdon ja sisko on sen maalannu ja koristellu. Poika tykkää kyllä nukkua siinä, rauhottuu aika hyvin kun kehtoa heiluttelee.
Saapa nähdä, millon Sognatore lähtee synnyttelemään. :) Ei taida meidän vauveleille tulla kovin suurta ikäeroa.
jiiksulle tervetuloa! Ei kantsi pelätä synnytystä etukäteen, siellä asiat menee niinku menee. Musta tuntuu kuitenkin, että mulle oli hyötyä siitä, että tiesin aika hyvin mitä synnytyksessä voi tapahtua ja miks. (Oon opiskellut kätilöksi pari vuotta, mutta jätin sitten kesken.) Mullakaan ei menny asiat ihan suunnitellusti, mutta mitään traumoja ei jäänyt ja voisin lähteä kyllä vaikka samantien uudestaan. Tai no ehkä vasta sitte ku nuo vammat on parantunu. :D Ja vauva on tänään 8 päivän ikäinen. Äkkiä unohtuu kaikki kivut ja säryt, kun palkinto on maailman paras.
Vauvelilla oli vähän huono yö viime yönä, mahavaivoja varmaankin. Huusi puolilta öin (jolloin me oltiin just menossa nukkumaan...) puoli kolmeen. Kanniskelin sitä vähän reilu kahteen ja vaihdettiin miehen kans vuoroa. Nyt mulla onkin sitten hartiat ja niska aivan totaalisen jumissa ja päätä särkee. Ei oo vissiin ihan vielä hallussa nuo vauvankantojutut, kun näin jumiin menee. :/
Eipä tässä muuta, saapa nähdä kirjotinko tämän turhaan, jos ei mee läpi...
kirjotin oikein pitkän sepustuksen tähän ja ohhoh! kaikki hävisi! nouuu! =(
joo siis oon kerran ollu synnytyksessä mukana niin ei se mullekkaa ihan vieras juttu oo, jotenki nyt ku on omalla kohalla tää juttu niin ressaaki asioita erilailla (tosin oon kyllä muutenki hyvä ressaamaan). mut hyvähän se on kuulla että siitä selviää (toivottavasti) ja kaikki kivut ym. on kuitenki pois pyyhkästy ku saapi pikku vauvelin syliin. ihanaa =)
miten teillä muilla on lähteny paino nousee raskauden aikana? mulla vaan tippuu koko ajan niin ihan sillä sitä mietin. oli eka pahoinvointia eikä vieläkää oikein ruoka maistu, ainakaa lämmin. siitä ku oon plussannu, niin paino on tippunu varmaan noin 6 kiloa. mutta eiköhän se ruokahaluki sieltä vielä löydy =D
mulla oli tällä viikolla neuvola ja siellä vauva polski. =) oli kasvanu hirmusesti viime näkemästä, puolet oli tullu lisää kokoa pikkuselle. "komia jätkä" sano isäsä, seku on varma et vauva on poika. kaikki oli hyvin vauvalla ja äitillä. ku vaan äiti muistas olla maalaamatta niitä piruja seinille..
tää on kyllä tosi kiva juttu! kaverit varmaan jo kyllästyneitä vauvavauvavauva-juttuihin. =) ootteko te ihmiset tätä kautta toistenne kans tuttuja ja näättekö joskus ihan oikeessaki elämässä? tää vaikuttaa aika aktiiviselta paikalta, se on kyllä kiva =) me taijetaan tuon karkin kans olla nyt muusta porukasta kovasti jälessä mut ehitään meki aikanamme =)
Tervetuloa, päivitin sut tuohon meidän listaan mukaan :) Kivaa, kun Karkille tuli lähempänä omaa laskettua aikaakin olevaa seuraa!!! :)
Täällä ei ole supistellut nyt ollenkaan, vihloo kyllä.. Vaavin liikkeet käyvät välillä jo aika kipeää, selkä on ihan tulessa välillä kun se puskee peppuansa tuonne kylkiin.. :) Ja nukkuminen on sitä ja tätä. Eli huhhuijaa!
jiiksu, mä en voi vielä sanoa että älä pelkää synnytystä :) Jännitän sitä nimittäin itsekin! Yritän ajatella, että kaikki muutkin siitä ovat selvinneet ja kyllä siis minäkin, mutta silti se pelottaa.. Kun ei tiedä yhtään mitä se kipu on, miltä se tuntuu ja miten mä sen kestän niin kyllä vähän pelottaa.. Mut mä kerron sitten parhaani mukaan oliko se niin paha.. ja toivotaan ettei ole!!!
Me ollaan kaikki tutustuttu täällä (paitsi minä ja marsupialia satuttiin tuntemaan entuudestaan muttei tiedetty sitä ennenku täällä törmättiin ja marsupialia mut tunnisti) ja nähty livenä miiteissä jo useamman kerran. Alkaisi muuten olla jo miitin aika taasen :) Ketkä kykenisivät paikalle ja missä nähtäis?
Nyt saunaan rentoutumaan, selkä taas kipee..
sognatore 37+0 (vaavi täysaikainen!)
Ihanaa! Ei niinku riitä, että vauva on ihan törkeen yliaikanen, joutuu osastolle viikoksi ja mulla on tikkejä miljoona. Tietenki niitten tikkien pitää irrota etuajassa ja haava repsottaa auki... Ihmettelin aamulla, kun on niin kovin kipeä alakerta ja kun peilillä kurkkasin, niin siellähän niin nätisti naureskellaan. Meen näyttämään tuota tänään terveydenhoitajalle, joka sitten päättää mitä sille tehdään. Synnärille soitin ja siellä meinattiin, että yleensä ei tarvi muuta ku suihkutella, suihkutella, suihkutella ja antaa ilmakylpyjä. Sanoi kuitenkin, että kannattaa käydä terkkarille näyttämässä.
Mutta silti tekisin saman uudestaan, tuo poika on niin ihana. :)
Minäki tulisin mielelläni miittiin, mutta ihan vielä ei kykene. Miitatkaa ilman mua tällä kertaa. :) Tuun sitten seuraavalle kerralle. Sitten meillä taitaakin olla aika monta vauvaa mukana. Minen ainakaan kykene jättämään tuota kovin pitkäksi aikaa, nytkin hirvittää ku pitää sinne terveyskeskukseen lähteä. Kyllä tuo mies sen kans pärjää, ei epäilystäkään, mutta pärjäänkö minä ilman vauvaa?
Päärjäät tietty Marsupialia, mutta on eri asia haluatko pärjätä ;) Ja eipä sun kyllä tarttekaan pärjätä! Se on sinun ihan ikioma vauvasi ja tarttee sua yhtä lailla kuin sinäkin häntä! Kyllä sua nyt sitten jaksaa vastustaa!!! Jokohan olis edessä vähän seesteisemmät ajat, niin sulle kuin pojallekin!
Katsotaan sitä miittiä että ketkä olis innostuneita nyt kun tuo joulukin on jo ensi viikolla ovella :) Ja jos löytyy tulijoita niin sitten vois miettiä tarkemmin.
Me käytiin miehen kanssa katsomassa uusi 3D-elokuva Avatar. Oli ihan hyvä, hassua vaan oli alussa katsoa leffaa ne lasit päässä. Eniten jännitti että selviänkö hengissä ilman pissataukoja, supistuksia ja enimpiä kipuja läpi leffan ja selvisinhän minä :) Mitä nyt yhdessä vaiheessa tuli tosi huono olo ja toisessa välissä selkä kauheen kipeeks, muuten meni hienosti!
Jospas sitten perjantai-illan viettoon. Hyvää viikonloppua kamut!
