Tradenomi: Paljonko tienaat?
Olen harkitsemassa tradenomiksi kouluttautumista, joten pikku kysely av:n tradenomeille:
1. Paljonko on kk-palkkasi?
2. Missä työtehtävissä olet?
3. Työllistyitkö helposti?
4. Taustatiedot: ikä, työkokemus, ym. mitä haluat kertoa
Kiitos jos joku vastaa!
Kommentit (39)
Uraputki Filmtownin tiskin takana :D
Eihän edes niitä myymäläpäällikön hommia niissä voi ottaa vakavasti. Tunnen ainoastaan kolme tuollaista ja niitä kaikkia yhdistää se, että ei ole mitään työkokemusta eikä koulutusta alalle, ja sitten suoraan myymäläpäälliköksi. Kertoo työstä paljon, jos siihen ei oikeasti vaadita mitään pohjia. Toisaalta kuka ottaa 1400 Euroa kuukausipalkasta vastuulle tuollaisen myymälän ja vääntää alaikäisten työntekijöiden kanssa kättä kuukaudesta toiseen. Puhumattakaan siitä, että tuota palkkaa vastaan olet käytännössä yrittäjän asemassa, jolla ei ole sairaslomia, yhtenäisiä kesälomia, itse paikkaat sairastuneet tai muuten vaan työvuoron peruneet jne.
1. 3500 €kk
2. Tuotepäällikkö
3. Olen valmistunut jo vuosituhannen vaihteessa, mutta työllistyin helposti, kiitos työharjoittelun, jonka avulla sain jalan oven väliin jo opiskeluaikana. Jatkoin työharjoittelun jälkeen samassa firmassa osa-aikaisena ja minut vakinaistettiin heti valmistuttuani. Myös kaikki opiskelukaverini työllistyivät helposti.
4. Ikä 30 v, työkokemusta valmistumisen jälkeen 8 v (äitiyslomaa ja hoitovapaata lukuunottamatta)
1) 2600-3100
2) Rahoituspäällikkö
3) kyllä
4) 30-v
Ystäväni on tradenomi, ja valmistuessaan v. 2003 oli tutkimuksen mukaan tradenomin keskipalkka n. 2200. Lisäksi hän ja vuositoverinsa (joista osan minäkin tunnen) etsivät pitkään töitä, ja useat kelpuutettiin ainoastaan avustaviin töihin, sekä esim. aulahenkilöiksi. Näkeehän tilanteen jo helposti katsomalla työpaikkailmoituksia: peruskaupalliselle alalle haetaan avustaviin töihin tradenomin koulutuksella, KTM/vastaavan tutkinnon suorittaneita sitten vastuullisempiin töihin.
Ja työharjoitteluthan ovat järjestäen töitä, joissa harjoittelijalle annetaan kaikkein "huonoimmat" ja vastuuttomimmat hommat. Tämä on luonnollista, sillä eihän sen muutaman kuukauden aikana voi mitenkään ajautua sisään täydellisesti työhön ja työympäristön velvoitteisiin. Pintaa voi toki raapaista, ja oppii tietämään missä kopiokone sijaitsee. Se on myös totta, että työpaikan saa usein kätevästi harjoittelun kautta: työnantajalla on harvoin aikaa tai varaa investoida usein kalliisiin ja pitkäkestoisiin rekrytointiprosessiin, joten jos on tutustuttu jo harjoittelijaan, ja hän ei ole ollut "aivan käsi", niin herkästi toki palkataan.
Ala kiinnostaa kyllä, mutta palkkaus ja työllistyminen arveluttavat. Tosin eihän mikään tutkinto takaa varmaa vakityöpaikkaa ja hyvää palkkaa. ap
Ja huom! keskipalkka on siitä "keskeltä" eli ääripäihin mahtuu aika paljon. T. Se rahoituspäällikkö, jolla omasta mielestään kuuluisi olla isompi palkka työtehtäviin nähden.
... Keskimääräinen työkokemuksen määrä tradenomeilla oli noin 3,25 vuotta.
