Asunnon arvo vs auton arvo
Miksi ihmiset ostavat ihan poskettoman kalliita autoja, luokkaa 1/3 osa tai jopa enemmän asuntonsa arvosta? Minun asunnon käypä arvo on 250000 euroa ja autosta maksoin 22000 euroa eli auton arvo on alle 10% asuntoni arvosta
Kommentit (14)
Asunto 245 000 e / auton ostin käteisellä, maksoi 3800 e eli noin 1,6% asunnon arvosta.
Asunto 629000, auto 3000. Asunnon arvo oletettavasti nousee koska haluttu alue pk seudulla. Auton lähes aina laskee, poikkeustapauksia ja tilanteita lukuunottamatta.
Perustyössä jos lyhentää autoa muutaman satasen kuussa ja päälle kallis kasko-vakuutus ja ottaa vileä huomioon auton vuotuisen arvon alenemisen niin 100 varma keino pysyä köyhänä.
Kun auto on vihdoin maksettu, sen arvo on todennaköisesti noin tonnin, ehkä pari ja pitää ottaa uusi laina ja uusi arvonsa menettävä laite ja sama kierre jatkuu, turha sitten ihmetellä mihin ne rahat katoaa.
Eniten huvittaa nää jotka asuu vuokralla mutta hankkii silti jonkun velkapyramidivolvon
Miksi rahaa pitäisi tunkea asuntoon enemmän kuin on pakko? Meillä on kiva, tilava asunto, erittäin hyvällä sijainnilla ja kulut seuraavan 25 vuoden aikana pienet. Samoin arvon kehitys on aika vakio. Miksi pitäisi ostaa kalliimpi asunto?
Nyt on useampia autoja, jotka on ostettaessa maksanut 30-40% asunnon arvosta.
Jonkun on ostettava myös niitä uusia ja kalliita autoja jotta niitä halpoja käytettyjä riittäisivät markkinoilla myös tulevaisuudessa. Jo nyt ollaan tilanteessa että muutaman vuoden vanhoja käytettyjä autoja on tuotava ulkomailta, koska niitä ei riitä tarpeeksi kysyntään nähden.
Tää vähän alle kymmenen on mullakin. En halunnut ottaa missään nimessä autolainaa ja ton verran irtosi säästöistä. Tosin oon muutenkin aika pihi ja suhtaudun kaikkeen törsäämiseen nihkeästi. Haluan mulle sopivia, toimivia, ehjiä asioita. Niiden "hienous", joka on tietty katsojan silmässäkin, on mulle toissijaista.
Vierailija kirjoitti:
Asunto 629000, auto 3000. Asunnon arvo oletettavasti nousee koska haluttu alue pk seudulla. Auton lähes aina laskee, poikkeustapauksia ja tilanteita lukuunottamatta.
Tuo hintaiset tuskin ovat nousemassa seuraavan viiden vuoden aikana. Ehkä 5-10% hintojen lasku on realistisempi. Eli uuden auton hinnan verran voi hävitä arvosta.
Kämppä 300 tonnia (ostin käteisellä ilman velkaa), auto tonnin, en sijoita typeryyksiin ja siksi sitä rahaa oli tuo asuntokin ostaa, valtaosa ei tee näin ja eivät voi sitä asuntoakaan velatta ostaa, yksinkertainen on ihminen, vaikka tämänkin tässä kertoo, niin silti suurin osa ei yhtälöä tajua ja pysyy edelleen ihan yhtä köyhänä kuin ennenkin ja ihmettelee miksi rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kämppä 300 tonnia (ostin käteisellä ilman velkaa), auto tonnin, en sijoita typeryyksiin ja siksi sitä rahaa oli tuo asuntokin ostaa, valtaosa ei tee näin ja eivät voi sitä asuntoakaan velatta ostaa, yksinkertainen on ihminen, vaikka tämänkin tässä kertoo, niin silti suurin osa ei yhtälöä tajua ja pysyy edelleen ihan yhtä köyhänä kuin ennenkin ja ihmettelee miksi rahat ei riitä.
Ihmiset arvostavat eri asioita. Sinä tilin saldoa kuollessasi, minä elämän aikana koettuja kokemuksia. Ei kaikki esim. autoja ostavat ole köyhiä, edes taloudellisesti.
Asunnon arvohan riippuu hyvin pitkälti asuinpaikkakunnasta, sama auto taas maksaa saman verran kaikkialla. Joten jos asuu jossain landella edullisessa talossa niin auton arvo voi hyvinkin olla iso suhteessa talon arvoon, kun siellä tarttee olla kunnon luotettava maasturi että pääsee varmasti kulkemaan läpi vuoden, ja toisaalta kun asuminen on edullista niin on varaakin kalliiseen autoon. Sitten taas isommassa kaupungissa asuminen on kallista, mutta auton tarve vähäisempää joten autoksi riittää halvempi.
Mulla on vähän alle parinkympin auto, ja vähän päälle parinsadantuhannen talo. Mutta melko älytöntä tämmöinen vertailu, sekä auton että asunnon hinta riippuu niin paljon omista tarpeista ja eiköhän jokainen osta just sen oman tarpeensa ja varallisuutensa mukaisen auton. Jos joku kokee pärjäävänsä edullisessa asunnossa ja jää rahaa sitten käyttää vaikka kalliimpaan autoon niin se lienee hänen oma valintansa.
Itselleni tämä selvisi kun olin työkaverin kyydissä yhdellä työmatkalla. Sen jälkeen olemme menneet aina minun autolla. Työkaverilla on joku reilu 20000€ pikkuauto ja se meteli auton sisällä oli ihan hirvittävä.