Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevosen ostosta

Vierailija
01.12.2009 |

Asumme kaupungissa, mutta haluaisimme oman hevosen. Olen vaan miettinyt, että miten se käytännössä menee. Tallipaikanhan voi tietty ostaa hevoselle joltain tallilta, mutta miten hevosen hoitaminen käytännössä tällöin toimii? Onko siellä hevosella joku hoitaja, ja itse voi käydä tallilla aina hevosen luona silloin kun haluaa, vai miten? Entä jos hevonen sairastuu äkillisesti, pitääkö silloin omistajan viedä hevonen lääkäriin, vai viedäänkö se sieltä tallilta? Tietääkö joku näistä? Vai onko aina ihan sopimuskohtainen juttu? Ja asia vasta pohdinta-asteella, senpä takia haluankin ottaa näistä jutuista tarkkaan selvää, ennenkuin tekee päätöksen, että viitsiitkö omaa hevosta ostaa, kun ei asu maalla.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkitset tilannetta...

Jos kerta kyselet tällaisia asioita jossai AV-palstalla niin todennäköisesti et tiedä tarpeeksi hevosista, jotta sellainen kannattaisi ostaa. Hevosen ylläpitäminen maksaa 300€ ylöspäin joka kuukausi, riippuen siitä missä asuu, mitä on valmis tekemään itse jne.

Hanki vaikka hamsteri, se ei tule niin kalliiksi.

Tämä siis kaikella ystävyydellä.

Vierailija
2/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheisilta sivuilta. Pohdintojesi perusteella selvittäisin mahdollisuuden vuokrata hevonen. Koska sen lisäksi että hevonen tulee kalliiksi, se vie älyttömästi aikaa= koko perheen harrastus, eikä muuta tarvii tehdä. Just oli jossain juttua että nykyään rahan ja ajanpuutteen vuoksi "hylätään" hveosia talleille seisomaan.

Hyvä että pohditte ja selvitätte tarkkaan. Hevonen ei ole mikään harrastusväline, vaan herkkä, tunteva, ihmisiinsä kiintyvä eläin- senkin tunteet on otettava huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että näin herjaa alotusta ei kannata heppa-palstoilla kysellä sillä siellä varmasti lynkataan pahemmin ku mitä itse tein.

Vierailija
4/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä hevonen tulisi tyttärelleni, joka on 13v, ja ratsastanut pitkään. Itse en tiedä hevosista mitään, sen takia tätä kyselenkin! Ja varmaan muutama vuosi tässä meneekin, että aihe tulee ajankohtaiseksi, senpä vuoksi olenkin ajoissa liikkeellä :-). Sen tiedän että ylläpito maksaa, mutta se ei ole ongelma, lähinnä tuo hoitopuoli. Eli voiko sen hoitajan ostaa rahalla, ja itse käydä hevosella vaan ratsastamassa? Ihan ystävyydellä jos joku voisi kertoa, kun itse olen tässä täysin noviisi, ja nämä hevoset tulleet elämääni tuon tyttäreni hevosrakkauden kautta. ap

Vierailija
5/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota miltähän pohjalta sinä olet ostamassa sitä hevosta? Et taida olla varsinaisesti hevosihminen, onko perheessä joku (about yli 13-vuotias) joka on? jos ei, tarvitsette ehdottomasti luotettavan akuisen hevosista tietävän ihmisen mukaan.

Mutta lyhyesti: Yksinkertaisinta on omistaa osa tai kokonainen ravuri tai siitoseläin. Silloin maksat valmennukset yms. ja ylläpidon (+terveydenhuollon), saat mahdolliset kilpailuvoitot. Ei huolia.

Seuraavaksi yksinkertaisinta on omistaa ratsu todellisella täyshoitotallilla. Silloin hommasi on vain liikuttaa eläin, hevonen pysyy perushoidettuna vaikket kävisi viikkoon.

SItten se toinen ääripää on tee-se-itse -talli, jossa maksat vain karsinasta ja perussetistä, joskus ruokakin pitää hankkia itse. Käyt siis oka päivä minimissään kahdesti ruokkimassa ja laittamassa pihalle, sekä huolehdit kaikesta karsinan siivouksesta kengittäjän tilaamiseen.

Hinta menee tietysti noiden mukaan, supertäyshoito maksaa 500 alkaen (eliittitallilla ja ruuhkasuomessa paaaljon enemmänkin), peruskarsinan voi saada jostain maalta muutamalla kympillä.

