Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä konkreettista hyötyä perheelle on aiheettomasta lastensuojeluilmoituksesta?

Vierailija
29.11.2009 |

Kun täällä aina toitotetaan, että hyvä, kun käydään kotona tarkistamassa, että asiat ovat kunnossa. Eikö silloin jokaiseen lapsiperheen kotiin pitäisi tehdä rutiininomaisia tarkastuskäyntejä, jos se kerran on hyvä asia?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku tehtailee ilmoituksia. Minä olen se, josta mt-ongelmainen sukulainen teki nuo 40 ilmoitusta.

Ne käsiteltiin kaikki aitoina "huolenaiheina". Prosessi kesti vuoden.

Ja todellakin niissä valitettiin mm. siitä, että ostin liikaa vaatteita Huutonetistä, käytin viisivuotiastani satutanssitunneilla ja siitä, että viisivuotiaan huoneessa oli vääränlainen kaappi. Ilmoitusten tekijä myös seurasi perhettäni ja raportoi havainnoistaan sossuun, lähetteli häiritseviä ja uhkailevia tekstiviestejä ympäri vuorokauden.

Sossulta kesti vuoden havaita, että ilmoitusten tekijä ei ole terve. Niitä ilmoituksia ryöppysi sinne satoja sivuja ja ne olivat keskenäänkin ristiriitaisia. Silti kukaan siellä sossussa ei viheltänyt peliä poikki, vaan minun piti juosta paikalle aina vaan uudelleen ja uudelleen vastaamaan uusiin ja uusiin väitteisiin.

Ilmoittaja oli tuomioistuimessa määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon, koska tuomioistuin katsoi hänet vakavaksi uhaksi perheelleni.

Mitä hyötyä tästä oli perheelle?

ap

Vierailija
62/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä lähinnä kuvastaa sitä, että itse et hahmota mitä vikaa on perheessäsi

sossun normien mukaan. Ne on ihan eri asioista huolestuneita kuin normi-ihmiset."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se tutkiminen on tuollaisten selvästi turhien ilmoitusten kohdalla yleensä yksi puhelinsoitto tai korkeintaan yksi käyntikerta toimistolla. Mitä haittaa tästä on? Jos mielenterveys siitä järkkyy, varmasti onkin syytä olla lastensuojelun seurannassa.

Voit tulla tänne sitten kertomaan.

ap

Vierailija
64/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoitusten tekijä oli jo haettu lähestymiskieltoonkin ja ilmoitusten aiheet olivat noin naurettavia.

Vierailija
65/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väännettynä:

Aiheettomasta ls-ilmoituksesta ei tietenkään ole teidän perheelle mitään hyötyä. Mutta koska sossu ei voi etukäteen tietää, mikä ilmoitus on aiheeton ja mikä ei, on kaikki ilmoitukset tarkistettava. Ymmärrätkö?

Joten: aiheettomasta ilmoituksesta, vaikkakin se mielipahaa ehkä aiheuttaakin, on ehkä se hyöty, että voit turvallisin mielin todeta, että järjestelmä toimii ja perheistä pidetään huolta.

Se on niinku vähän sama asia, että useimmat meistä ottavat kotivakuutuksen, vaikka joillekin ei koskaan taoahdu mitään vahinkoa. Sitä kutsutaan turvaverkoksi.

Vierailija
66/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väännettynä:

Aiheettomasta ls-ilmoituksesta ei tietenkään ole teidän perheelle mitään hyötyä.

ap

Vierailija
67/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestymiskielto oli jo olemassa, hovioikeus vahvistanut ja sossulle toimitettu kopiot 95 uhkailutekstarista.

Ei auttanut mitään. Prosessi vain jatkui ja jatkui, kun se kerran oli alkanut.

59

Vierailija
68/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me elämme YHTEISKUNNASSA (googleta, jos et tiedä mitä se tarkoittaa), jossa jokaisella yksilöllä tai perheellä ei voi olla omia sääntöjään, vaan on tarpeen luoda kaikille samat lait ja normit, joiden mukaan toimitaan ja joita valvotaan.

Tuot mieleeni erään tuntemani keski-ikäisen miehen, joka kovaan ääneen vouhkasi, miten naurettava on laki, joka kieltää matkapuhelimen käytön autoillessa ilman hands freetä. Hän kun kuulemma pystyi mainiosti jopa ajamaan ja tekstailemaan samaan aikaan. Varmaan niin, mutta kaikki eivät pysty.

Vierailija
69/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oma moka, hän ei osaa ajatella asiaa yleisellä tasolla vaan näkee kaiken suhteessa itseensä - mikä on MINUN etuni, ei se, millainen käytäntö tarjoaa parhaimman hyödyn ja toimii parhaiten kun kyseessä on laajempi otos perheitä.

