Mistä tämä muotivillitys on saanut alkunsa että juhlissa
ehdotetaan tarjottavaksi pelkkä keitto esim lohikeitto?
Kommentit (100)
Nykyisin lohiruoka on yhtä arkista kuin hernekeitto.
Olen Hämeestä ja mielestäni aina kun on juhlissa haluttu tarjota jotain vähän hienompaa ruokaa niin valintana on ollut lohi- tai hirvikeitto. Eli se on sitä hyvää juhlaruokaa jota ei arkena saa ja tekee juhlasta juhlan.
Varsinais-Suomessa juhlaruoka oli aina tuollainen pitopöytä eli muistuttaa pitkälti joulupöydän tarjoilua, kinkun sijaan tosin jotain paahtopaistia tms.
Meinasin lentää pyllylleni, kun eräissä häissä oli lohikeittoa ruokana. Lohikeitto on meillä arkiruoka, eikä tulisi mieleenkään tarjota sitä juhlissa.
Mutta en minä ainakaan juhlissa nälkään syö vaan nautiskellakseni, eikä se oikein millään lohikeitolla onnistu. Rovaniemi muuten kuuluu perä-pohjolaan joka on pohjanmaan pohjoisin osa, kertoo wikipedia
Ehkä noin on ollut joskus 80-luvulla kun lohi oli tosi kallista. Nykyisin lohiruoka on yhtä arkista kuin hernekeitto.
Kun jotain ruokaa tottuu pitämään juhlaruokana niin se pysyy sellaisena mielessä vuosikymmenestä toiseen. Eihän tuo joulukinkkukaan niin kovin ihmeellistä lihaa ole...
Tai ehkä me hämäläiset ollaan vaan vähän hitaita näissä muotiasioissa ;). Tai siis aiheen otsikon mukaan mehän olemme oikein edelläkävijöitä kun ollaan tätä "muotivillitystä" noudatettu jo viime vuosisadan alkupuolelta asti ainakin. (Pari kk sitten oli hautajaisissa lohikeitto ja kesän sukujuhlissa hirvisoppa. Kovasti tarjottavia kehuttiin.)
se lohikeittohan on ihan oivallinen lisä, vertaa että tarjolla olisi vain kakkukahvit.
mutta tämän perinteen soisin hukkuvan unohduksen suohon
Satakunnan rajalla on juhlissa olluyt kunnon pitopöydät. Perunaa, lihapullaa, salaatteja, kalaa. Ihan mitä vaan. Eräät hautajaiset muistan (mummoni järjesti pitoja 70-luvulla, jossa tarjottiin vain klimppisoppaa).
lohikeiton vaihtoehtona käristyskeittoa. Ja on todella juhlaruoka, siinä kuin arkiruokakin. Ehkä täällä pohjoisessa arvostetaan sitä ruokaa eritavoin kun on pitkät välimatkat, ja ruoka on ollut niin tärkeässä asemassa.
Häät tai hautajaiset, niin keittoa on aina. Ristiäiset on vähän eri juttu. Mutta syntymäpäivilläkin (kun pyöreitä ja enempi ku 30v täyttää) on usein jotain keittoa tai ainakin voileipäkakkua sitten. Jotain ruokaisampaa tarjolla on.
että mistään ihan viimeaikaisesta villityksestä ei taida olla kyse :)
Keitot sopivat minun mielestäni erityisen hyvin juhliin, jossa ruokailun suhteen tavoitellaan rentoa tunnelmaa. Se voi ihan yhtä hyvin olla häissä, hautajaisissa tai tupareissa.
Nykyään ihmisillä on niin monenlaisia ruokailutottumuksia, että on myös aika vaikea muodostaa juhlaruokia sen perusteella, mitä arkena ei syötäisi... eivät ne monet illallispöydässä istuen syötävät jutut ole yhtään sen erikoisempia kuin vaikkapa juuri lohi- tai hirvikeitto.
Mutta kyllä mä kovasti hämmästyin kun ekan kerran mieheni suvun juhlissa törmäsin keittotarjoiluun. Sittmmin oon tottunut että kaikissa juhlissa niin häissä, synttäreillä, ristiäisissäkin ruokana on keitto...
Meidän suvussa ei kyllä ole koskaan noin vaan ihan kunnon pitopöydät. Varmaan siis eroaa ihan suvuttainkin nämä perinteet.
köyhäilyhäissä
Halutaan pitää isot häät ja maksimoida lahjamäärä pienellä taloudellisella panostuksella.
On selvää että lohisoppa ja ruisleipä ja voi tulee halvaksi verrattuna noutopöytään jonka lisäksi pääruoka ja kenties siinäkin kaksi tai kolme vaihtoehtoa.
Vaikea käsittää kun itse olen köyhästä perheestä ja silti meillä paheksuttiin keittoa juhlaruokana jo 80-luvulla kun kerran helsingissä sitä oli hautajaisissa tarjolla. Suvussamme jäi teini-ikäinen poika orvoksi, vanhempien hautajaisissa oli poikkeuksellisesti pelkkä keitto. Sitä ei kukaan paheksunut, kuka nyt alaikäisen piikkiin haluaa syödä. Paheksumisella tarkoitan tietenkin jälkipuheita.
että onhan juhlan tunnelma ja luonne aika erilainen, jos tarjoillaan lohikeittoa vaikka isosta soppatykistä tai jos istutaan pöytähopeiden ääressä kolmen, neljän ruokalajin illallisella.
En siis tarkoittanut, että illalliskutsut tai mitkään muut juhlat eivät sinänsä voisi olla rentoja :)
kuin sukulaiseni joka juhlissa tarjoamat kinkku- ja lohikiusaus. Näin siis ainakin viimeisten 10 vuoden aikana, ristiäisissä, syntymäpäivillä, rippijuhlissa..
jos tarjolla on lohi tai hirvisoppa
köyhäilyhäissä Halutaan pitää isot häät ja maksimoida lahjamäärä pienellä taloudellisella panostuksella.
En tosiaan toivo tutuikseni (enkä usko että onkaan) ihmisiä jotka arvottavat juhlia noin. Mitään juhlia, mitään ihmisiä. Että juhlien järjestäjän pitäisi satsata RAHAA vaan saadakseen lahjoja. Miten kukaan voi edes ajatella noin. Ei itselle tulisi pieneen mieleenkään. Että juhlien "arvon" pitäisi olla missän suhteessa lahjoihin.
Meillä voi olla juhlissa keittoa ja meille voi tulla ilman lahjoja. Tärkeämpiä ovat ihmiset ja seura. Meillä voidaan jopa seisoa juhlissa kun joskus kolmiossa on juhlimassa 40 hlöä! Ja kivaa on, vatsa tulee täyteen ja hyvä mieli!
Hirveää miten vaativia ihmiset nykyään on!
Olen Hämeestä ja mielestäni aina kun on juhlissa haluttu tarjota jotain vähän hienompaa ruokaa niin valintana on ollut lohi- tai hirvikeitto. Eli se on sitä hyvää juhlaruokaa jota ei arkena saa ja tekee juhlasta juhlan.