Suostuisitko järjestämään lapsipuolen
syntymäpäivät 2-3 viikkoa lasketun ajan jälkeen? Meillä tilanne, että miehen lapsi tulee meille lomalle monen sadan kilometrin päästä lasketun ajan jälkeen 2½ viikoksi. Lapsi saattaa syntyä sinä aikana kun on meillä, tai sitä ennen. Lapsella on juuri ennen meille tuloa ollut syntymäpäivä. Miehen suku asuu 100km päässä meiltä, samoin miehen exän suku. Samoin miehen lapsen kummit. Lapsi täyttää 10v. Suku, etenkin miehen exän suku, on kysellyt, milloin pidämme 10v-synttärihujlat. Minusta (ja miehestä) tuntuu hyvin hankalalle järjestää synttärijuhlia, kun talossa on pieni vauva. Etenkin, kun sinne pitäisi kutsua myös exän suku, ei innosta lainkaan, vaikka muina vuosina olemme heidät kutsuneet. Lapsi tulee tänne päin seuraavan kerran pääsiäsien tienoilla.
'
Miten järjestäisitte?
Kommentit (91)
niin sinä ja vauva menette hotelliin (kunnon huoneeseen!) juhlien ajaksi, rauhoitutte siellä ja lepäilette.
Vieraille voi aina sanoa vaikka että lääkärin määräys, kun teillä molemmilla oli jotain , että ei saisi missään nimessä pöpöjä saada.
Näin pystyt auttamaan alkuvalmisteluissa miestäsi.
Kun sukulaiset tulevat, niin vanhemmat mammathan ottavat keittiön ja tarjoilut heti haltuunsa.
Eihän sitä miesrukkaa nyt voi yksin sinne tarjoilupuolelle laittaa... ;)
Näi miehellesi jää seurustelu kontolleen ja ehkä siivous. (Katsokin ettet tule sieltä hotellista kotiin ennenkuin koti siisti, muista ne pöpöt...)
vastasynnyttäneenä en ottaisi ainakaan moneen viikkoon mitään kaukaisempia sukulaisia pällistelemään. Synttäreitä juhlitte tytön kanssa perheen kesken ja tytön äiti järjestäköön synttärijuhlat.
Jos sukulaiset haluaa välttämättä juhlia, niin järjestettäköön juhlat mummolassa tai muun sukulaisen luona.
Minulla ei ole lapsipuolia, ihan pelkästään omia biologisia, mutta heillekään en mitään sukulaiskekkereitä alkaisi järjestää ap:n kuvailemassa tilanteessa.
lapselleen, jos sinä olet laitoksella. Miehelläsi on lapsi, olet varmaan tiennyt sen ennen kuin lapsia olet herrasen kanssa alkanut vääntämään? Ei se lapsi mihinkään jää, kun uusi vaimo ja lapsi tulevat kuvioihin! Elä valintasi mukaan ja hoida homma jotenkin.
Minulla ei ole lapsipuolia, ihan pelkästään omia biologisia, mutta heillekään en mitään sukulaiskekkereitä alkaisi järjestää ap:n kuvailemassa tilanteessa.
Itsellani on kolme lasta (ei lapsipuolista kokemusta) , enka tosiaankaan olisi alkanut ap:n tilantessa mitaan isoja synttareita alkanut jarjestamaan omillekaan lapsille.
Oltaisiin keksitty joku muu jarjestely.
Itse olen yh ja tottunut selviämään vaikka mistä!
Minun mieheni varaisi syntymäpäiviä varten jonkun leikkipuiston/ seurakuntatalon kerhohuoneen. Ovat ihan kivoja ja jopa puoli ilmaisia. Miehen äitiä pyytäisin valmistamaan kakun, jos en itse pystyisi sitä tekemään. Mies hommaisi juhliin keksejä, suolaista purtavaa ja minä olisin paistanut pullia etukäteen pakastimeen. Juuri synnyttäneenä minähän en tietäsi missä kunnossa olen. Tai miten vauva voi, eli mies hoitaisi parhaalla tavallaan juhlat. Sinä voit levätä vaikka kotona juhlien ajan! Isompaa lasta ei voi sulkea pois ja edestä päin sen löytää miten on osattu sisarus-suhde hoitaa. Vanhempien asenteesta! Eli toivottavasti sait uusia ideoita ja pipo ei ole enää kireällä. Vauva saa samat pöpöt olittepa teillä tai leikkipuiston tiloissa. Vieraita, jos tulee niin paljon. Tuskin exän sukukaan mielellään tulee miehesi uutta perhettä katsomaan?
mutta itse en missään tapauksessa kutsuisi mitään väkijoukkoja kotiini noin lähellä synnytystä. Vastasyntyneellä on oikeus tutustua rauhassa kohdun ulkopuoliseen elämään ja perheeseensä ilman mitään hälyä ja virustartuntoja, ja vanhemmilla oikeus levätä sen kun vauvanhoidolta voivat. Omalle lapselleni järjestin sukulais-ja kummisynttärit kaupan tarjoiluin 3 viikkoa etuajasa, kun laskettu päivä osui esikoisen 4-vuotisssyntymäpäivään. Se ei tässä tapauksessa ole mahdollista, joten juhlia ei tule. Sen sijaan huomioitte kymmenvuotissynttärit kotona. Ja vauvan ja 10v:n yhteiset isovanhemmat varmasti voivat piipahtaa ja muistaa molempia.
10-vuotiaalle voitte sanoa, että kiva että vierailu sattui nyt, niin sisarukset voivat kunnolla tutustua toisiinsa heti alkuun. Ja sanotte, että haluatte nauttia rahaisasta nelistään olosta. Ja voihan 10 v lähteä isänsä kanssa kaupungille tuulettumaan ja vaikka sukuloimaan, niin ei mökkihöperyys iske. Ap ei ole todellakaan velvollinen järjestämään sukutapaamista nyt!!!!
Kyllä pitää äidillä ja vastasyntyneellä olla oikeus olla rauhassa kotona, useampikin viikko synnytyksen jälkeen. Meillä on kolme lasta, enkä minkään synnytyksen jälkeen ole halunnut vieraita kotiimme. Esim. imetyksen hyvä onnistuminen voi vaatia rauhallista ympäristöä, näin ainakin omalla kohdallani. Aivan vastasyntynyt tarvitsee imetystä vähän väliä. Puhumattakaan siitä, jos kaikki ei olekaan mennyt odotusten mukaan.
Lisäksi suuren ihmismäärän tuleminen kotiin kyllä altistaa vastasyntyneen infektioille, tuossa porukassa varmasti yhdellä jos useammallakin on flunssa tulossa tai menossa. Vaikka synttärit järjestettäisiin muualla, myös 10-vuotias voi sairastua ja tartuttaa edelleen perheen. Toki yhtä lailla koulusta tai kaveripiiristä voi saada tartuntoja, mutta en lähtisi ehdoin tahdoin niitä hakemaan lisää.
Vaikuttaa siltä, että "suku haluaa" juhlia. Te teette perhepiirissänne omat päätökset ja muut ymmärtäkööt ne. Meillä esikoinen on itse todennut, ettei halua isoja synttäreitä, koska niissä on paljon melua. Itse haluaa vaan kutsua muutaman parhaan kaverin ja siinä se. En usko, että sukujuhlat ovat lapselle välttämättä niin tärkeitä kuin omassa perhepiirissä rauhassa vietetty laatuaika, vaikka pienempien perhesynttäreiden merkeissä. Jos synttärit on pakko järjestää isosti, ulkoistakaa ne.
Tottakai pitäisin synttärit. Esikoisen ja kolmosen syntymäpäivillä on eroa kuusi vuotta ja kolme päivää ja tottakai pidin synttärit vanhimmallekin. Vauva oli kuusi päivää vanha, kun pidettiin sukusynttärit (n.30 aikuista ja 14 lasta) ja 8 päiväinen kun koko eskariluokka tuli meille.
Olenkohan mä jotenkin outo, kun ei tullut edes mieleen etten "jaksaisi" järjestää synttäreitä, koska olen viimeisilläni/laitoksella (jolloin mies olisi huolehtinut varsineaisista juhlista)/muutaman päivän ikäisen vauvan äiti!
Älä järkkää juhlia, jos se ei sinua kiinnosta, mutta älä laita sitä raskaanolon tai vastasyntyneen vauvan syyksi.
minä en oikeasti olisi JAKSANUT. Kahteen viikkoon (synnytyksen jälkeen) en kyennyt oikeastaan mihinkään sen vauvanhoidon lisäksi.
Myös viimeisilläni raskaana olen niin väsynyt että ei onnistuisi minulta minkäänlaisten kekkereiden järkkäys.
Tottakai pitäisin synttärit. Esikoisen ja kolmosen syntymäpäivillä on eroa kuusi vuotta ja kolme päivää ja tottakai pidin synttärit vanhimmallekin. Vauva oli kuusi päivää vanha, kun pidettiin sukusynttärit (n.30 aikuista ja 14 lasta) ja 8 päiväinen kun koko eskariluokka tuli meille. Olenkohan mä jotenkin outo, kun ei tullut edes mieleen etten "jaksaisi" järjestää synttäreitä, koska olen viimeisilläni/laitoksella (jolloin mies olisi huolehtinut varsineaisista juhlista)/muutaman päivän ikäisen vauvan äiti! Älä järkkää juhlia, jos se ei sinua kiinnosta, mutta älä laita sitä raskaanolon tai vastasyntyneen vauvan syyksi.
Olen aivan varma, että jos kyseessä olisi oma lapsesi, järjestäisit hänelle juhlat!! Tämä syntyvä lapsi taitaa olla sinun ensimmäinen lapsesi?
Eihän niitä juhlia tarvitse teillä kotona pitää!? Joku mukava juhlatila ja suku sinne. Sinä ja vauva voitte vaikka jättää kemut väliin, minkä varmasti kaikki ymmärtävät. Lapsi saa kokea olevansa tärkeä vaikka uusi vauva onkin tulossa.
Lipsahti väärä tunnus Siis 90 ja 91 ovat sama..
ja olemme uusioperhe jossa miehellä ja minulla molemmilla lapsi edellisistä liitoista ja yhteisiä myös. Kaikki ovat meidän perheessä yhtä rakkaita niin omat kuin "puolilapsetkin" ja YHDENKÄÄN synttäreitä ei siis myöskää edes yhteisen lapsen synttäreitä järjestettäisi meillä kun on pieni vauva perheessä.
Yli hysteerinen ei tarvitse olla mutta en ymmärrä sitä ettei varota yhtään.
Vastasyntyneen kanssa PITÄÄ olla varovaisempi, ei tarvitse juosta kauppakeskuksiin tai kyläilemään tai marssittaa sukulais/tuttava armeijaa vauvaa katsomaa saati sitten muoita juhlia.
Ei ennenkuin vauva on vähintään 6 viikon ikäinen ja saanut edes hitusen vastustuskykyä ja muutenkin vahvistua ja kehittyä.
Lisäksi suurin osa synnyttäneistä äideistä kaipaa hetken aikaa rauhoittua ja kerätä voimia synnytyksen jälkee, puhumattakaan siitä että onnistunut imetyskin voi tarvita alun rauhoittamista ja aikaa harjoitella, niin äidin kuin vauvankin.
Ap jos lapsi on ensimmäisesi niin älä missään nimessä suostu synttäri järjestelyihin heti synnytyksen jälkeen, se voi oikeasti olla henkisesti silloin sinulle liikaa. Toki voi olla että jaksaisit hyvinkin, mutta itselläni ainakin on ollut jokaisen synnytyksen jälkeen aika, jonka olen halunnut rauhoittaa kotona.
Tutustua uuteen tulokkaaseen ja imettää vasta syntynyttä rauhassa.
Se on sinun ja vauvan oikeus.
Jos synttärit on silloin järjestettävä niin sitten jossain muualla ja sinä jäät vauvan kanssa kotiin.
On oikeasti ihan turhja altistaa viikon-kahen ikäinen vauva kaikille mahdollisille flunssa pöpöille ja lisäksi voihan se olla että olet itsekin vielä niin kipeä ettei sinusta ole juhlijaksi.
Ja jos joku sukulaisista ei ymmärrä että vastasynnyttänyt nainen tarvitsee lepoa ja vastasyntynyt vauva yksityisyyttä ja rauhaa niin sitten se on sen sukulaisen häpeä.
Miehesi voi järjestää ne juhlat jossain vuokratilassa ym,.
Kuvissa joissa synnytyksestä on viikko, istun harmaan kalpeana sukulaisten kanssa. Juu, ei kiitos, ei ikinä mitään sukujuhlia juuri kotiutuneen vastasyntyneen ja äidin luokse. Laiskaa tai ei, kaikki ei mene suoraan heinäpellolta synnyttämään ja sieltä vetreänä takaisin töihin.
Minulla on laskettu aika maaliskuussa ja oma tytär täyttää maaliskuussa 10 vuotta,
ei varmasti pidetä mitään kekkereitä.
Täällä nyt on muutenkin näitä synttärivouhottajia, että kaikki kerho/luokka/harrastekaverit, naapurit ja sukulaiset pitää olla lapsen syntymäpäivillä.
Mitähän lie jenkkimeininkiä???
Eiköhän se arjen rakastaminen ja huolehtiminen ole tärkeintä!
Voihan niitä elämän tähtihetkiä olla muutoinkin kuin juuri syntymäpäivänä, silloin kun tilanne on otollinen.
Jos lapsi olisi ap:n oma niin tuskinpa se olisi täällä kyselemässä pitääkö juhlat.
seurakuntatalo ja tilaa sinne pitopalvelu. Helppoa.
Ei niitä synttäreitä saa vauvan vuoksi sivuuttaa.
Miten kävi juhlien? :)
Kyllä on ollu mun mielestä säälittäviä vastauksia ap:lle...
TIETENKÄÄN ei kutsuta kotiin, jossa pieni vastasyntynyt, näin tautisena aikana 30 henkeä!!!
Ja ap kyllä antoi ymmärtää selvästi ettei kyse ole siitä ettei haluaisi lapsipuolelleen juhlia järjstää.
Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. Tsemppiä ap ja älä välitä näiden urpojen "tottakai järjestät"-vastauksista :-)
niin sinun on hyväksyttävä tämän lapsi osaksi teidän perhettä ja periaatteessa synttäreiden järkkääminen kuuluu samalla tavalla sinulle kuin oman lapsesikin synttäreiden järkkääminen.
Ensiksi tulee tässä mieleen, eikö lapsen äiti järjestä juhlia, jos kerran lapsi asuu siellä ja kyse on hänen suvustaan?
Vauva ja mahdollinen synnytys tietysti vähän mutkistaa asioita. Leivo etukäteen pakkaseen tai osta kaikki valmiina ja sano vieraille, että synttärit on sillä varauksella, että se teille sopii synnytys huomioiden. Jos sinä olet laitoksella, niin kyllähän mieskin voi keittää kahvia ja laittaa valmista pullaa pöytään. tAi sitten suosiolla lykkäätte synttäreitä muutaman viikon eteenpäin.
Eikö lapsen äiti voi joustaa tapaamisviikoista, onko muutenkaan järkeä että 10-v tulee luoksenne just synnytyksen aikaan?
Toiseksi synttärit ovat lapselle tärkeät, en niistä tinkisi.
Juhlat sukulaisen luo tai vuokraatte juhlatilan (niitä saa edullisesti esim. kirkolta kerhotiloja, järjestöiltä)
MIES vastaa järjestelyistä ja kustannuksista, sinä ja sukulaiset auttavat.
Jos synnytys osuu juhlapäivälle, sukulaiset hoitavat juhlat. Jos olet väsynyt synnytyksestä, jäät kotiin vauvan kanssa. Jos haluat mennä juhliin, menet juhliin, vauvat eivät juhlimiseen kuole. Jos vauva ei ole vielä syntynytkään ei ole mitään ongelmaa.
Niin kuin ei muutenkaan. Vauva ei ole sairaus -kuten joku jo sanoikin- eikä asioista pidä tehdä väkisin vaikeita. 10-vuotiaan mieltä ei pidä pahoittaa sen takia että aikuiset ajattelevat kaiken olevan niin hankalaa ettei viitsi edes yrittää.