Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajankäytöstä työssäkäyvien lapsiperheessä

Vierailija
25.11.2009 |

Millaisia arkipäiväsi ja vapaapäiväsi ovat? Minkä pituiset työpäivät ja mitä kaikkea hommaa niiden ohella teet arkisin, entä millainen on viikonlopun ohjelma? Väsyttääkö vähän, paljon vai hemmetisti? Vai jaksatko hyvin?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkennan vielä että siis nimenomaan kyse perheistä joissa molemmat vanhemmat/yh-vanhempi käy töissä, ei niistä joissa toinen on kotona.

Vierailija
2/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syytä tähän: Kuopuksella on astma ja miehellä paljon matkoja.

Ja väsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään töihin 6.20. Lähden kotiin n. 15 maissa ja haen lapset päiväkodista. Sitten vauhdilla kotiin ruuan tekoon. Meillä on useana iltana jokin harrastus, joten ehdimme olla kotona 1-2h ennen niihin lähtöä.

Kotona olemme 19 maissa ja sitten iltapalaa ja lapset nukkumaan. Omaa aikaa on n. 20.30 ->

Töissänkäynnin vuoksi useat menot ja kavereiden tapaamiset ajoittuvat viikonloppuihin. Näin ollen niillekin on varsin paljon ohjelmaa.

Vapaapäivinä koitan ottaa rennommin, mutta onhan siinä kaikenlaista kotityötä mitä pitää silloinkin tehdä.

Vierailija
4/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun, eli äidin työpäivä työmatkoineen noin 7.15-16. Vien lapset aamuisin tarhaan ja useinmiten myös haen ne sieltä.

Töiden jälkeen pyykkausta, siivousta tai ruoanlaittoa.

Yritän käydä lenkillä pari kertaa viikossa, siihen menee noin tunti.

Klo 21 mennessä lapset sängyissä ja saan hetken hengästää. Itse menen nukkumaan noin 23.

Mies on yrittäjä, jonka päivät 6h-12h. Mikäli pääsee aiemmin kuin minä, hakee lapset. Ruokakauppa/ruoan tekeminen/ ruoan päättäminen tehdään 50-50.

Mies urheilee myös 1-2 kertaa viikossa

Asutaa omakotitalossa, joka aina remontissa jostain kulmasta, joten viikonloput tehdään hommia, käydään kaupoissa (jos tarvis), nähdään ystäviä ja sukulaisia.

En ole erityisemmin väsynyt, aika menee vain hurjaa vauhtia.

Vierailija
5/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä toistaiseksi. Yksi lapsi 2.5 vuotias, mutta toinen syntyy helmikuussa eli jään joulun jälkeen pois töistä.

Mutta arkena eipä juuri muuta aktiviteettia kuin kaupassa käynti kerran tai kahdesti. Koira meillä on, joten toki tulee lenkkeiltyä. Ja käyn itse joogassa kerran viikossa.

Viikonloppuisin sitten tulee käytyä esim. kirjastossa, kirppareilla, kaupungilla, kylässä kavereilla yms. Ja tietysti ulkoiltua lapsen kanssa enemmän.

Väsyttää ihan hemmetisti. Mutta onneksi kohta helpottaa ja pääsen oravan pyörästä pois.

Ai juu, molemmilla on normaali 7,5 tunnin työpäivä mutta ollaan porrastettu niin että minä lähden aikaisemmin töihin ja mies vie lapsen hoitoon ja minä vastaavasti haen sitten iltapäivällä siinä klo 16-16.30. Ja mies on kotona vasta noin klo 18.

Vierailija
6/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia arkipäiväsi ja vapaapäiväsi ovat? Minkä pituiset työpäivät ja mitä kaikkea hommaa niiden ohella teet arkisin, entä millainen on viikonlopun ohjelma? Väsyttääkö vähän, paljon vai hemmetisti? Vai jaksatko hyvin?

Usein minä menen aikaisin töihin ja haen lapset tarhasta kolmen aikaan. Lapsilla on harrastus yhtenä iltana, jolloin mies menee niiden kanssa ja mulla on oma harrastus. Tai minulla on oma harrastus kahtena iltana viikossa, miehellä yhtenä. Viikonloput ollaan useimmiten perheen kesken, joskus on ohjelmaa, joskus ei. Ei mua väsytä muuten mutta noi aamuheräämiset kun lapsetkin vielä heräilee öisin.

Vierailija
7/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tein siis ihan normipäivää töissä, toinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa. Puolivuotta jaksoin ja sitten totesin, että tämä ei sovi meille.

Sovin esimiehen kanssa, että teen 10h viikossa töitä, eli käytännössä 1-2 päivää viikossa. Muuten olen kotona lasten kanssa. Täytyy sanoa että elämäni parhaita päätöksiä.

Rahaa ei tietysti liika ole.. Saan asumistukea sekä satunnaisesti sossusta rahaa, mutta ihan hyvin pärjätään. Suosittelen kyllä muillekkin.

Vierailija
8/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vie eskarilaisen hoitoon työmatkalla ja minä laitan ekaluokkalaisen kouluun/naapuriin puoli kasilta, jolloin lähden itse kahdeksaksi töihin. Ysiluokkalainen hoitaa itse itsensä liikenteeseen. Oma työpäivä 8-16, miehellä venyy joskus myöhempään ja reissaakin jonkin verran.

Töistä lähden klo 16 ja haen lapset ip-kerhosta/tarhasta ja kotona ollaan klo 17 mennessä. Ruokailu, läksyt, kotihommia ja mies lähtee salille ensin ja tehdään vaihto lennossa. Joskus mennään yhdessä, jolloin vanhin poika on pikkuveljien kanssa kotona. Iltapalaa ja nukkumaan klo 21-22 välillä.

Viikonloppun anukutaan pidempään ja tehdään porukalla kaikenlaista.

Liikunnan ansiosta ei juurikaan väsytä. Kun oli taukoa salilta reilu puoli vuotta, olin aivan puhki.

Vierailija
9/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä että pystyn tekemään etätöitä ja mulla on liukuva työaika.

Vierailija
10/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me tehdään miehen kanssa molemmat epäsäännöllistä vuorotyötä, minun vuoroistani ei aina edes tiedä milloin ne loppuvat (ravintola-ala) ja yleensä viikonloput on töitä. ehkä kerran kahdessa kk:ssa ollaan molemmat yhtä aikaa viikonloppuvapaalla.

meillä lasta hoitaa työttömänä olevat mummot, toimii hyvin. tänäänkin mies on töissä 8:30 - 15:30 ja minä 15 - n.23 ja mummo hoitaa vuoronvaihdon :)

viikonloput on täyttä helvettiä. mies tekee lauantaisin 8:30 - 18:30 ja sunnuntaina yhtä pitkä päivä. minulla on monesti vuoro 15 - 04 ja sitten pitäisi lapsen kanssa jaksaa.. mutta onneksi on maanantait vapaat!

me ei paljoa kyläillä, hyvä kun jaksaa omaa arkea pyörittää. se siivoaa joka on kotona ja silleen. kyllähän tämä menee kun on tähän tottunut.

Vierailija
11/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jaksaa, kun ei heitä juuri edes näe.

Vierailija
12/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät kouluun/hoitoon puoli kasin aikaan ja haettu pitää olla 16:30 mennessä. Koululainen menee naapuriin kympin aamuina kaverin luo, meistä ei kumpikaan pysty kolmena aamuna viikossa olemaan kotona kymmeneen saakka. Ja illat ja viikonloput ollaa yhdessä.

Vierailija
13/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jaksaa, kun ei heitä juuri edes näe.

tuon verran hoidossa, ei ole mitenkään harvinaista.

Vierailija
14/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 tuntia on pitkä hoitopäivä.

Vierailija
15/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää... Vanhemman kannalta.

Lapsen päivä on kello 7 - 17. Kyllä siitä tulee 10 tuntia.

Eli vanhempi näkee lasta noin tunnin kello 18 - 19. Pikkukakkosen ja nukkumaanmenon välissä. En hirveästi kehuisi.

Vierailija
17/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tehdä lyhennettyä työpäivää? Kaikille se ei ole rahallisesti mahdollista. 8h työpäivä aikuisilla on käsittääkseni suht vakio, siihen on laskettava työmatkat päälle. Onnekkaita ovat ne vanhemmat joilla on joustava työaika, etätyömahdollisuus ja lyhyt työmatka.

Vierailija
18/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitomatkaan menee 5 minuuttia, joten en laske sitä mukaan. Meiläl ei mennä nukkumaan klo 19, vaan klo 21.

Vierailija
19/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ollaan kotona. Lapsilla parina arki-iltana harrastukset ja minä käyn jumpassa ja kerran viikossa ruokakaupassa. Mutta hyvin paljon ollaan kotona. Myös viikonloppuisin, jolloin ulkoilemme tms. Emme shoppaile kuin pakon edessä.

Minulla on mahdollisuus etätyöhön. Periaatteessa teen 40 tuntista työviikkoa, mutta kotiin tulen yleensä jo klo 15, koska välillä teen 12 tuntista päivää, ja näin saan kurottua tunnit kiinni.

Ei väsytä, koska tuo etätyömahdollisuus helpottaa elämääni. Kerran viikossa teen töitä kotoa käsin ja sinä päivänä pesen pyykit.

Mies tulee kotiin klo 17-18 tienoilla joka päivä.

Vierailija
20/57 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäisten pitää saada vähintään 10 tuntia unta yössä eli he menevät liian myöhään nukkumaan.