Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaaja kotipihassa

Vierailija
15.11.2009 |

Onko kellään kommentteja, tai jopa neuvoja tähän tilanteeseen.

Pihapiirissä asuu kolme (kaksi poikaa, yksi tyttö) 5v lasta ja yksi 6 v lapsi (tyttö). Omani on tuo 5 v poika. Sisaruksia ei näistä ole ketkään.

Ongelma on tuo 6 v tyttö, joka ei siedä sitä, että kukaan leikki kolmestaan kenenkään kanssa. Jos toiset lapset leikkii pihassa, niin tämä yksi joka ilmeisesti vahtii kärppänä ikkunassa että koska pihassa on muita (ei tule koskaan yksin ulos tai hakemaan ketään) tulee heti pihaan ja alkaa kiusaamaan ja simputtamaan muita ulos leikistä, ja "varastaa" siitä yhden kaverin itselleen. Vaikka muut olisivat keskenään leikkineet täysin sovussa ja nätisti keskenään sitä ennen. Jos näkee, että joku hakee jotain, tulee samantien ja "varastaa" itselleen sen joka on hakenut jotain muuta. Sillä seuraksella, että lapsi, jota on juuri haettu kotoa, ja joka on nähnyt sen vaivan, että on pukenut ulkovaatteet yms, ja ilahtunut siitä, että tuli kaveri, jää 10 min päästä yksin kun tämä yksi häirikkö tulee pihaan ja "varastaa" itselleen (manipuloi, houkuttelee, lahjoo ja jopa uhkailee) sen joka sitä toista juuri oli hakenut. Lisäksi tämä 6 v tyttö on aggressiivinen, heittelee kivillä muita, potkii toisten pihassa olevia tavaroita (esim koristelyhtyjä), tönii, repii, raapii, pudottaa keinusta (vaarallisesti kovista vauhdeista) yms yms. Hän myös kiristää muilta ruoaa ("mä leikin sun kanssa vasta kun oot hakenut mulle sun kodista herkkuja).

Jos tytön äidille menee kertomaan, äiti käskee tytön pyytää anteeksi, jonka tekeekin, mutta sen jälkeen sama meno jatkuu välittömästi, eli tuo anteeksipyyntö on ihan tyhjän jauhantaa vailla merkitystä. Mitään rangaistuksia tytölle ei tule. Omani ei kiusaa ketään, minulle lapsen kasvatuksessa on kunnia-asia, että lapsestani ei kasva kiusaajaa, ja olen siihen panostanut ja sitä painottanut pienestä asti. Harmittaa ihan vietävästi muiden lasten puolesta, että yksi häiriöi muiden mukavat, viattomat ja sujuvat leikit. Mitä tällaiselle voi tehdä, lastensuojeluilmoitusko, että ohjaavat kasvatusneuvolaan? Muita vinkkejä?

- Kiitos -

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivellä heittäminen sattuu, niin sitten on jossain vikaa ja pahasti. Vaikka kotona ei viitsisikään kukaan opettaa, niin päiväkodissa kyllä opetetaan. Ja kun pointti on juuri siinä, että kaikki muut voi jättää siihen pihaan keskenään, myös muiden vanhempien mieiestä, ja he myös jättävät, ilman, että _kertaakaan_ on ollut mitään ongelmaa. Vain yksi häiriköi, ja kyse on siitä, mitä tälle yhdelle häirikölle voi tehdä. Ei siitä, että minun pitää saada tehdä kotitöitä. Älä vääristä tätä juttua nyt, jos haluat vääristellä, niin lakkaa kirjoittamasta tähän ketjuuun. Kiitos ymmärryksestä!

