Söin sitten parmankinkkua. Vaikka olen raskaana.
Oli pizzan päällä, ehdin vetäistä puoli pizzaa ennenkuin tajusin, että kinkku on lätkäisty pizzan päälle vasta paistamisen jälkeen. Noh, kai se toksoplasmoosin riski on aika pieni? Pitänee kuitenkin neuvolassa ensi viikolla tuosta kysyä, tuskin kuitenkaan mihinkään testeihin laittavat...
Kommentit (24)
ja kuulun niihin palstan mukaan "hysteerisiin" enkä silti tiedä mitä on parmankinkku ja miksi se on kielletty?
Siinä vaiheessa kun tajusin, että sehän ei olekaan kuumennettu, päätin kuitenkin syödä pizzan loppuun. Vahinko oli kuitenkin jo tapahtunut :P
Ahdistaa vain kun tuntuu että "kaikki" ruoat ovat potentiaalisesti vaarallisia kun on raskaana, välillä tulee sellainen olo että eihän tässä kohta uskalla syödä mitään...
ap
ja kuulun niihin palstan mukaan "hysteerisiin" enkä silti tiedä mitä on parmankinkku ja miksi se on kielletty?
Eli siinä on ymmärtääkseni toksoplasmoosin riski. En sitten tiedä onko se miten suuri ja todellinen. Eihän tuo esimerkiksi ole kielletty neuvolan listalla. Tämä on taas näitä juttuja ettei pitäisi surffata netistä tietoja vaan elää tietämättömänä, saa vain turhaa stressiä kaikesta :)
ap
Siinä vaiheessa kun tajusin, että sehän ei olekaan kuumennettu, päätin kuitenkin syödä pizzan loppuun. Vahinko oli kuitenkin jo tapahtunut :P
Ahdistaa vain kun tuntuu että "kaikki" ruoat ovat potentiaalisesti vaarallisia kun on raskaana, välillä tulee sellainen olo että eihän tässä kohta uskalla syödä mitään...
ap
kun en tosiaan tiedä mitä se on ja miksi se on kielletty muka?
minä en ainakaan ole pahemmin asiaa koskaan miettinyt... ja nämä säännöt ja suoaitukset muuttuvat jatkuvasti.. esim. minulla oli hirveät mieliteot homejuustoon ja kysyin sen syömisestä neuvolasta niin kyseinen "täti" vastasi että voin syödä jos jotain auraa tai muuta jonkin ison meijerin juustoa valitsen...
Eli kaikki ongelmat katoavat, kun lopettaa miettimisen? Asioiden riskejä ei kannata selvittää, eikä miettiä että kannattaako niitä riskejä ottaa vai ei? Noh, kukin tavallaan...
ap
Kylässä söin patonkia ja kinkkua, ja hyvältä maistuikin. Sitten vasta kuulin että kinkku oli kylmäsavustettua kinkkua, eli siis ei kai kuumennettu missään välissä. :( Vähän jäi vaivaamaan mutta eipä kai sille mitään enää voi.
Tekevät suolihuuhtelun ja antavat rohtoja. Voi vaikka sikatauti iskeä.
nuo riskit keskenään. Esimerkiksi riski jäädä auton alle on paljon suurempi, kuin että jotain sattuis syömisistä sikiölle. Ennemmin kannattaisi istua kotona, jos riskeihin pohjaa omaa elämänasennetta :)
...mä en edes ole tiennyt, et on kiellettyä. Oon kyllä syönyt meloniin käärittyä kinkkua ihan hyvällä halulla. Ei ainakaan mun saamissa listoissa sitä oo ollut.
Sitä syödään kuitenkin siellä aikas paljon. Esim. Espanjassakin ilmakuivattua kinkkua kuluu paljon.
en itse ole kyllä sen kummemmin edes miettinyt että mitä olen syönyt. tosin olen kala-allerginen ja parmankinkusta en pidä muutenkaan, mutta ylipäätään miksi lukea hysterian vallassa kaikkia listoja mitä saa syödä ja ei...tottakai nyt järkeä voi käyttää, mutta en tosiaan usko että sun parmankinkun syömisestä aiheutuu mitään vahinkoa.
kyllähän raskaana olevat juo kahviakin vaikka kofeiini ei hyväksi olekaan..ja lapset syntyy ihan terveinä :D että älä murehdi. kaikki on varmasti hyvin.
Pienihän se riski on. Itse kuitenkin vältin kaikkea, mitä kehotettiin. Ai että miksi?
Ihan vaan siksi, että olin jo 36-vuotias, ja ehtinyt siis elämässäni syödä aikalailla mitä huvittaa ja tehdä mitä huvittaa. Minusta oli pikkujuttu ottaa huomioon tuleva lapseni kaikin tavoin.
että raskaana ollessani kiinnitin huomiota mm. sellaisiin juttuihin, että sen 9 kk aikana vedettiin mm. graavattuja ja kylmäsavustettuja kalavalmisteita myynnistä listerian takia, samoin oli juustoja joissa oli listeriaepäily ja lisäksi oli pari kertaa noroa pakastevadelmissa.
Joten kyllä sen listerian voi onnistua saamaan, jos paska säkä käy....
itse odotin ja synnytin hong kongissa ja mitaan listaa ei annettu. seafoodit tuli syotya ja majoneesit..
Miksi ei siis kinkkua saisi syödä?
porukassa jossa oli lastenlääkäreitä ja gynekologeja. Se on vähän niin, että kun riskit osaa suhteuttaa, niin ei tarvitse paskoa housuun joka kerta kun joku vilauttaa homejuustoa ovenraosta.
kyllä täällä ranskassa kehotetaan olemaan syömättä kypsentämättömiä kinkkuja ja juustoja!
Itse en ottaisi riskiä mut mul on asiaan ehkä vähän eri näkökulma ku lasta yritetty 7 vuotta...
Ap:lle, vahinko on tapahtunut, älä ota stressiä. Yritä nyt kuitenkin olla tarkempi vastaisuudessa.
sanoin neuvolassa ja ottivat toksoplasmatestin. Sainpa mielenrauhan.
maalaisjärjen käyttö sallittua noissa syömisissäkin! ;)