Käytännössä useimmilla talleille ruokitaan peruseväs (heinä+kaura, muut ostetaan itse), siivotaan boksi ja pannaan kopukka päiväksi tarhaan sillä perushinnalla. Kaikki muu on joko sovittava erikseen tai hoidettava itse. Hintaa tulee yleensä 500 kieppeillä, jos kaikki menee ok.

Lisäksi opetuksesta pitää maksaa, samoin yleensä maneesin käytöstä tms.

Vierailija
6/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ratsastuskouluilta on helppo saada hevoselle hoitaja, joka harjailee, pitää eläintä silmällä ja sopimuksen mukaan myös liikuttaa. Yleensä pikkutyttöjä saa helposti, mutta heille ei tietysti voi antaa kovinkaan paljoa vastuuta. Teineistälöytyy sitten fiksujakin ihmisiä, jotka esimekriksi eivät saa omaa hevosta, mutta ovat valmiita laittamaan aikaa ja energiaa saman määrän hoitohevoseen.

Reiluinta on tietysti antaa vastineeksi esimerkiksi oikeutta käyttää hevosta ratsuna, vaikka sitten tunneilla. Harvemmin harrastelijahoitajalle mitään maksetaan, kilpahevosten hoitajille ja tietysti ammattihoitajille sitten yleisemmin.

Vastuu säilyy silti aina omistajalla.

Vierailija
7/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä eläinlääkäriin tulee niin sinä viet hevosen eläinlääkäriin tai sovit että eläinlääkäri tulee tallille, sitä ei kukaan tallilla tee!

Hevonen tulee kengittää 4-6 viikon välein. Maksaa n. 60€ kerta (en tiedä Helsingin hintoja). Kengittäjät ovat kiireisiä, sillä heillä on työvoima pula, joten kengittäjän löytäminen ei aina ole helppoa.

Tallipaikkoja ei aina niin vaan löydy, varsinkaan Helsingistä, joten en menisi ostamaan hevosta jos ei ole vielä tallipaikkaa katsottuna.

Itse en lähtisi tyttärelleni ostamaan hevosta jos en itse tietäisi tuon enempää. Sinä aikuisena olet siitä vastuussa, ei 13-vuotias tyttäresi!

Sen sijaan teidän tilanteessa suosittelisin hevosen vuokrausta. Silloin saatte käydä ratsastamassa sillä sovittuina päivinä ja usein kerta hinta on yhden päivän talli vuokra.

Vierailija
8/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu sopimuksesta mutta tallipaikka sisältää yleensä vain täyshoidon tai puolihoidon.

Täyshoidossa talli hoitaa ruuat ja hevosen viennin tarhaan tai laitumelle.

Puolihoidossa osallistut itse sovitulla tavalla yllä mainittuihin toimiin.

Hevosen hoito ja liikuttaminen (tapahduttava 6 krt/vko) on sinun vastuullasi. Voit tietysti vuokrata hevosen jollekin ratsastajalle muutamaksi päiväksi viikossa.

Kaikki varustehankinnat, kengittykset, raspaukset, madotukset, lääkärikäynnit ovat omistajan vastuulla.

Mielestäni ennen oman hevosen hankintaa kannattaa vuokrata hevonen. Tällöin ottaa vastuun ainoastaan hevosen hoidosta ja liikuttamisesta sovitun määrän viikossa. Näin pääsee kiinni siihen, miltä sitoutuminen hevoseen tuntuu.

Vierailija
9/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, ainakin näin aluksi! Eli miten pitkäksi aikaa hevonen "vuokrataan" ja mistä tällaisesta saa tietoa enemmän? ap

Vierailija
10/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et vielä ole ihan kypsä hevosenomistajaksi... Jos oot rikas niin voit toki alkaa esim. ravurin omistajaksi ja antaa sen valmennukseen jollekin hyvälle valmentajalle jolloin sun ei tartte ees koskaan hevosta nähdä, kunhan maksat sen n. 1000e kuussa valmentajalle. Mut jos sä oikeesti haluut hevosen itelles, niin käy joku vuosi talleilla harrastamassa, niin sä saat vastaukset noihin kysymyksiiskin.