Vierailija
70/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun ap alkoi ahdistamaan oikein kybällä. kieltämättä tuli fiilis, että olis lääkityksen tarkistamisen paikka hänellä.

tollasten kanssa on ihan turha edes keskustella kun ap vaan jankuttaa omaa kantaansa, välittämättä muiden kommenteista.

uskon että ap:n tapauksessa ls-ilmo ei todellakaan ole ollut aiheeton. voi vaan kuvitella millainen sekopää ap on perheensä kanssa.

Vierailija
71/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksittäistapaus ja lienee kaikille selvää, että sossu on ao. tapauksessa toiminut todella törkeästi ja väärin teitä kohtaan. Jenkeissä varmaan voisit jo vaatia tuntuvia vahingonkorvauksia moisesta kohtelusta.

Silti, näin ei kyllä yleensä toimita!

Vierailija
72/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vain huomasin sen, että se koneisto on täysin sokea, enkä ole enää ollenkaan varma sen toimivuudesta. Sinne koneistoon kun joku syöttää jonkin "huolenaiheen", perhe on loputtomassa suossa.

Me saatiin tuo putki poikki vasta hallintokantelulla.

59

Vierailija
73/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksittäistapauksesta, missä on mokattu kyllä kunnolla.

Tottakai pitää tarkistaa juttu, mutta pitää kyllä osata lopettaa jossain vaiheessa.

Lähestymiskielto oli jo olemassa, hovioikeus vahvistanut ja sossulle toimitettu kopiot 95 uhkailutekstarista. Ei auttanut mitään. Prosessi vain jatkui ja jatkui, kun se kerran oli alkanut. 59

Vierailija
74/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään muulla ei suomessa ole niin paljon valtaa kuin LS sossulla. Ei edes yhdelläkään oikeusasteella.

Vierailija
75/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole vaan toiminta perustuu lastensuojelulakiin, jonka keskeinen sisältö on lapsen edun turvaaminen.

Vierailija
76/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se tutkiminen on tuollaisten selvästi turhien ilmoitusten kohdalla yleensä yksi puhelinsoitto tai korkeintaan yksi käyntikerta toimistolla. Mitä haittaa tästä on? Jos mielenterveys siitä järkkyy, varmasti onkin syytä olla lastensuojelun seurannassa.

Olen nimimerkki "toinen kokemus". Meistä tehtiin aiheettomaksi todettu lastens. ilmoitus.

Ja se ei todellakaan mennyt läpi yhdellä puhelin soitolla tai yhdellä toimistokäynnillä! Nykyinen laki sanoo, että myös lapsi on kuultava.

Se tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä, minkä ikäinen lapsi on, sosiaalityöntekijä "haastattelee" tai "leikittää" lapsen kanssa kahden kesken.Ainoastaan sylivauvoja ei leikitetä ja tutkita kahden kesken sos.tt.n kanssa.

Myös vaippaikäiset, leikki-ikäiset, alle kouluikäiset ns. haastatellaan ja leikitetään.

Eli prosessi meni näin, terveisiä sinulla jok ameistä ilmoituksen teit:

- minä sain kirjeen, meistä on tehty ls-ilmo

- meni useampi pv että sain virkailijan kiinni

- ilmoitus oli jätetty, siis meistä oli soitettu, kuukausi aikaisemmin.

- sovimme toimistokäynnin

- jossa virkailija oli todella töykeä ja epäystävällinen, asenteellinen. Hän ei kysynyt mitään lapsistani, tai siitä, millainen meidän arki on tai millaisia kurinpitokeinoja käytän tms. Hän tenttasi, miksi olemme eronneet ja miksi lasten isän taloudellinen ja työtilanne on sellainen kuin on (lasten isä oli mukana tässä tapaamisessa)

- virkailija antoi uudet ajat, lapsille.

- tuolle käynnille minun olisi pitänyt jättää alle kouluikäinen itsekseen, tuntemattomien tätien luo, tuntemattomaan paikkaan, ilman minua. Ovi oli auki, sinne vaan sisään, ole hyvä. Lapsi kieltäytyi.

- minulle ei kerrottu, miksi minä en saa tulla mukaan. Minulle ei kerrottu, miksi meille ei tehdä kotikäyntiä,(ehdotin sitä itse, perustellen että siellä ns. hitaasti lämpeävä ja ujo lapsi suostuu olemaan tuntemattomien kanssa ja puhumaan) mutta sanottiin, että he voivaty mennä päiväkotiinkin tekemään kartoituksen ja haastattelun jos minä en suostu.

-minulle ei vastattu, mitä lapsesta tutkitaan, miten ne arvioidaan, vaan sanottiin, että lapset voidaan ohjata jatkossa lastenpsykiatrille.

- Myös kotihoidossa oleva pieni, vielä vaipoissa oleva kuopus olisi pitänyt jättää samalla tavalla. Jättäisitkö sinä pienen lapsesi tuntemattomille hoitoon, aivan vieraaseen paikkaan? Olisiko lapsesi "oma itsensä" sellaisessa tilanteessa? Toisen tämän ikäiset lapset olivat vielä imetyksessä, minun lapseni sentään ei, mutta tutti hänellä oli sitä sos.tt kauhisteli "syötkö sinä vielä tuttia!" lapselle, joka osaa puhua vielä aika vähän - tosin ikäisekseen paljon, mutta vähän silti.

