Ikuisuusaihe: vieraat eivät tule syntymäpäiville sovittuun aikaan.
Olen järjestämässä 1-vuotis syntymäpäiviä parin viikon päästä lauantaina. Laitoin nyt kutsun sukulaisille tekstarilla: "tervetuloa Maijan 1-vuotis syntymäpäiville (päivä) Klo: 13-16".
Tuo aika siitä syystä, että lapsi saa nukuttua päiväunet ja illalla meillä on taas muuta menoa
(lähdemme ajamaan toiselle paikkakunnalle ja olisi mukava olla perillä ennen pilkkopimeää).
Noh, eikäs mitä taas. Jo yksi kummi laittoi viestiä, että "joo tulen mielelläni, mutta vasta vähän illemmalla, koska haluan nukkua pitkään vapaapäivänäni". Ja miehen puolen isovanhemmat: "Meillä on lauantaina menoa, joten voisimme tulla sunnuntaina aamupäivästä".
Että minua v*tuttaa! Joka vuosi sama juttu (minulla siis muitakin lapsia). Laitan kyllä todellakin viestin, että "valitan ei käy kuin tuona aikana". Miten vierailla on pokkaa aina olla vaatimassa erikoisjärjestelyjä? Aivan kun me olisimme päivystämässä kotonamme 24h/7, että milloin arvon juhlavieraat suvaitsevat luoksemme saapua. Eih, meillä ei todellakaan ole koskaan mitään muuta tekemistä..
Joten tiivistelmänä: kutsuille tullaan kutsussa mainittuna aikana tai sitten ei ollenkaan!
Kommentit (72)
vapaapäivä niin kyllä minulle on tärkeämpää, että saan nukuttua univelat pois.
Jos se ei käy kummilapsen äidille niin se on voi voi.
He ilmoittaa, milloin pojan synttärit on ja silloin paikalla on sekä lapsivieraat, että sukulaiset. Ne, jotka paikalle pääsee. Sillä selvä.
Appivanhemmat tulee meille jokaisen syntymäpäivänä vaikka kutsumatta, kun asutaan lähellä. =(
kutsunut heidät?
Sinun vanhempasi saavat sitten varmaan käydä koska tahansa ja viipyä niin kauan.
Voi miesraukkaasi kun olet pannut hänet tossun alle.
He ilmoittaa, milloin pojan synttärit on ja silloin paikalla on sekä lapsivieraat, että sukulaiset. Ne, jotka paikalle pääsee. Sillä selvä.
Appivanhemmat tulee meille jokaisen syntymäpäivänä vaikka kutsumatta, kun asutaan lähellä. =(
mutta ei minua ole harmittanut yhtään vaikka synttärivieraat tulee muunakin aikana, kunhan ilmoittavat etukäteen. Tarjolla voi olla vaikka pakastekakkua, ei me nyt koko tarjoilupöytää täällä pidetä montaa päivää. Mutta jos synttärit on lauantaina, niin aina meille on saanut tulla sunnuntainakin.
Usein on yllättäneet meidät vielä ruokapöydästä tai pukeutumasta, pöydät laittamatta jne.
Siis maailman ärsyttävintä, mutta kun ovat miehen sukulaisia, eikä mies itse viitsi mitään sanoa, niin sama toistuu. Mietin jo, että pitäiskö heidän kutsuun laittaa kutsuaika aina pari tuntia myöhemmäksi? Osuisivatko paikalle sitten oikeaan aikaan?
En huomannut tässä viestiketjussa mainintaa kuinka aikaisin AP on kutsunsa lähettänyt. Itsellä on tapana laittaa kutsu korttimuodossa viimeistään 3 viikkoa ennen juhlaa. Jotenkin postitettu kutsu on virallisemman tuntuinen ja kutsutut ymmärtävät että kyseiseen juhlaan on panostettu kakulla jne.
Jos lähettää tekstarikutsun ja myöhäisessä vaiheessa tulee hiukan ei niin muodollinen kutsu mieleen ja niihinhän juuri vastataan tyyliin "tulen kun ehdin". Ei sinänsä että itse pitäisin tuota tyyliä sopivana.
Oli mikä tahansa kutsumuoto niin jos kyseinen vieras ei pääse sovittuna aikana niin tuskimpa hän odottaa kakkutarjoilua vieraillessaan. Itselle ei menisi herne nenään jos ei pääse juhlaan ns. oikeasta syystä ajallaan. Sen sijaan jos syynä on jokin että "menen shoppailemaan enkä tule siksi ajoissa" tai "musta on niin kiva lukea hesaria pitkään" miettisin kahdesti viitsisinkö kutsua seuraavalla kerralla ollenkaan. AP:n 1-vuotis sankari ei kai vielä osaa mieltään pahoittaa, mutta millä selität isommalle lapselle että puoli sukua ei viitsi tulla juhliin lainkaan tai ajoissa. Onneksi omassa perhepiirissä tuolaisia 'möllejä' on vain muutama.
käy niin harvoin vieraita, että ei haittais vaikka ei samaan aikaan tulisikaan. Pakastimeen tarjottavat etukäteen, sieltä sulatellaan kun vieraita saapuu. Kakusta voi sanoa että se meni jo "virallisena" aikana. Ja ihan hyviä pakastekakkujakin on olemassa, ostaa sellaisen pakkaseen varalle. Miksi pitää tehdä kauhee numero jostakin synttäreistä. Meillä ainakin lapset tykkää kun vieraita käy! Ei kaikkien tarvitse samaan aikaan käydä. Toisaalta ymmärrän senkin jos alkaa jo kestitseminen kyllästyttää kun monta päivää putkeen juhlintaa ja lapsetkin syö epäterveellisesti kakkua monta kertaa jnejne.
Olen tosin siitä osaksi selvinnyt sillä, että olen aluski tiedustellut, että mitkä parista vaihtoehdosta sopii paremmin ja valinnut sitten sen, mikä on useimmille sopinut. Ne joille päivä ei sovi, niin ollaan sovittu, että tulevat sitten joskus.
Lauantaina ja keskellä päivää. Haloo. Silloin monet käy kaupoilla, kun ei arkena ehdi ja sunnuntaina haluaa rauhoittua.
Itseä ärsyttää, kun usein juuri nuo lastenkutsut alkaa klo13-16 lauantaina. Itse sanon aina, että päästään tulemaan vasta todennäköisesti klo18, käykö se vai tullaanko toiste? Saa kyllä sanoa, jos ei käy, säästyypähän rahaa yhden kakaran synttärilahjojen verran.
Miksi järkkäätte synttärit päivänä, jona olette lähdössä vielä reissuun?
Älkää sitten loukkaantuko, kun ne kummit ja mummit ei räkänokkaanne muista.
Oltiin tuttavan 1-vuotiaan synttäreillä klo 16.01, kun oli kutsuttu klo 16.
Emäntä tuli aamutakissa avaamaan. Kaikki oli kuulemma vielä vaiheessa ja synttärisankari päiväunilla.
Minua pyydettiin tekemään muffinsseja, resepti oli kuulemma keittiön pöydällä, koneen ja ainekset voin etsiä kaapeista. Miehelle iskettiin imuri käteen.
Ei siinä mitään, naureskelin ja aloin leipoa. Mies hangoitteli ensin vastaan, mutta kun emäntä meni suihkuun ja isäntä puki vanhempia lapsia, niin alkoi sitten kiltisti ensin kerätä rojuja lattialta ja sitten imuroida.
Klo 16.30 tuli synttärisankarin kummit. He ovat perheelle hiukan vieraampia ja iäkkäämpiä ihmisiä, olivat tosi hölmistyneen näköisiä. Emäntä föönasi tukkaa, minä täytin muffinssivuokia ja mies imuroi. Isäntä lähti hakemaan juomia kellarista.
Sanoin vieraille, että istukaa vaan alas. Istuivat sohvalla tosi orvon näköisinä. Emäntä pahoitteli, kun kummilapsi nukkuu vielä ja alkoi puettuaan kattaa pöytää. Minä autoin, kun sain muffinssit uuniin. Lopulta mies sai imuroitua ja meni sitten seurustelemaan näiden kummien kanssa.
Suurin osa vieraista saapui klo 17-18 (vaikka kaikki siis kutsuttu klo16). Siihen mennessä oli kaikki valmista.
Ei minua haittaa, kun ollaan tämän perheen kanssa niin tuttuja ja muutenkin ollaan kuin paita ja peppu. Mutta ne vieraammat kummivanhemmat kävi sääliksi. :)
Ihmettelin itsekin tuota, että AP närkästyy siitä, että ISOVANHEMMAT ja KUMMIT kehtaavat ehdottaa, että tulisivat lapsen juhlille toisena päivänä...! Jos he sanoisivat vain, että "kiitos kutsusta, emme pääse" niin täällä olisi pystyssä ketju
"Isovanhempia ja kummeja ei taida lapsi kiinnostaa"
Minusta on itseasiassa kohteliasta ehdottaa itse, että voisiko tulla jonain toisena päivänä jos ei virallisena juhlapäivänä pääse. Sehän on tietenkin ok, jos toinen päivä (lähiaikoina) ei juhlien järjestäjälle käy. Mutta onpa edes osoittanut kiinnotuksen lapsen juhlia kohtaan :)
Mitäs olette opettaneet niille,e ttä teilel saa tulla ihan milloin vain välittämättä kutussta :D
MMinun kutusni tänä lauantaina kuului näin: Tervetuloa synttäreille klo 13.00 Ensin leikitään ja sitten syödään soppaa ja kakkukahveet.
Kukaan ei koskaan ilmoita tulevansa myöhässä... MEillä ei ole mitään tarjoiluja myöhässä tuleville ja seuraavana päivänä emme ole kotona tai jos olemmekin niin mitäänt arjoilua ei ole. Vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan PISTE