Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaja kotipihassa

Vierailija
15.11.2009 |

Onko kellään kommentteja, tai jopa neuvoja tähän tilanteeseen.

Pihapiirissä asuu kolme (kaksi poikaa, yksi tyttö) 5v lasta ja yksi 6 v lapsi (tyttö). Omani on tuo 5 v poika. Sisaruksia ei näistä ole ketkään.

Ongelma on tuo 6 v tyttö, joka ei siedä sitä, että kukaan leikki kolmestaan kenenkään kanssa. Jos toiset lapset leikkii pihassa, niin tämä yksi joka ilmeisesti vahtii kärppänä ikkunassa että koska pihassa on muita (ei tule koskaan yksin ulos tai hakemaan ketään) tulee heti pihaan ja alkaa kiusaamaan ja simputtamaan muita ulos leikistä, ja "varastaa" siitä yhden kaverin itselleen. Vaikka muut olisivat keskenään leikkineet täysin sovussa ja nätisti keskenään sitä ennen. Jos näkee, että joku hakee jotain, tulee samantien ja "varastaa" itselleen sen joka on hakenut jotain muuta. Sillä seuraksella, että lapsi, jota on juuri haettu kotoa, ja joka on nähnyt sen vaivan, että on pukenut ulkovaatteet yms, ja ilahtunut siitä, että tuli kaveri, jää 10 min päästä yksin kun tämä yksi häirikkö tulee pihaan ja "varastaa" itselleen (manipuloi, houkuttelee, lahjoo ja jopa uhkailee) sen joka sitä toista juuri oli hakenut. Lisäksi tämä 6 v tyttö on aggressiivinen, heittelee kivillä muita, potkii toisten pihassa olevia tavaroita (esim koristelyhtyjä), tönii, repii, raapii, pudottaa keinusta (vaarallisesti kovista vauhdeista) yms yms. Hän myös kiristää muilta ruoaa ("mä leikin sun kanssa vasta kun oot hakenut mulle sun kodista herkkuja).

Jos tytön äidille menee kertomaan, äiti käskee tytön pyytää anteeksi, jonka tekeekin, mutta sen jälkeen sama meno jatkuu välittömästi, eli tuo anteeksipyyntö on ihan tyhjän jauhantaa vailla merkitystä. Mitään rangaistuksia tytölle ei tule. Omani ei kiusaa ketään, minulle lapsen kasvatuksessa on kunnia-asia, että lapsestani ei kasva kiusaajaa, ja olen siihen panostanut ja sitä painottanut pienestä asti. Harmittaa ihan vietävästi muiden lasten puolesta, että yksi häiriöi muiden mukavat, viattomat ja sujuvat leikit. Mitä tällaiselle voi tehdä, lastensuojeluilmoitusko, että ohjaavat kasvatusneuvolaan? Muita vinkkejä?

- Kiitos -

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella mikä ollaan tuossa asuttu, että kyseinen tyttö tarvitsee ohjaamista. Jos sitä ei saa kotoa, sitä pitäisi saada ainakin päiväkodista, ja jos sekään ei auta, sitä voisi hakea kasvatusneuvolasta. Tätä juuri hain, että mitä tälle voi tehdä. Voin itse huomauttaa hänelle, mutta ei se auta, jos omat vanhemmat ei noteeraa mitenkään. Hänelle anteeksipyyntö on nimenomaan tyhjänpäiväinen sana, jonka sanomalla pääse pois ahdistavasta tilanteesta ja kiusaamisen voi aloittaa alusta. Eli aivan juuri niin kuin sanoit. Mutta alan nyt seurata tilannetta itse olemalla mukana pihalla, jään välillä nurkan taa kuuntelemaan mitä oikeasti tapahtuu, siten, etteivät lapset huomaa minua. Tarvittaessa tulen sielä muina miehinä esiin ohjaamaan ja huomauttamaan, muka vien roskia tms. Mua vähän naurattaa toi ajatus, kun kuvittelen itseni hiippailemaan nurkille, mutta sillä tavoin saan selville, mitä oikeasti tapahtuu ja haluan valvoa, että lapseni ei ole pihassa missään vaarassa. Tylsä juttu, kun se leikki kaikkien muiden kanssa kuitenkin sujuu sovussa isommallakin porukalla. Mutta en salli sitä, että lastani kohdellaan näin tai että hän joutuu vaaratilanteisiin. -ap-

Vierailija
2/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä, miten häntä 5-vuotiaana kohdellaan. Täytyy alkaa olemaan enemmän vaan mukana, olin vaan juuri niin "helpottunut", kun alkoi kotityöt yms sujua kun sai yksin rauhassa tehdä kun lapsi oli pihassa, ja sain vaikka esim lukea hetken kirjaa tai lehteä rauhassa yksin kotona. Mutta hyväähän se ulkoilu itsellenikin tekee... Myös lapsi itse nautti saamastaan "vapaudesta" ja oli ylpeä "itsenäisyydestään", mutta kun ei suju niin ei suju. Mun mielestä tollasen häirikön vaan pitäsi käydä jossain kasvatusneuvolassa, ne sen tekemät jutut vaan menee jo tietyn rajan yli.. Jos jollain vielä jotain kommentoitavaa ja neuvoja, kertokaa lisää. - ap -

Istut sivussa omassa rauhassasi, mutta samantien kun alkaa näkyä että tämä 6v. alkaa pomottaa muita, menet väliin. Ja sen häirikön äidin olisi korkea aika puuttua tilanteeseen ihan kunnolla, kotona nimittäin tämä lapsi varmaankin 'esittää' kilttiä ja kunnon tyttöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnosta, auttaako se, että sinä puutut asiaan ja kerrot heille miten tyttöä olisi kasvatettava -tai mitkään laatimasi pihasäännöt? Hyvässä lykyssä kyllä ja tytön käytöstä aletaan ohjata tarkemmin - voi kuitenkin olla, ettei mikään muutu.

Ehkä sinun vain pitää olla itse kasvattamassa tätä naapurin kersaa, jos muut eivät koe lasta ongelmaksi. Epäoikeudenmukaistahan se on, mutta jonkun on ilmeisesti oltava lasten mukana ulkona jos lapsesi joutuu muuten vaaratilanteisiin. Jos muita ei kiinnosta, jää homma sinulle.

Ymmärrän kyllä harmisi, eihän tuo kivaa ole.

Vierailija
4/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paha olla, kotikasvatus puuttuu täysin tai kyseessä joku adhd tai muu "häiriö". 6-vuotias kyllä ymmärtää ettei väkivaltaa saa käyttää. Ei ihan normaalia 6v tytön touhua.

että keinusta töniminen voi satuttaa, kivien heittely sattuu jne.

Näin se vaan on.

Ja jos lapsesi on vaaratilanteissa, en tajua, miten sinä voit kökkiä sisällä kotitöissä...

Minun lapsellani noita vaaratilanteita sattui eskarissa, kun ope jätti lapset yksin pärjäämään.

Sanoin, että tulen itse sinne valvomaan, jos koulu ei hanki lisää henkilökuntaa.

5 - 6 -vuotiaita ei voi vielä jättää leikkimään itsekseen. Niin se nyt vain on, vaikka kuinka sinun tekisi mieli lueskella.

Minulla on 5 - 7-vuotiaat sisarukset, eikä nääkään itsekseen aina osaa leikkiä.

12

Vierailija
5/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut 4-vuotiaasta samanlainen. Sitä aiemmin emme tunteneet. Ei auta väliinmeno, ei vanhemmille sanominen, ei ohjaaminen, ei puuttuminen eikä mikään. Reilu vuosi yritettiin eikä sopujaksot kestäneet koskaan 2 viikkoa pitempään.

Sitten taas kiusasi, haukkui kusipääksi, heitteli kiviä tai mutapaakkuja tmv.

Nyt on välit poikki sinne suuntaan ja olen lapsia kieltänyt tämän häirikön kanssa kaveeraamasta. Paljon paremmin on mennyt. Sotki myös paikkoja täällä ja yllytti meidän nuorempaa tyttöä karkailemaan ja tekemään kaikkea kiellettyä. Aina joku savustettiin ulos porukasta ja melko rumia keinoja käyttäen.

Hänellä on kaverinaan yksi isompi poika, tytöt eivät viihdy. Tämäkin poika on melkein aina pois kotoa joten ovat yhdessä ehkä kerran viikossa. Tämä poika on vähän ylisuojeltu reppana, joka suostuu kaikkiin riehujatytön metkuihin.

Istut sivussa omassa rauhassasi, mutta samantien kun alkaa näkyä että tämä 6v. alkaa pomottaa muita, menet väliin. Ja sen häirikön äidin olisi korkea aika puuttua tilanteeseen ihan kunnolla, kotona nimittäin tämä lapsi varmaankin 'esittää' kilttiä ja kunnon tyttöä.

Vierailija
6/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ettei ap:n kuvailemia lapsia ole vai? Tervetuloa tännekin katsomaan. Ihan livenä:)

Vierailija
7/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meni meilläkin, eikä naapurin akka edes tervehdi enää. Kun lapset on lapsia ja me vaan ollaan tiukkapipoja kun ei anneta sen sotkea ja kiusata meidän pihassa. Vaikka sanot miten nätisti, menee herne aina nenään. EI MEIDÄN PRINSESSA tee hölmöyksiä ei. Toiset vaan ei ymmärrä.

kiinnosta, auttaako se, että sinä puutut asiaan ja kerrot heille miten tyttöä olisi kasvatettava -tai mitkään laatimasi pihasäännöt? Hyvässä lykyssä kyllä ja tytön käytöstä aletaan ohjata tarkemmin - voi kuitenkin olla, ettei mikään muutu.

Vierailija
8/58 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että 5-6-vuotiaita ei saisi jättää yksin ulos. Täälläpäin (pieni kaupunki Etelä-Hämeessä)sen ikäiset eivät koskaan ulkoile vanhempien kanssa. Joo-uskokaa tai älkää. Minä olen alueemme omituisuus, koska en jätä lapsiani tuntikausiksi selviämään omillaan.

Sitten on hajonnut ikkunoita, rikottu toisten leluja, pyöriä ym. Ja aikuiset vaan hymistelee.

Vierailija
9/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomanneet saman ongelman ja ovat kanssasi samaa mieltä, niin voisitteko järjestää "vahtivuorot" ettei sinun yksin tarvitsisi seurata mitä pihalla tapahtuu?

Vierailija
10/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan myös oli todella huonosti käyttäytyvä tyttö. Omat lapset eivät paljon häntn kanssaan leikkineet - eivät kelvanneet - ja muita, paljon pienempiä lapsia kiusasi oikein olan takaa.

Tilanne oli jo vuosia ollut niin kurja, että kun koulu alkoi, päätin mennä opelle sanomaan, että 'siinäpä on sitten kiusaajatyttö, tiedoksi vain'. Opettaja huuli pyöreänä katsoi mua, mutta silti olin tyytyväinen, että kävin varoittamassa.

Ja kas, kun tyttö oli koulussa, kaikki kiusaaminen loppui kuin seinään. Taisi saada riittävän haastavaa ja mielenkiintoista toimintaa koulussa, ei tarvinnut enää keksiä itselleen 'puuhaa' pihassa pienempiään kiusaamalla. Toki hän aina vain hankala tuittupää, mutta nykyisin hioo särmiään omassa kaveripiirissään, ja jättää muut rauhaan.

Vierailija
11/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että keinusta töniminen voi satuttaa, kivien heittely sattuu jne. Näin se vaan on. Ja jos lapsesi on vaaratilanteissa, en tajua, miten sinä voit kökkiä sisällä kotitöissä... Minun lapsellani noita vaaratilanteita sattui eskarissa, kun ope jätti lapset yksin pärjäämään. Sanoin, että tulen itse sinne valvomaan, jos koulu ei hanki lisää henkilökuntaa. 5 - 6 -vuotiaita ei voi vielä jättää leikkimään itsekseen. Niin se nyt vain on, vaikka kuinka sinun tekisi mieli lueskella. Minulla on 5 - 7-vuotiaat sisarukset, eikä nääkään itsekseen aina osaa leikkiä. 12

kyllä normaali lapsi tajuaa.

Vierailija
12/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tämän 6v- kiusaajatytön vanhempia ei kiinnosta. Sanotaan vaan että lapset on lapsia. Ei kai toisten omaisuutta saa rikkoa, eikä toisia piestä vaikka lapsi olisikin? Ns. akateemiset vanhemmat ovat ja omasta mielestään vähän parempia muutenkin. Asennoituvat muihin siten. Kun menet sanomaan, menee välit, mut toisaalta- pysyypähän se hillujatyttökin sitten poissa kiusaamasta.

t. se toisen 6v kiusaajatytön tunteva

mutta jos tytön vanhemmat eivät kiinnostu lapsensa valvonnasta, on teillä muilla aika rajalliset mahdollisuudet kasvattaa häntä. Joillekin anteeksipyyntö on vain sana, jolla pääsee pois ahdistavasta tilanteesta ja kiusaamisen voi aloittaa alusta. Joku kirjoitti, että lapset kypsyvät eri tahtia, mutta ei se ole niin oleellista kuin se, että tämän tytön vanhemmat eivät tunnu VÄLITTÄVÄN lapsestaan.

Vierailija
13/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa, kun omasi ulkoilee.

Minäkin teen sinusta lastensuojeilmoituksen, sillä 5v. on liian pieni ulkoilemaan yksin ja selvittämään mitään lasten keskenäisiä sotkuja.

Eli korjaa se takamuksesi ulos sieltä sohvan pohjalta.

Vierailija
14/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin tehtävä on vain tukea vanhempien kasvatustyötä. Onko sinulla muita lapsia kuin tämä 5-vuotias? Vai mistä tiedät noin pomminvarmasti, millaisia normaalit 6-vuotiaat ovat? Meidän esikoinen muuten heitteli kumilla ja kynillä muita lapsia siellä eskarissaan. Opettajan mielestä hän oli huonosti kasvatettu. Kävi ilmi, että ne joiden päälle hän heitteli, olivat nimitelleet häntä (rasistisesti) ja mm. tuhrineet hänen piirustuksiaan jne. Hän siis heitteli pyyhekumilla, mutta ehkä siellä teidän pihassa ei ole pyyhekumeja.

noi muut alotti, emmä ite tehnyt mitään. Joo ne on rasisteja. Haloo!

Vierailija
15/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä 5v. lapsia jätetä tarhassakaan ilman valvontaa, niin miten ne sitten kotipihalla pärjäisivät ja 5v. voi vielä karatakkin jonnekkin.

Mietipä, jos eskarilaiset olisivat tarhassa yksin pihalla, niin mitä siellä tapahtuisikaan.

Teissä kaikissa on vika ja sitä kutsutaan laiskuudeksi.

En halua yhtään puolustaa tätä tyttöä, vaan peräänkuuluttaa myös teidän vanhempien vastuuta lapsistanne.

Vierailija
16/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä kiusattiin.

Ope jätti lapset keskenään, samassa pöydässä istuvat kaksi poikaa sotki lapseni piirustukset, huuteli ja lällätteli. Kun lapseni sitten kimpaantui, nämä pojat juoksivat valittamaan opelle ja tukivat toisiaan kertomuksessa. Klassinen kiusaamismalli.

Samaiset pojat myös tönivät jonossa jne.

Kun paikalle saatiin kolmas aikuinen, tämä loppui.

Vierailija
17/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hän heti alleviivaa, ettei siedä kiusaamista ja ettei heidän lapsensa voisi mitenkään kiusata.

Usein näissä ap:n kuvailemissa tilanteissa on taustalla hiljainen kiusaaminen: mitäpä jos tämä kiusaaja onkin itse kiusattu? Usein ns. hiljainen kiusaaminen on niin hienovaraista, että se jää helposti aikuisilta huomaamatta. Eli tämän häiriköksi nimetyn tytön käytöksen syynä voi hyvinkin olla se, että hän kokee itsensä kiusatuksi.

Paljon kertoo jo se, että lapset leikkivät kivasti kunnes tämä tyttö tulee pihalle: mitä jos tilanne ei olekaan se, että hän vain syyttä suotta ryntää paikalle kiusaamaan vaan häntä ei oteta leikkiin mukaan ja siksi häiriköi?

Opettajana setvin vastaavia tilanteita lähes viikottain ja ihan suoraan sanoen on todella harvinaista, että asia on juuri niin kuin miltä se aikuisen silmissä näyttää.

Ajatus taloyhtiön pihan yhteisistä leikkisäännöissä on loistava - jos se tehdään niin, että kaikki ovat samalla viivalla. Jos se taas tehdään siitä ajatuksesta, että muuten kaikki ok mutta yksi lapsi häiriköi niin ne säännöt eivät luo mitään uutta. Jos lähtökohtana on se, että jokainen vanhempi tiedostaa sen, että oma lapsi saattaa olla ihan yhtä syyllinen niin silloin voin yhteisistä säännöistä tulla paljon hyvää.

Vierailija
18/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä kiusattiin. Ope jätti lapset keskenään, samassa pöydässä istuvat kaksi poikaa sotki lapseni piirustukset, huuteli ja lällätteli. Kun lapseni sitten kimpaantui, nämä pojat juoksivat valittamaan opelle ja tukivat toisiaan kertomuksessa. Klassinen kiusaamismalli. Samaiset pojat myös tönivät jonossa jne. Kun paikalle saatiin kolmas aikuinen, tämä loppui.

Vierailija
19/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin tytöllä oli tommoinen lässyn lässyn lapsesi oli varmaan provosoinut ei se Mohamed sitä muuten ois tönässy varmaan tyttösi sanoi jotain tosi pahasti jne.

vaihdoimme koulua ja se kiusaaminen loppui siihen ja ko opettaja ja tämä Mohamed on jonkun muun lapsen ongelma ei enää meidän.

Vierailija
20/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein on niin, että kiusaamisen aloittaja on eri henkilö kuin se, jolla ne hihat palaa ja joka vastaa kiusaan näkyvästi ja kuuluvasti. Hiljaista kiusaamista ja kuumakallen tahallista ärsyttämistä on olemassa! SILTI minua sieppaa myös se, että kiusan kohteesta ollaan aina etsimässä vikaa. Minusta on ihan käsittämätön sanonta, että riidassa on aina kaksi osapuolta. On lapsia, jotka hyökkää toisten silmille ihan vain siksi, että itsellä on kurja olla eikä osaa olla muutenkaan. Itse olin tosi ujo lapsi ja tulin kiusatuksi, enkä todellakaan olisi halunnut tahallisesti ärsyttää kiusaajiani, kaikkea muuta!