Sognatore 37+1
..oli eilen. Kohdunkaula oli lyhentynyt puoli senttiä ja kohdunsuu oli kiinteän ja pehmeän välillä, että eiköhän se synnytys pikku hiljaa lähesty.. Muita kipuja ei ole ollut kuin liitoskivut, supistelujakaan en ole ainakaan huomannut :o Lääkäri sanoi ettei ihme jos liitoksiin koskee kun kaverin pää on jo asemissa, mutta ei kuitenkaan kiinnittynyt vielä.
Meinattiin aatoksi lähteä 300km päähän vanhempien luokse, mutta täytyy kuulostella että mikä on olo ensi viikolla ennenkuin lopullisen päätöksen tekee. Eihän tuo lääkäri kuitenkaan reissua kieltänyt, sanoi vain että ei voi yhtään sanoa että milloin vauveli päättää tulla ulos.
Onnittelut marsupialialle terveestä pojasta ja toivottavasti alkaa elämä vähän rauhoittumaan kun sait pojan kotiin ja tikit hoidettua kuntoon.
Sognatore minä olisin ainakin miitistä kiinnostunut:) Olin itsekkin menossa eilen elokuviin, mutta kyyti ongelmien takia jäi menemättä. Mietin myös samaa että miten siellä olo onnistuu, kun kotona saa puolen tunnin välein pomppia vessaan :D Meni ilta sitten siivouksen merkeissä:)
Mutta nyt aamiaiselle ja sitten hoitamaan asioita kaupungille.
Jade 36+4
Nyt on käyty näyttään epparia lääkärille. Tulehtunuthan se oli, nyt pitää sitten syödä antibioottia. Huomenna pitää käydä crp-kontrollissa, ja jos ei oo laskenut niin alotan toisenkin antibiootin. Se vaan on kuulemma sellanen, että tekee vauvalle mahavaivoja. Toivottavasti ei tarvi alottaa niitä! Jotenkin kuitenki oletan että tarvii, kun kaikki muukin nyt on niin vastustanut...
Poika on valvonut tänään melkeen koko päivän, sylissä nukkunut pieniä pätkiä. Nyt viimein rauhottu kehtoon, mutta koko ajan pitää toisella kädellä keinuttaa. Pitäis varmaan opetella laittaan poika kantoliinaan, niin sais tehtyäkin jotain.
Tsempit loppumetriläisille! Jännää, kuka saa vauvansa ekana syliin. Toivottavasti ette joudu kärvistelemään yhtä pitkään ku mina. :)
Täällä jälleen yksi päivä takana ja hyvin on mennyt.. Siis ei ole supistellut, vihlonut kyllä, pari kertaa ihan niin että naamakin vääntynyt irvistykseen :) Selkä on kipeä, siihen auttaa jos pääsee kovalle makaamaan ja saa rusautettua sen. Mutta ei sitä taaskaan kovin kauan voi pystyssä olla kun se on taas kipeä.. Noo, mä oon tosi tyytyväinen kun tällä selällä näin pitkälle pääsin ilman kipuja!! Mulla siis synnynnäinen ryhtivika ja oon aina pelännyt että miten mun selkä kestää raskauden. Täytyy sanoa, että hienosti kestänyt, nyt vasta alkaa olla tuskaa..
Mä tuossa vähän laskeskelin että sen pari viikkoa jos vaavi vielä pysyis tuolla masussa niin saisin tammivauvan :) Nyt täytyy tsempata hulluna ja ottaa rennosti laiskotellen että se siellä jaksais pysyä!
Voi kökkö, kun Marsupialialla nyt vastustaa.. Muista muuten vaikka rela-tabletteja syödä niin saat vähän omalle ja vauvan masulle maitohappobakteereja antibiootteja vastaan..
Nyt selkä taas tulessa, pakko lopettaa. Kirjoitellaan taas!
