Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostuisitko järjestämään lapsipuolen

Vierailija
23.11.2009 |

syntymäpäivät 2-3 viikkoa lasketun ajan jälkeen? Meillä tilanne, että miehen lapsi tulee meille lomalle monen sadan kilometrin päästä lasketun ajan jälkeen 2½ viikoksi. Lapsi saattaa syntyä sinä aikana kun on meillä, tai sitä ennen. Lapsella on juuri ennen meille tuloa ollut syntymäpäivä. Miehen suku asuu 100km päässä meiltä, samoin miehen exän suku. Samoin miehen lapsen kummit. Lapsi täyttää 10v. Suku, etenkin miehen exän suku, on kysellyt, milloin pidämme 10v-synttärihujlat. Minusta (ja miehestä) tuntuu hyvin hankalalle järjestää synttärijuhlia, kun talossa on pieni vauva. Etenkin, kun sinne pitäisi kutsua myös exän suku, ei innosta lainkaan, vaikka muina vuosina olemme heidät kutsuneet. Lapsi tulee tänne päin seuraavan kerran pääsiäsien tienoilla.

'

Miten järjestäisitte?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aivan varma, etteivät sukulaiset ymmärtäisi perhetilannettanne? Itse en antaisi noin monen ihmisen tulla vastasyntyneen luokse. Kyllä tuohonkin porukkaan pitäisi muutama täysijärkinen mahtua.

On varmasti tytölle tärkeää saada jahlansa, mutta eikö pienempi sukulaismäärä kävisi? Jotenkin uskon, että kaikki ymmärtäisivät.

Ihan pienet juhlat ja miehesi menee tyttönsä kanssa kahdestaan vaikka elokuviin tai ulos syömään.

Vierailija
62/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi syntyä koska vaan tuon 2,5 viikon aikana. Mitä jos juhlat sattuu just sille päivälle kun ap:llä supistukset alkaa, mutta sairaalasta sanotaan, että odottele vielä kotona? Tai jos kaikki ei mene putkeen synnytyksessä ja vauva on sairaalassa, niin kyllä vanhemmilla on muutakin tekemistä kuin kahvitella sukulaisia. Tai jos isäkin on tulossa synnytykseen ja synnytys sattuu juuri juhlapäivälle?

Kyllä voitte hyvin sanoa, että tänä vuonna ei juhlita isosti, ei ole teidän ongelma, jos suku ei jaksa ajaa lapsen äidin luokse. Juhlitte oman perheen kesken tai pyydätte ihan läheisimmät lähellä asuvat käymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty järjestämään, sillä teillä on vastasyntynyt (ellette ole juhlien aikana synnyttämässä) ja vastasyntyneet ovat erittäin alttiita pöpöille, ja teillä ei ole mahdollisuuksia siivota ja laittaa tarjottavia kun sinä olet toipilaana ja miehelläkin kenties valvotut yöt takanaan.

Että järjestätte teidän perheellänne juhlat lapselle, mutta että lapsen bioäidin sukulaiset joutuvat tämän tilanteenne takia juhlimaan bioäidin luona. TAI että jos bioäidin sukulaiset haluavat tulla teille, niin tervetuloa sitten pääsiäisenä jolloin vauvakin on isompi.

Vierailija
64/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa sovittaisiin kuitenkin niin, että on mahdollisimman joustava ja vähän minua vaivaava tapa. Voisin olla sairaalassa yms.

Pitäisin meillä. Helpot tarjottavat, jostain valmiina. Muutenkin rennolla asenteella.

Kehittelisimme kolme eri skenaariota. Miten tehdään jos

A) lapsi on jo syntynyt ja voimme ok

B) lapsi on jo syntynyt ja vointi ei kovin hyvä

C) olen vielä sairaalassa

Selkeät sävelet kuka hoitaa ja vastaa mistäkin. Itselleni en ottaisi liikaa.

Ja siten vieraille käsidesi esille kun tulevat, osaavat varmasti käyttää sitä. Jos ei, niin ystävällinen kehotus.

Tsemppiä ap synnytykseen ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Sun hormonit tekee parhaansa että vauva tulee olemaan kaiken keskipisteessä. Miehelle vaan nyt reilusti hommasta suurin vetovastuu.

Vierailija
65/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä minä nyt ilmottaisin että juhlitaan pääsiäisenä kun ei tiedä onko ap synnyttämässä vai pari päivää vanhan kanssa kotona.