Kun ravuri on valmennuksessa varustehankinnat, madotukset, kengitykset, valmennus, startit, kengitykset, raspaukset ja kaikki mitä edellinen luetteli on valmentajan vastuulla. Omistajan vastuulla on ainoastaan raotella kukkaron nyörejä sovitulla tavalla. Vastuuta voi ottaa enemmänkin JOS HALUU, mut ei oo pakko, jos haluu vaan kattoa heppaa mukavasti kotisohvalta toto-tv:stä (olettaen et heppa on starttikunnossa) niin onnistuu. Jos haluu harjailla, onnistuu. Jos haluu joskus jopa ajaa hiitin sillä, onnistuu.

Mä en tiedä onko ratsuhommissa samanlaista "helppoo" (rikkaalle) vaihtoehtoo hevosenomistukseen, mut joku varmaan osaa kertoo senkin?

Vierailija
11/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia onkin ajankohtainen vasta muutaman vuoden päästä, jos on... Mutta ajattelin kuitenkin lähteä nyt ajoissa asiasta kyselemään kun en siitä mitään tiedä! Kiitos kommenteista, laittakaa vaan lisää, itse joudun nyt häippäsemään koneelta, mutta tulen myöhemmin lukemaan :). ap

Vierailija
12/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä heppatallin omistaja e-suomesta. Kannattaa tosiaan ottaa vielä paljon selvää näistä asioista ja kierrellä talleja. Valaisen kuitenkin vähän tätä tallipolitiikkaa, täällä meillä päin tallipaikoista on pulaa ja semmoista ei noin vaan aina saa. Hintahaitari meidän tallissa on 200-600e, halvimmalla pääsee kun tuo omat ruoat, hoitaa siivouksen, vie tarhaan jne. eli tekee kaiken itse, tämä vaatii käyntiä tallilla ainaki 2xpv. Kalleimmalla sopimuksella heppa saa täyden ylläpidon, harjataan, ruokitaan, siivotaan ja viedään ulos. Tällöin täytyy kuitenkin ratsastaa itse. Hyvin yleinen tapa on se että omistaja antaa hepan hoitohevoseksi 1-2 heppatytölle jotka hoitavat heppaa ja saavat vastineeksi ratsastaa sillä, jos tekee näin ja ottaa tallin puolesta ruoan ja tarhaan viennin tulee kuukausi hinnaksi meillä n. 350e, minun henk. koht. mielipiteeni on että omistajankin täytyisi käydä ainakin 3xvk heppaansa ratsastamassa. Sairastapauksissa soitamme ensin omistajalle, sitten eläinlääkärin ja tarvittaessa kuljetamme hepan hoitoon lisämaksusta, hepastaan välittävä omistaja varmasti tulee paikalle heti kun kykenee.

Vierailija
13/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi halutaan ostaa oma hevonen, jota sitten vain käytetään ratsastusvälineenä???? Jos tyttäresi on hevosRAKAS, hän hoitaa hevosensa itse, pitää sitä hyvänä ystävänä, viettää sen kanssa aikaa- ja hevosella on silloin oma, turvallinen ihminen. Jos käy vain ratsastamassa, sellaista suhdetta ei synny ja minusta se on väärin sekä lasta että hevosta kohtaan.

Vierailija
14/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsit netistä tai kyselet talleilta, josko joku haluaisi vuokrata hevosensa.

Voitte tehdä sopimuksen vaikka viikosta-kahdesta (esim. jos omistaja on matkoilla).

Voitte tehdä sopimuksen, jossa hevonen on käytössä niin ja niin monta päivää viikossa/kuussa...

Itselläni oli aikoinaan hevonen vuokralla viikonloppuisin ja sitten sovittuna päivänä arkena ( eli 3x viikossa).

Nyt täytyy sanoa, että vaikka minä olin vain vuokraaja, meni minulla tallilla aina 2,5-3 tuntia /kerta. Hain hevosen tarhasta, harjasin ja satuloin. Ratsastuksen (yleensä n. 1h) jälkeen puhdistin hevosen (harjaus tai pesu/letkutus) vein sen takaisin tarhaan.

Vierailija
15/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistaja luovuttaa hevosen sinulle käyttöön sovituksi ajaksi. Se voi olla päivä tai vuosi, voit ottaa hevosen omaan pihaan tai jättää täysihoitoon jne.

Yleensi omistaja hakee liikuttajaa tietyille päiville tai vaikka kesän ajaksi. Ja hinta on usein se tallipaikain hinta vastaavalta ajalta, muista kuluista sovitaan. Yleensä vuokraaja tekee tarpeelliset tallityöt ko. päivinä, ideahan on, että omistaja ei silloin tule tallille.