Sognatore 37+2
Monena päivänä koittanut, mutta aina on pitänyt johonkin lähteä keskenkaiken:)
Voi ei, Marsupialia, kun sulla vastustaa! Voin kuvitella, kuinka oot kipeänä, kun mulla oli jo sen yhden tulehtuneen tikin kans tuskaa! Jaksamista :) Niin, ja kannattaa tosiaan syödä maitohappobakteereja ja antaa vaikka vauvallekin, meillä oli ainakin yhtä huutoa sen mun antibioottikuurin ajan.
Sognatore, koita nyt vielä jaksaa. Suosittelen hierojaa. Mulla auttoi selkään kun kävin vielä ihan loppuajastakin hierottavana. Nyt alkanut taas vihoitella, kun on niin pirun jumissa. Juu, ei osaa kanniskella rennosti vauvaa! :)
Ja tosiaan, tsempit loppusuoralaisille! Hyvin on vielä tuoreessa muistissa:) Eikä sitä synnytystä kannata pelätä, mua suorastaan itketti kun synnytys läheni ja se pelotti niin hirvittävästi, ja tuntui aina, ettei uskalla synnyttää. Kun siellä salissa kuitenkin jo oli, niin ne pelot kyllä kaikkos, ja toivoi että ois äkkiä ohi ja vauva sylissä. Pari kertaa olin miehelle a.vaiheen aikana sanonut, että mua pelottaa, ja säikäytti aina, kun kuuli paljonko oli aennut, kun homma loppua kohden sujui niin äkkiä.
Mun synnytyksessä kamalinta oli spinaalin laitto(lääkäri sohi selän täyteen reikiä) ja jälkikivut. Kumma muuten, ettei ne neuvolassa ikinä puhu, minkälaista se on sitten synnytyksen jälkeen.
Vauva kasvaa kovaa kyytiä, ja on mitä hurmaavin! Nuo oikeat hymyt on jotain aivan mahtavaa, kyllä alkaa itseäkin naurattaa vaikka ois kuinka pahalla päällä :)
Illat itketään, ja kanniskellaan. Kylpy on hyvä rauhoittaja, kunhan vaan saunakin on lämmin ja sieltä tulee kuumaa pesuhuoneen puolelle. Sielläkään ei vaan viitsi joka päivä käydä.
Korviketta menee korkeintaan muutaman kerran päivässä vähäsen, että eipä tuo maata kaada. Sais vaan sen pysymään vähäisenä. Varautukaa, ei olis uskonu kuinka iso asia tuosta imetyksen onnistumisesta tulee itselle. Stressatahan ei sais, mutta.. Mies naureskeli, että miksi tuo korvikke on mulle niinku piru :)
Minäkin voin miittiin tulla. Mietin,että jos jonkun kotiin niin vauvat sais mukaan, mutta toisaalta tuskin loppusuoralaisista kukaan jaksaa enää kestitä, eikä tarttekaan. Minä en oo imettäny missään julkisilla paikoilla vielä ollenkaan, meinaa sen verran kuitenkin olla ongelmia, etten halua lähtä tappelemaan.
Mitähän Zahrinalle kuuluu?
Verkku ja tyttö 5vko
Voisin minäkin vielä yrittää päästä paikalle. Itselläni vaan on siinä mielessä hankalaa, että ei ole autoa käytössä, joten bussilla taitan matkat täällä kaupunkialueella ja kauemmaksi ei ole mitään jakoja päästä.
Huomenna on sitten aamupäivästä minulla se viimeinen lääkärineuvola. Mielenkiinnolla odottelen, että missä vaiheessa mennään tuon alakerran osalta. Ei tuo massu ainakaan omasta mielestä ole vielä laskeutunut päällisin puolin tarkasteltuna. Niin ja muita "vaivoja" ei vieläkään ole ollut. Alkaa olla jo vähän malttamaton olo =)
Eilen meillä vieteltiin vielä tosiaan pikkujouluja täällä kotosalla ja kovilla oli jaksaminen, mutta mukavaahan tuo oli jokatapauksessa. Mitä nyt oli hankala saada unenpäästä kiinni siinä neljän aikaan aamuyöstä =)
Ilmoitelkaahan mihin lopputulokseen päädytte miitin suhteen ja mukavaa neljättä ja viimeistä adventtia ennen joulua =)
t.Katjuska 37 + 4
Crp oli laskenut, joten ei tarvi alottaa sitä toista antibioottia! Hyvä muuten ku sanoitte niistä maitohappobakteereista, en ite muistanutkaan! Tuntuu kyllä tämäkin lääke tekevän vauvalle mahavaivoja, joten vois kyllä käydä niitä hakemassa.