- ap -

Vierailija
42/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni 6-vuotiaalla pitäisi olla jo jotain älliä päässään. Miten se nyt vuodessa oppisi niin paljon, ettei koulumatkalla "silkkaa ymmärtämättömyyttään" kivittäisi jotakuta mummoa hengiltä?? Toki etenkin ryhmässä virhearvioitakin syntyy. Mutta kyllä minusta tilanne vaikuttaa siltä, että vanhemmat luottavat sokeasti oman 6-v. fiksuuteen, eikä ole ehkä ikinä ohjattu kädestä pitäen toimimaan muiden kanssa. Ja onhan se äidille vaivattomampaa ulkoiluttaa lasta sisältä käsin ;)

Ap:ta kyllä ymmärrän: jos lapsi osaisi turvallisessa pihassa hyvin ulkoilla ja yhden lapsen takia pitää sitten kaikkien valvoa omiaan, niin kyllähän se kenkulta tuntuu. Joskin ap:nkin kyllä kannattaa muistaa, että omakin kultamussukka voi juuri ryhmässä käyttäytyä väärin, vaikka olisi pääosin fiksu lapsi.

Ehkä kannattaisi ulkoilla paljon jossain kauempana esim. leikkipuistossa, jonne tämä häirikkö ei tule?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien vastuulla, ei päiväkodin.

Ei 6-vuotias välttämättä tajua, että kivillä heittely tai töniminen sattuu. Tämä on ihan vaan tosiasia, ei mitään vääristelyä tms.

Ja lapset kehittyvät eri tahtiin. Tämä lapsi nyt vain kehittyy näin.

Tietenkin te voitte jutella vakavasti ko. äidin kanssa jne. mutta silti teette väärin, jos oletatte, että alle kouluikäisten lasten revohka voi leikkiä ominpäin pihalla täysin ongelmitta.

12

Vierailija
44/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan he uskovat lujasti, että alle kouluikäiset pärjäävät siellä omillaan.

Meillä on täällä melkein joka päivä leikkimässä fiksuja ja hyvinkasvatettua 5 - 10 -vuotiaita, mutta aina täälläkin tilanteita sattuu.

Teen pihatöitä tai sisällä esimerkiksi silittelen niin, että minulla on silmän takanurkasta koko ajan näköyhteys.

Eikä muuten ne kiusaamistilanteetkaan aina mene niin kuin äidille kuvataan. Esimerkiksi joku on voinut kiusata verbaalisesti vaikka miten kauan ja toinen sitten kimpaantuu ja heittää kivellä, kun ei muuta keksi. Eikä se tilanne silloin ole enää yksin sen heittäjän syy, vaan myös sen joka ensin on lällätellyt.

Vierailija
45/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut osaa sillä revohkalla yhdessä ulkoilla (kyseessä on siis rivitalon rauhallinen, suojaisa piha, jossa lapset ovat koko ajan jonkun asukkaan silmien/ikkunan alla, ja kaikkihan tuntevat toisensa tällä taloyhtiössä) mutta yksi häiriköi. Ja kyllä se kasvatusvastuu on _myös_ päiväkodilla, ja tosiasia vaan on, että jos kasvatus on kunnossa, 6 v tajuaa, että pienempää sattuu kivellä heittäminen. Eri asia on, jos 6 v ei vaan välitä siitä, mutta normaalisti kehittynyt 6 v sen tajuaa. Mutta rupean kaiketi sitten itse ulkoilemaan lasten kanssa, ja jos kiusaamista esiintyy, marssitan lapsen kotiinsa ja menen itse myös ovelle hänen äidilleen kertomaan mitä on tapahtunut, ja sanon, että mielestäni *** voisi olla sisällä vähän aikaa. - ap-

Vierailija
46/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kiinnittäneet huomiota tähän yhteen häirikkön ja hänen käytökseen, joten ei nämä tarinat vain minun lapseni kertomia ole. Myös muut lapset kertovat vanhemmilleen samat asiat tästä häiriköstä. -ap-

Vierailija
47/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin tehtävä on vain tukea vanhempien kasvatustyötä.

