Millaiset tulot oletatte ihmisillä olevan kun paheksutte alle 1v hoitoon laittoa?
Mielenkiinnosta haluaisin tietää, että paljonko oletatte ihmisten tienaavan kun väitätte, ettei alle 1v:n hoitoon laittoa voi perustella taloudellisilla syillä? Ei kaikki ole niin hyvätuloisia, varsinkaan jos vaan toinen on töissä.
Kommentit (65)
kiitos nyt ymmärsin. Arvelisitko pärjäävänne, jos teillä olisikin kuusi lasta, joista vaikka pari yläasteella ja lukiossa?
Miksi pitää tehdä KUUSI lasta, jos ei ole varaa niitä hoitaa kunnolla? Ei aikuisen tarvitse seurata jokaista impulssiaan, että nyt olis tosi ihQuu saada vauva, ja sitten itkeä ja ihmetellä, kun ei ookkaan varaa tehdä mitään.
Meille ei tule kolmatta lasta, koska ei olisi varaa olla taas kolmea vuotta kotona.
Kotihoidontuella ja miehen palkalla elelisimme leveästikin, JOS asuisimme vuokrakaksiossa, eikä meillä olisi yhtään velkaa. Auton ja normaalit elämiskulut pystyisimme maksamaan silloin ihan loistavasti. Mutta, koska asumme omistusasunnossa (kolmiossa), olemme ostaneet turvallisen perheauton lainarahalla ja maksamme vielä opinto- yms. pikkulainoja pois, niin kyllä jäisi laksut maksamatta, jos olisin kotona kotihoidon tuella.
Eli sinänsä ne, jotka väittävät tämän olevan valintakysymys, ovat oikeassa. Jos emme olisi ostaneet aikoinaan asuntoa ja autoa, emmekä opiskelleet lainarahalla, niin pienokaisemme ei tarvitsisi olla päiväkodissa. Jep.
mutta kyllä me elellään ihan pienimmillä kelan tuilla ja miehen liksa on hädin tuskin se 1500e käteen kuussa ja vuokra 900e, joten kyllähön se harmittaa jos syynä on ettei muka eletä.. Meillä kome lasta ja ihan omasta halusta =)
kuukaudessa, silloin kun olin kotona kotona hoitovapaalla. Hyvin pärjättiin, meillä ei tosin ole asuntolainaa, mutta auto osarilla. Ja kaksi alle kouluikäistä lasta.
Tosin nyt nettotulomme on hitusen korkeampi, mutta niin on menotkin(: Lasten päivähoitomaksut vie ihan mukavan osan tuosta palkasta, samoin työmatkakulut yms. oheiskulut, mitä työssäkäyvälle kertyy.
muutamassa kuukaudessa ei kovin paljon pakkaselle mennä. mutta jokaisen joka pystyy kannattaa säästää pienistäkin tuloistaan siihen että pystyy jäämään kotiin on se sen arvoista.
toimeentulotuki auttaa niitä jotka oikeasti ovat todella tiukoilla. Esim 1auto ei lehteä, ei matkoja, ei uusia vaatteita, terveellistä perusruokaa, ei sisustamista ym. kyllä sitä pystyy!!! on minusta paras sijoitus lapsen elämään =)
Siksi pystyn olemaan kotona vain siihen asti että lapsi 1,5 vuotta. (Menotkin kun siis noita suuruusluokkia)
joten lapset tulee tehdä silloin kun asuu vuokralla.. ja kun he ovat yli kolmevuotiaita voi sitten ostaa sen omakotitalon ja ottaa ison lainan..
t. tuleva äiti, joka opiekelee ja asuu vuokralla, ja joka aikoo olla lasten kanssa kotona ainakin 2v.. :D ja jonka mies tienaa noin 1800e/kk
Ei pysty! :)
Meillä on supistettu kuluja ja vaikka menin töihin äippäloman jälkeen kun mies lomautettiin, niin säästöihin joudutaan koskemaan.. Ei suinkaan laittamaan säästöön. Nytkin on elämä muuttunut niin että kun ekan kerran piti alkaa kunnolla maksamaan velkoja ja säästämään niin toinen saa lomalapun.
