G: Miten mielenterveysongelmaiset (sinä tai läheisesi) ovat reagoineet sikainfluenssaan?
Kommentit (8)
eikä voisi vähempää possuflunssa kiinnostaa. Aikoinani kauhuissani kaikki MT-diagnoosit googletin ja pelkäsin et ne on mulla. Mutta mitä nyt yhestä possuflunssasta. Se on sentään flunssa eikä mitään pelottavaa tuntematonta niinku joku psykoosiin joutuminen.
olen työkyvyttömyyseläkkeellä. possulenssu ei minua juuri pelota. en ole vielä päättänyt otammeko rokotteen, emme kuulu riskiryhmiin. ehkä koululaiselle rokote otetaan, jos niitä riittää.
oikeastaan on ollut ihan valaisevaa huomata, että nk. terveet ihmiset vouhottavat tästä asiasta enemmän kuin tällainen virallisetettu hullu :/
mutta yllättävän helposti on mennyt. Juuri nyt on hyvä vaihe taudissa, ehkä siksi en jaksa pelätä enkä ahdistua.
Elämään on kuulunut niin paljon huolta ja ahdistusta, tuskaa ja kipua, että olen alkanut nyt aikuisena olla aika rela monesta sellaisesta asiasta, mistä "terveet" kilahtaa.
Omasta itsestä huolehtimisesta on tullut tärkeää ja taidotkin ovat karttuneet, ja siihen kuuluu myös perheestä huolehtiminen. Otan kiitollisena ja arvostaen vastaan kaiken hoidon, avun ja tuen, mitä yhteiskunnallamme tai työnantajallani on tarjota.
Me ihmiset olemme omavoimaisia vain tiettyyn pisteeseen asti, ja sitäkin hyvin henkilökohtaisella tavalla - kaveriin ei voi paljon verrata.
Kukaan ihminen ei tästä elämästä hengissä selviä ja ihmisiä kuolee jatkuvasti muutenkin. SI ei kuitenkaan mikään rutto ole, joten aika rauhallisin mielin olen. Ei tuollainen hysteerisyys auta asiaa mitenkään.
Minulla ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, masennus ja rajatila. En ole kovinkaan ahdistunut; kukaan ei selviä hengissä ja jokaisen aika koittaa joskus. Elän mielummin täysillä nyt kuin eristäydyn perheen kanssa sisätiloihin (ja sekoan).
Ja eläkkeellä niiden takia. Niin ja sikainfluenssa ei vois vähempää kiinnostaa. Suhtautuminen aika samanlainen kuin muillakin tässä ketjussa.
Miten siihen nyt sitten pitäisi reagoida? Mulla on rokotus työn puolesta ja mies sairastaa sitä nyt. Hänelläkin siis mielenterveysongelma kuten minullakin. Minulla sentään on ahdistuneisuushäiriö ja sikainfluenssa on varmaan elämäni vähiten ahdistava asia. Meidän lapsetkin on sairastaneet sen maltillisesti.