Oulussa toimii viriili Oulumasut porukka. Mukaan vaan liitymään, http://health.groups.yahoo.com/group/oulumasut_co/
Porukoista löytyy monen ikäistä äitiä ja odottajaa.
-eräsjäsen-
Nytpä on sitten sekin koettu. Eipähän tuo mikään hirvee homma ollut, vaikka siitä niin monenmoista tarinaa kuuleekin. Tilanne kuitenkin on se, että kohdunsuu on napakka ja vielä 3 cm jäljellä. Vauva köllöttelee kumminkin jo lähtöasemissaan pää alaspäin.
Tuosta kohdunsuun tilanteesta ei voi kuitenkaan mitään ihmeempää päätellä synnytyksen suhteen eli sen meneekö yliajalle vai syntyykö peräti ennen laskettua. Jäädäämpä kuulostelemaan.
Seuraava neuvola ois sitten uudenvuoden aattona. Jospa se vauveli sais tarpeeksi rakettien paukkeesta ja päättäis niitä tulla ihastelemaan ulkopuolelle =) Äidille tämä järjestely sopisi oikein hyvin.
Oulumasut poppoo vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Täytyypä laittaa mielenpäälle ja palata asiaan jahka nappulan kanssa ollaan päästy hyvään arkivauhtiin =D
t.Katjuska
Täällähän alkaa olla Sognatorella, Jadella ja Katjuskalla jännät paikat pikkuhiljaa :) Toivottavasti voinnit pysyy hyvänä eikä tarvi pahasti kärvistellä. Tosin Sognatoren olo kuulostaa jo hieman tukalalta... Voimia sinulle!! Minullahan meni ekat 40vko hyvin ja sitten 9 päivää kärvistelin, aika helpolla siis selvisin raskaudesta. Välillä on jo koko pömppömasua ikävä! On se kuitenkin ihana kantaa pientä vauvaa masussa, nauttikaa viimeisistä viikoista, vaikka kuinka olo jo tuntuisi malttamattomalta. Ja vaikka synnytys jännittää/pelottaa, niin me naiset ollaan uskomattoman sitkeitä ja kestäviä! Sitä paitsi sairaalan henkilökunta on tosi ammattitaitoista ja kivunlievitystä sitten vaan kehiin, jos tuntuu pahalta. Itse 15h tätä pientä punnersin tähän maailmaan, eikä helppoa ollut, mutta ei jäänyt traumoja ja voisin tehdä sen uudestaankin, on tämä lapsi niin ihana! :)
Torstaina meillä oli 1 kk neuvola. Poika painoi 4775g ja pituutta oli 53,5cm. Hurjaa vauhtia kasvaa! Vauva osaa jo hymyillä, katsella tarkasti, vähän jutteleekin ja kääntää päätä puolelta toiselle selin makuulla. Hyvin myös kohottelee päätä mahallaan ollessa.
