( . ) TAMMIMASUJEN vko 2 ( . )
*Unetonta yötä leidit isoine masuinenne!*
Aloitin sitten ketjun, kun kuulemma viikko vaihtumassa... Eipä tuolla tunnu paljon merkitystä olevan, kun kotona kuitenkin tulee oltua.. Tai tietenkin mies lähtee muutaman tunnin päästä töihin, niin se ero huomisessa on että päivän vietän yksikseni.. Nuita linkkejä ym en osaa liittää, niin sen saa joku älykkäämpi tehdä :)
Yritin nukkumista, mutta tunnin makoiltuani luovutin ja tulin sohvalle mähöilemään ja surffaamaan netissä. Löysin ihan kivoja kestojen ja villiksien ohjeita ja tilasin itselleni jo imetysliivitkin. Tulee tällä menolla kalliiksi tämä unettomuus...
Flunssa kestäny jo yli viikon ja tympäsee jo ihan kunnolla. Nukun 1-2 tunnin pätkissä ja sitten valvoskelen jonku aikaa. Ei tätä kauaa enää kestä. Nyt sitten en saanu ollenkaan unta, mikä on todella ihmeellistä meikäläiselle. Olen aina ihmetelly unettomia, kun meillä on sukuvikana erityisen sikeät unenlahjat. No näköjään poikkeus vahvistaa säännön ja täällä minäkin nyt sitten unettomana kukun. Mitään ei oikein voi tehdäkään ettei äijä herää.
Kestoilusta ollu melko vilkasta juttua.. Minä sen aloitan (=olen suunnitellut aloittavani/yrittäväni) ihan puhtaasti sen jätemäärän takia. Hirvittää ajatella, kuinka paljon kertakäyttövaippoja tulisi käytettyä ja nakattua kaatopaikalle odottamaan vuotta 2200, jos vaikka silloin olisi edes osa niistä maatunut. Ei kiitos. Muutenkin kierrätän ja suurin osa vauvan tavaroistakin on kierrätettyjä juuri ympäristön takia.
Tehtiin vertailuja ja tilattiin itkuhälyttimeksi semmonen cobran joku lällärihommeli. Oli suunnilleen saman hintanen kun se philipsin halpisjuttu ja kantosäde 5km ja muitakin hienouksia. Mies tietenkin jo suunnitteli ottavansa sen kelkkailuun mukaan kun tulee semmoset korvanapitkin.. Itkuhälytintoiminto kuitenkin löytyy, mikä oli kriteeri ostolle. Ja sitä voi tosiaan käyttää sitten myöhemmin ihan muihinkin tarkoituksiin. Naurettiin,että vois olla kätsy kun toinen menee kauppaan, niin vois sen avulla selostaa ostoslistaa :D
Turvotus sen kun pahenee. Nyt on jo varvas kipeä ja vaikea kävellä, kun nähtävästi niin paljon nestettä kertyny. Jalat ku norsulla ja samoten kädet. Kohta on jo kelkkakengätkin liian pienet (puristaa jo), joten varmaan pitää ottaa käyttöön miehen 45 monot. Mies hiero mun jalkoja, niin oli sitten jo varpaanvälikin hankautunu rikki. Eipä niitä ite enää paljon tutkailla, kun maha edessä. Kunhan mitään pöpöjä ei tuota kautta tule.. Ja lymfaan en edelleenkään flunssan ja yskän takia ole päässy. Toivottavasti pian tästä tervehtyis.
Huomenna monellakin näyttää olevan kokoarvioita. Meillä synnytystapa/ kokoarvio viikon päästä. Saa sitten vauva syntyä, kun mulla riittää nuo raskausmultitabsit ens viikon tiistaille enkä uutta pakettia enää aijo ostaa. Että viikko armon aikaa tulla vauvelilla ulos. :D Nyt on kyllä viime päivinä tullu semmonen tunne, ettei tämä ennen helmikuuta liikahda mihinkään. Ja jos menee ihan viikolle 42, niin voi siis mennä vielä melkein 6 viikkoa!! Apua! Sitten seison jo vaikka päällään,että tulis ulos. On jo nyt niin tukala olo ja haluan nukkua mahallaan ja juoksematta joka välissä vessassa! Toiveajattelua...
Tulee taas niin paljon tekstiä, että parempi kun lopetan tähän. Pitää sitten joku päivä taas tulla tänne urputtamaan teidän iloksenne ;)
Nukkukaa hyvin ja sikeästi! Minäkin tästä sänkyä kohti suunnistan, josko se nukkumatti heittäis hiekat meikäläisenkin silmille ja saisin vaikka neljään asti nukkua yhtä putkea...
Hömppä ja typy 36+3
Kommentit (164)
luin tuon edellisen pinon niin oli pakko tulla vielä kommentoimaan...
Kiitos eikkulille maratoonitekstistä. :) siinä oli paljon asiaa ja juuri sellaisia asioita, mitä itse olen miettinyt...suolen toiminnat, vauvan hoito yms.
Kestoista olitte puhunu myös paljon. Hyvä, hyvä. :) minulla on jotain parikymmentä kestoa odottamassa...vähän kaikenlaisia. Harsoja vois ostaa vielä lisää ja kokeilla niitäkin. Sitte ku nään sen meidän ukon ja osaa vähä arvioda mikä vaippa sille olis hyvä, niin haluan tilata netistä sellaisen neppareilla olevan vaipan mikä menee koko vauvaiän ku neppareilla säätää kokoa. Veljen vauvalla sellaisia ja vaikutti tosi hyviltä. Ja netissä on niin monenlaisia ja niin ihania vaippoja,että odotan oikein vaippailua. Mut voi olla että ajatukset muuttuu, jos on kovin hankalaa alku, mut yritetään ainakin. :) Ja ompelukonekkin ja ihania kankaita on myös odottamassa vauvaa.
niin kestojen säilytyksestä...tuttavani säilyttää ihan ämpärissä, imut ämpärin reunalla ja sitte vähän kuivuttua kippaa nekin sinne ämpäriin taskuvaippojen ja kuorien joukkoon ja pesee niitä kahden-kolmen päivän välein. Ja ei se ämpäri kyllä mihinkään haissu ku kerran niiden kylppärissä oikein haistelin sitä ämpäriä. :D
Olis kiva kuulla lisää kokemuksia ja käytäntöä noista kestositeistä? Onko kellään kuukautiskuppia? Ku kiinnostais myös itse siirtyä johonkin luontoystävällisempään sitte menkkojen kaa....
Sellainen vielä, että mitä ehkäisyä aiotte mahdollisesti käyttää raskauden jälkeen? Tuokin on tässä jossain vaiheessa edessä miettiä... en haluais itse alkaa syömään taas pillereitä.... kiinnostais nyt sitte muut mahdollisuudet. Kortsut varmaan aluksi sitten käytössä, ku kerta imettääkin. Onko teistä muuten kukaan koskaan kokeillut sellaista naisten kortsua mikä tuli äitiyspakkauksessa? se vaikutti koomiselta. :D
Siis. Mies on ollu viime vuodet (6vuotta) reissuhommissa ja nyt syksystä asti kotona. Tänään ilmoitti, että helmikuussa lähtee taas reissuhommiin ja on ainakin kevääseen/ alkukesään saakka sitten. Ahistaa ja pelottaa että miten sitten yksin pärjään vauvan kanssa? Jos menee yliaikaseksi, niin sitten mies on jo reissuhommissa kun vauva syntyy ja tullaan kotiin. Tosi kiva. Alan kyllä nyt heiluttelemaan peppua, siivoamaan ja tekemään kaikkeni, että vauva syntyis mahd. pian. Olis sitten jo tottunu siihen pieneen ihmiseen ja opetellu sen hoitamistakin. Kun muutenkin pelottaa tämä koko homma, niin sitten vielä piti tuommonen tulla. Aargh! Ja p¨¨¨keleen lama! Että vähän sama tilanne, kun Marlenella. Yrittäjä mies ja töitä tehdään siellä missä niitä on. Pelottaa vaan, että jos on kovin hankala alku, vauva itkunen tms, niin sitten yksin joudun olemaan ja selviämään.
Ja hyviä kokoarvioita on tullu, hyvä. Ja hyvä kans, ettei hepatoosejakaan keneltäkään löytyny. Toivottavasti nyt alettais sitten yhteistuumin jakautumaan, ettei kaikki sinne helmikuulle mene.
Hömppä taas
Meillä kokeiltiin niitä naisten kortsuja viime keväänä. Tuohon meidän apteekkiin tilattiin niitä, kun minä kävin kyselemässä eikä siellä vielä sillon ollu.. Oli sitten pakko käydä ostamassakin kun muissa yhteyksissä apteekkari siitä sano mulle. :D Siis, ne on melko isoja eikä välttämättä ihan parhaita mahdollisia. Meillä niitä ei sitten tullu kovin montaa käytettyä, kun ei vaan jotenkin tuntunu käytännölliseltä. Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla, kun eihän sitä koskaan tiedä mistä tykkää ja mikä sopii.
Minäkin olen miettiny tuota ehkäisyä ja jo aikaa sitten olen päättäny, etten ainakaan mitään hormonaalista enää koskaan ota. Mulle niistä tulee niin pahat sivuoireet, ettei mitään järkeä. Kuparikierukkaa olen miettiny. Tai mistä sitä tietää, jos vaikka haluaa heti perään toisen lapsen ;)
Nyt jätän tämän terrorisoinnin vähemmälle ja keskityn villiksien kutomiseen..
Hömppä
Neuvolakuulumisia ajattelin minäkin kirjoitella kun tuli siellä tänään käytyä. Paino noussut huimasti, viikossa lisää 1,4kg, liekö turvotus syynä. Muutenkin kyllä painoa tullut lähtöpainoon jo 19kg. Normaalisti melko pienikokoinen olen, lähtöpaino 52kg, joten ollut melkoinen totutteleminen uuteen ulkomuotoon. Pissa puhdas, RR 125/74, syke 155-165 ja sf 32. Eli kaikki ok ja ensi viikolla sitten uudestaan. Mun puolesta voisin kyllä lähtee synnyttämään ennen seuraavaa neuvolaa, alkaa olo olemaan jo tukala. Mitään merkkejä synnytyksestä ei kyllä ole ilmassa, vauva hieman laskeutunut mutta muuten ei juuri mitään....Harjotussupistuksia joskus, mut ei mitenkään kipeitä.
Voisiko joku lisätä mun tiedot tohon la-listaan, kun itse en sitä luultavasti osaa enkä viitsi lähteä edes kokeilemaan etten kadota kenenkään tietoja. Eli la 19.1., hanski83, 25v. 1.lapsi, KHKS. Yritin tummentaa näitä tietoja, mutta en osaa.. Jos joku vielä viittis laittaa sen ohjeen miten se tummennus nyt menikään.
Thilia-Thalia, meillä tosiaan lasketut ajat lähekkäin, mutta sairaalat valitettavasti eri. Mä oon menossa Hämeenlinnaan synnyttään. Kattelin, että listalla ei juuri Hämeenlinnassa synnyttäviä olekaan. Se olis kyllä kiva jos sattuis jonkun "virtuaalitutun" kanssa samaan aikaan synnärille.
Mä täällä viettelen iltaa yksikseni telkkarin äärellä, mies lähti peurakyttiin, on innokas metsämies.. Onneksi on kyllä ihan lähellä ja puhelimen päässä jos satun tarvitsemaan.
Kaikille tammimasuille paljon jaksamista ja supistuksia niitä kaipaaville!!
Hanski ja Nuutti 38+0
tulin viä kommentoimaan.
Mä en oo uskaltanu ajatella ees synnytyst pidemmäl tota lasten kaa yksin olemist... vaik onha se pari kertaa mieles käyny mut en oo suostunu sen enempää miettiin.
Kokemust on kuitenki jo yhest lapsest ennestää ja senki kaa ollaa oltu muutama vuos keskenää ku isi oli keikkahommis. Masentavaa se silti on.
Tosiaa kyl ois hirveet jos vauva ois viä koliikki-"tapaus" ja iskä on muualla ni mä en kyl tiä miten sen jaksaisin. Meil on aika avuliaat isovanhemmat mut ne kuitenki käyvät töissä kaikki viälä joten eipä niistä sitte aina oo avuks valvomaa tms.
Kyl me pärjätää! Manaillaa tääl palstoil sit yöt läpeensä vauvat olkapäillä jos siltä näyttää :) Helpottaa kuitenki vähä ku tietää ettei ookkaa ainut jol on käyny "paskamäihä" miehen duunipaikan kans!
Nyt kiikuttamaa esikkoo sänkyy... Hyvää yötä ja kaikille erittäin makoisia ja rauhallisia unia!
Marlene taas
Tuli tässä muuten mieleen, että mullahan katsottiin vain maksa-as
rvot, muttei sappiarvoja lainkaan. Eli mulla ihan taatusti on tuo hepatoosi! Nyt olen kyllä sen 12 tuntia syömättä ja heti aamulla soitan terveyskeskukseen.
Menin tossa kaheksan maissa nukkumaan kun väsytti niin pirusti, mutta äsken heräsin ihan järjettömään kutinaan jaloissa ja nyt jopa jalkapohjissa!
Hitto kun mua ei ikinä uskota missään lääkärissä..
29.12. tjw---------------28v------1-------Jorvi
2.1. nanna80----------28v------3-------TAYS
2.1. -meea-87----------?--------1-------OYS
3.1. noffetus-----------26v------1--------TAYS
5.1. jasper08----------26v------3-------kättäri
6.1. trio------------------38v------3-------kättäri
7.1. Eno-Elmeri-------35v------2------Jorvi
7.1. uniq-----------------31v------1-------NKL
8.1. döner78-----------30v-------2-------hyvinkää
8.1. duffeli--------------34 v------2--------TYKS
9.1. Tii75----------------33v------2--------KOS
11.1. Anni09-----------31v-------1-------kättäri tai NKL
11.1 Annami-----------31v-------1-------
12.1. tepa84-----------24v-------1--------TAYS
12.1. Lelu----------------?--------1--------NKL
13.1. mae3-------------27v------3-------kättäri
13.1. ela----------------26v-------1--------TYKS
13.1. minnikki---------24v-------4--------SatKs
13.1. puhkarhu--------31v-------2-------LKS
14.1. pineli--------------37v------2-------kättäri
14.1. Ronjakasperi----32v-----1-------Oys
14.1. Niinanii------------34v------2------naistenklinikka?
15.1. 3xäippä74--------34v------5------Seks
15.1. footprint74--------34v------7-------?
15.1. äitiliini2004-------24v------3------kättäri
15.1. amelie-------------21v------1-------Oulu
15.1. Charlie------------32 v------2------ulkomaa
15.1. Sipis--------------41v.-------1------Porvoo
15.1 Uglyduck---------36v--------3------
16.1. IirisKukka--------?----------2--------NKL
16.1. aliisa71-----------?---------1---------NKL
17.1. Pinkspinks------26v-------2--------KOS
17.1. Kohka-------------31v-------2--------Seks
17.1. Laura 1981------26v-------3------tammisaari
17.1. UlMa----------------21v.-----1---------NKL
18.1. kesämamma83--24v------2--------SAS
18.1. winterangel--------31v-----1------------?
18.1. Mehiz---------------29v-------3-------OYS
19.1. Nasu----------------28v------6-------Jorvi
19.1. lootuskukkanen--27v------3------jorvi
19.1. Dazka---------------31v------3------VKS
19.1. Littlestar-----------31v-------1------ulkomaat
19.1. MOELPA-----------??v-------2---------?
19.1. hanski83----------25v-------1-------KHKS
20.1. Thilia-thalia-------26v-------1-------KSKS
20.1. Peppi_82----------25v-------3------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------1--------NKL
20.1. penelope77------??v-------?-------SatKs
20.1. basilika5---------32v-------4-------kättäri
20.1. Salsatar----------27v------2--------OYS
20.1. Maaju------------33v-------2--------K-SKS
21.1. Peregriina------25v-------1--------TAYS
21.1. Jadmiras-------19v-------1---------Lohja
21.1. krista_81--------27v------1---------Lohja
21.1. mamti81---------27v------4------KOS
21.1. Salama-78------29v------1------KOKS
22.1. Sinnuli------------31v------1------Naistenklinikka
22.1. maimu------------24v------2------PKKS
22.1. Ahemo------------??v------3-----Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v------1-----Hys
23.1. Ama-riia-----------27v------2------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v------3-------SEKS
25.1. milo84-------------23v------1------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v------7-------PKKS
25.1. Blomma-76------32v------2------Lohja
25.1. raisa78------------29v------2-------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------2------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v------1-------Jorvi
26.1. aino-maaria-----23v-------1--------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------3-------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------1--------HYS
26.1. MamaLady-------26v-------1------- ?
26.1. Shei---------------22v-------3------ulkomailla
27.1. pibii----------------33v-------2-----TYKS
27.1. Ahava---------------?---------2-----Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------2-----TAYS
28.1. pumpuli85-------23v-------1-------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------2-------NKL
29.1. ukku---------------34v-------3-------TAYS
29.1. curious------------33v-------2-------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------2--------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------3------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------1------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------3-------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------3-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v------5---------?
30.1. Marlene-----------27 v------2-------TYKS
30.1. kotiäityli-----------37v-------3-------Jorvi
31.1. Jaffa76------------32v-------3-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------4-------K-HK
*Syntyneet*
19.12.2008 (38+2) kimmi, POIKA 2920g, 49cm
23.12.2008 (38+6) ninette98, TYTTÖ 3010 g, 49 cm
*Jadmiras* : Mielenkiinnolla seuraan, että mikä lopulta on tulos - onko sulla hepatoosia vai ei. Toivottavasti ei, mutta tietysti syy olisi kiva saada selville! Pidä vaan pääsi, niin pääset oikeisiin testeihin.
Se pyllyn heilutus vinkki oli kyllä huippu, ihan pakko kokeilla (sit kun mieskin jossain, ettei nää, ja verhot suljettuna). =D
Tekstin saa tummennettua ainakin * -merkeillä, eli yhteen sanaan ainakin onnistuu, kun laittaa sen * -merkin sanan molemmin puolin ilman välilyöntejä. *Testaan tuleeko lauseetkin näin tummalla, jos laittaa merkit vain lauseen alkuun ja loppuun.*
Testaan vielä tähän omiani * näin * .
Piti Jadmirakselle vaan sanoa, että varsinkin jos on raskausarpia niin ne saattaa kutista ihan tosissaan. Tietty sanoit, että sulla on jalkapohjissaki kutinaa, joten kannattaahan ne sappihapotki kattoa, mut jos ne on normaalit niin sit yrität vaan relata ja rasvailla ihoa =). Ja hei sullehan on ihan näpsäkän kokonen nyytti tulossa, helpotti varmasti huomattavasti!
Oltiin tänään neidin kanssa hoplopissa ja sit ku oltiin tunti oltu niin hälle iski hirvee ripuli joka jatkuu.. Kiva, toivottavasti kaikki 70 muuta lasta siellä ei saa tautia :-( Eihän tuota tautia oikein voinu ennakoida.
Täällä voidaan oikein hyvin. Vähän vaan jännittää josko tuo vatsatauti iskee itelleenki, ei kiinnosta ihan hurjastí alkaa varsinkaan oksentelemaan tässä vaiheessa. Vaikka eihän tuo kiva tauti oo kellekkään!
Täällä on ollu keskustelua vauvan toppahaalarista. Oon ite ostanu parit haalarit (merkkeinä h&m ja name it) toinen kokoa 56 ja toinen 62 kirppikseltä 4 egee/kpl ja puvut on ihan sen näkösiä ettei niitä olis lainkaan käytetty! Ja muutamat bodyt ja pöksyt oon kans kirppikseltä hamstrannu mut eipä juuri muuta. Esikoiselta on paljon jäljellä, vaaleanpunasta pääsääntösesti, mutta esikoisestakaan kun ei sukupuolta tiedetty niin ihan noi pienimmät on sellasta unisex väritystä. Esikoinen oli niin pieni ja laiha että ekat puoltoista kuukautta pidettiin sillä 44-50cm kokosia vaatteita =).
Jaha, nyt saunaan!
T:Pantsa
lukemassa, niin piti *Jadmirakselle* kertoa, ettet pääse huomenna mihinkään kokeisiin, kun on loppiaispyhä... Mutta menet heti keskiviikko-aamulla sitten!
Mä ajattelin kans kokeilla tuota vinkkiä. Joku raskaus kokeilin nännihierontaa, ja se sai aikaan muutaman supparin, ihan mukavan tuntuisenkin, mutta olis varmaan pitänyt jatkaa pidempään, jos olis halunnu käynnistyvän... Kaikki konstit pitää kokeilla, että jotain tapahtuis. =) Olishan se kivaa, kun sais kerrankin peruuttaa neuvola-ajan. Äitipoliajan oon kahden ensimmäisen aikana saanut peruuttaakin, kun päästiin asiaan sopivasti ennen. =)
Hyviä öitä ja paljon suppareita tarpeeksi viikkoja omistaville! =D
Äippä taas...
Siis mäkin olin aivan varma, että täältä löytyy vauvauutisia... Olen kyllä aivan varma, että niitä on putkahtanut maailmaan mutta äidit eivät vielä vain ole ehtineet kertomaan :)
Maksa-arvoista: mulla oli silloin eka raskaudessa hepatoosiepäily, mutta alat ja asat eivät todella nousseet yli viiterajojen. Vain afos ja sappihapot nousivat, ja noista tuo sappihapot on kaikista vaarallisin. Afos nousi aivan pilviin, sappihapot juuri rajalle. Jostain syystä nla-lääkäri päätti rv 34 jälkeen että ei enää testata. Vauvahan syntyi 38+1 ja seuraavassa raskaudessa th päivitteli tätä ja kiitteli onneani, että vauva syntyi ajoissa kun nuo sappihapotkin "jätettiin" siihen rajalle seuraamatta enää. Nyt kävin viimeksi tänään testeissä, oteettiin maksa- ja kilpirauhasarvot. Toivottavasti niitä ei enää tarvitsisi kumpiakaan ottaa vaan pääsisin jo synnyttämään...
Mä olen varsinkin edellisessä raskaudessa odotellut ihan rauhassa enkä viimeksi pitänyt mitään kiirettä, kunhan olin vain tyytyväinen siihen ettei vauva aikonutkaan tulla maailmaan... nyt tällä kertaa olen jotenkin tosi kärsimätön, voisin lähteä vaikka heti synnyttämään että pääsisin siitäkin ohi. Varsinkin kun pian alkaa olla tavarat valmiina, niin tuntuu että menee mielenkiinto koko hommaan ellei tässä pian päästä toimimaan!
*Jaffa*: mulla on hyvin samanlaiset ajatukset synnytyksestä kuin sulla :) Omalla painolla, ilman puudutuksia ja pystyssä liikkuen, vettä avuksi käyttäen ja toivottavasti jakkaralla ponnistaen tälläkin kertaa. Tosin kuulemma jos vauvalla on yhtään mitään erikoista, niin täällä sairaalassa joutuu sänkyyn selälleen, mikä on mun pahin peikkoni...
Vauva tuntuu edelleen painavan tuonne alakertaan. esim autossa istuessa paine tuntuu jossain peräsuolen kohdalla, kävellessä virtsarakossa. Eipä ihme jos joutuu monta kertaa päivässä käymään kakalla... Odottelen perjantain äitipolia ja kokoarviota, täytyy myöntää että olen kyllä todella pettynyt jos mitään ei ole tapahtunut kohdunsuulla kun joka päivä supistelee, eivätkä kaikki todellakaan ole "vain" kohdun kovettumisia vaan tuntuvat juuri tuolla alakerrassa, missä synnytyssupistuksetkin. Vauva punnaa välillä reippaasti, välillä on tosi pitkiä hiljaisia kausia (toivon mukaan harjoittelee piiiiiiiiiiiiitkiä päiväunia :) ) Mahan naksuminen on vähentynyt melkein kokonaan pois, samoin hikkaaminen noin kertaan päivässä.
Kuopus sanoi, että vauva syntyy ensi viikolla. Toivottavasti!
eikkuli 37+3
Haluaisin kanssa selvitä synnytyksestä samalla tavalla kuin Jaffa ja Eikkuli, ilman puudutuksia. Toiset ihmiset pitää mua hulluna, mutta kiva kuulla, että on muitakin hulluja olemassa. Sairaalat eikä piikit ei oo kovin tuttua, viimeksi olin sairaalassa 27 vuotta sitten kun synnyin.
Mä kestoilen sen minkä jaksan. Kuten joku muukin totes mustakin on tullut paljon vihreämpi raskauden aikana, hyvä näin.
En ajatellut ostaa pientä toppapukua, vaan selvitä turvakaukaloon tulevalla pussilla aluksi ja sitten ÄP:n toppapuvulla. Onko kellään kokemusta talvivauvasta ja turvakaukaloon tulevasta toppapussista, riittääkö se jos alle pukee pari kerrosta vaatetta?
Mulle lääkäri jo ennen joulua ennusteli, että vauva syntyy tammikuun alussa, vaikka laskettuaika on lopussa. Ärsyttävää nyt sitten odotella, kun ensin asennoitui siihen, että alkukuusta se tulee.
Mun mies ei oo reissuhommissa, mutta silti koen olevani melko yksin. Se on esimiestehtävissä, joten työaika ei ole 8-16, vaan puhelin soi 24h ja töitä tehdään kotoa käsin iltaisin. Sitten se vielä opiskelee työn ohella, tekee kahta eri erikoistutkintoa (tai jotain sellaista) ja on mukana politiikassa yms. Osaisinkin raivostua sille ja sanoa, että lopettaa jonkun noista hommista, mut sanon liian pahasti jos avaan suuni, niin oon sitten vain hiljaa. Pitää varmaan hankkia oma elämä itselle, eikä täällä vain jupista.
Mun porukat on yrittäjiä ja isä oli tosi vähän maisemissa kun olin pieni, tosin ite en muista siitä mitään. Sitten kun oltiin teini-iässä porukoilla oli mahollisuus vaan olla useampi vuosi kotona. En sitä sillon osannut arvostaa, mut nyt kun ajattelee, niin se oli kyl aika huippua. Joten toivotaan, että teidän reissumiehetkin voi jossain vaiheessa jäädä kotiin vaikka kokonaan!
Marie 37+2
Eli viime viikkoina on ollut ihan tuskaa tuo yönukkuminen täälläkin.Hyvää asentoa ei löydy millään(minä kun tykkään nukkua vatsallani),vessassa saa ravata 2-4x yössä,käsiä särkee samoin selkää ja lonkkia....Eli olo ei todellakaan ole aamulla pirteä,vaikka nyt olen saanut nukkua klo 9-10:een,kun lapsilla vielä lomaa ja telkusta tulee lastenohjelmia...Lisäksi mulla on ollut tämä flunssa pian 3 vkoa;yskää välillä enemmän,välillä vähemmän.Mutta räkää tulee niin hirveesti jatkuvasti,että onkohan mulla päässä enää muuta kuin sitä??!!Eli vali,vali,valitusta täältäkin omasta navasta vain tulee!!!
Lisäksi oon ollut viime aikoina tosi kiukkuinen.Ensin painoi vissiin päälle joulustressi ja sitten alkoi toi huonosti nukkuminen ja flunssa.Eli meillä on kyllä mies ja lapset saaneet kuulla kunniansa,valitettavasti!!Tytöt ovat riidelleet tosi paljon keskenään nyt joululomalla,kun on ollut vähän kaverien puutetta.Ja muutenkin kai tää koko perhettä koskettava uusi tilanne jännittää heitä,kun ollaan niin tiiviisti oltu tähän asti 4 hengen perheenä...Mutta onneksi keskiviikkona alkaa taas "arki" ja päästään normaaleihin päivärytmeihin,niin lapset kuin minäkin(mies on ollut töissä kaikki päivät,lukuunottamatta noita"pakollisia"vapaapäiviä).
Joku kyseli niistä vauvan toppapuvuista! Meille on hankittuna Sokokselta Pippi-merkkinen puku,jonka saa pussiksi,jostarvetta.Koko on 62/68cm jase ei oo montaakaan euroa maksanut,kun oli -70% alessa joskus kesällä.Lisäksi löysin elokuiselta ulkomaanreissultamme sellaisen 0/3kk toppapuvun,joka oli pakko ostaa,kun oli niin söpö.Sen ajattelin nyt alkuviikoiksi vauvalle pukea,jos vaan on sopivan kokoinen.Ja jos tarve vaatii,niin sitten otan käyttöön tuon isomman puvun,jossa siis laputkin vielä leikkaamatta irti.
Ja joku myös kyseli isompien lasten hoitajista,kun lähtö synnytykseen tulee. Mun vanhemmat asuvat tässä muutaman km:n päässä,joten äiti on tulossa meille,kun lähtö tulee.Lisäksi esikoisen koulu ja kuopuksen eskari on ihan mummilan lähellä,joten pitkät eivät ole välimatkat meillä...
Kävimme tänään tyttöjen kanssa kattomassa sen "Niko-lentäjän poika"-elokuvan leffassa.Mielestäni se on ihan ylimainostettu,minusta ei ollut kyllä mikään ihmeellinen.Viime aikoina/vuosina on kyllä mielestäni ollut paljon parempiakin elokuvia.Mutta tuo siis mun mielipide!!! Äänitehosteet oli tietty tosi lujalla siellä leffassa ja varsinkin niissä "susi-kohtauksissa" vauva alkoi hirveesti potkia vatsassa,häiriintyi kai siitä metelistä...Raukka!!
Mutta nyt täytynee tästä lähteä vessan kautta sänkyyn,ei auta mikään!!Kyllä seuni sieltä taas jossain vaiheessa pikkutunneilla tulee....
T:kotiäityli + masukki rv 36+4
Olipas kiva herätys mulla tällä kertaa, jalkapohjia ja kämmeniä kutiaa ihan tajuna! Eli kyllä taitaa sappiarvot olla koholla.
Tosiaan joo, en muistanut huomista pyhäpäivää, mutta eikö siis tosiaan missään muka oteta verikokeita?
Pelottaa se, että mulla tulee keskiviikkona jo 38 viikkoa täyteen, ja vaarallistahan se on, jos sappiarvot ovat pilvissä(niinkuin vähän luulen olevan)! Ja synnytyshän yleensä käynnistetään tossa 38 viikon tietämillä, mikäli ne on korkeat...Ja täällä paikkakunnalla menee vielä kaksi päivää ennen kuin saa tietää edes tulokset..:/
Voi hitto sentään...
Just tajusin, että mähän vaan valitan täällä kaiket päivät omista ongelmistani, joten pyydän kovasti anteeksi, jos jotakuta ärsyttää. :) Meinaan ei mun oo tarkotus olla ärsyttävä, oon vaan niin kovin huolissani..
Meillä muuten saa tuonne sairaalaan ottaa kannettavan ja mokkulan mukaan, siellä on ihan ilmotustaululla asiasta. Kun siis miehen kanssa suunnittelimme ottavamme mukaan, niin on miehelläkin sitten jotain tekemistä ja pääsen kertomaan ne mitat sitten tänne teille heti. :D
Jaahas, kyllä tuo sänky taas kutsuu, sen verta väsyttää..
Jadmiras ja tyttönen 37+6
Kyllä on yöt kamalia, just kun on pääsemässä uneen, niin paikkoja rupee vihloon niin kovaa et pakko nousta käveleen tai sit vessaan... taas yöllä olin 9-10 x hereillä. Vähänkö rupee oleen pinna kireellä :(
Mulla oli eilen neuvola, paino pysyny samana (yhteensä tullut nyt sit 1,5 kg), Hb noussu huimasti 128, RR koholla (johtuu varmaan valvomisesta ja sf mitta 33 (sama kun 2 vk sitten). Vaikka toi sf mitta on pysyny samana, on mun maha kasvanu tai oikeestaan levinny sivullepäin ihan hirveesti. Terkkari meinas näppituntumalla et vauva ois nyt jo 3,8kg! Laitto mulle lähetteen kokoarvioon, saa nähä koska ne soittaa sen ajan. Tosi helpotus kyllä päästä sinne :)
Esikoinen synty vk 42+0 ja oli 3840g, synnytys kesti 28 tuntia ja lopuksi poika otettiin imukupilla kun sydänäänet loppu. Onneksi kaikki meni hyvin. Mut kyllä nyt on toi synnyttäminenkin ruennu pelottaan kun tietää et se on jo TOSI LÄHELLÄ!
Tsemppiä kaikille synnyttämään lähteville!!!!
T: Maaju 38+0
Oon ollut valveilla taas aamukolmesta lahtien - alkaa olla sellanen olo etta ihan jo unissani kavelen mutta kun ei vaan pysty missaan asennossa olemaan kovin kauan niin ei sita saa nukutuksi :-(
Pari kaveria sai viikonloppuna vauvat - toinen viikon myohassa, toinen viikon etuajassa. Kylla mullekin kelpais viikon etuajassa, mutta jotenkin oon alkanut luopua siita toivosta jo (esikoinen oli 3 paivaa myohassa). Nyt kylla ymmarran miksi jotkut valitsevat suunnitellun sektion, mulle sita tarjottiin myos, mutta olen tahan saakka kieltaytynyt, mutta pitaa myontaa etta aamuyon tunteina on kaynyt mielessa etta soitan sittenkin laakarille ja vauva olis kainalossa torstaina. Haluan vaan niin kovasti synnyttaa itse etta en kuitenkaan sitten aio mihinkaan tassa ruveta soittelemaan ja tosiaan haluaisin samanlaisen kokemuksen kuin pari muutakin edella kirjoittanutta, unohdin jo nimimerkit, etta ihan luomuna menisi. Mutta paassa kummittelee esikoisen hatasektio :-(
Nyt lahden neuvolaan (toivottavasti viimeiseen).
Charlie rv 38+5
Niin piti taas ängetä tänne kommentoimaan... Ku oli muitakin joiden miehet on reissuhommissa tai lähdössä niihin. Sama täällä. Mies on nyt omalla lomalla, ku työmatka on sellaiset 7tuntia, niin en uskaltanu sitä enää päästää töihin, että olis sitten täällä jos synnytys alkaa. Veronpalautukset onneksi mahdollisti tän oman loman pitämisen ja miehen ihana pomo. Mut minullakin on tiedossa jäädä "yksin" vauvan kaa sitten helmi-maaliskuun paikkeilla. Isyyslomat ja isäkuukaudet mies aikoo pitää niin pitkinä kuin mahdollista, mut silti... Mut kesän jälkeen työkohde siirtyy parin tunnin ajomatkan päähän ja kulkevat sitten töissä ma-to. Sekin on vähän helpotusta siihen, että nyt kulkee ma-su ja sitten aina viikon lomilla. Pelottaahan se miten vauvan kans jaksaa yövalvomiset yksin jos vielä joku koliikkitapaus sattuu kohdalle. Mut on minulla onneksi ystäviä ja perhettä ympärillä, mut yksin sitä silti on loppujen lopuksi. Ja minulla ei ole vielä ajokorttiakaan hankkittuna niin vielä enemmän yksin sitte.... No en murehdi etukäteen. Ja onneksi miehellä on työtä, ku kerta rakennusalalla, jonne se lama näyttää iskevän pahimmiten...
Miten teiltä testattiin noita maksa ja sappiarvoja?? Ku multa otettiin vaan verikokeet ja sanottiin, että kaikki ok, niin mää sitte luotin siihen, että kaikki on ok ja oon vaan nyt siihen zyrtecciin luottanu, ku se on kerta helpottanu. No eiköhän se mulla ollu vaan hormonaalista se kutina, ku ei kai se zyrtecci muuten olis auttanu.
Yöt on täälläkin hankalia...tahtoo nyt sitte ajatukset pyöriä niin vauvan ympärillä, ettei uni oikein tule tai sitten on hirveän levotonta... Ja ku jotenkin tuntuu "ohjeviidakossa", että en minä ossaa mittään vauvaa hoitaa, mut kai sitä pitää vaan luottaa itseensä ja maalaisjärkeen.
Mukavaa loppiaista kaikille masuille ja niiden omistajille! :)
Amelie ja pikku-ukko rv 39+0 (taitaa muuten tuo ukko jäädä meidän pojalle toiseksi nimeksi, ku siihen on niin tottunu ja mieskin siitä innostui. :D)
Olen usein käynyt lueskelemassa täällä kuulumisia ja aina kun on pitänyt kirjoittaa itse jotain, niin joku keskeyttää - yleensä 2,5 vuotias esikoinen... Jospa nyt saisin kirjoitettua tämän viestin loppuun.
Kerrotaan ensin oman navan kuulumisia. Raskaus on mennyt suht hyvin tähän asti. Esikoista odottaessa oli jos jonkinlaista vaivaa, raskausdiabetestä ja korkea verenpaine yms. Nyt sokereissa ei ole ollut ongelmia ja muutenkin raskaus ollut huomattavasti helpompi. Liitoskivut on kyllä olleet tosi kovat ja liikkuminen tekee älyttömän kipeetä. Hemoglobiini oli kolme viikkoa sitten 106, mutta eilen se oli jo 119, Kräuzerblutsaft on siis auttanut. Rautatabletteja olen syönyt jo pitkään, mutta ne eivät ilmeisesti oikein olleet imeytyneet. Supisteluja ei juuri ole ollut, tosin viikoilla 28-30 olin sairauslomalla supisteluiden vuoksi, mutta sen jälkeen niitä ei sitten ole ollutkaan, ei pienintäkään harjoitussupistustakaan. Paino on noussut jo ihan törkeesti, 22 kiloa - taidan tehdä ennätyksen täällä :( . Ylimääräiset kilot kyllä näkyy tuolla takapuolessa ja reisissä. Harmittaa älyttömästi, että olen päästänyt itseni leviämään näin raskauden varjolla. Toisaalta esikoisestakin kiloja tuli paljon ja sain ne lähtemään hienosti pois, imetyksen voimin. Toivon, että kilojen karistaminen onnistuu nyt samalla tavalla.
Hömppä ja Marlene: Ollaan kohtalotovereita, sillä mun mies on myös reissuhommissa. Vaihtoi työpaikkaa loppuvuodesta ja nyt reissupäiviä tulee vuodessa noin 150. Se tulee olemaan usein arkiviikot kokonaan reissun päällä ja sitten onneksi kuitenkin viikonloput kotona. Nyt on jo tiedossa, että viikot 7-10 mies on matkoilla viikonloppuja lukuunottamatta eli jos tämä vauva syntyy laskettuna aikana, hän ehtii olla kaksi viikkoa isyyslomalla ja sitten neljä viikkoa (ainakin) reissaa kaikki arkipäivät. Mä olen nähnyt jo lähes painajaisia siitä, miten pärjään täällä vauvan ja tuon vajaa kolme vuotiaan poitsun kanssa. Jos vauvalla on kaikki ok, niin pärjään varmaan, mutta jos jotain ongelmia esim. koliikkia sattuu tulemaan, niin sitten olen kyllä liemessä. Isovanhemmatkin asuu 150 kilometrin päässä ja tekevät myös töitä vielä, joten avun saaminenkaan ei ole mitenkään itsestään selvää.
Sitten kestovaipoista. Mä kestoilin osittain esikoisen kanssa ja nyt olis tarkoitus kestoilla tämän kakkosen kanssa ihan täysiaikaisesti. Olenkin varannut vaippoja jo ison kasan. Toivon, että kokemus esikoisen kestoilusta auttaa pääsemään kestoilussa alkuun heti alkumetreillä, olen siis varautunut huomattavasti paremmin kestoiluun nyt kuin ekalla kerralla. Alussa tullaan käyttämään harsoja ja pieniä sisävaippoja (mm. Nalle Nöttösiä, Imse Vimsejä, Cuddle NB) sekä kuorina merinovillahousuja tai pul-kuoria. Myös muutamat hahtuvat on olemassa, mutta niillä tulee mun mielestä aika paksu paketti, niin niitä käytetään varmaan pääasiassa yöllä, hahtuvat kun ovat hyviksi huopuneina ihan parhaiten pitävät kuoret. Merinovillahousuja mulla on pitkälahkeisia Hemp Hour Wooleja sekä parit Pensaspapu -merkkiset housut. Väittäisin, että nämä ovat markkinoiden parhaita ostovillahousuja. Sitten, kun vauva kasvaa, tullaan käyttämään enemmän taskuvaippoja, mutta myös sisävaippoja ja kuoria. Ihan pienelle taskuvaipat eivät useinkaan oikein toimi, koska maitokakka ei pysy niissä sisällä. Itse ompelin esikoiselle taskuvaippoja ja nyt ois tarkoitus myös ommella, kunhan näkee millainen malli vauvalle sopii sitten aikanaan. Sisävaippoja ajattelin myös ommella itse (millähän ajalla???).
Pari hyvää vinkkiä aloitteleville kestovaipattajille:
- Uudet sisävaipat ja harsot kannattaa pestä useita kertoja, koska imukyky uutena on aivan surkea.
- Tarrattomat äitiyspakkauksen (ja muutkin) sisävaipat pysyy kuorien sisällä kyllä kasassa, mutta kannattaa taittaa päällimmäinen siiveke yläreunan alle, niin kuoren saa paremmin päälle.
- Eri vaippamallit sopivat eri vauvoille, joten parhaaseen lopputulokseen pääsee vain kokeilemalla. Kannattaa ostaa käytettyjä vaippoja netin kirpputoreilta ja huuto.netistä, niin pääsee kokeilemaan edullisemmin eri vaippoja.
- Kestovaippainfo.fi -sivulla on runsaasti tietoa ja sitä kahlaamalla saa paljon hyviä vinkkejä.
- Pelkkiin harsoihin en itse tyytyisi kuin vastasyntyneellä enkä niillä viitsisi vaipattaa koko vaippaikää, koska tarjolla on valtavasti muitakin (omasta mielestäni) paljon parempia vaihtoehtoja.
Pyydän anteeksi, ei tästä pitänyt tulla mitään kestovaippaluentoa, olen itse vaan niin innoissani noista kestovaipoista, että oksat pois :D
Onnea kaikille (kahdelle?) jo nyyttinsä syliin saaneille. Nyt vaan loppukiriä kaikille meille muille, odottavan aika on kyllä pitkä!
Blomma ja Tytteli rv 37+2
Joku kirjoitteli aiemmin vaipattomuudesta? Onko kellään kokemuksia siitä ja voiko toi oikeasti toimia? Milloin kannattaa aloittaa?
Marie
Hehe et naurattaa tuo mahdollisimman leveä kyykkyasento ja pepan heilutus..Hahahaa täytyy kohta testata.
Luulen että vaaveja on jo syntynyt mutta ei ole äidit saanut aikaseksi tulla tänne ilmoittamaan, mä kyllä tuun heti kun oon päässyt kotiin. Pari pv ilman konetta on muutenkin tuskaa...kunnon nettiemo ku oon. Aina jos mahd. niin koneelle :)
Eipä mulla mitään asiaa ollut
Jakautukaa ja kokeillaan tuota asentoa :)