Kaikki te, joilla on tiukkaa taloudellisesti!
Miten tiukilla olette? Meillä on nyt se tilanne, että asumismenojen jälkeen käteen jää 2200€ ja ei meinaa riittää... Tai riittää, mutta kaikki mitä tulee niin menee ja säästöön ei jää. Autoa ei onneksi juuri tarvitse käyttää. Ruoasta voisi varmaan vielä nipistellä, kun tuntuu, että siihen ne rahat uppoaa. Mitä muita säästövinkkejä olisi?
Kommentit (46)
Ne maksaa mies. Ja mä sit muut, yritän ;-)
t. 22
ahdistaa tää tilanne mutta omapa on vikamme :S Meillä on laina-aikaa n. 23 v.
Ja kun niitä olen joskus lukenut, niin yleisin vastaus oli mun mielestä, että ruokakauppaan kuluu kuukaudessa n. 500 euroa. Tuo siis sisältää ruokien lisäksi vessapaperit ja pesuaineita sun muuta. Siitä voit päätellä, että jos teillä menee ruokakauppaan esimerkiksi yli tonnin verran, niin siitä saa helposti nipistettyä.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuohon viiteensataan ei vielä tarvi katsella tuotteiden hintoja tai syödä muutenkaan mitenkään todella pihisti, vaan herkkuja ja lauantaisiiderit mahtuu tuohon kyllä mukaan.
3000€? Meillä asuntolainaa maksetaan 1800€/kk ja laskuihin menee 600-1000€. Ruokaan ja muuhun elämiseen jää vielä reilu 3500€. Kannattaisiko miettiä onko asumismenot liian isot?
että maksaa ne ostokset kuukauden ajan visalla, ja kaiken muun pankkikortilla. Esim. vaateostot kaikki visalle. Tai bensat. Ei tarvi sitten laskeskella itse, kun laskusta näkee suoraan, mitä on mennyt.
Tai jos on s-ryhmän bonuskortti, niin siinä bonuslaskelmassa on myös vähän eritelty mistä bonus on kertynyt. Kunhan muistaa aina näyttää bonuskorttia. Ilman tuota minä en tietäisi minkä verran meidän ruokakulut on.
epäsäännölliset tulot 0-500 e/kk. Maksa siitä sitten vuokra 840 ja muut laskut?
Meitä 5 ja ruokakauppaan menee 800€/ kk, eli noin 160€/ hlö/ kk. Tämä ei mielestäni ole edes paljoa, sillä summaan kuuluu koko perheen kaikki ateriat (lapsetkin siis kotihoidossa). Lähes mahdotonta syödä terveellisesti ja monipuolisesti vielä tuota halvemmalla.
eli kun sanoit, että kaikki menee, mikä tulee ja säästöön ei jää. mun mielestä aloitat silloin väärästä päästä. eli kiinteiden menojen jälkeen (asunto, sähkö, vakuutukset, puhelimet jne) laitat säästöön vaikka alkuun 200-300e. sitten katsot, miten pärjäätte. nipistät ruokamenoista etkä osta hetken mielijohteista tarpeetonta. veikkaan, että huomaat rahojen riittävän hyvin. seuraavassa kuussa voitkin kokeilla laittamalla isomman summan säästöön.
miten te ihmiset kehtaatte tuollaisilla summilla tulla itkemään tänne??!! te ette tiedä niukkuudesta mitään!!! oksettaa tuollaiset ihmiset!!!
Meillä kuussa käteen 1400€, siitä sitten laina (500€), laskut, autokulut (vähän ellei autoa tarvi rempata), ruoka (1aik ja 3kouluikästä), kahden hevosen kulut, koirien, kissojen ja kanojen eväät. Vähän joutuu katsomaan että mitä ostaa ja mistä, mutta mistään ei tingitä eikä tilit ole koskaan täysin tyhjät.
Oletetaan, että ruokaan menee 600 euroa kuussa. Se ON paljon. (Meillä menee noin 500, 4 lasta ja terveellinen ruokavalio).
Nettiin menee max. 50 euroa, puhelinlaskuihin varmaan 70 euroa jos hirveästi pulisee ja on huonosti sopiva liittymä. Yhteensä 730 euroa.
Vaatteisiin menee 400 jos ostelee niitä tolkuttomasti, tuosta voi pihistää 300 euroa helposti. Noh, ellei pihistä niin yhteensä vasta 1130 kulunut.
Normaaleihin lääkkeisiin tai vitamiineihin uponnee 50 euroa kuussa. Eli 1180 kulutettu. Ja satanen, pari kampaajalle lisää.
Siinäpä ne välttämättömät menot taisivat ollakin, muu on "ylimääräistä". Ja tähän mennessäkin kaikki on löysästi budjetoitu, eli johonkin sitä rahaa jakelet, ap.
Pidä kirjaa kuluistasi kuukausi tai pari, helpoiten se käy laskut tallettamalla ja ostamalla KAIKKI ostokset samalta ketjulta, esim. K- tai S-kaupasta, jolloin ne kirjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on tallettaa kuitit ja laskea itse.
Ja vertailun vuoksi vielä, meillä 2200 euroa asumismenojen jälkeen on erittäin hyvän kuun palkka (tulot vaihtelevat). Lapsia on neljä, autoja kaksi, lisäksi moottoripyörä josta vakuutukset ja muut kulut. Tuosta 2200 eurosta jää noin 700 ihan ylimääräistä, jota emme saa kulutettua mihinkään tarpeelliseen tai pakolliseen.
oikeasti. naurettavaa. meillä on ton verran tulot, joista miinustetaan asumiskulut,laskut yms. yleensä jää joku 700e.
Ja vertailun vuoksi vielä, meillä 2200 euroa asumismenojen jälkeen on erittäin hyvän kuun palkka (tulot vaihtelevat). Lapsia on neljä, autoja kaksi, lisäksi moottoripyörä josta vakuutukset ja muut kulut. Tuosta 2200 eurosta jää noin 700 ihan ylimääräistä, jota emme saa kulutettua mihinkään tarpeelliseen tai pakolliseen.
Mitä te syötte? Miten pukeudutte? Missä ravintoloissa käytte? Millaisia juhlia järjestätte? Missä käytte lomillanne?
käytä halvinta pyykinpesuainetta
osta marketista 3litran nestesaippua josta annostelet tyhjään pumppupulloon,käsiä varten halvinta on käyttää palasaippuaa.
seuraa tarjouksia,osta silloin esim. lihat pakastimeen,myös leivät ja leikkeleet voi pakastaa.
kuivat ruot kuten sokeri tee jauho ym. kannattaa santsata myös kaappiin.
älä käytä talouspaperia pöydän pyyhkimiseen vaan rättiä.
osta isot ruokaostokset(pakastimeen)vain 1-2krt kuussa jolloin ei tule heräteostoksiinkaan usein mahdollisuutta.
käytä teepussi kahteen kupilliseen yhden sijaan.
tässä joitakin
joista asuntolainan lyhennykseen n. 1000 €, sähkö+vesi n. 350 €, sekalaiset laskut n. 400 €. Ruokaan ja muihin tuiki tarpeellisiin jää sitten noin 700 € kuukaudessa. Teoriassa. Käytännössä tulee aina joku yllättävä pakollinen meno (masinat hajoaa, vakuutusmaksut,kiinteistöverot jne.) niin että rahaa onkin koko kuukaudeksi käytettävissä vaan 300-400 €. Tällä on pärjättävä ja tällä on tähän asti pärjätty. Vaatteisiin ei ole varaa tuhlata eikä illanviettoihin, mutta näillä mennään...
Meillä ei ole tuloja tällä hetkellä edes asumiseen. Melkoisen muutoksen ja kriisin kourissa tässä ollaan. Minä tienasin 6000eur brutto ja mies yrittäjänä n. 5000eur/kk. Tuli lama, minut irtisanottiin yt-neuvottelujen jälkeen ja miehen yritys teki konkurssin. Meillä on 300.000 eur asuntolaina , josta emme pysty maksamaan edes korkoja, minä en ole saanut liitosta rahaa 4 kuukauteen, koska jonot ovat niin pitkät. Eipä tässä mitään voi tehdä. Talo myyntin ja autot 2kpl on jo myyty, vanhempamme ostavat meille ruokaa..... En olisi ikinä uskonut että näin voi käydä, mutta tässä ollaan.
Minä olin ennen se muotifriikki, joka täälläkin kirjoitteli lasten Ticketeistä ja keskityin shoppailuun. Nyt ei ole oikeasti rahaa MIHINKÄÄN, kun ei ole mitään tuloja. On mielenterveys ja usko kaikkeen aika heikoilla. Lisäksi jos myisimme nyt talomme, jossa remontti on täysin kesken, emme välttämättä edes saisi velkoja maksuun.
Että terveisiä lama-Suomesta. Jos tästä hengissä selviää ja parisuhde pysyy, niin kyllä osaa työpaikkaansa ja rahaa jatkossa arvostaa eikä tuhlaa kaikkea turhuuksiin....
Meitä on 5 ja tulot+tuet-asumiskulut on 1500e. Auto on myös käytössä paljon. Ei paljoa juhlita, mutta pärjätään.
jolla meni ruokaan kuussa 1500 vai oliko peräti 2000 euroa. Sitä tarkoitin, että jos sinne ruokakauppaan menee yli tonnin, niin sitä saa pienennettyä vaikka tuonne sanomaasi 800:aan, ja ne säästyneet 300 voi laittaa säästötilille.
Meitä 5 ja ruokakauppaan menee 800€/ kk, eli noin 160€/ hlö/ kk. Tämä ei mielestäni ole edes paljoa, sillä summaan kuuluu koko perheen kaikki ateriat (lapsetkin siis kotihoidossa). Lähes mahdotonta syödä terveellisesti ja monipuolisesti vielä tuota halvemmalla.
t. ap :-)