- minun vaatimuksestani sos.tt. vaihdetiin.

- uusi toimistokäynti.

- kotikäynti, jossa lähinnä isompaa lasta leikitettiin.

- ilmoitus todettiin aiheettomaksi , emme tarvitse lastensuojelullisia tukitoimia.

Siitä, kun huolestunut kansalainen soitti tuon ilmoituksen - siihen kun tuo viimeinen käynti tehtiin, aikaa kului 4 kk.

Lastensuojelu ainakin tuli työllistettyä, mutta meidän perheelle tuo aiheutti valtavasti ahdistusta, ja olen aika ajoin hermona, kun en tiedä millä hiljennän uhmaikäset ja kiukuttelevat lapset.

Just tänään oli lasten isän kanssa riita, hän oli käymässä meillä ja tuli siis riita, jossa kumpikin huusi ja lujaa. Mietin, että niinköhän taas meistä ilmoitus tehdään.

Ilmoituksen syynä oli lasten itku ja meidän aikuisten riidat. Niitä nyt ei joka pv ollut, kumpiakaan, eikä ilmoituksessa ollut epäilyä tai arvailua, että "pelkään että lapsia pahoinpidellään " tms., siis ei mitään olettamuksia, vaan ihan vaan se, että lapset parkuu ja me just eronneet riitelimme.

No, näyttäkää minulle lapsiperhe, jossa lapset ei ikinä itke, ei kiukuttele, ei karju edes uhmaiässään, sisarukset jotka koskaan ei riitele keskennään?? Ja näyttäkää minulle pariskunta, joka ei koskaan riitele eikä korota ääntään, ei varsinkaan silloin kun on kriisi päällä.

Ja jos jokainen kriisissä ja erossa oleva perhe tarvitsee nimenomaan lastensuoheluapua ja tukea, jos jokainen perhe jossa lapset parkuu pitäisi laittaa lastens.piiriin, niin silloin voisi aloittaa ihan kenestä tahansa tälläkin palstalla ja ketjussa.

ja kuten tuolla joku sanoi, lastens.ihmisen käsitys normaalista on aivan eri kuin ilmoituksen kohteena olevan perheen käsitys normaalista, tämä kuvastaa sitä miten kaukana tavallisesta perhe-elämän arjesta sos.tt.t ovat ja millaisessa oman harhaluulon kuplassa he itse elävät.

Vierailija
77/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin tapauksessamme sossu vain asettui sellaisen ilmoittajan tueksi, jonka tuomioistuin katsoi vakavaksi uhaksi nimenomaan lapsillemme.

Ko. ilmoittaja seuraili lapsiamme ja etsiskeli tietoa heistä ja heidän liikkeistään.

59

Vierailija
78/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun ap alkoi ahdistamaan oikein kybällä. kieltämättä tuli fiilis, että olis lääkityksen tarkistamisen paikka hänellä.

tollasten kanssa on ihan turha edes keskustella kun ap vaan jankuttaa omaa kantaansa, välittämättä muiden kommenteista.

uskon että ap:n tapauksessa ls-ilmo ei todellakaan ole ollut aiheeton. voi vaan kuvitella millainen sekopää ap on perheensä kanssa.

Et löydä enää mitään asia-argumentteja, joten pakko heittää tuollaista.

Ja kultapieni, kun tämä ei ole uskon asia. Ilmoitus oli aiheeton. Sinulla on muuten aika pahoja ongelmia, jos alat nettikeskustelun perusteella kuvittelemaan jonkin kirjoittajan sekopäisyyttä.

ap

Vierailija
79/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulla kolmen tädin voimin neljä tuntia päivässä viikko putkeen joka päivä. Ketään tädeistä ei lapsemme olleet koskaan tavanneetkaan, eikä meille kerrottu, mistä siellä puhuttaisiin, emmekä me olisi saaneet olla läsnä.

Tässä vaiheessa lasten hoitopaikoista ja neuvolasta oli saatu meitä ylistävät lausunnot, joten tuli tunne, että lapsistamme puristetaan väkisin jotain meitä vastaan ja siksi keksittiin moinen kikka.

Me emme suostuneet. Sitten lapsia ei jututettukaan... Eli laidasta laitaan seilattiin.

59

Vierailija
80/122 |
29.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teidän riitely on kuulostanut uhkaavalta, niin olihan se varmaan tarkistuksen paikka?

En tiedä mitä teillä on huudettu, mutta jos joku meidän naapurissa meuhkaisi raivopäänä ja lapset itkisivät, niin kait minäkin kutsuisin virkavallan vähintään paikalle?

Ikävä kyllä monta kertaa nuo riitatilanteet kärjistyvät perheissä väkivallaksi, se on aika yleistä.