Mistä tämä muotivillitys on saanut alkunsa että juhlissa
ehdotetaan tarjottavaksi pelkkä keitto esim lohikeitto?
Kommentit (100)
olin häissä, joissa ruokana oli lohikeitto. Hyvin maistui vieraille, joita oli 400.
mikä sitten on juhlaruokaa? Meillä syötiin eilen ihan arkiruokana strutsinfilettä ja rosmariiniperunoita. Toisaalta hirvikeittoa en ole tainnut itse tehdä kuin kerran elämässäni, sitä olen yleensä saanut vain juhlissa :) t. 34
Alkupalaksi jostain harvinaisemmasta kalasta tartar pienellä ruisleipäsellä (vaikka taimenesta), sitten keitto vaikkapa äyriäisistä ja krutongeja, pääruoaksi jotain harvinaisempaa lihaa (esim. poron sisäfilettä), paahdettuja juureksia, kastiketta, jälkiruoaksi kakku (ei kermakakkua). Aterialla viiniä ja vettä, ei mitään maitoja tai mehuja. Alkudrinkiksi samppanjaa tai Kir Royal tms.
poron sisäfile on pahaa, samoin tartar j ahirvi ja lammas ja olen ihan varman että muidenkin mielestä on. Tuo sinun "ruokalista" kuulostaa niin juntilta: tarjoanpa jotain tooooosi hienoa että ihmiset arvostaisivat minua enemmän ja kuvittelisivat fiksuksi. Olet aika säälittävä
Otitte ison häälainan tai sitten pappa betalar.....
Huvittaa nää köyhät opiskelijat, jotka haluaa näyttävät ja kalliit häät siksi, että voittaisivat kilpavarustelussa kaverinsa. Pahimmillaan on heidän vanhempansa joutuneet ottamaan ison lainan, että köyhä hääpari pääsee brassailemaan tarjoiluilla ja isoilla häissä.
Monesti ovat eronneet jo ennen kuin laina on maksettu. Mutta pääsivätpä näyttämään....
Nyt et ymmärtänyt lukemaasi ollenkaan! Me siis halusimme häihimme herkullisen hämäläisen pitopöydän, jonka maksoimme ihan itse lähimmille sukulaisille ja ystäville perheineen. Silloin elettiin markka-aikaa, ja menun hinta oli muistaakseni 30 markkaa per aikuinan ja lapsilta vähemmän pienessä maalaispitäjässä, josta olen kotoisin. Juhlatila oli pieni ja kodikas, musiikin saimme veljeltäni häälahjaksi, juttua, naurua ja touhua riitti. Mikä näissä nyt oli näyttävää? Meidän näköiset ihanat juhlat, ja avioliitolla ikää jo yli kymmenen vuotta.
Täytyy vielä kehua hääpaikkaamme, eli silloin hintaan kuului hääpaikka koristeineen ja siivouksineen, ruuat, juomat, kahvit ja se KERMAKAKKU laskutettuna tuolla päälukumäärällä. Ai niin, mistäs me köyhät ne rahat saatiinkaan... Olimme molemmat kesätöissä koko kesän, joten kaikki hääpaikkaan liittyvät kulut saimme itse maksettua, muuten olisimme tietenkin vieraiden määrää karsineet. Nyt vieraita oli muistaakseni noin 70, sillä harvalla kaverilla tms. oli lapsia silloin.
T. Ihmetteleväinen 78
on alettu syödä juhlaruokaa arkenakin, kannattais lopettaa
mikä sitten on juhlaruokaa? Meillä syötiin eilen ihan arkiruokana strutsinfilettä ja rosmariiniperunoita. Toisaalta hirvikeittoa en ole tainnut itse tehdä kuin kerran elämässäni, sitä olen yleensä saanut vain juhlissa :) t. 34
Alkupalaksi jostain harvinaisemmasta kalasta tartar pienellä ruisleipäsellä (vaikka taimenesta), sitten keitto vaikkapa äyriäisistä ja krutongeja, pääruoaksi jotain harvinaisempaa lihaa (esim. poron sisäfilettä), paahdettuja juureksia, kastiketta, jälkiruoaksi kakku (ei kermakakkua). Aterialla viiniä ja vettä, ei mitään maitoja tai mehuja. Alkudrinkiksi samppanjaa tai Kir Royal tms.
ihan puistattaa tällaiset ihmiset.. onko tuo sinun mielestä todellakin hienoa. No, sinun mielestä on varman hienoa myös tuhlata häihin 100 keur ja erota sitten vuoden päästä, kun ei ole varaa ottaa enäää asuntolainaa.
huh huh mikä tyyppi, jos luulee hienojen ruokalajien olevan se maailman tärkein asia.
Meillä on varaa järjestää vaikka ne kansainväliset tarjoilut tartarineen, ja on niitä järjestettykin.
Jotenkin vanhemmiten olen palaamassa takaisin perinteisiin kahvipöytiin ja ruokatarjoiluihin. En koe tarvetta erikoisuudentavoitteluun eikä tarkoituksenani ole saada vieraita hämmästelemään tarjoilujen edessä. Perinteiset suomalaiset JUHLAruoat ovat oikeasti hyviä ja monet niitä saavat harvoin! Kun nykyään kaikkialla tarjotaan etnistä menua ja arkiruokakin etnistyy.
Nykyään perinteinen suomalainen ruoka on entistä trendikkäämpää. Itse katsoisin, että erikoisuudentavoittelu ja etnisyyden hakeminen on out.
Jos nyt järjestäisin hääni, järjestäisin ne Lapissa ja tarjoaisin perinteisiä lappilaisia herkkuja.
hautajaisruokana on ollut yleensä keitto, joko Lapin ukon keitto (käristyksestä) tai lohikeitto. tai sitten poronkäristys, jota on syöty häissäkin. Ja tietysti lisukkeita löytyy.
poron sisäfile on pahaa, samoin tartar j ahirvi ja lammas ja olen ihan varman että muidenkin mielestä on. Tuo sinun "ruokalista" kuulostaa niin juntilta: tarjoanpa jotain tooooosi hienoa että ihmiset arvostaisivat minua enemmän ja kuvittelisivat fiksuksi. Olet aika säälittävä
kun sinua ei joku miellytä, niin muut ovat samaa mieltä.
Vuokrattiin kaljaasi ja miehistö sitä ajamaan. Tarjottiin lohikeittoa ja synttärikakkua juomineen. Kajuutassa ei olisi ollut tilaa mihinkään pitopöytiin ja seilausaikakin oli rajallinen. Kohteliaita vieraita, kun ei kuulunut ruokapuolesta nurinaa.
Minun mielestäni eivät, vaan erittäin hyviä ruokia. Meidän tuttavapiiriin ei kuulu yhtään, joka ei pitäisi tuonkaltaisesta menusta. Voin tosin kuvitella, että sinun tuttavapiiriisi kuuluu... Ei pidä tuota toooosi hienona, vaan ihan normaalina juhla-ateriana. Aivan sama, mitä ihmiset minusta ajattelevat tarjoamani juhla-aterian perusteella. Moni on kiitellyt ja ylistänyt juhliamme vielä monta vuotta juhlien jälkeen. Tuskin vaivautuisivat, jos olisi niin junttia.
Hohhoijaa...
Minun mielestäni eivät, vaan erittäin hyviä ruokia. Meidän tuttavapiiriin ei kuulu yhtään, joka ei pitäisi tuonkaltaisesta menusta. Voin tosin kuvitella, että sinun tuttavapiiriisi kuuluu... Ei pidä tuota toooosi hienona, vaan ihan normaalina juhla-ateriana. Aivan sama, mitä ihmiset minusta ajattelevat tarjoamani juhla-aterian perusteella. Moni on kiitellyt ja ylistänyt juhliamme vielä monta vuotta juhlien jälkeen. Tuskin vaivautuisivat, jos olisi niin junttia.
Hohhoijaa...
ihan puistattaa tällaiset ihmiset.. onko tuo sinun mielestä todellakin hienoa. No, sinun mielestä on varman hienoa myös tuhlata häihin 100 keur ja erota sitten vuoden päästä, kun ei ole varaa ottaa enäää asuntolainaa.huh huh mikä tyyppi, jos luulee hienojen ruokalajien olevan se maailman tärkein asia.
Luuletko oikeasti, että varakkaat ihmiset tarjoavat juhlissaan lohisoppaa tai kinkkukiusausta? Sitä tarjotaan, mistä on varaa maksaa, näinhän se menee.
Häihin tuhlattiin just sen verran kuin oli varaa, eikä olla vielä erottu, vaikka 8.vuosi lähtee liikkeelle. Asuntolainaakin oli ihan varaa ottaa.
Ja tässä ketjussa keskustellaan juhla-aterioista. Huh huh oikeesti, jos ei pysty käsittämään sitä, vaan pitää taivastella, että hienot ruokalajit olisivat maailman tärkein asia. Eivät ole, mutta ruokalajit ovat tämän ketjun asia.
Vuokrattiin kaljaasi ja miehistö sitä ajamaan. Tarjottiin lohikeittoa ja synttärikakkua juomineen. Kajuutassa ei olisi ollut tilaa mihinkään pitopöytiin ja seilausaikakin oli rajallinen. Kohteliaita vieraita, kun ei kuulunut ruokapuolesta nurinaa.
