Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevosen ostosta

Vierailija
01.12.2009 |

Asumme kaupungissa, mutta haluaisimme oman hevosen. Olen vaan miettinyt, että miten se käytännössä menee. Tallipaikanhan voi tietty ostaa hevoselle joltain tallilta, mutta miten hevosen hoitaminen käytännössä tällöin toimii? Onko siellä hevosella joku hoitaja, ja itse voi käydä tallilla aina hevosen luona silloin kun haluaa, vai miten? Entä jos hevonen sairastuu äkillisesti, pitääkö silloin omistajan viedä hevonen lääkäriin, vai viedäänkö se sieltä tallilta? Tietääkö joku näistä? Vai onko aina ihan sopimuskohtainen juttu? Ja asia vasta pohdinta-asteella, senpä takia haluankin ottaa näistä jutuista tarkkaan selvää, ennenkuin tekee päätöksen, että viitsiitkö omaa hevosta ostaa, kun ei asu maalla.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa ja haluaa olla tallilla joka päivä 2-4 tuntia ja teillä on oikeasti varaa kaikkiin yllättäviinkin hevosen aiheuttamiin kuluihin, niin mikäpä siinä. Muistathan, että ylläpito- ja eläinlääkärikulujen yms jälkeen pitää vielä maksaa maneesista, ratsastustunneista tai valmennuksesta ja kisamatkoista jne.

Ilmana teidän panostusta asiaan, ei tytön hevosen omistus ja harrastus kuitenkaan suju, vaan vanhempien pitää ymmärtää sitoutuvansa tähän harrastukseen myös sponsorina, mutta myös kuljettajana jne.

Meillä molemmat tytöt totesivat vuokrahevosen jälkeen (14v ja 12v), etteivät haluakaan omaa. Onneksi, sillä en olisi ollut valmis/kykenevä maksamaan niitä rahavirtoja tai edes jaksanut sitä tallirumbaa. Ja minä sentään tiedän jotain hevosista (pitkä oma harrastustausta) ja pidän niistä!

Vierailija
22/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tottakai osallistuisi hevosen hoitoon. Ja on oikeasti hevosrakas, ja olisi n. 15v kun/jos sen hevosen saisi. Ongelma vaan on siinä, että meillä lähin talli on n. tunnin ajomatkan päässä, eli meillä ei olisi millään mahdollisuutta käydä tallilla päivittäin, max 2-3krt/vko. Eli sen vuoksi se hoitaja on ehdoton. Mutta, tässä on tullut hyviä neuvoja, pitää tässä nyt vielä muutama vuosi mietiskellä mitä tekee. Pitää nyt alkuun vaikka antaa vielä 3 ratsastustunti viikossa, mutta sekin alkaa tulla jo aika kalliiksi, ei ole mikään halpa harrastus... Ja kun joku kyseli provosta, niin senhän takia just tässä tästä hoitajajutusta kyselenkin, koska itse en osaa hevosta hoitaa ja tottakai hevonen tarvitsee hyvää hoitoa. Tytär osaa hoitaa, mutta ei voi yksinään vastata hoidosta tuon välimatkan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ratsastusta. Hevosen liikuttamiseen kuuluu muutakin kuin vain ratsastus.

Jos pystyy käymään tallilla vain 2-3 krt/vko on vuokrahevonen oikea ratkaisu.

Vierailija
24/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma vaan on siinä, että meillä lähin talli on n. tunnin ajomatkan päässä, eli meillä ei olisi millään mahdollisuutta käydä tallilla päivittäin, max 2-3krt/vko.

--->>>Kannattaako ostaa omaa hevosta, jos ei pääse ratsastamaan kuin pari-kolme kertaa viikossa? Mitä lisäarvoa se toisi tuntihevosiin?

Pitää nyt alkuun vaikka antaa vielä 3 ratsastustunti viikossa, mutta sekin alkaa tulla jo aika kalliiksi, ei ole mikään halpa harrastus...

---->>> Jos kolme ratsatustuntia viikossa on mielestäsi kallista, niin unohda se oma hevonen. Ei todellakaan tule halvemmaksi oman hevosen pitäminen. Tyttösi voi käydä vaikka joka päivä pari tuntia ratsastamassa koulun hevosilla ja se tulee silti paljon halvemmaksi kuin oman hevosen pitäminen. Eli säästämisen toivossa ei kannata hevosen omistajaksi lähteä, vaan siksi, että haluaa kisata ja edistyä ratsastajana hyvän oman hevosen kanssa. Tämä taas vaatii valmentajaa ja maneesiaikaa tai silti ratsastustunneille osallistumista oman hevosen kanssa, joka taas ei ole kovinkaan paljon halvempaa kuin koulun hevosella.

