Lapsen pitkäaikainen vatsakipu - milloin ja mihin lääkäriin?
Eli kaipaan teiltä neuvoa etenkin siihen, milloin lapseni pitää viedä uudestaan lääkäriin, kuka olisi hyvä lääkäri ja mitä tutkimuksia minun kannattaa vaatia.
7-vuotiaani sairastui (testatusti) sikainfluenssaan 3 vkoa sitten. Sai Tamiflut, ei saanut sivuvaikutuksia ja tauti meni nopeasti ja suht helposti ohi. Viikko sairastumisen jälkeen alkoi vatsakipu ja pahoinvointi.
Tätä ylävatsan vatsakipua ja oksettavaa oloa (ei kuitenkaan oksenna) on nyt jatkunut 2 vkoa. Kipu ja pahoinvointi tulee ja menee. Vuorokaudenaika tai syöminen ei vaikuta asiaa.
Viikko sitten vein lapsen lastenlääkärille ja pyysin tulehdusarvoja. Crp ja pieni verenkuva olivat ok. Lastenlääkäri epäili ummetusta tai laktoosivaivaa... tämä on syy, miksi en suostu viemään uudestaan lääkärille, ennenkuin tiedän mahakivuista enemmän ja ennenkuin olen teiltä saanut viestiä.
Muutama päivä sitten kuulin eräältä, joka oli ollut si:n takia hoidettavana Jorvissa, että Tamiflu on sellainen myrkky, että se polttaa limakalvoja.
Siksi menin apteekkiin kaksi päivää sitten ja ostin mahahaavan hoitoon tarkoitettua tablettia (jokin A-alkuinen nimi). Farmaseutti laski minulle annostuksen.
Lapseni otti eilen illalla neljännen (puolikkaan) tabletin ohjeiden mukaan. Aikaisemmin hän ei ole saanut sivuvaikutuksia, enkä tiedä, onko nytkään kyse sivuvaikutuksesta, mutta jätin lääkkeen pois. Illalla hän valitti pahoinvointia, mutta nukkui sikeästi läpi yön.
Tänä aamuna hän heräsi vatsakipuun. Lapsi väitti kivun olevan hieman pahempi kuin aikaisemmin. Söi ja sanoi, että kipu hävisi, mutta nyt on paha olo. Hän oli hieman lämpimän tuntuinen, ei kuitenkaan missään tapauksessa kuumeinen. Hän jäi koulusta pois.
Minä pyysin lasta kertomaan kakan värin ja mittaamaan kuumeensa tämän päivän aikana.
En siis halua viedä häntä uudestaan lääkäriin kuuntelemaan itsestäänselvyyksiä. MItä minun pitäisi tehdä?
Jotta asia ei olisi aivan yksinkertainen, niin veljellä oli taannoin myös kovaa vatsakipua ilman muita oireita, mutta se meni ohi. Ja isä on valittanut jo pari viikkoa lievää pahoinvointia ja röyhtäilyä.
Kommentit (26)
toi voi olla mitä hyvänsä alkaen siitä,e ttä tamiflu on sotkenut vatsan normaalin bakteerikannan aina diabetekseen tai haimasyöpään asti. Niissäkin on tuommoista satunnaista pahoinvointia. Ihan oikeasti, NIELE YLPEYTESI JA VIE SE LAPSI LÄÄKÄRIIN! TUrha pitää toista kipeänä kärsimässä ja varmaan lastakin alkaa jo pelottaa!
vie lapses herranjumala lääkärille!!! täältä kannata "kotilääkäreiltä" kysyä....
mutta en ole kotona tänään. Ja mies piti tärkeämpänä mennä töihin.
ap
toi voi olla mitä hyvänsä alkaen siitä,e ttä tamiflu on sotkenut vatsan normaalin bakteerikannan aina diabetekseen tai haimasyöpään asti. Niissäkin on tuommoista satunnaista pahoinvointia. Ihan oikeasti, NIELE YLPEYTESI JA VIE SE LAPSI LÄÄKÄRIIN! TUrha pitää toista kipeänä kärsimässä ja varmaan lastakin alkaa jo pelottaa!
Outoja vaivoja sikalunssasta ja rokotteista?! Vieläkö on jatkunut lapsilla tällaista vai joko ovat mahakivut menneet? Nyt on kuitenkin kulunut jo aika kauan aikaa tuosta jutusta. Olis kiva kuulla teidän tämän hetkisiä tilanteita:)
minulla on ollut nyt koko kesän aina parin viikon välein ehkä hieman tiheämmin niin paha olo kohtauksia. etsin aina oksennuspaikkaa koska luulen että oksennan. korvat ovat myös särkeneet. parin viikon jälkeen kun vanhempani löhtivät purjehtimaan sisaruksieni kanssa pariksi päiväksi minulla alkoi sattua ylävatsa todella kovaa ja pidin lämpöpulloa vatsan päällä joka hieman helpotti. ja jatkui elokuuhun asti kun koulut alkoivat. aluksi luulin että paha olo on jännitystä kun on uusi koulu ja uudet ihmiset mutta tuli niin paha olo että piti lähteä koulusta pois. menimme lääkäriin ja sanoi että ota somac lääkettä kerran päivässä koska se voi olla närästystä. otin sitten parin päivän ajan somaccia ja paha olo lähti pois mutta alkoi taas uudestaan viikon päästä. nyt somac ei enää auta ja en voi mennä lääkäriinkään koska vanhempani ovat matkoilla vielä viikon verran.. onko kellään mitään ajatusta mitä tämmöinen voisi olla?
saisi kuulla uudelleen ne itsestäänselvyydet
ja ainahan voit viedä toiselle lääkärille ns. 2. mielipide asiaan
jos lapsella on hirveän paha olla, niin käyttäisin lääkärillä vaikkei sieltä apua saisi. olis ainakin kokeiltu lääkäriäkin
joskushan mahakivut on ihan psyykkisistä syistä tai kasvukipuja mutta tässä tapauksessa ei niin taida olla..