Jos tuohon lähdet, tehkää kirjallinen sopimus ja sopikaa kuluista (hinta ja mitä se sisältää), vuokrapäivistä ja niiden muuttamisesta, siitä miten toimitaan ongelmatilanteissa (hevosen tai vuokraajan sairaus tai tapaturma), selvittäkää vakuutusasiat ja informoikaa tallinpitäjää. Ja sopikaa purkuehdoista, molemmin puolin.

En ole 2, vaan yksi aiemmin kirjoittaneista

Vierailija
16/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on tosiaan kyse sopimuksista, on täysin vuokraajan asia millä ehdoilla homma menee (ja vuokralainen tietysti hyväksyy tai hylkää)

Hyvä hevonen voi olla erittäin kallis vuokrattava (liisattava ;), joskus taas omistaja katsoo, että vuokralainen itse asiassa opettaa ja vie hevosta eteenpäin ja antaa vuokrauksen ilmaiseksi tai jopa maksaa ratsastajalle.

Hevostalli.net -sivustolla oli ainakin ennen paljon vuokrausilmoituksia. Talleilta löytyy puskaradion kautta. Jos tyttösi harrastaa, käske hänen levittää sanaa eteenpäin.

Vierailija
17/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä hevonen tulisi tyttärelleni, joka on 13v, ja ratsastanut pitkään. Itse en tiedä hevosista mitään, sen takia tätä kyselenkin! Ja varmaan muutama vuosi tässä meneekin, että aihe tulee ajankohtaiseksi, senpä vuoksi olenkin ajoissa liikkeellä :-). Sen tiedän että ylläpito maksaa, mutta se ei ole ongelma, lähinnä tuo hoitopuoli. Eli voiko sen hoitajan ostaa rahalla, ja itse käydä hevosella vaan ratsastamassa? Ihan ystävyydellä jos joku voisi kertoa, kun itse olen tässä täysin noviisi, ja nämä hevoset tulleet elämääni tuon tyttäreni hevosrakkauden kautta. ap

Mut joo, harvoin hoitajille maksetaan, ja jos siis viet hevosen täyshoitoon, se on jonkun muun vastuulla se hoito. Sä voit halutessas sopii et sun tyttö hoitaa hevosen liikutuksen, tai sit jos se on ratsastuskoululla se hevonen niin yleensä tallivuokrasta saa alennusta kun hevonen toimii tuntiratsuna.

Mä sain ekan oman hevosen ku mä täytin 15v ja mä hoisin sen oikeestaan alusta loppuun ite, tallinomistaja useimmiten antoi sille aamulla mun illalla valmiiksi laittaman ruuan nenän eteen ja vei ulos. Muuten mä hoisin sen koulun ohessa ite, mut talli olikin kävelymatkan päässä mun kotoo.

Jos sun tyttö on vaan ratsastanu, eli ei oo hoitokokemusta niin sit se et sä vuokraat jotain heppaa on parempi vaihtoehto, paitsi jos sä oot tosi rikas niin eihän sillä sit oo mitään välii, hyvässä tallissa täysihoitoheppa jonka omistaja vaan liikuttaa hoidetaan kyl muuten ihan hyvin, mut pieni vaoituksen sana, tässä tapauksessa sun tyttöö kyl aletaan kattoon hiemn kieroon, mikäli tallilla pyörii näitä teinihoitajii. Ja harvallapa tallilla ei pyöri. :D

Vierailija
18/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan hevosen ostohinta on vain pieni osa siitä, mitä se tulee maksamaan koko elämänsä aikana. Se vie paljon rahaa ja kulut sairaustapauksissa on korkeat.

Jotkut hevosen omistajat voivat vuokrata hevostaan myös ilmaiseksi, mutta toisin kuin koiran ulkoilutuksesta omistaja maksaa ulkoiluttajalle, niin asiat oavt päinvastoin hevosen kanssa.

Vierailija
19/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisin kuin koiran ulkoilutuksesta omistaja maksaa ulkoiluttajalle, niin asiat oavt päinvastoin hevosen kanssa.

eli aluksi sä maksat et saat ratsastaa/ajaa, sit jonku ajan päästä sä saat ajaa/ratsastaa ilmaseks ja jossain vaiheessa sit saatetaan jo hiukan maksaa et sä käyt liikuttaan jonku hepan. :)

Vierailija
20/48 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyseessä elävä, tunteva eläin. Asiallista, asianmukasta ja OSAAVAA hoitoo tarviva.

Jos alpttaja vaan keskittyis käymään tunneilla tai jotain muuta vastaavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi