Hevosen ostosta
Asumme kaupungissa, mutta haluaisimme oman hevosen. Olen vaan miettinyt, että miten se käytännössä menee. Tallipaikanhan voi tietty ostaa hevoselle joltain tallilta, mutta miten hevosen hoitaminen käytännössä tällöin toimii? Onko siellä hevosella joku hoitaja, ja itse voi käydä tallilla aina hevosen luona silloin kun haluaa, vai miten? Entä jos hevonen sairastuu äkillisesti, pitääkö silloin omistajan viedä hevonen lääkäriin, vai viedäänkö se sieltä tallilta? Tietääkö joku näistä? Vai onko aina ihan sopimuskohtainen juttu? Ja asia vasta pohdinta-asteella, senpä takia haluankin ottaa näistä jutuista tarkkaan selvää, ennenkuin tekee päätöksen, että viitsiitkö omaa hevosta ostaa, kun ei asu maalla.
Kommentit (48)
Nykyään kesähepat ovat eläinsuojelun riesana, kun ihmiset, jotka eivät ymmärrä suurten eläinten pidosta ja vaatimuksista mitään ostavat hevosen hetken mielijohteesta.
Hevonen on todella työläs hoitaa ja vaatii erityisasiantuntemusta. Hevosen pito on myös kallista.
Ota mieluummin gerbiili. Se sopii kaupunkilaiselle eläinystävälle.
Ap, kyllä se olisi sinunkin hyvä tietää hevosista yhtä sun toista, jos sellainen perheeseen tulee. Se on sinun nimissäsi ja sinun vastuullasi ainakin siihen asti, että tyttö täyttää sen 18-vuotta.
heppa voi olla alaikäisen nimissä, jos molemmat vanhemmat allekirjottaa et se on lapsen. Mä tiedän koska mä oon tosiaan omistanut hevosen jo 15vuotiaasta asti. Ja mun äiti tai isäpuoli ei kumpikaan tienneet MITÄÄN hevosista tai niiden hoidosta, riittää et kun mä sanoin et mä tarvin rahaa tohon ja tohon, niin sitä tuli. Ei sunkaan ap tarvi hevosista mitään tietää JOS sun tyttö tietää. Mut kolme ratsastustuntii viikossa ei paljoo opeta hevosista. Hommatkaa tytölle kesätyöpaikka hevostallilta (=ei rahaa, "palkkana" yleensä ratsastus tai tytön ylläpito) niin pikkuhiljaa alkaa oppiinkin jotain.
Toki on kiva et sä aiot osallistuu ja otat hevosista selvää, mut ei se siis tarpeellista oo välttämättä, mut tää kaikki riippuu siitä et onko sun tyttös tosissaan. Kun on niin paljon niit hienohelmoja rikkaita pentuja jotka vaan haluu OMAN hepan kun se on niin SIISTII, eikä voi oikeen sanoo täältä ruudun takaa et onko sun tyttö todellinen hevosihminen vai jotain muuta... :D
Arvelinkin tuota kirjoittaessani, että voipi mennä pieleen. En ole perehtynyt siihen voiko hevosen rekisteröidä alaikäiselle, mutta näköjään voi. Mielestäni se ei kuitenkaan poista vanhemman vastuuta. Mutta tuo oli ihan hyvä ajatus, että ensin tyttö vaikka tallille kesätöihin tekemään kaikkea. Oppiipahan pitämään sitä omaakin sitten. Jos sellainen joskus tulee.
- 28
Moni alle 25 v ei ole valmis siihen eli 15-16 v ilman osaavaa vanhempaa on pikkulapsi hevosen omistajana. Itse ostin hevosen 22 vuotiaalta ja nyt on työ kouluttaa hevosta kun hevonen on saanut tehdä mitä haluaa ja omistajalla on ollut sormi suussa kasvatuksen kanssa.
mä oon kouluttanu varsoja 16vuotiaasta asti ja hyvii niist on tullu. Mä en kehtaa mainita mun eniten rahaa juosseen hoidettavan nimee kun joku saattais tunnistaa mut, mutta eipä tuota kukaan oo tullu sanoon et paremmin olis pitäny ajolle opettaa... :DD
. Sinun on todellakin opetella hevosen hoito ja sinun pitää ymmärtää hevosta, koska jos tyttäresi jalka menee vaikka poikki, kuka hoitaa hevosen? Kyllä perheessä pitää silloin olla joku, joka osaa hoitaa liikuttamisen ja hoidon
Jä mä käsitin muuten et ap ei oo ottamassa hevosta omaan pihaan, vaan tunnin ajomatkan päähän, eli sitä hevosta joku jokatapauksessa hoitaa jos ap:n tytöllä menisikin jalka poikki? Ja liikutuspulaa ei tuu, aina löytyy halukkaita, varmaan ap:n tytölläkin on siel tallilla kavereita?