Vastavalmistuneet ansaitsivat keskiarvolla mitattuna 2040 euroa kuukaudessa, vuosituhannen vaihteessa valmistuneet tradenomit puolestaan 2669 euroa kuukaudessa. Kymmenisen vuotta työmarkkinoilla koulutusta vastaavissa tehtävissä työskennelleiden, vuonna 1996 valmistuneiden tradenomien keskipalkka oli 3091 euroa kuukaudessa. Kymmenessä vuodessa oman alan työkokemus kasvattaa tradenomin ansioita keskimäärin 52 prosenttia.
mutta aattelin tehdä jonkinlaista galluppia, kun täällä sen melko helposti käy. :) ap
Tietojenkäsittely esim. työllistää hyvin ja palkatkin eri luokkaa kun vaikkapa liiketalouden opiskelijoilla.. (tietysti yksilöllisiä eroja on, mutta tämäkin varmaan johtuu siitä, että tietojenkäsittelijät on useammin miehiä :-/ )
..Ja tradenomeilla on nykyään vähän huono maine ja arvostus laskenut, joten hyvän työpaikan saamiseen varmaan nykyään pitää käyttää paljon aikaa ja vaivaa ja muutenkin tuntea kutsumusta alalle ja motivaatiota tietty, kun paljon valmistuu sellaisia "en nyt keksinyt mitään muuta niin tulinpas tänne" -tyyppejä.
Varmaan löytyy molemmilta sivustoilta.. :) ap
1. Vajaa 5 tonnia (Joo, tiedän olen hyväpalkkainen;-))
2. Vaativissa myyntitehtävissä päällikkötasolla
3. Työllistyin helposti, mutta olen aina ollut aktiivinen, ja 15-vuotiaasta lähtien töissä.
Huomattavaa on tajuta se, että vasta työelämässä ihminen pätevöityy. Eli harjoittelutyyppiset tehtävät pitää hoitaa hyvin ja sitä kautta edetä. Kukaan ei ole valmis ammattilainen suoraan koulun penkiltä tultua, joten nöyryys on itseluottamuksen ohella tärkeä ominaisuus.
4. Ikää yli 30-v., "oikeaa" työkokemusta vajaa 10-v.
Pääkaupunkiseudulla on varmasti kovemmat palkat kuin muualla Suomessa.
Pk-seudulla viestintätöissä 3200 palkka ja työkokemusta 6 vuotta.
Olen töissä yliopiston hallinnossa ja varmaankin urani huipulla. =(
joten sitä voin lämpimästi suositella, jos numerot eivät pelota ja olet tarkka ja järjestelmällinen luonteeltasi.
mutta juuri taloushallintoa olen ajatellut.. ap
Jouduin allergian vuoksi vaihtamaan alaa, ja nyt on tradenomiopintoja takana kaksi vuotta. Taloushallintoa pääasiassa ja työtilanne vaikuttaa hyvältä. Mulle tarjottiin suoraan kolmea paikkaa kesäksi, joista valitsin sen josta kuvittelen olevan eniten hyötyä valmistumisen jälkeen. Palkka näin keskeneräiset opinnot huomioiden lienee kohtuullinen (n.2000e), työtehtävät mielenkiintoiset. Keski- ja Itä-Suomessakin työtilanne vaikuttaa varsin kohtuulliselta. Mulla ikää jo yli 30v, muu työkokemus ihan eri alalta.
Olen harkitsemassa tradenomiksi kouluttautumista, joten pikku kysely av:n tradenomeille:
Kiitos jos joku vastaa!
1. Paljonko on kk-palkkasi?
3100 e
2. Missä työtehtävissä olet?
Markkinointiassistentti
3. Työllistyitkö helposti?
Opiskelin edellisen työpaikan aikana, pääsin nykyiseen melko helposti.
4. Taustatiedot: ikä, työkokemus, ym. mitä haluat kertoa
Ikä 32, työkokemusta yht. n. 10 vuotta. Tradenomeja on runsaasti, asenne ja olemus ratkaisevat mielestäni paljon työnsaannissa, niin kuin varmaan muillakin aloilla. Olen ollut rekrytoimassa itselleni sijaista äitiysloman ajaksi, niin aika monenlaista viipottajaa on liikkeellä samalla koulutuksella.
Uraputki Filmtownin tiskin takana :D