Onko kenenkään astmaatikko lapsella (ei SI rokotetulla) ollut sikainfluenssaa?
Jos niin millaiset oli oireet, tarvitsiko sairaalahoitoa?
Meidän perheessä on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Molemmat lapsista on astmaatikkoja sekä moniallergisia, samoin minulla on astma ja ruoka-aineallergioita, ei tosin enää niin paljon kun alle 15-vuotiaana. Mutta ne joille olen allerginen niin olen vaikeasti allerginen.
Kumpaakaan lastamme ei ole rokotettu, koska ovat vaikeasti kananmunalle allergisia ja oli lääkärin suositus, ettei rokoteta. Myöskään minä en rokotetta ottanut, vaikka kuulun riskiryhmään niin raskauteni kun astmankin puolesta, allergia estää minullakin.
Pelottaa silti, että jos saamme SI:n niin onko oireet sitten miten rajut ja/tai hengenvaaralliset. Minä olen kyllä todella harvoin kipeä, kerran viidessä vuodessa keskimäärin on flunssa joka tosin vie kyllä aina sairaalaan.
Kommentit (4)
sairastui torstai-iltana. Perjantaina aamupäivällä lääkäriin ja tamiflu-kuuri. Lauantaina ei kuumetta ja vointi muutenkin parempi. Samoin eilen. Tosin eilen meni ääni käheäksi ja yskä paheni. Nyt mietin, että pitäisikö käyttää uudelleen lääkärissä vai kuuluuko asiaan tuo yskän paheneminen..
Meillä on ollut pari viikkoa sitten muu perhe flunssassa, yskää, lämpöä, lihas- ja päänsärkyä, ei kuitenkaan nuhaa. Nyt tämä allergisin lapsi, jolla ollut tähän asti oirekohtainen astmalääkitys (ei vielä todettua astmaa) on kovassa yskässä ja la-su yönä oli kuume 38,5. Nyt su-ma ei kuumetta ja viime yönkin hengitteli jo normaalisti. Seurailen silti huolestuneena vointia, lääkärissä emme ole käyneet, kun olo eilen jo parempi ja täällä pitäisi mennä keskitettyyn SI-vastaanottoon, josta taudin viimeistään saisi jos ei vielä sitä ole :-( Nyt ollaan kotona, mutta mietin, voiko oireet vielä tästä kääntyä pahempaan...
ei olla rokotettu ja lapsi pahasti kananmuna-allerginen.
Vein lapsen lääkäriin heti oireiden alettua ja Tamiflu päästiin aloittamaan ajoissa (48h on rajana, mitä aiemmin, sen parempi) ja lapsi sairasti 3vrk kuumetta ja sen jälkeen yskä jatkui vielä viikon. Koulusta oli poissa 10päivää.
Uskon, että tuo Tamiflu oli avainsanana, nimittäin lapsen perusterve isä yski vielä kahdenkin viikon päästä. Meillä oli testatusti H1N1.