En ole koskaan päässyt sisustamaan, ei matkustamaan, teen ruokaa perheelle (olen kokki).
Ei meitä tueta koska asutaan omassa talossa, omilla veloilla. Jostain tarttee 1200 joka kuukausi itse saada velkoihin -ja tehdä itse ruuat! Millä eläisit itse hoitovapaalla + lomautusrahalla?
Me ei tässä elämäntilanteessa vaan PYSTYTÄ säästämään, sitten taas jahka mies palaa töihin, ja kun on remontoitu taas pari paikkaa talosta. Niitä riittää aina vanhassa talossa.
Talonkustannukset, vakuutukset, muuttuvat kulut, sähkö, vesi, bensa, tarhamaksut..
mä olin kotona 2,5v ja vaan mies töissä.ei stosin vielä lainaa, mutta vuokra kumminkin... nettotulot oli tuolloin n. 1900e kummankin netot yhteenlaskettuna. Ja kyllä meillä on sisustettu ja osteltu ihan normaalisti ruokaa, ei oo koko aikaa siis tarvinnu hernekeittoa syödä. eli vieläkin vähemmällä olis pärjänny.
Meillä on 4 lasta ihan suunnittelemalla tehty ja lisää ei ollut tarkoitus tehdä, joten otin hormoonikierukan.
Päätin perustaa yhden naisen yrityksen ja laksin, että noin neljän vuoden päästä voisin jo päästä voiton puolelle, kaikki siis OK.
Kaksi vuotta yyrottämistä - ja plussa testissä... Nyt on nuorin 8kk ja suunnittelen vuoden vaihteen jälkeen töihin menemistä, sillä taloutemme ei yksinkertaisesti kestä taukoa töissä ja yritys ei kestä useaa vuotta ilmän, että joutuisin aloittamaan kaikki alusta..
Mitäpäs siis hyvät sisaret teen???
lasteen hoitoon menemistä 1 v. taloudellisilla syillä vaan ihan siksi, ettei ole järkevää saati mukavaa olla vuosikausia kotona.
Meillä on 4 lasta ihan suunnittelemalla tehty ja lisää ei ollut tarkoitus tehdä, joten otin hormoonikierukan.
Päätin perustaa yhden naisen yrityksen ja laksin, että noin neljän vuoden päästä voisin jo päästä voiton puolelle, kaikki siis OK.Kaksi vuotta yyrottämistä - ja plussa testissä... Nyt on nuorin 8kk ja suunnittelen vuoden vaihteen jälkeen töihin menemistä, sillä taloutemme ei yksinkertaisesti kestä taukoa töissä ja yritys ei kestä useaa vuotta ilmän, että joutuisin aloittamaan kaikki alusta..
Mitäpäs siis hyvät sisaret teen???
Laita nuorin perhepäivähoitajalle tai palkkaa hoitaja kotiin.
ja ihan hyvin pärjättiin vaikka olin kotona kotona lapsen ensimmäiset elinvuodet. Jäi vielä monta tonnia säästöönkin noista äitiyspäivärahoista. Ja ihan oli hyvät vaatteet yms. asioita, ei kyllä matkailtu kuin Ruotsiin.
Niin ihmettelen tässä, että miten maksaisin ne kotihodontuesta?
säästöillä toinen kotihoidon tuella, mut sit alkaa varmasti tiukkaa tekemään ja parempi laittaa lapsi hoitoon kun lähestyy 2 ikävuotta. Kyllä meillä menee jo kahden ihmisen ruokiin n. 500 euroa kuussa, haluan syödä tuoretta ruokaa ja monipuolista, en laske senttejä ruokakaupassa. Ja lisäsyy varmasti sekin, et en halua jäädä kotiäidiks vaan käydä myös töissä. Lapsia tulee vaan tää yksi, enempää en aio kantaa ja synnyttää. Parempi olla rehellinen itelleen kun esittää jotain muuta.
Ei ole lapsen asia kärsiä tyhmistä vanhemmista.
Tämä voi tulla sinulle uutisena, mutta päivähoito on luotu siksi että vanhemmat voivat käydä töissä saadakseen elätettyä perheensä.
Ei lapsia silti ole tarkoitus tehdä päiväkotien täytteeksi.
Se on valintakysymys.