Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman vanhemman kuolema liian varhain.

Vierailija
30.11.2009 |

Olen menettänyt äitini ollessani itse vielä lapsi. Silloin selvisin menetyksestä näennäisesti suhteellisen helposti. Mutta eihän asia niin ole, oman vanhemman menetys lapsena taitaa olla asia, josta ei oikein koskaan selviä. Tai selviää toki niin, että oma elämä jatkuu ja menee menojaan, mutta silti takana kaivertaa se iso menetys. Minun äitini kuolemasta on pian 30 vuotta, olen kasvanut aikuiseksi, hankkinut koulutuksen, ammatin, saanut lapsia. Mitään niistä en ole voinut jakaa äitini kanssa ja se surettaa edelleen kovasti. Vieläkin tulee kovia äidin ikävän päiviä, vaikka aikaa on kulunut noinkin paljon. Tämä surutyö taitaa jatkua ikuisesti. Voin vain kuvitella miten kamalaa on, jos menettää oman lapsensa!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran luin haastattelun, jossa keski-ikäinen nainen kertoi menettäneensä äitinsä 5-vuotiaana. Hänellä ei ollut lainkaan muistikuvia äidistään. Se tuntui aika oudolta. Olikohan meneteys sitten niin traumaattinen.

Vierailija
2/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä sitä joutui silloin kasvamaan isoksi, ottamaan vastuuta kotona asioista, kun isä joutui yksinhuoltajana tekemään paljon töitä. Ehkä en surrut äitiä silloin heti riittävästi, ehkä isälläkään ei ollut voimia tukea lapsia oman surunsa keskellä. Olen sitten myöhemmin elänyt läpi surutyön jaksoja jo vuosikymmenien ajan. Ja yhä edelleen suren.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsiä vertaistukea, silloin se olisi ollut todella tarpeen. Nyt tuntuu hullulta alkaa etsiä vertaistukea, kun on jo kulunut vuosikymmeniä. Olen kyllä keksustellut asioista ystävien kanssa ja pohtinut paljon ihan itsekin.

ap

Vierailija
4/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole ottanut perheestä mitään vastuuta, eikä isää saanut surra.

Aina jos yritin sanoa jotain, sain kuulla, että hyvähän minun on, kun pikkusisko oli vasta 10.

Minusta kasvoi ihminen joka ei tajua ollenkaan mikä on kohtuullista ja mikä ei. Ei siis ole rajoja.

Isääni en varsinaisesti sure, mutta suren sitä miten minua on kohdeltu.

Vierailija
5/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole ottanut perheestä mitään vastuuta, eikä isää saanut surra. Aina jos yritin sanoa jotain, sain kuulla, että hyvähän minun on, kun pikkusisko oli vasta 10. Minusta kasvoi ihminen joka ei tajua ollenkaan mikä on kohtuullista ja mikä ei. Ei siis ole rajoja. Isääni en varsinaisesti sure, mutta suren sitä miten minua on kohdeltu.

Onko isän kuolemasta jo pitkään?

ap

Vierailija
6/16 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse menetin äitini vasta 30 vuotiaana,mutta tunnen että kova on silti suru häntä kohtaan.

voimia teille.

Vierailija
7/16 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menetin isäni 12-vuotiaana vakavan sairauden vuoksi. Olin lapsena isin tyttö. Nyt olen yli kolmenkymmenen, pienen lapsen äiti, hankkinut talon ja koulutuksen. Surettaa etten voi jakaa noita asioita isäni kanssa, hänellä jäi kaikki kesken. Ei tästä tosiaan taida toipua koskaan, ikävä tulee aaltoina. Joskus on kausia jolloin asiaa ei meinaa muistaa, ja toisinaan suru puskee pintaan yllättävissäkin tilanteissa. Suru on kunniavieras, se on osa meitä ja meillä on oikeus siihen suruun, vaikka toisten voi olla sitä vaikea ymmärtää.

Vierailija
8/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Vierailija
9/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette onnekkaita, jos teillä on ollut hyvät isät. Kaikilla ei ole. Se on suurempi suru.

Vierailija
10/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri märisee isäänsä koko ajan.

Ei vois vähempää kiinnostaa.

Vierailija
11/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ette pääse eteenpäin elämässä?

Ollut mikä ollut, turhaa roikkua vanhoissa asioissa.

Vierailija
12/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ette pääse eteenpäin elämässä?

Ollut mikä ollut, turhaa roikkua vanhoissa asioissa.

Millä lailla eteenpäin elämässä? Kyllä olen opiskellut pitkälle, naimisissa, lapset, omaisuus jne.

Mutta kyllä se isättömyys kaikkeen leimansa lyö.

Vierailija
13/16 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin isäni 17-vuotiaana onnettomuuden seurauksena. Kovin paikka ollut juuri aikuiseksi kasvamisessa tulleet asiat jotka haluaisi jakaa, esim lapset, ura ym. Nuorempana se kolahti eri tavalla ja siitä sai hyvän syyn tai tekosyyn ryypätä ja elää vauhdikasta elämää.

Vierailija
14/16 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy meediolla. Äitisi on olemassa toisella tasolla. Ei tietenkään sama asia kuin olisi elossa täällä, mutta saattaisi auttaa, jos saisit viestin. Meediot on tietyllä tavalla terapeutteja.

Vierailija
15/16 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin voi menettää muutenkin. Mulla on pahasti luonnevikainen narsisti isä, joka pieksi lapsuuteni minua ja sisaruksiani (ja äitiäni, jotta äiti ei uskaltanut puolustaa lapsiaan). Kun viimein parikymppisenä ekaa kertaa uskalsin sanoa isälleni että ”nyt riitti, en ota enää tuota paskaa niskaan, henkinen ja fyysinen väkivalta loppuu tähän”, niin arvatkaa mitä isä teki?

Isä laittoi välit poikki ja pakotti äitini valitsemaan. Äiti valitsi isän, ja isä kielsi äidiltä kaiken yhteydenpidon.

Olen ollut siis 21v iästä ilman äitiä. Ei mitään yhteyttä, ei olla soitettu tai nähty. Minulle on syntynyt kolme lasta joita ei ole nähnyt. Tietää kyllä niistä, sisarusteni kautta, joskin heilläkin on lähes välit poikki koska isäni riehuu yhä sisruksia nöyryyttäen.

Ymmärrä että äidin kuolema on tosi paha asia, mutta minusta tämä on yhtä järkyttävää. Äitini on elossa mutta hylännyt lapsrnsa kusipäänarsistin vaatimuksesta. Olen elänyt koko aikuiselämäni kokonaan olman vanhempien ja suvun tukea, turvaa, apua. Olen nyt 45 ja yhä suren asiaa.

Vierailija
16/16 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up