Apua, myimme asunnon liian halvalla!
Nyt harmittaa. Myimme tosiaan asunnon ihan liian halvalla, oli kyllä välittäjäkin. Mikä auttaisi tähän vitutukseen?
Kommentit (34)
Mekin myytiin asunto ensiesittelystä ja olen ihan varma, että meni kuitenkin parhaaseen mahdolliseen hintaan. Usein jos pyytää liikaa, niin ostajat vaan kaikkoaa ja kukaan ei tarjoa mitään tai tule edes katsomaan.
Kiinteistönvälittäjäkö on sitä mieltä, että asuntojen hinnat lähtee vihdoin laskuun?
pitkä laskukausi asuntojen hinnoissa on todellakin edessä, vaikka mediassa muuta hehkutellaan. Miksikö? No, sitä kukin miettiköön...
Työttömyyden pahin rysäys on edessä. Jos ei tavan tallaajalla ole maksuvoimaa niin turha kuvitella hintojen nousua. Eliitti on erikseen, mutta se ei jaksa nostaa tavallisten asuntojen hinnan kehitystä.
Kiinteistönvälittäjä
Sopiva hinta on juuri se mitä joku suostuu maksamaan.
Juu, itse olen samaa mieltä, osittain siksi me siirryttiinkin nyt vuokralle. Tuntui hassulta, että minulla oli oma näkemys asiasta ja jos ei itseensä uskoisi, niin saattaisi jäädä harmittamaan. Aika moni uskoo vaan tämän hmm. 14 vuoden nousun vaan jatkuvan ja jatkuvan. Itse omistin asunnon 10 vuotta ja realisoin sen juuri tässä kuussa. Liekö huipulta vai mäen juurelta, mutta viimeisen 14 vuoden mittakaavassa on kuitenkin nousua takana jo varsin pitkään.
Eikö se ole sitten ok?
Itse TIEDÄN että tavallaan myimme edellisen v. 2005 liian "halvalla", mutta so what.
Arvio välittäjältä oli 238 000.
No emme ihan heti alkaneet myymään, vaan vasta n 1-1,5 kk päästä. Mutta siis radikaaleja ei tuossa olltu ehtinyt tapahtua, korkeintaan hinnat nouseet v. 2005.
(Tosin meidän ihana piha ei näyttänyt enää marraskuussa kuvattaessa niin hyvältä kuin elo-syyskuussa :).
No, kämppä oli myynnissä huonoon aikaan just joulun alla. Näytöissä kävi vain 1-2 ihmistä.
Mutta tarjous saatiin, ja me otettiin heti se eka, koska vaan halusimme että kämppä tulee myytyä, kun uusi oli jo ostettu.
Saimme 215000. Eli paljon vähemmän kuin arviot, mutta vielä siedettävästi. (Olimme itse maksaneet 2002 n. 159000 + remontteja yms. parannusta, parveke, terassi, ehkä n. max 10 000 ???? tai vähemmänkin kun oli tehty itse eikä ulkopuolisella).
Luulen kuitenkin, että koska meidän asunto oli niin hankalaan aikaan myynissä, se vaikutti katsojien määrään. Jos oltais odotettu vähän, oltaisiin saatu tod.näk. enemmän.
SILTI mua ei harmita, koska saatiin kaupaksi, mikä oli tärkeää.
(Huonoa asunnossamme oli sijainti - ei niin paras alue - ja ikä - n. 30 v. vanha.)
Noh, pointtini ap.lle kuitenkin on
paras tarjous tulee ekalta parilta näytöltä.
Myytiin hitusen alle pyynnin, mutta niin vähän, ettei sillä ole merkitystä.
Mietityttää vain se, että oliko pyyntihinta alunperinkään oikea.
Siksi asia harmittaakin, että emme ole ostamassa seuraavaa asuntoa, sillä näiltä markkinoilta emme saa tarpeitamme vastaavaa kotia vaan joudumme muuttamaan ns. välimallin ratkaisuun.
Emme ehkä koskaan saa suurta perheasuntoa pääkaupunkiseudulta, vaikka olemme hyvätuloisia, sillä emme halua isoa lainaa.
t.ap
mikä on tämän keskustelun parasta antia? Välittäjät eivät osaa mitään/tiedä mitään tai ainakin ovat aina valehtelijoita ja viilaajia. Turha ammattikunta siis. Jaa...mitäs muuta...niinpä tietysti, asuntoja ei kannata ostaa, koska hinnat laskevat ja siksi niitä ei tietysti kannata myydä. Eli kaikki passailemaan myynnin kanssa sekä ostamisen kanssa. Mitähän siinä käy? Kohtaako kysyntä ja tarjonta, jos kaikki vain passailevat?
Parasta on kuitenkin se, että kaikki tietävät varmana tietona sen mitä muutaman vuoden aikajänteellä tulee tapahtumaan. Missä ihmeessä olen itse ollut, kun koulussa opetettiin näkemään tulevaisuuteen?
mikä on tämän keskustelun parasta antia? Välittäjät eivät osaa mitään/tiedä mitään tai ainakin ovat aina valehtelijoita ja viilaajia. Turha ammattikunta siis. Jaa...mitäs muuta...niinpä tietysti, asuntoja ei kannata ostaa, koska hinnat laskevat ja siksi niitä ei tietysti kannata myydä. Eli kaikki passailemaan myynnin kanssa sekä ostamisen kanssa. Mitähän siinä käy? Kohtaako kysyntä ja tarjonta, jos kaikki vain passailevat?
Parasta on kuitenkin se, että kaikki tietävät varmana tietona sen mitä muutaman vuoden aikajänteellä tulee tapahtumaan. Missä ihmeessä olen itse ollut, kun koulussa opetettiin näkemään tulevaisuuteen?
Tavallaan asunnolla (jos sen siis aikoo myydä) ei ole mitään tiettyä "arvoa"/hintaa ennen kuin joku haluaa sen jollain hinnalla ostaa.
Oikea hinta on siis se, millä joku sen ostaa, sellaisessa aikataulussa jossa itse haluaa myydä.
Jos ei ole mitään kiirettä myydä, on varaa odotella, pistää vaikka pois myynnistä välillä, katsastella ja kuulostella josko joku tarjoaisi enemmän.
Jos itsellä taas on kiirus vaihtaa ja on itselle sopiva uusi asunto plakkarissa, niin voi olla parempi myydä vaikka alemmalla hinnalla kuin ensin ajatteli, päästäkseen itse nopeasti käsiksi siihen sopivaan uuteen.
Itse olisin huojentunut että asunto meni nopeasti. Sitten ei muuta kuin vuokralle ja ihana etsiä ajan kanssa uutta mieleistä.
Onnittelut! Ja halaus! :)
mainioita! Totuushan tällä hetkellä on se, että kysyntää on enemmän kuin tarjontaa = hinnat nousee. Ja tämä ihan uutisissa sanottua :)
Nyt jo piirtelin huonekaluja paikoilleen uuteen kotiin, ihana muuttaa!
Ja myimme asunnon ihan siksi, että tarvitsemme lisää tilaa, emme businesmielessä.
Joten nyt vaan uutta kotia miettimään :)
Niin, ja noista asuntomarkkinoista vielä: varmaa on, että hinnat nousee, laskee tai pysyy paikoillaan. Ja ihan yhtä varmaa on, että isommat lapset tarvitsevat tilaa omille leikeilleen ja taaperot omilleen. Joten juuri nyt oli oikea aika myydä.
T. ap
Miten valita hyvä kiinteistönvälittäjä?
Kiinteistönvälitysala vetää puoleensa onnenonkijoita ja kokeilijoita, koska alalle ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia, riittää vain halu ja tahto ryhtyä myyntiedustajaksi, siksi myyjien kirjo ja osaaminen on vaihtelevaa.
Hyvän välittäjän valitseminen on vaikeaa. Lähtökohdaksi kannattaa ottaa turvallisuus ja luotettevuus, ammattitaito ja osaaminen, onhan kyseessä merkittävä oikeustoimi. Miten hyvyyttä voi arvioida?
Hyvä mittari on valita välittäjäksi kouluttautunut henkilö. Mitä parempi koulutus on, niin yleensä sitä enemmän se osoittaa kokemusta, sitoutuneisuutta ja alalla menestymistä.
Eteenpäin pyrkivä myyjä yleensä haluaa lisätä osaamistaan ja ammattitaitoaan opiskelemalla. Alan tutkintoja järjestyksessä ovat (suluissa tittelit):
KED= kiinteistöalan koulutus ja tutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KED)
KiaT=kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto (esim: myyjä/myyntiedustaja, KiaT)
LVV=Laillistettu vuokravälittäjä (esim. myyjä/myyntiedustaja, LVV)
LKV= Laillistettu kiinteistönvälittäjä (esim. Kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Kiinteistönvälittäjä (LKV) titteliä saa käyttää vain Keskuskauppakamarin LKV-välityskokeen suorittanut henkilö. LKV tutkinto sisältää myös LVV-kokeen.
YKV= Ylempi kiinteistönvälittäjän koulutus ja tutkinto on kiinteistönvälitysalan korkein tutkinto on (vastaa entistä Diplomivälittäjän ja KJK= Kiinteistönvälittäjän jatkotutkintoa. (Esim. Ylempi kiinteistönvälittäjä YKV, kiinteistönvälittäjä, LKV, LVV)
Laatukoulutus= Suomen kiinteistönvälittäjäliiton jäsenyritysten on mahdollista käydä lisäksi ratifioitu laatukoulutus. Laatukoulutuksen käynyt yritys saa käyttää Laatuyritys –merkintää ja Laatuvälittäjä –titteliä. Koulutus varmistaa seuraavat arvot; osaaminen, ammattitaito, luotettavuus, laatu, sitoutuminen.
Näitä tarkastelemalla ja googlettamalla (esim. "Kiinteistönvälittäjä, LKV, YKV, Paikkakuntasi") pääset varmasti valinnassasi hyvin eteenpäin ja löydät oikean henkilön!
Kaikki antavat nykyään hyvän välityspalkkiotarjouksen.
seuraavina vuosina.
Kiintestönvälittäjä