Vierailija
25/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikä tuo yllättäviä asioita. Meillä 14 vuotias, tähän asti todella hevoshullu tyttö päätti aivan yllättäen, että hevoset ovat tyhmiä kaakkeja, eikä hän enää jatka ratsastusta :)

Vierailija
26/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyseessä elävä, tunteva eläin. Asiallista, asianmukasta ja OSAAVAA hoitoo tarviva.

Jos alpttaja vaan keskittyis käymään tunneilla tai jotain muuta vastaavaa?

voitko ystävällisesti kertoa että MITÄ ja MITEN ja MISTÄ sitten saa kysellä jos ei täältä?

Vierailija
27/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI MISSÄÄN NIMESSÄ OMAA HEVOSTA!!! Itselläni on oma ja olin harrastanut hevosia n. 20 vuotta ennen kuin sen ostin ja silti meni vielä alkuun oman kanssa joissakin asioissa sormi suuhun. Mikäli meinaat hankkia tytölle hevosen kahden vuoden päästä, tulisi sinun alkaa NYT aktiivisesti perehtyä hevosiin ja selvittää mitä hevosenomistajuus käytätnnössä tarkoittaa. Tytön ratsastuksenopettaja on hyvä apu alkuun ja osaa varmasti neuvoa, mistä teidän kannattaa etsiä tietoa ja mitä omistajuus vaatii. Sen voin sanoa, että jo pk-seudulla haluaa hevosta pitää ja mahdollisesti hieman valmentautua ja kisata, niin vähintään 1000 e kuussa saa varata rahaa + rutkasti aikaa! Missä mahdatte oikein asua, jos lähin talli on tunnin ajomatkan päässä?

Voisitte tosiaan nyt ratsastuksenopettajan avustuksella hankkia tytölle vuokrapolleen. Olettaen, että tyttö on osaava ja tietää hevosista enemmän kuin äitinsä. Täysin noviiseille tuskin kukaan suostuu omaa hevostansa vuokraamaankaan.

Hevosen omistaminen tuo paljon lisähuolta elämään. Sekä rahallista että muuta. Pitää tietää koska hevonen on sairas ja miten sitä hoidetaan. Pitää osata perusasiat hoidosta ja liikutuksesta sekä ruokinnasta jne jne.

Mutta otahan nyt yhteyttä alan ammattilaisiin, äläkä täällä netissä kysele, mikäli olet tosissasi!

Vierailija
28/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä, kun puhutaan vuokrauksesta, tarkoitetaan sitä, että omistaja vuokraa hevosensa jonkun muun käyttöön omalta talliltaan yleensä n. 1-4 kertaa viikossa. Ylläpito tarkoittaa sitten sitä, että hevonen usein lähtee vuokraajan talliin ja hän maksaa kaikki hevosen kulut ja käyttää kuin omaansa.

Vierailija
29/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta otahan nyt yhteyttä alan ammattilaisiin, äläkä täällä netissä kysele, mikäli olet tosissasi!

kyselemään täältä av:lta, mistäpäs muualta :). tottakai sitten ammattilaisilta kysellään siinä vaiheessa, kun/jos tehdään se ratkaisu, että se hevonen jossain vaiheessa hankitaan. Nyt vasta mietintämyssyssä. Ja tosiaan, en tiedä olenko valmis hevosesta tulevaan vastuuseen, senkin takia pähkäilen. Mutta toisasalta, tyttö on 100% tosissaan tässä hevosharrastuksessa, ja pianhan hän olisi jo täysi-ikäinen, ja pystyy itse tekemään päätökset ja kantamaan vastuun (jos saisi hevosen n. 15-16-vuotiaana). Pitää tässä vielä tosissaan miettiä asiaa, rahallinen puoli ei ole se ongelma, vaan se, että itse en ymmärrä hevosista ja niiden hoidosta mitään (mutta toisaalta tarvitseeko mun ymmärtääkään, eihän se hevonen tulisi kuitenkaan pikkulapselle ja jos siihen ottaisi vielä hyvän ulkopuolisen hoitajan lisäksi...?) Mietitään... Hyvä kuulla monenlaisia mielipiteitä! ap

Vierailija
30/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä se olisi sinunkin hyvä tietää hevosista yhtä sun toista, jos sellainen perheeseen tulee. Se on sinun nimissäsi ja sinun vastuullasi ainakin siihen asti, että tyttö täyttää sen 18-vuotta. Iso eläin voi aihuttaa vahinkoa paitsi itselleen myös tytöllesi tai ulkopuolisille hermostuessaan. Mielestäni olisi vastuutonta ostaa lapselle hevonen, jos ei itse tiedä niistä mitään. Mutta kuten sanoin, vaikka asia olisi nyt vasta mietintäasteella, niin ala ottaa siitä hevosiin liittyvistä asioista jo nyt selvää, muualtakin kuin vauvapalstalta. On paljon mitä tulee osata ennen oman hankintaa!

t:29

Vierailija
31/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edellinen oli 28..

Vierailija
32/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi kuuluu varmaan Suomen ratsastajiin? Jos ei kuulu kannattaa liittyä. Hän saa Hippos-lehden. Ala lukemaan ko lehti kannesta kanteen.

Sinun on todellakin opetella hevosen hoito ja sinun pitää ymmärtää hevosta, koska jos tyttäresi jalka menee vaikka poikki, kuka hoitaa hevosen? Kyllä perheessä pitää silloin olla joku, joka osaa hoitaa liikuttamisen ja hoidon.

Sitä paitsi hevosen pitäminen, kouluttaminen ja käsittely on samanlaista kuin lapsen hoitaminen ja kasvattaminen. Moni alle 25 v ei ole valmis siihen eli 15-16 v ilman osaavaa vanhempaa on pikkulapsi hevosen omistajana.

Itse ostin hevosen 22 vuotiaalta ja nyt on työ kouluttaa hevosta kun hevonen on saanut tehdä mitä haluaa ja omistajalla on ollut sormi suussa kasvatuksen kanssa.

Vierailija
33/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin on tosi hyvä kuulla nyt teiltä näitä vähän "moittivia" kommenttejakin, koska itse olen tässä tosiaan noviisi, ja haluan miettiä tämän asian todella tarkkaan! Mutta toisaalta kun näen tuon tytön rakkauden ja innostuksen, niin jotenkin en haluaisi olla vastatuulessakaan asian kanssa vaan sen takia, että minä en ole hevosihmisiä. Mutta miettimisen arvoisia ajatuksia olette antaneet, kiitos! ap

Vierailija
34/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli alkuun ehkä hieman liiankin voimakkaasti reagoitua, mutta kirjoitit siihen tyyliin, että kauhukuvat nousivat mieleen samantien. Siitä ei yleensä hyvä seuraa, jos täysin ummikko ihminen hankkii hevosen. Mutta ymmärrän kyllä sen, että haluaisit tyttäresi todennäköisesti hyvin pitkäaikaisen unelman toteuttaa. Mikäli tyttärellä on paljon kokemusta hevosista ja alan ammattilaiset apuna täysihoitotallilla, hän pärjännee. Silti en itse äitinä uskaltaisi jättää kaikkea vastuuta alaikäisen harteille. Suosittelen vahvasti ensin vaikkapa 3-5 kertaa viikossa hevosen vuokraamista, jotta tyttö oppii toimimaan itsenäisemmin hevosen kanssa sekä huomaa hevosen omistamisen vaativuuden. Siltikin vuokraajalla on vielä helppo osa, sillä hänellä ei ole vastuuta eläimestä. Hevosen sairastuttua tai loukattuaan jalkansa, joka vaatii esim. ½ vuoden kuntoutuksen, tyttö voi vaan hankkia uuden vuokrapollen. Omistajan vastuulle jäävät eläinlääkärikulut, sairaan eläimen päivittäinen lääkintä ja hoito, mahdollinen pitkäaikainen kuntoutus ja jatkuva huoli tulevasta ja siitä tuleeko hevosesta enää käyttökuntoista. Yhtenä esimerkkinä omistajuuden ja vuokraajana olon eroista.

t: 28

Vierailija
35/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin piti vielä sanomani, että ratsastuskouluissa harvemmin oppii muuta kuin harjaamaan, varustamaan ja ratsastamaan. Kaikki muu tulee opetella esimerkiksi hoitamalla yksityisiä hevosia tai vuokraamalla ennen ensimmäisen oman hankintaa. Voin sanoa kokemuksesta, että huoleton on hevoseton!

- 28

Vierailija
36/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Täällä toinen äiti, jolla on myös haaveissa hevonen muutaman vuoden päästä. Kovasti olen miettinyt, olisiko vuokra vai oma hevonen parempi. Tiedän myös perheitä, joilla on kimppahevonen. Olisi mukava tutustua muihin, jotka ovat aikeissa hankkia hevosta. Olisiko kenelläkään s-postiosoitetta, niin kirjoiteltaisiin ja tutustuttaisiin.

T. Äiti 03-alueelta

Vierailija
37/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan kun olin 12-vuotias, enkä mistään mitään tiennyt, eikä mun vanhemmat myöskään mitään tienneet eivätkä mua sen kummemmin asiassa auttaneet paitsi rahallisesti.. Niin sitä vaan hyväksi ongelmien kautta oppi...Kallis ja aikaavievä harrastus se on muttei mitenkään ylitsepääsemättömän vaikea oppia.

Vierailija
38/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tallille on mentävä säästä riippumatta. Jos vuokraa hevosen jollekin esim 3 päiväksi, niin pitää muistaa, että se on sitova sopimus eli ei voi olettaa, että vuokraaja lyhyellä varoitusajalla vaihtaa päiviä.

Hevoseen on sidoksissa niin arkena kuin pyhänä ja myös lomilla. Vastuu on suuri.

Mutta tottahan se on, että hevoselta myös saa paljon. Minulle hevoseni on kuin oma lapsi ja teemme erilaisia asioita, jotta hevonenkin saa nauttia asioista eli kyse ei ole pelkästä kentän kiertämisestä.

t. 33 (olen kyllä kommentoinut useammallakin numerolla mutta unohdin katsoa ne)

Vierailija
39/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on vanhempia, jotka tosiaan haluaa perehtyä asiaan!

Tässä muutama asia mikä mulle tuli mieleen...

1. ei ne ratsastus tunnit lopu siihen, et hankkii oman hevosen. Sen jälkeen sit vain yleensä käydään valmennuksissa, joiden hinta on yleensä ratsastustuntien luokkaa ellei jopa enemmän. Plus tietty kuljetukset, ellei valmennukset ole samalla tallilla missä hevonen asuu. (->oma kuljetuskalusto, tai ainakin sopiva vetoauto traikulle. Traikun varmaan saa vuokrattua. Tosin oma isä aikoinaan osti traikun, koska se maksoi puolessa vuodessa itsensä niillä "vuokrarahoilla") Unohtamatta sitä, et vanhemmathan sitä yleensä kuskiksi pääsee... ;) Ja kun tytär edistyy tarpeeksi, niin sit voi lisätä vielä kaikki kisa matkat menoineen.

2. ostohinta on tosiaan vain pisara meressä. Sen jälkeen se rahan meno vasta alkaa ja mitään halpaa ex-ravuria ei kannata nuorelle ostaa, vaan kunnolla koulutettu ratsu, joka pystyy opettamaan nuorta eteenpäin.

3. tallivuokra täysihoidolla on yleensä yli 500€/kk.

4. kengitykset hyvä seppä ottaa helposti yli 100€/kerta (n.6viikon välein)

5. rokotukset ja hampaiden raspaukset ainakin pari kertaa vuodessa.

6. vakuutukset! ja näihinkin kannattaa panostaa, ettei sit hevosen sairastuttua (tai onnettomuuden sattuessa) vakuutusyhtiö kerro, ettei vakuutus korvaakaan just tätä.

Lisäksi mä ihmettelin tuota hoitajan "ottamista"... Se tuskin on niin helppoa miltä aloittaja on saanut sen kuulostamaan. Itse näen sen niin, et jos hyvän hoitajan haluaa, niin siitäkin joutuu maksamaan. Pikkutyttöjä lääppimään saa varmasti ilmaiseksikin, mut onko ne sit niin vastuullisia...

Toivottavasti asiat selviää sen parin vuoden aikana ja tytär saa oman hevosen. :)

-Max

Vierailija
40/48 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestani ei ole tyhmia kysymyksia, vaikka naista "maistereista" niin tuntuukin.

Oletko Ap harkinnut itse aloittavasi ratsastuksen? kasitin kylla et hevonen tulisi tytollesi. Jos mina nuorempana olisin saanut hevosen niin oisin varmaan vaatinut vanhempiani kaymaan ratsastuskoululla ottamassa ns.oppitunteja ihan vaan hevosen hoitoon... :)

Ja taalla kun taas vingutaan et olet niissa kiinni sen 24|7|365...hopo hopo puhetta.

Varmasti jokaisella perheella on kesaloma esim, jolloin olisi kiva matkustaa mummolaan ja mokille. siksi hevosille on vuokrattavana kesalaitumia :)

Meilla on aina kesaisin vahintaan kuukauden loma, niin ihmisilla kuin hevosillakin!!! ja mielestani myos hevoset tarvitsevat lomaa!!!

tallipaikka maksaa sen 200-500, yleensa ruokineen,siivous ja tarhaus (eli ei tartte tallille juosta kukonpierun aikaan) :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi