Hiljainen lapsi, mitä tehdä?
Meillä on lapsi, joka ei juuri päiväkodissa puhu. Ilmeisesti siitä ei ole tullut minkäänlaista kiusaamista, mutta ainakin yksi toinen ryhmässä olevista lapsista ihmettelee minulle, että miksi xxx ei puhu mitään tai on niin hiljainen. Tänään taas sellainen tilanne ja vielä meidän lapsen kuullen. Meidän lapsi kääntyi minuun päin piiloon kuullessaan toisen kysymyksen. En tiedä mitä vastata tälle kyselijälle?! Meillä lapsella käynnistymässä arvio tuen tarpeesta tuon puhumattomuuden suhteen, joten muutenkin ahdistaa koko homma...
Kommentit (44)
Ei ollut helppoa elämäni. Kodittomana vietin vanhojen juoppojen kanssa nuoruuteni (12vuotta). Kyllä tämä tästä. Syynä oli asperger.
Ei liene elämäsi ollut helppoa?
siis päivähoidon sekä perheen tulee tukea lasta kasvamaan omaksi itsekseen ei miksikään markkinamaailman tuotteeksi. jos ongelmia ilmenee niistä voidaan keskustella asiantuntijoiden kanssa ja todellakin useammaltakin kannattaa kysyä. alle 3 vuotiaita ei pahemmin diagnisoida mutta tarhoille kivaa kun saavat assistentin jos lapsella tarpeeksi"ongelmia". jos hoitohenkilökunta olisi ammattilaisia eivät he ainakaan puhuisi asioista selän takana ja muiden lasten sekä oman lapsesi kuullen..
Eihän se ole normaalia jos ei saa sanottua sanaa suusta. Tuollaisen lapsen kanssa tulee tulevaisuudessa ongelmia tai yhteiskunta joutuu maksamaan hänen elämänsä... taakka mikä taakka ei pahalla.
Ne ongelmat syntyvät siinä vaiheessa kun hän tapaa sinunlaisesi ihmisen! Ujous ei ole ongelma vaan useimmiten ujot osaavat vaan pitää päänsä kiinni kun ei ole mitää tärkeää/järkevää sanottavaa (toisin kuin sinä)! Itse olen edelleen ujo eikä mitään ongelmia työelämässä...
Itseasiassa yhteiskunta on elättänyt minut peruskouluiästä asti. Todettiin etten ikinä kykene sosiaaliseen kanssakäymiseen töistä puhumattakaan. Minut vapautettiin puhumattomuuteni takia yhteiskunnallisista velvotteista. Ei minunkaan elämä ole helppoa kun pienellä eläkkeellä sitkutelen. Sinä se tässä ilkeä olet minä olen realisti ja kokemuksen kantoääni.
Ei ollut helppoa elämäni. Kodittomana vietin vanhojen juoppojen kanssa nuoruuteni (12vuotta). Kyllä tämä tästä. Syynä oli asperger.