Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkikohtauksesta - kokemuksia?

Vierailija
22.11.2009 |

Sain yllättäen elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen viime perjantaina kesken mukavan henkilöstökokouksen. Tuntui etten saa ilmaa, lähdin huoneesta ja aloin hyperventiloida, sormissa pisteli ja olin tosiaan ihan paniikissa. Tokenin siitä sitten ilman sen kummempia jälkiseurauksia (sydäntä tykytti ja oli kyllä huono olo) ja nyt mietityttää että mitäs nyt, onko todennäköistä että kohtaus uusiutuu? Olen tavallisen stressaantunut, töissäkäyvä äiti, mutta en nyt ihan näin pahassa jamassa tunne olevani? - Mites te muut joilla vain ollut muutama tämmöinen kohtaus, ovatko uusiutuneet ja mitä olette tehneet? (Paitsi yrittäneet ottaa rennosti ja ajatella hengittävänne oikein?)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on todettu paniikkihäiriö, joka on lääkityksellä nyt täysin oireeton. Monilla ihmisillä on satunnaisia paniikkikohtauksia. Voi hyvinkin olla että kokemus ei toistu kohdallasi koskaan. Erittäin tärkeää olisi, ettet ala välttelemään tilanteita, joissa pelkäät sen toistuvan. Paras apu kohtaukseen on mielestäni tieto siitä, että se ei ole vaarallista. Oireita voi yrittää helpottaa juuri hengittämällä oikein, siis välttämällä ylihengitystä. Voi vaikka keskittyä siihen, että uloshengitys olisi pidempikestoinen kuin sisäänhengitys. Näin ei tulisi liikaa happea kehoon. Paperipussi on myös hyvä keino :) Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloin pelätä uusia kohtauksia, joita kyllä sitten säännöllisen epäsäännöllisesti muutaman vuoden ajan. Nyt menee paremmin. Olen yrittänyt opetella iokeaa hengitystekniikkaa, aktiivista rentoutumista ja itseni hyväksymistä vikoineni.

Hae apua ajoissa, jos kohtaukset uusiutuvat, jotta vaiva ei kroonistuisi ja kohtausten pelko alkaisi hallita elämää.

Syöthän terveellisesti, et juo liikaa piristäviä juomia, nukut riittävästi ja harrastat säännöllistä hikiliikuntaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritänpä erityisesti keskittyä hengittämään oikein ja pidän mielessä ettei se ole vaarallista. -Tsemppiä teille kohtalotovereille ja mukavaa ja stressitöntä joulunodotusta! /AP

Vierailija
4/4 |
22.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntele itseäsi, älä välttele tunteita, vaan kohtaa ne. Mene rohkeasti tilanteisiin, jos tulee paha olo, voit reippaasti poistua niistä. Pyri kuuntelemaan itseäsi ja oloasi, ole myötätuntoinen itsellesi. Jos tämä nyt jostain henkisestä elämäntilanteesta johtuu, niin neuvon miettimään, mikä elämässä mättää ja kohtaamaan ns. todelliset tunteet.

Jos olo pahenee, hae apua. Sitä on, ja itsellä ainakin lääkkeet auttoi hyvin. Mulla se oli kuitenkin oire tyytymättömyydestä ja ahdistuksesta. Piti tehdä remppa koko elämään. Elimistön hätähuuto, jos et tietoisesti suostu käsittelemään asioita, jotka vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme