Mitä kasvisruokia teillä koko perhe suostuu syömään?
Kommentit (27)
Mulle on mainostettu pinaattilettuja huippusuosikkina monessa yhteydessä, mutta ei meidän lapset niistä oikein innostu (eivätkä edes ole superkranttuja).
Vai onko suosion salaisuus se että jotkut länttäävät pinaattilätylle makeaa hilloa?
ei ole kovin makeaa, vaikka siihen toki vähän sokeria laitetaaankin
meillä pääosin viikonloppuisin kasvisruokaa koska olen kasvissyöjä.Usein viikolla teen liharuokaa mutta onhan niitä kasvisruokia viikollakin. Johan tässä on "lapsellisia" vuosia jo niin monta takana että siihen mahtuu monta miljuunaaa ruokailua ja ruuanlaittoa.
MIstähän se väitetty lasten kasviskielteisyys johtuu? Meillä sitä ei ole esiintynyt. Meillä on neljä lasta ja parilla heistä on kyllä lihansyönti tehnyt tiukkaa.
Muuten 2-vuotias vain maistaa ja sylkee suustaan samantien :(. Sääli, sillä tähän vuodenaikaan porkkana, lanttu ja vastaavat ovat lähes joka päiväisiä keittiössäni...mies syö mukisematta melkein kaikkea mutta irvistelee itsekseen tai kertoo kuinka "ei välitä" jostain. Sieniä ei syö, niitä minä suorastaan kammoankin. Päiväkodissa lapsemme ei kuulemma syö kovin vihannespitoisia ruokia, tuppaa kaivamaan herkkupalat kuten lihan suuhunsa ja loppu jää lautaselle. Ei kuitenkaan inise lisää lihaa tms., joten oletan että tulee täyteen.
Kaikki ohukaiset syödään meillä ilman hilloa tai sokeria, etenkin porkkana/pinaattiversiot, joita teen ruoaksi enkä esim. ylimääräiseksi herkuksi. Toki silloin tällöin (kesällä) tavalliset letut hillon ja kermavaahdon kanssa maistuvat, mutten en tahtoisi opettaa lapselle että letut vaativat lisukkeita (rasittavaa kun niin moni aikuinenkaan ei niitä syö ilman hilloa tms.).
ps. hedelmäsalaatti menee missä tahansa variaatiossa alas kaikilta, äsken oli mango-viinirypäle-ananas-päärynä-versiota jälkkäriksi :).
kaalilaatikko
kasviskiusaus
porkkanalaatikko
minestronekeitto
porkkanakeitto
kasviskeitto
juustokeitto
tomaattikeitto
maissikeitto
hernekeitto
punajuuripihvit
soijapihvit
juurespihvit
bataattimuusi
juuresmuusi
tav.perunamuusi
soijakastike
yrttikastike
tomaattikastike
maissi
sienikastike
sienimuhennos
paistetut sienet
kukkakaaligratiini
kasvisgratiini
grillatut kasvikset
kasvispata
punajuuripata
kaalipata
kasvispizza
kasvistortillat
tofupihvit
tofu grillattuna
tofukastike
pinaattiletut
porkkanaletut
idut salaatissa tai ruoissa menee yhtä hyvin
oikeastaan kaikki vihannekset ja salaatit menevät
siis ollaan kasvissyöjiä koko perhe eikä syödä mitään ihmejuttuja vaan ihan normiruokaa hieman muunnellen.
menee mitä laitetaan paitsi raaka sipuli, joka on ihan ymmärrettävää. Suurinta herkkua on vuohenjuusto-bataattikeitto sekä pavut, maissi, pinaattitäytteiset tortelliinit ja porkkanaraaste!
Näin viiden vuoden portailla on lapsi alkanut vähän kranttuilemaan, mutta koska meilläkin on tyyli "joko syöt tai poistut pöydästä ja syöt seuraavalla ruokailulla samaa ruokaa", niin ei kamalasti vempuloi... :)
Luulen, että minä olen perheen nirsoin, liharuuat eivät ole mitenkään suosiossani. Mies on kaikkiruokainen ja lapsikin ihan kohtalainen... :) Kasviksista on aina tykännyt :)
sillä varauksella, että parivuotias saattaa yhtäkkiä kranttuilla jostain ruuasta, mitä on kaksin käsin kiskonut muutama viikko sitten. Mutta niin käy liha- ja kalaruokienkin kanssa...
Tänään esimerkiksi on tarjolla "shepherd's pie", eli vuokaan vuorotellen perunamuusia, papukastiketta ja juustoraastetta ja uuniin. On yleensä uponnut tosi hyvin.