Poikkeusolot ja poikkeustarjoomukset ovat hiukan eri asia kuin vaikka nyt hääjuhlat pitokartanossa ja siellä pelkkä lohikeitto ruokana.
koettakaa nyt hyvät ihmiset takoa päähänne, ettei lohikeitto ole juhlava millään tasolla.
Lohi on nykyään samaa hintaluokkaa kuin broileri tai jauheliha. Lohikeiton tekoon menee vajaa tunti. Ihan sama, onko siinä - hui - kermaa ja tilliä mukana - se on silti arkisista ruuista arkisinta.
Kas kun siis ei vaikka jauheliha- tai nakkikeittoa!!!
Aiemmin oli tapana juhlissa tarjota keittoa pääruokana. Kolmen lajin ruoat olivat harvinaisia. Muistan hyvin tämän tavan. Nykyään ruokakulttuuri on arvostetumpi ja juhliin halutaan erikoisempia ja monipuolisempia ruokavaihtoehtoja.
Siinä on se huono puoli että tulee erittäin kalliksi. Lohikeitto on suhteellisen halpa.
Jos ostaa lohen kokonaisena...
Itsekään en enää välitä ko. tavasta mutta vielä 10 vuotta sitten oli meidänkin juhlissa kyllä pelkkää soppaa ja salaattia sekä voileipiä. Varsinkin pohjoisessa tämä oli normaalia.
Nykyään syynä voi olla lama tai rahan puutekin. Kaikki kun maksaa paljon niin kellä on enää varaa maksaa kalliita tarjoiluja bändien ja muun lisäksi...? ihmettelen vaan.
Me maksoimme mieheni kanssa häämme itse. Vieraita oli 160 eikä varaa ollut kalliimpaan. Jos rahaa olisi ollut olisin varmasti kustantanut sisäfilepihvit jokaiselle...mutta kyllä kaikki ymmärsivät ettei meillä ole varaa. Häät olivat aivan ihanat. Pidimme muutenkin perinteiset häät joissa musiikki ja tanssi oli pääosassa. Useat tekivät silloinkin toisin mutta näin meillä. Eipä ollut sitten häistä velkaa kuin 11000 markkaa. Ja saimme sen lyhennettyä melko nopeaa.
Ja yhä onnellisia vaikka hääruoka oli joidenkin mielestä junttia :)
muistan että omissa ylioppilas juhlissani tarjoiltiin pihakeittiön(sellainen huvimaja jossa liesi)puolella kahta eri keittoa ja sitten sisällä oli salaattitarjoilu ja suolaista syötävää,sitten tietenkin makea pöytä erikseen. Kyllä kaikki kauempaa tulleet kiittelivät ja kehuivat lämmintä ruokaa. Jos järjestäisin pienemmät illanistujaiset niin alkukeiton tulee nimenomaan olla jokin sose-tyylinen(tomaatti,porkkana jne). Mutta kyllä voisin tarjoilla vaikkapa kermaisen lohikeiton pääruuaksi, en ehkä kirkasta keittoa.
Aiemmin oli tapana juhlissa tarjota keittoa pääruokana. Kolmen lajin ruoat olivat harvinaisia. Muistan hyvin tämän tavan. Nykyään ruokakulttuuri on arvostetumpi ja juhliin halutaan erikoisempia ja monipuolisempia ruokavaihtoehtoja. Siinä on se huono puoli että tulee erittäin kalliksi. Lohikeitto on suhteellisen halpa. Jos ostaa lohen kokonaisena... Itsekään en enää välitä ko. tavasta mutta vielä 10 vuotta sitten oli meidänkin juhlissa kyllä pelkkää soppaa ja salaattia sekä voileipiä. Varsinkin pohjoisessa tämä oli normaalia. Nykyään syynä voi olla lama tai rahan puutekin. Kaikki kun maksaa paljon niin kellä on enää varaa maksaa kalliita tarjoiluja bändien ja muun lisäksi...? ihmettelen vaan.
salli mun nauraa. Joku 10 vuoden perspektiivi on käytännössä nykypäivää.
Oikeasti jos puhutaan kymmenien vuosien takaisista asioista, niin pidoissa tarjottiin monta eri ruokalajia. Yksi kälynen keitto olisi ollut merkki isäntäväen köyhyydestä ja saituudesta.
Alkuruokana kyllä, mutta juhlan ainoana lämpinä ruokana ei.
Jotkut talkoot ovat eri asia.
Ja juu: keitoista saa hyvinkin taidokkaita ja juhlavia, mutta silti se on alkuruoka tai arkiruoka, ei juhlien pääruoka.
siitä on vitsailtukin että ompa sitkeää vainajaa=)
kyllä meillä ainakin syödään monenlaisia perinteisiä juhlaruokia arkenakin, karjalanpaistia, kalaa, salaatteja ym. Mitä ne teidän juhlaruoat nyt sitten oikeastaan ovat?