Onko sinulla muita lapsia kuin tämä 5-vuotias? Vai mistä tiedät noin pomminvarmasti, millaisia normaalit 6-vuotiaat ovat?

Meidän esikoinen muuten heitteli kumilla ja kynillä muita lapsia siellä eskarissaan. Opettajan mielestä hän oli huonosti kasvatettu. Kävi ilmi, että ne joiden päälle hän heitteli, olivat nimitelleet häntä (rasistisesti) ja mm. tuhrineet hänen piirustuksiaan jne.

Hän siis heitteli pyyhekumilla, mutta ehkä siellä teidän pihassa ei ole pyyhekumeja.

Vierailija
48/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäiset tuntuvat usein jotenkin "ilkeiltä". Voi olla, että tyttö hakee käytöksellään huomiota. Oletko jutellut hänen kanssaan miksi tekee näin?

Vierailija
49/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättämään hänet ulos leikistä ja hän reagoi heittelemällä yms.

Varsinkin jos muiden lasten vanhemmat ovat antaneet lapsilleen käsityksen, että ko. lasta pidetään ei-tervetulleena häirikkönä.

Saisitteko aikaiseksi sinne pihaanne selkeät käytössäännöt (kirjalliset, kaikkien tietoon) ja selkeän rangaistuskäytännön. Ja kaikki aikuiset näkisivät vaivaa ja auttelisivat lapsia pääsemään sopuun?

Vierailija
50/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituksesi on nyt vain naljailla, joten jätä vaan vastaamatta, kiitos. Halusin vain keskustelua siitä, mitä tällaiselle voi tehdä, koska en itse henk koht kiusaamista siedä missään muodossa.

Jos koti on siinä kunnossa, että ei kyetä kertomaan, että kivillä ei saa heitellä pienempiä, niin se on jonkun muun (=päiväkodin) tehtävä. Tai kasvatusneuvolan tai jonkun muun. Ammattiani tai muiden lasten lukumäärää ja ikää en ala tässä kertomaan, ettei huku enempää varsinainen pointti tästä ketjusta ja keskustelu ajaudu vielä enemmän sivuraiteille, kun tosiaankin halusin mielipiteitä siitä, mitä tällaiselle voi tehdä. -ap-

Vierailija
51/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin päiväkodissa on yhdessä lasten kanssa "meidän ryhmän säännöt". Siihen saavat omat ehdotuksensa antaa niin lapset kuin aikuisetkin. Saatan ottaa asian pikapuoliin esille muiden vanhempien kanssa jutellessani. -ap-

Vierailija
52/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muodostat suit sait käsitykset ihmisistä. "Tämä on kiusaaja", "tämä on naljailija"...

Minun 7-vuotiaani oli kaksi vuotta sitten samassa tilanteessa kuin sinun 5-vuotiaasi. Olen aika paljon oppinut tässä kahdessa vuodessa, sinä et vaan ota mitään vastaan.

12

Vierailija
53/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituksesi on nyt vain naljailla, joten jätä vaan vastaamatta, kiitos. Halusin vain keskustelua siitä, mitä tällaiselle voi tehdä, koska en itse henk koht kiusaamista siedä missään muodossa.

Jos koti on siinä kunnossa, että ei kyetä kertomaan, että kivillä ei saa heitellä pienempiä, niin se on jonkun muun (=päiväkodin) tehtävä. Tai kasvatusneuvolan tai jonkun muun. Ammattiani tai muiden lasten lukumäärää ja ikää en ala tässä kertomaan, ettei huku enempää varsinainen pointti tästä ketjusta ja keskustelu ajaudu vielä enemmän sivuraiteille, kun tosiaankin halusin mielipiteitä siitä, mitä tällaiselle voi tehdä. -ap-

Eikö tässä ole tullut hyviäkin neuvoja? Sinusta ainoa konsti on se, että kiusaaja eristetään muista ja sillä siisti.

Vierailija
54/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin päiväkodissa on yhdessä lasten kanssa "meidän ryhmän säännöt". Siihen saavat omat ehdotuksensa antaa niin lapset kuin aikuisetkin. Saatan ottaa asian pikapuoliin esille muiden vanhempien kanssa jutellessani. -ap-

Ota rakentavassa hengessä, ei niin että tyttö on "ongelma, kiusaaja, naljailija, katsoo kuin idiootti..."

Vierailija
55/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin se vain on meidänkin pihassa huomannut että kahdestaan tuon ikäiset leikkivät hyvin, mutta sitten kun kolme tai neljä tappeluja tulee koko ajan. Meillä on niin että ainakin joku vanhemmista on pihalla. Tai kaksi voi mennä kahdestaankin.

Eli teidän pihassa on kolme lasta. Ja kaksi 5 vuotiasta leikkisi hyvin keskenään mutta kolmas tyttö tuo hankaluutta. Tytöillä on lisäksi se että he haluavat helposti leikkiä kaksistaan. Meillä myös yksi 5 v tyttö aihetuttaa kismaa tämän vuoksi. Ei auta kuin olla paikalla ja puhua että kaikkien kanssa pitää leikkiä ja jokainen itse saa määrätä mikä on leikissä.

Se on kyllä tylsää jos aina joudut itse olemaan. Meillä kävi kesällä niin että huomasimme että joko minä tai mieheni oltiin aina vahtimassa 4 lasta (joista yksi meidän). Puhuin sitten vanhempien kanssa, että nämä lapset eivät pärjää keskenään (yksikseen tai kahdestaan pärjäsivät kyllä hyvin), koska riitoja tulee koko ajan. Nykyään joku vanhemmista on aina pihalla. Vuorotellaan tai sitten on kaksi jolloin on aikuistakin seuraa.

Ehdotan että sovitte jonkun vuorottelusysteemin että joku teistä aikuisista on vahdissa. Voit vaikka sanoa tytön äidille että nämä kolme eivät pysty keskenänä leikkimään vaan tarvitsevat aikuisen apua (voit kertoa oman tyttönsä käytöksestä esimerkkejä). Kysyä sopisiko hänen äidilleen että hän on pihalla välillä ja toisella kertaa sitten sinä ja toisen pojan äiti/isä on.

Vierailija
56/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim päiväkodissa tuollaisesta seuraa automaattisesti jäähy. Lapsenkasvatuksessa kaiken a ja o on johdonmukaisuus, joten suositeltavaa on, että jäähykäytäntö on sekä kodissa että päiväkodissa yhdenmukainen. Jäähynä toimii sisällemeno tietyksi ajaksi. Näin itse toimisin omani kanssa, jos näin käyttäytyisi. -ap-

Vierailija
57/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääntöjen luomista ehdottaa, niin että jokainen saa sanoa siihen omat ehdotuksensa, niin aikuiset kuin lapsetkin. Sen pohjalta yhdessä sitten luotaisiin. Mielestäni se olisi kaikkien etu. Ja alan nyt itse olemaan mukana ulkona ja seuraamaan tilannetta entistä enemmän. - ap -

Vierailija
58/58 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tytön vanhemmat eivät kiinnostu lapsensa valvonnasta, on teillä muilla aika rajalliset mahdollisuudet kasvattaa häntä. Joillekin anteeksipyyntö on vain sana, jolla pääsee pois ahdistavasta tilanteesta ja kiusaamisen voi aloittaa alusta. Joku kirjoitti, että lapset kypsyvät eri tahtia, mutta ei se ole niin oleellista kuin se, että tämän tytön vanhemmat eivät tunnu VÄLITTÄVÄN lapsestaan. Ei lapsi itsestään kypsy käyttäytymään hyvin, vaan jatkuvaa ohjaamista tarvitaan. Vai mitä mieltä ap olet?