Miitti olisi kyllä kiva! Minullekin sopisi paremmin jonkun luona, mutta voin kyllä tulla kaupunkiinkin johonkin lapsiystävälliseen paikkaan (esim. Stockmannin yläkerran kahvilaan) vauvan kanssa. Varmaan jossain vaiheessa joulun jälkeen sitten? Jos täällä on monikaan raskaana oleva kasassa vielä silloin ;)
Tänään ensimmäinen kerta että liitokset on niin kipeät että hyvä kun pystyy kävelemään! Piti vielä käydä jouluruuat ostamassa niin oli kyllä tuskaa vaappua marketissa :/ Huomenna neuvola, sen jälkeen tehdään päätös lähdetäänkö jouluksi itä-suomeen vai ei... Alan kallistua sille kantille, että jos nämä kivut ei yhtään asetu niin ei taida kannattaa lähteä, sohvalta nouseminenkin on yhtä tuskaa.
Nyt pitää lähteä pikku hiljaa nukkumaan että pääsee aamulla ylös neuvolaan, jospa nämä kivut yön aikana vähän asettuisivat.
Tänään käytiin miehen kanssa ihastelemassa vauvaa ekaa kertaa ultrassa. Laskettu aika muuttui 5.7stä 14.7 eli hitusen eteenpäin, joten nyt sitten oikeasti 12+1 sijasta menossa 10+6 viikot. Oli mukava nähdä vauveli siellä. Ekaksi ihan rauhassa siellä köllötteli, mutta kun mittaukset yms. oli tehty niin innostui potkiskelemaan ja heiluttamaan käsiä. Sydän sykki kauniisti ja kaikki muukin oli kunnossa.
Nyt sitten tulevien isovanhempien joululahjapaketissa on sitten mukana myös pieni kuva vauvelista :)
Onnittelut Karkille hyvistä ultrakuulumisista! Se on kyllä ihanaa, kun näkee vauvan ekaa kertaa. Me nähtiin se rv 6+4 ja vaikka siitä ei sillon saanut mitään selvää, niin silti se oli ihanaa. Toisella kertaahan (11+0) se jo näytti ihan ihmiseltä. :)
Verkku kirjotteli synnytyksen jälkikivuista. Minä odotin ihan järkyttäviä kipuja, kun neuvolantätikin sanoi, että liitoskivut on yleensä pahimmillaan synnytyksen jälkeen. Mulla ne loppu just tasan siihen, kun vauva putkahti ulos. Synnytyksen jälkeen pahinta oli se heikotus, kun oli hemoglobiini niin matala verenvuodosta. Nyt alkaa olla tuo epparihaavakin ihan suht hyvässä kunnossa, ruma se on mutta jospa se siitä... Onneks mun alapäähän ei tartte kovin monen kurkistella. :)
Me mennään huomenna ekaa kertaa neuvolaan, saapa nähdä paljonko on noussut paino viikossa. Napa on vieläkin kiinni, mutta ihan kohta irtoaa. Se on kyllä aika ällö. Mulla on aina ollu napakammo, en tykkää omastanikaan, saati sitte tuommosesta mustasta kuivuneesta möykystä. :D
Ai niin, mulla on jäljellä yks kilo raskauskiloista! 10 on siis tippunut nyt. :)
Hyvää joulua kaikille! Saapa nähdä tuleeko joulun aikana uusia vauvoja.
Aloin kaipailemaan keskustelupaikkaa jossa olis saman seudun odottajia ja äitejä, ja täältähän se sitten löytyi. Mulla on laskettu aika 31.5. Mielenkiintosta oli lueskella teidän kirjotuksia =) En tiiä onko tää viisasta, mulla nimittäin tuo synnytys hirvittää väliin aika kovastikkin.. Ehkä olis parempi ettei kuulis toisten kokemuksia ettei tartteis ihan kaikkea pelätä. =) Mutta vertaistukihan on aina tarpeen.. =) Mulla onki seuraava neuvola rakenneultra joka on tammikuussa. Mulla haluttas alkaa jo laittamaan kaikkia ihania juttuja vauvalle, mut koitan malttaa mielen, vaikka tosin meillä on nuita isompia juttuja tiedossa kaverilta. Mää nyt en viralliseti just Oulusta oo, mut eikai reilun 10km etäisyyttä lasketa, eihän? =)
-Jiiksu 16+3