Mut mitäpä mä tiedän, mähän oon vaan hevosenhoitaja, ei oo yliopistotutkintoo! ;D
sekin kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, ainakin näin aluksi! Eli miten pitkäksi aikaa hevonen "vuokrataan" ja mistä tällaisesta saa tietoa enemmän? ap
oikeesti kuka kyselee VAUVAlehden keskustelu palstoilla hevosen hankinnasta?
13 vuotiaalle tyttärelleen?
mä en hankkis koiraakaan 13 v lapselle.. jos siis "lapsi vakuuttaa hoitavansa eläimen"
miettii asioita eri kannoilta kun lapsi on hevosta toivonut. Moni vanhempi vain ostaa sen hevosen miettimättä sen kummemmin. Pitkään hevosia harrastaneena ja monta hevosta omistaneena (myös teininä) laitan tähän omia ajatuksiani.
Ensinnäkin kyselisin siltä tallilta mille hevosta olette ajatelleet mitä heillä on tarjota. Jos tarjoavat täyshoitoa ja siihen lisäpalveluita ja teillä on siihen varaa tulee hevosen hyvä hoito varmistettua vaikka teillä ei olisikaan aikaa/osaamista alkuun hevosesta huolehtia täysipäiväisesti. Täysihoitohevosen sopimukseen voi kuulua mm. tarhaus, ruokinta, karsinan putsaus (nämä kuuluvat yleensä täysihoitotalleilla), ratsutus, kengitys, rokotuksista, madotuksista ja raspauksista huolehtiminen, hevosen lisäruokien antaminen, hevosen hoito sairaustapauksissa esim. ähkyssä kävelytys, haavahoito, antibiottien pistäminen jne. Eli todella kattavia peketteja voi saada tarvitessaan mutta se maksaa sitten eksrtaa. Hevosen harjaus, varustehuolto ja muu yleinen helliminen ja huolehtiminen jää sitten tyttärelle niinä päivinä kun käy tai joku muu nuori voi tehdä nämä silloin kun tytär ei käy ja saada sitten ratsastaa hevosellanne. Myös hevosen tarvitessa klinikkahoitoa jää se yleensä hevosen omistajan hoidettavaksi samoin kuin tietysti hevosen varusteiden hankinta ja lisärehujen yms. hankinta.Hevosen omistaminen siis onnistuu ilman että siitä tarvitsee päivittäin itse huolehtia mutta se maksaa sitten enemmän kuin perutäyshoitopaikka ja paljon enemmän kuin puolihoito tai itsehoitotallilla pitäminen.
Se mistä ette pysty kovinkaan paljon säästämään on ratsastustuntien hinta. Jos tyttö käy omalla hevosella ratsastuskoulun tunneilla on se jonkin verran halvempaa kuin jos käy tallin hevosilla. Mutta jos tyttö käykin valmennuksissa se saattaa tulla reilusti kalliimmaksi kuin ratsastuskoulun tunneilla käyminen tallin hevosilla. Tällöin ei säästöä tunnin hinnoista synny vaan ratsastaminen on jopa kalliimpaa koska hevosesta tulee isot kulut.
Esimerkkinä oma tilanteeni:Minulla on hevonen mutta nykyisen elämäntilanteen takia en ehdi käydä päivittäin tallilla. Käyntejä on 2-6 viikost riippuen. Kerran viikossa käyn valmennuksessa. Hevoseen menee keskimäärin kk 600e. Muutama tuttu tyttö huolehtii hevosen liikutuksesta niinä päivinä kun en tallilla käy. Muuten hevosesta huolehtii täysylläpitotallin henkilökunta.Valmennukset maksavat 30e/kerta eli 120e/kk. Välillä lisäksi ratsuttaja läpiratsastaa hevosen 30e/kerta. Kuussa harrastukseen menee siis rahaa noin 800e.Talillamme ratsastustunnit tallin hevosilla maksavat 25e irtotuntina ja vakiotuntina 20e. Sillä rahalla mitä menee hevosen pitoon ja valmennuksiin voisin ratsatsaa ratsastuskoululla 8 kertaa viikossa irtotunnilla/vuokraustunnilla tai 10 kertaa vakiotunnilla viikossa. Näin jos miettii niin kumpi olisi kannattavampaa kun en kuitenkaan kerkiä 8-10 tuntia viikossa ratsastaa omalla hevosella jolloin oltaisiin samoissa hinnoissa kuin tunneilla käydessä? Eli säästösyistä ei omaa hevosta kannata hankkia.
Jos kuitenkin päädytte hevosen hankkimaan kannattaa ensin kokeilla hevosen omistamista vuokrahevosella jos sellainen löytyy. Kun omaa hevosta lähtee ostamaan kannattaa ottaa asiantuntija apuun jotta hevonen on varmasti sopiva. Teini voi ihastua vaikkapa hevosen väriin eikä osaa välttämätä katsoa hevosen rakennetta, vikoja, ratsastettavuutta ja luonnetta kovin analyyttisesti.
Hevosesta on iso vastu ja niin akuan kun lapsi on alaikäinen on vastuu hevosesta vanhemmilla.
Käypäs äiti lukasemassa...