Meidän joululahjat kummilapsille (8 kpl):
- 2 kk tytölle: Ciraf-potkupuku tarjouksesta (maksoi 2 euroa, ovh 13,90)
- 4 kk pojalle: raitabody tarjouksesta (maksoi 3 euroa, ovh 4,90)
- 2v tytölle: niiskuneiti-sukkahousut tarjouksesta (maksoi 0,90 euroa) ja niiskuneiti hiuspompula (maksoi 2,50 euroa, ei tarjouksessa)
- toiselle 2v tytölle: pikku myy hiuspompula (2,50 euroa) ja kampa (1,50 euroa)
- 5v pojalle: vesi-ilmapallopaketti (tarjouksessa 1e) ja muoviset kiikarit (tarjouksessa 2 euroa)
- 6v tytölle: ompelukuvia (tarjouksessa 2 euroa, sis neulan ja langat)
- 10v pojalle: karkkipussi (noin 2 euroa)
- 13v pojalle: karkkipussi (noin 2 euroa)
Lisäksi askartelemme kaikille heille kortit ja paketoimme lahjat kauniisti kierrättämiimme lahjapapereihin joihin tulee myös jokaiselle yli vauvaiän olevalle mukaan itse leipoma pipari.
Vaikuttaako ihan onnettomalta? Ihmiset tietävät, että meillä on nyt tiukkaa kun ollaan molemmat työttöminä ja mies ei kuulunut liittoon niin saa sitä minimipäivärahaa. 3 omaa lasta on ja heille ei osteta mitään, mut tulee onneks mummoloista jne. Lahjat jo nyt valmiina, niin saadaan ehkä ennen joulua kaikille jaettua... :(
Kommentit (61)
ei kummius ole lahjontaa, se on kasvatusta, tukea, aikuisena oloa lapselle... ainakin minä ajattelen, että kummius on henkistä ja lahjat on sitten ylimääräistä mukavaa, millä voi muistaa kummilastaan. vähän kummastuttaa, että toisille raha on noin paljon tärkeämpää kuin ihminen. arvot on toiset selvästikin.
äidin hoivassa kasvaa varmasti todella epäitsekkäitä lapsia...
Ei olla totuttu saamaan tollaisia halpoja lahjoja. Toinen kummi antaa rahaa tilille. Summa noin 50 euroa kummankin pojan tilille. Ei ole mitään järkeä ruveta kummiksi kahdeksalle lapselle ja sit lahjat on tollaista halpaa paskaa.
Lahjat ok! Lapset saavat varmasti paketteja vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan. Eivät he siinä lahjojenavaushässäkässä huomaa, että kummeilta on vaatimaton lahja. Karkki kelpaa aina lapsille. Kummilastenne vanhemmat varmasti ymmärtävät tilanteenne ja ovat tyytyväisiä kun vähistä rahoistanne olette edes jotain pystyneet hankkimaan.
Meillä hyvätuloiset kummit (heitä EI valittu kummeiksi varallisuuden perusteella ja kalliiden lahjojen toivossa) antavat lapsillemme sekä jouluna että syntymäpäivänä vaatimattomat lahjat (20-30 € ja joskus halvemmatkin). Tänä vuonna poika ei saanut toisilta kummeiltaan edes syntmäpäiväkorttia lahjasta puhumattakaan.
jollakin tavalla. Yhteinen tekeminen ja "lahjakortit" ovat kivoja ideoita. Rahalla ei rakkautta saa, vaikka jonkun mielestä euromäärällä pienet lahjat paskoja ovatkin.
Kyllä se joskus jokaiselle valkiaa, mikä täällä elämässä on mitäkin.
Sä olet täynnä kakkaa koko ihminen. Meidän pojalla on kummisetä, jolta ei lahjan lahjaa ole tullut, mutta tiesin tämän jo kun häntä kummiksi pyydettiin. Sen sijaan mukavaa yhdessäoloa ja rakas tärkeä aikuinen on elämässä.
Vaikea uskoa, että noin pinnallisia ihmisiä kuin tuon kommentin esittäjä voi olla olemassa. Tulen suorastaan surulliseksi :(
Ei olla totuttu saamaan tollaisia halpoja lahjoja. Toinen kummi antaa rahaa tilille. Summa noin 50 euroa kummankin pojan tilille. Ei ole mitään järkeä ruveta kummiksi kahdeksalle lapselle ja sit lahjat on tollaista halpaa paskaa.
...miksi pienelle lapselle ei voi antaa kierrätysjoululahjaa kun omat kaapit pursuaa leluja millä ei enää leikitä tai vaatteita mitä ei käytetä? Eihän se pikkulapsi sitä ajattele että tää on vanha.
Säästyis rahaa ja olis ympäristöystävällisempää. Säästettäisi turhaa kulutusta ja silti kaikki saisivat hyvän mielen. Sitten aikuisilla pitää olla joku klikki että ei kehdata antaa sukulaislapselle vanhaa. Outoa.
Musta olis kiva ehdottaa mun lapsen kummeilla, että antavat kierrätystavaraa jos haluaa jonkun paketin antaa.
Mitä mieltä? Oisko siinä ideaa?
mistä,mutta oppinu oon jostain,ettei kummiudesta kieltäydytä! ..huonoa käyttäytymistä..
Toiselle tarpeeton voi olla toiselle aarre! Ei lahjan tarvitse olla aina uusi! Lapsi on tyytyväinen kun saa mieleisensä lelun. Ei hän pahastu siitä, että se on toisen vanha. Rikkinäistä (tai muuten elinkaarensa päähän tullutta)tavaraa ei tietenkään kierrätetä.
Meillä lapset tyytyväisiä kirpputorilöytöihin vaikka rahaa olisi ostaa uuttakin. Myös lempiserkun vanha vaate/lelu on monesti ollut todella tärkeä (juuri sen takia, että se on ollut juuri sillä lempiserkulla)
Ei ehkä ekan kummilapsen kohdalla ajatellut että 13 vuoden kuluttua läheisiä lapsia tulee lisääkin ja että työttömäksikin voi jäädä.
Kummilapset ovat rikkaus, lahjat sivuseikka.
Omille kummilapsille annan aina kirjalahjat, milloin kalliimmat, milloin halvemmat. Silloin tällöin vien myös pienille reissuille, siis ihan tyyliin jätskille tai luistelemaan.
kuin niistä joulukonvehdeista, niitä kun on muutenkin pöydällä.
tod. ymmärrä miten joku ottaa 8 kummilasta!!! Ja ei lahjojen takia vaan sen takia, ettei noin monelle todellakaan riitä edes aikaa. Saatika niitä lahjoja. Todella outoa ja hölmöä.
- 2 kk tytölle: Ciraf-potkupuku tarjouksesta (maksoi 2 euroa, ovh 13,90) - 4 kk pojalle: raitabody tarjouksesta (maksoi 3 euroa, ovh 4,90) - 2v tytölle: niiskuneiti-sukkahousut tarjouksesta (maksoi 0,90 euroa) ja niiskuneiti hiuspompula (maksoi 2,50 euroa, ei tarjouksessa) - toiselle 2v tytölle: pikku myy hiuspompula (2,50 euroa) ja kampa (1,50 euroa) - 5v pojalle: vesi-ilmapallopaketti (tarjouksessa 1e) ja muoviset kiikarit (tarjouksessa 2 euroa) - 6v tytölle: ompelukuvia (tarjouksessa 2 euroa, sis neulan ja langat) - 10v pojalle: karkkipussi (noin 2 euroa) - 13v pojalle: karkkipussi (noin 2 euroa) Lisäksi askartelemme kaikille heille kortit ja paketoimme lahjat kauniisti kierrättämiimme lahjapapereihin joihin tulee myös jokaiselle yli vauvaiän olevalle mukaan itse leipoma pipari. Vaikuttaako ihan onnettomalta? Ihmiset tietävät, että meillä on nyt tiukkaa kun ollaan molemmat työttöminä ja mies ei kuulunut liittoon niin saa sitä minimipäivärahaa. 3 omaa lasta on ja heille ei osteta mitään, mut tulee onneks mummoloista jne. Lahjat jo nyt valmiina, niin saadaan ehkä ennen joulua kaikille jaettua... :(
ihan ok PAITSI etten ostaisi karkkia. Mieluummmin vaikka jonkin lehden tms. Karkkia on jouluna muutenkin niin paljon tarjolla.
Meidän lapset on ainakin iloisia joka paketista ikää katsomatta. Nuo lahjat ovat varmaan mieleisiä lapsille.
Sitä vaan ihmettelen, että aika monen kummiksi olette suostuneet. Ei ole aina pakko suostua, jos joku pyytää. Jos meinaan haluaa ostella noita lahjoja. Synttäri lahjojakin saatte ostella vähän väliä ja vietättekö vielä aikaannekin joka lapsen kanssa?
Mielestäni kummin tehtävä ei todellakaan ole ostaa kalliita lahjoja vaan olla lapsen elämässä läsnä muuten(kin) kuin vain lahjojen ja materian muodossa.
Jos jotain "kritiikkiä" antaisin lahjavalintoihisi, niin se on kyllä sitten ne karkit. Mielestäni ylipäänsä mitään karkkeja ei kannattaisi lapsille antaa lahjaksi. Mieluummin vaikka itse askarreltu taulu tai itse neulotut lapaset tai muuta vastaavaa. Toki lapasten tekemiseen menee aikaa eikä langatkaan ihan ilmaisia ole.
Itse olen köyhä ja minulla on yksi kummilapsi, jolle annan lahjaksi yleensä jotain itse tehtyä. Tykkään askarrella ja tehdä kaikkea kivaa pientä, yleensä kierrätysmateriaalista.
...mutta älkää PLIIS käyttäkö kierrätettyjä lahjapapereita! Niistä näkee kilometrin päähän että ovat käytettyjä, ja kivakin lahja menee sellaisesta nuhjuisen ja surkean oloiseksi. Mieluummin vaikka vesiväreillä koristeltua sanomalehtipaperia kääreeksi (toimii)! Kaikessa on ajatus kuitenkin tärkein. ...joka oli vielä kääräisty samaan paperiin, johon paketoin ystävälleni harkiten ostamani joululahjan toissajouluna. ...
Kaikesta voi olla niin montaa mieltä... Meillä on aina harrastettu lahjapapereiden ja muiden lahjapakkausten kierrätystä.
Kyse ei ole pihiydestä tai köyhyydestä vaan kahdesta muusta asiasta: ekologisesta näkökulmasta - aina ei tarvitse ostaa uutta- ja kauniin arvostamisesta. Miksi hieno paperi pitäisi heittää roskiin?
Täytyisi vaan aina arvata, kuka osaa arvostaa harkittua kierrätystä ja kuka taas kaltaisesi eikä voi sietää. Olen samaa mieltä, että myös sanomalehdestä, aikakauslehdestä tai melkein mistä vain pussista tai paperista saa upeita kääreitä.
Ja toi leffalippu esim. on hyvä idea isommille, jos vain talous antaa periksi.
Kyse ei ole pihiydestä tai köyhyydestä vaan kahdesta muusta asiasta: ekologisesta näkökulmasta - aina ei tarvitse ostaa uutta- ja kauniin arvostamisesta. Miksi hieno paperi pitäisi heittää roskiin?
Entäpä, jos eli kun kyseisessä paperissa on taittumia, teipinjälkiä, repeytymiä? Mielestäni tällaisessa kääreessä ei ole enää mitään kaunista, oli alkuperäinen paperi millaista tahansa.
Antamassani esimerkissä kyse oli muuten tasan tarkkaan piheydestä - kyseinen henkilö saattaa joskus paketoida kesäsynttäripaketinkin (talteen otettuun) joulupaperiin, kun ei raaski ostaa lahjapaperia. En nyt sano, että se paperin kuva-aihe on tärkein asia maailmassa, mutta ei siinä toden totta lahjan saajaa ajatella.
Itsekin mieluusti säästän mahdollisuuksien mukaan rahaa, mutten KOSKAAN tee sitä huomaavaisuuden kustannuksella. Ensin saajalle suunnitellaan mieleinen lahja ja paketti, vasta sitten mietitään, mistä sen voisi edullisesti saada.
t. 53
Mutta eihän sille mitään voi, jos teillä vain ei ole varaa. Kai niiden vanhemmat ymmärtävät selittää lapsilleen sitten. Karkkipussien sijaan kyllä ehkä jotain jouluisampaa, kuten kohvehteja.
itse en välttämättä haluaisi ottaa vastaan itse tehtyjä pipareita. Varsinkaan jos lapset ovat ne itse väkertäneet. Mun mielestä lasten omatekemät jutut syödään joko lapset itse tai muuten van oman perheen kesken. Joissakin kyläpaikoissa tarjotaan vieraille lasten "leipomia" juttuja. ei oikeen innosta syödä.