Jos miehen ex:n sukulaiset eivät ymmärrä saavat olla ymmärtämättä, aika moukkia ovat.

Vietätte kymppisynttäreitä keskenänne.

Vierailija
66/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaako miehen exän suku siis lapsen toisia isovanhempia? Ja miehen suku miehen vanhempia?

Olisko mahdollista järjestää synttärit vaikka isovanhempien luona? Sovitte, että teette sinne tarjottavat ym. Jos sinusta tuntuu, että et jaksa lähteä, niin sinä jäät vauva kanssa kotiin?

Itse tosin en ole pitänyt mitään taukoja lapsen syntymän jälkeen, jolloin ei saisi käydä vieraita. Mentiin miehen sukulaisen häihinkin kun vauva oli 2vko vanha.

Vierailija
67/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestätte lapselle 10-vuotissynttärit! Siis nimenomaan eroperheessä on erityisen tärkeää viestittää hajonneesta perheestä tulevalle lapselle, että hän on osa perhettä, yhtä tärkeä kuin uusi lapsikin, ja ensisijaisen tärkeää tämä on nimenomaan silloin kun se uusi sisarus syntyy. Sisaruksen syntymä on vaikea paikka ihan ydinperheessäkin, kun pieni vauva vie niin paljon vanhempien aikaa ja huomiota. Uusperheessä se on esikoiselle varmasti vielä rankempi paikka: tosi helposti esikoinen kokee itsensä syrjäytetyksi.

Missään nimessä tälläisessa tilanteessa ei saa jättää lapsen synttäreitä väliin! Päin vastoin.

Eikä se vauva sitäpaitsi mikään sairaus ole: kyllä useamman lapsen perheissä elämä jatkuu ihan normaaliin tahtiin, vaikka lisää lapsia syntyy. Myös vanhemmille lapsille PITÄÄ löytyä aikaa ja resursseja!

Kaiken kukkuraksi kyse on 10-vuotissynttäreistä, jotka ovat ensimmäinen pyöreä kymmen lapsen elämässä ja vähän ehkä normaalisynttäreitä vielä spesiaalimmat. 10-vuotias lapsi on myös juuri siinä "ison tytön/pojan" ja "pienen tytön/pojan" välimaastossa. Ei vielä teini tai esiteini, mutta ei enää ihan leikki-ikäinenkään. Maailmassa, jossa lapset joutuvat kasvamaan tänä päivänä huimaa vauhtia, on tärkeää, että lapsi saa tuntea olevansa lapsi ja huomioitu mahdollisemman pitkään.

Eli siis EHDOTTOMASTI suostuisin järjestämään esikoiselle synttärit. Miten paljon JÄRJESTÄMISTÄ niissä nyt edes loppujen lopuksi on? - Varmaan siis vauvaperheellisenä menisin siitä, mistä aita on matalin, eli valmista leivonnaista ja keksiä pöytään ja isommat sotkut vaan johonkin makuuhuoneeseen piiloon. Tämän varmasti kaikki vieraat ymmärtävät ja hyväksyvät, jos talossa on muutaman viikon ikäinen nyytti.

ps. Se on sitten eri asia, pitääkö teidän kestittää ne exän sukulaiset. Eikö ex itse järjestä "omilleen" synttäreitä? Ja kutsuuko ex:kin sitten tosiaan myös miehesi suvun heidän synttäreilleen?

Eli mitä teidän nyt edes sitten niin kovasti tarvitsee järjestää? Ostatte kaupassa käydessänne vähän herkkuja ja vaikka valmiskakun, kutsutte vieraat ja keitätte kahvit. Lapselle lahja ja kynttilöitä 10 kpl kakun päälle. Sitä lasta ei varmasti sieppaa se, onko pöydässä äitipuolen itse leipoma kääretorttu vai kaupan valmiskeksejä, mutta sitä hän voi muistella loppu ikänsä, miltä tuntui, kun isä ei viitsinyt edes järjestää synttäreitä (kaikista aiemmista vuosista poiketen), kun oli saanut uuden lapsen.

Vierailija
68/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse järkättyä? Eihän ap:n tarvitse tehdä mitään, laittaa ukon järkkäämään synttärit. Ihan turha marttyyriasenne, vauvan saaminen ei liene estä normaalia elämää, etenkin kun perheessä on kaksi tervettä aikuista.

Vierailija
69/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sukulaisille, että tapaamiset äidille. Sinnehän voivat mennä koska vain?

Juhlisin itse tuon 10-vuotiaan juhlat juhalavasti ihan kolmistaan tai nelistään! Hyvää ruokaa, herkkuja hyvä leffa pelatkaa yhdessä ym,

10-vuotias on jo niin iso ettei tarvitse mitään 30 hengen saattuetta juhliinsa!!!

Kirkolta saa kyllä tiloja lainattua jopa vissiin ilmaiseksi?

Älä stressaa juhlilla, vaan nauttikaa yhdessä olosta!

Eikö lapsi voisi ottaa vaikka myöhemmin vapaata koulusta ja tulla tapaamaan teitä ja samalla juhlitte esim helmikuussa????

Vierailija
70/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ette niin, että miehesi hommaa tarjoilut ja juhlat on jonkun sukulaisen kotona? Tai jos se ei käy, niin esimerkiksi sunnuntaipäivänä saa juhlat järjestettyä aika helpostikin esim. kahvilassa joka olisi muuten suljettu. Tarjottavat sitten sieltä kahvilasta.

sun ei tarvitsisi laittaa kummassakaan vaihtoehdossa tikkua ristiin eikä edes osallistua.

Minusta sinä olet nyt väkisin pahoittamassa monen mielen. Varmasti löytyy ratkaisu, jossa lapselle saadaan synttärit järjestettyä. Tuollaisessa elämäntilanteessa varoisin todella pahoittamasta pienen synttärisankarin mieltä, sisarukset ovat tosi iso voimavara.

Vierailija
71/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta, ja kummasti sitä vaan pitää jatkaa elämää aina kun pienempi sisarus syntyy.

Mutta oma mieheni ainakin kykenisi järjestämään juhlat ilman minuakin, ja lisäksi tuossa vaiheessahan sitä ollaan muutenkin isyyslomalla, eli juhlat on helppo järjestää.

Ainoa ongelma minusta tuossa on se, että sukulaiset ovat liian kiinnostuneita vauvasta, ja esikoinen joutuu 'jakamaan' juhlan, mutta fiksut aikuiset osaavat kyllä estää tämän.

Vierailija
72/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette oikeassa, kyllä minua ahdistaa ajatus isoista juhlista, kun saatan olla synnyttämässä/ kotona on parin tai muutaman päivän ikäinen vauva. Olen kuullut, että esim. imettämisen opettelu voi olla hankalaa ja että verenhukka voi uuvuttaa kovasti, samoin itse synnytys. Monet jo synnyttäneet kaverini ovat kertoneet, etteivät halunneet ketään käymään ensimmäisinä viikkoina, siksi minua mietityttää kovasti tämä asia. Ja noiden vieraiden lisäksi tietysti ikioma sukuni ja omat ystävämme haluavat tulla aika pian vauvaa katsomaan.

Miehen lapsesta tykkään kovasti, siitä ei ole kysymys. Mutta ovatko ne juhlat sellaiset, millä ainoastaan rakkautta ja välittämistä osoitetaan? Vastauksistanne päättelen sitä, mitä miehen kanssa pelkäämmekin- että ellei synttäreitä järjestetä tilanteestamme huolimatta, uskovat ihmiset, ettei lapsesta välitetä meidän kotona ja että lapsi joutuu raukka heti syrjään uuden vauvan synnyttyä. Tosiasiassa emme todellakaan järjestäisi syntymäpäiväjuhlia yhteiselle lapsellemme, jos tilanne olisi samanlainen kuin nyt. Miehen lapselle itselleen on luullakseni ihan samantekevää, tulevatko suvut kylään vai eivät. Hän on aina tyytyväinen kaikkeen ja luulen, että saattaisi nauttia jopa enemmänkin siitä, että juhlisimme omalla perheellä ja hän saisi paljon kaikkea synttäriekstraa meiltä (yhteistä tekemistä ja herkuttelua ). Isoissa juhlissa kuitenkin aikuiset hölöttävät keskenään eivätkä synttärisankaria muistakaan. Kaverisynttärit lapsi saa kuitenkin äitinsä luona. Ja jos lahjojen puuttumista ajattelee, niin voisivathan sukulaiset vaikka lähettää ne postissa, jos siksi säälivät lapsiparkaa. Niin minä ainakin itse aina teen, jos en jonkun synttäreille pääse. (Ja ei, en odota, että niitä lähetetään vaan jos itse haluavat muistaa lasta.)

Lapsen äiti ei painosta meitä järjestämään mitään, hänelle on sama, järjestämmekö vai emme. On itse sanonut suvulleen, että saavat tulla heille, jos haluavat. Eivät ole menossa, kun se on niin hankalaa.

Omasta mielestäni lapsellekin olisi hauskempaa mahdollisimman rento isä ja pikkusisaruksen äiti, jolloin jaksaisimme touhuta hänen kanssaan kivaa joka päivä vauvanhoidon ohella kuin se, että touhuamme ja seurustelemme vieraiden kanssa 1-2 päivää ja loppuajan toivumme siitä ja yritämme opetella samalla vauvan hoitoa. Suurin syy pitää juhlat on siis meillä tällä hetkellä se, että mieltämme vaivaa, ajattelevatko (exän ja miehen) sukulaiset ja kaverit kuten suurin osa täällä. Lapsella olisi uskoaksemme mukavampaa, jos hän saisi syntymäpäivänä olla prinsessa- oman perheen kesken.

ap

Vierailija
73/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap olisi kysynyt miten järjestää 10v synttärit kun kuopus syntyy juuri synttäreiden aikaan ja kummit asuvat 1000km päässä ja voivat tulla seuraavaksi vasta pääsiäisenä. 100% av-mammoista vastaisi että järjetäkää synttäri pääsiäisenä.

ps. minun lapsillani on äitipuoli enkä odota hänen kestitsevän minun sukulaisiani viimeisillään/vastasynnyttäneenä

Vierailija
74/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos synttärien järjestäminen tuntuu noin ylitsepääsemättömältä. Kannattaako tehdä lapsia miehen kanssa jolla niitä on ennestään, jos he eivät sitten enää mahdu kuvioihin tai oma jaksaminen ei riitä?

Vierailija
75/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolasta suositeltiin, että juhlia ei pidetä.

Vierailija
76/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän kaltaista ajattelua en ymmärrä lainkaan. Ei kai kukaan oleta, että vasta synnyttänyt kestitsisi yhtään ketään, vaan silloin kun perheessä on tuore vauva, mies hommaa tarjoilut mahdollisille vieraille. Joko leipoo, ja jos se tuntuu liian vaikealta, niin ostaa.

ps. minun lapsillani on äitipuoli enkä odota hänen kestitsevän minun sukulaisiani viimeisillään/vastasynnyttäneenä

Vierailija
77/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhteinen lapsi oli 3 viikkoinen kun juhlittiin meillä tytärpuoleni syntymäpäiviä. Oli kesä ja tyttö oli meillä pidemmän aikaa. Ei siinä sen kummempaa ollut, järkkäsin synttärit. Tyttö sai vielä kotona äidin luona viettää toiset synttärit. Asuu 140 kilsan päässä.

Vierailija
78/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken pitää olla niin suurta ja hienoo ja erikoista.Itse järjestäisin tuon ikäiselle tytölle oman perheen kesken juhlat tai jotain muuta kivaa tekemistä esim. isän kanssa. Pääasia, että te hänet huomioitte ja saa jotain extraa syntymäpäivän kunniaksi.

Sukulaisille ilmottaisin, että koska vauva on vielä niin pieni ja äiti väsynyt synnytyksen jälkeen, niin ei isoja juhlija järjestetä. Jos tyttö juhlii jo äitinsäkin kanssa niin ei varmasti jää mistään paitsi jos ei kokosuvun juhlia tulekaan. Mikäli sukulaiset ovat järkeviä, ymmärtävät varmasti tilanteen.

Vierailija
79/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos mies haluaa lapselleen juhlat järjestää niin jokin muu juhlapaikka kuin vastasyntyneen pieni koti olisi toki järkevää.

Meillä aikanaan hiukan samassa tilanteessa järjestettiin juhlat seurakunnan tiloissa. Tilan vuokra ei ollut montaa kymppiä ja siinä säästyi siivoamiselta ja sai vielä isolle porukalle astiat käyttöön eli kannattaa kysellä onko teidän seurakunnalla tällaista mahdollisuutta.

Vierailija
80/91 |
23.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi täällä kyselemässä pitääkö juhlat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi